Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, alltså känslan var ju helt otrolig. Värt allt slit flera gånger om :love:

Jag gillar också fyrkantiga volter. Av samma anledning som du beskriver. Jag tror jag är lite hård mot migsjälv när det gäller den biten på gårdagens pass, men jag hade velat få till det bättre :)
Så brukar jag också känna, att vändningarna inte blev så bra som man ville. Ändå är hästarna så fina sen. Man får tänka ett steg i taget, och sen ger övning färdighet. Ska du fortsätta rida Tåget? :D

Så brukar jag också känna, att vändningarna inte blev så bra som man ville. Ändå är hästarna så fina sen. Man får tänka ett steg i taget, och sen ger övning färdighet. Ska du fortsätta rida Tåget? :D
Vet inte om hon bara var som en kvittohäst för mig eller om det är Bullen som gäller sen. Jag älskar ju varenda häst på ridskolan, alla är speciella och fina på sina egna sätt. Ridläraren tycker det är roligt men också knepigt att tilldela mig hästar pga det :D Frågade faktiskt inte om jag skulle rida Tåget mer.
Tåget går mycket tävlingar och så, så oftast rider de som ska tävla henne för tillfället henne på lektioner. Tydligen är det väldigt många som klagat på att hon är stark och stel, men jag hade ärligt talat kunnat ha en nykläckt kyckling mellan hand och tygel i går utan att klämma den. Bara det kvittot är ju underbart, här kommer jag och chefar till det bara för att jag plötsligt vet hur man ska hjälpa en stark häst att komma ur det :p

Vet inte om hon bara var som en kvittohäst för mig eller om det är Bullen som gäller sen. Jag älskar ju varenda häst på ridskolan, alla är speciella och fina på sina egna sätt. Ridläraren tycker det är roligt men också knepigt att tilldela mig hästar pga det :D Frågade faktiskt inte om jag skulle rida Tåget mer.
Tåget går mycket tävlingar och så, så oftast rider de som ska tävla henne för tillfället henne på lektioner. Tydligen är det väldigt många som klagat på att hon är stark och stel, men jag hade ärligt talat kunnat ha en nykläckt kyckling mellan hand och tygel i går utan att klämma den. Bara det kvittot är ju underbart, här kommer jag och chefar till det bara för att jag plötsligt vet hur man ska hjälpa en stark häst att komma ur det :p
Haha jag förstår :D Fortsatt fråga på det då, och också en fråga till alla andra här inne -

Hästarna ni rider/blir tilldelade. Är det så att era ridlärare låter er rida de hästar ni vill rida, eller får ni en typ av häst och sen är det den typen som gäller "oavsett"? Alltså känner ni att ni kan önska vissa hästar och det är lätt att få den då? Om ni förstår vad jag är ute efter. :)

Haha jag förstår :D Fortsatt fråga på det då, och också en fråga till alla andra här inne -

Hästarna ni rider/blir tilldelade. Är det så att era ridlärare låter er rida de hästar ni vill rida, eller får ni en typ av häst och sen är det den typen som gäller "oavsett"? Alltså känner ni att ni kan önska vissa hästar och det är lätt att få den då? Om ni förstår vad jag är ute efter. :)
På min ridskola kan man absolut be om att få rida en typ av häst eller en specifik häst. Oftast får man som man vill, i alla fall vi som rider i de lite duktiga grupperna. Får man inte som man vill beror det oftast på att hästen behövs till något annat, ska/har tävlat, eller att någon annan inte riktigt är klar med den hästen ännu.

I mitt fall tex så sa jag till ridläraren att jag tyckte jag var urusel på stark och springig och gärna ville lära mig hantera det. Då fick jag rida Bulldozern och Bullen. :up:

De i de lite mindre duktigare grupperna, där försöker de att eleverna rider en häst två gånger i rad och sen byter. Mycket för att det är bra för eleven att få testa olika hästar och för att det bra om eleverna kan rida många olika hästar ifall hästar blir skadade eller vad som (vi har väldigt sällan skadade hästar, nästan aldrig). Är någon rädd/osäker fixar de så klart det dock, man ska inte rida hästar man är rädd för. Då brukar de få hjälp att rida trygga hästar och till slut brukar man få den extra läskiga hästen. :)

Sen är vissa hästar mer åtråvärda än andra, och så gissar jag att det är på många ridskolor. Bullen ligger nog längst ner på skalan där, och Grafittifejs (unghäst, sötare än sötast, med döläcker pintaloosa päls) är väldigt åtråvärd.

Lite för tidigt för att säga något än, har inte ridit där så länge. Vet inte vem det är som tilldelar hästarna.
Om det är ridläraren än då hon fortfarande är relativt ny och inte känner alla hästar så väl än, så kan vara förra ridläraren som också är verksamhetschef som hjälper till.
Det går säkert att ha önskemål, vet inte hur faller sig. Jag har till lektionen ikväll önskat att inte få rida skimmel stoet igen då jag inte kommer våga hoppa henne utan en fungerande broms.

Ridlektion i måndags och jösses vad bra han gick! Flöt runt på små moln efteråt och var så lycklig. Fortfarande lite tråkigt underlag i paddocken men ändå bättre än innan sportlovet. Hann värma upp lite innan ridlärare kom så körde lite framskrittning på långa tyglar där jag bara fokuserade på ridning från sitsen och gjorde serpentiner. Är en uppvärmning som han brukar svar bra på sänker huvudet och börjar frusta. Kortade sen tyglarna och körde lite volter och ställning och även lite halter som fick komma helt från sitsen.

När lektionen startade så började vi med åttvolter där vi istället för att rakrikta gjorde skänkelvikning åt det hållet vi skulle svänga. Fokuserade mycket på sitsen och hade gjorde detta även på privatlektion förra veckan. Fick ta lite mjukt i ytter för att hindra att han ramlade iväg åt det hållet men han gick ändå bra. Var trevlig på volten och lätt att ställa och få honom att trampa rätt.

Sen fortsatte vi med tölt på fyrkantsspåret med små volter på varje långsida. Han gick jättefint och hade mycket power i steget och höjde ryggen. Han hade en fantastisk energi som var väldigt enkel att styra åt rätt håll så han inte bara springer på som han kan göra Ibland utan tog verkligen i på ett bra sätt och gick i fin form.Han gick över till trav en gång på volt när vi töltade men det är när de ligger så nära traven som tölten är som bäst. Sen travade vi på fyrkantsspåret och han hade mycket power även då fick han i fin form och höjde ryggen. Wowkänsla verkligen!

Galoppen gjorde vi en i taget på snett igenom. Vi fick välja om vi ville ta galoppen mitt på kortsidan och även ta svängen i galopp eller svänga först ochsenfatta galopp. Då han har en väldigt bra galopp för en islandshäst så tog jag den på kortsidan och tog svängen upp på snett igenom linjen i galopp och det gick hur bra som helst. Power hade han och höjde ryggen och fick till riktigt fina fattningen också i båda varven. Var supernöjd efteråt om det inte redan framgått :D fina fantastiska häst :love:

Ridlektion igår, hoppning på schemat. Hade sagt till att jag inte vågar hoppa skimmeln. Sen kom jag på att dom enda hästarna jag hoppat redan går med andra ryttare och en av dom är skada, så blev lite misstänksam om jag skulle få en helt ny häst som jag aldrig ridit innan och det gjorde mig lite nervös.

Visade sig att jag inte hade något att va nervös för, en av tjejerna som red gammelman hade lämnat återbud så fick rida honom och han är väldigt trygg i hoppningen. Han gick lektionen innan så tittade lite på lektionen innan för att se vad det var vi skulle göra.

Det var en liten studs på ena långsidan där bommarna var upphöjda 10 cm från marken, på andra långsidan var det två låga räcken med ett galoppsprång mellan eller 2 kortare galoppsprång.
Vi hade värmt upp lite i trav med tempoväxlingar och övergångar, volter i både skritt och trav, hade både sporrar och spö då gammelman brukar va lite trög. Märkte rätt snabbt att spöet inte behövdes så fick lämna ifrån mig det.

Gammelman tyckte det var riktigt roligt att hoppa, det var först på slutet som han verkligen taggade till, kul att se en 21 årig vakna till liv som en yngre häst.
Den serien bestående av två hinder var den som jag efter några anridningar började hitta tillbaka mer och mer och kände att jag vågade lita mer och mer på honom.
Kände mig såpass säker på honom när ridläraren frågade om det var någon som ville hoppa högre räckte jag upp en hand, blev två höjningar för min del och när ridläraren frågade sista gången om någon ville hoppa högre var jag den enda i gruppen som ville, men jag var tydlig med att jag inte ville hoppa några höjder utan mer den höjd gammelman klarar av (tror det var 50-60 nånting på slutet), sista anridningen på kombinationen kändes så bra.

Ridläraren hade skämtat lite å pekat på hinderstödet högt upp om hon skulle lägga upp det så, men nja inte riktigt. Vi fick även en lapp med oss hem där vi ska fylla i vad vi vill få ut av ridningen, mål, vad som är roligast, om något är obehagligt, saker vi vill lära oss mer av, vad ridläraren kan göra för att just vi ska utvecklas individuellt. Det är många nya elever för ridläraren så detta är hennes sätt att lära känna oss ska bli intressant å se va som kommer av det efter att vi lämnat in lappen nästa vecka.

Vi fick även en lapp med oss hem där vi ska fylla i vad vi vill få ut av ridningen, mål, vad som är roligast, om något är obehagligt, saker vi vill lära oss mer av, vad ridläraren kan göra för att just vi ska utvecklas individuellt. Det är många nya elever för ridläraren så detta är hennes sätt att lära känna oss ska bli intressant å se va som kommer av det efter att vi lämnat in lappen nästa vecka.
Vilket bra initiativ av ridläraren.

Ni som rider storhästar hur sitter ni upp? Jag har haft funderingar på att rida på något mer ställe då stor häst för att komplettera min ridning men är inte övertygad om att jag skulle kunna sitta upp på storhäst ens med pall. Har ont i ena höften efter en allvarligare ridolycka och från fel sida känns så avigt att jag aldrig lyckas ta mig upp. På islandshästar kliver jag upp på pall och lägger benet över. Det funkar ju inte direkt på en häst som är 160-170 cm. Är orolig att jag skulle stå där på ridlektion och inte ens komma upp på hästen liksom.

Ni som rider storhästar hur sitter ni upp? Jag har haft funderingar på att rida på något mer ställe då stor häst för att komplettera min ridning men är inte övertygad om att jag skulle kunna sitta upp på storhäst ens med pall. Har ont i ena höften efter en allvarligare ridolycka och från fel sida känns så avigt att jag aldrig lyckas ta mig upp. På islandshästar kliver jag upp på pall och lägger benet över. Det funkar ju inte direkt på en häst som är 160-170 cm. Är orolig att jag skulle stå där på ridlektion och inte ens komma upp på hästen liksom.
Vi sitter upp med pall. Sån där Ikea-variant. Men har ridit en häst som är precis över ponnymåttet och på han lyckas jag komma upp utan pall (är 50+ och ovig). Tycker det är jobbigare att hoppa av på de höga hästarna dock!

”Lektion” eller vad jag ska kalla det för. Vi har teorivecka och man har fått anmäla sig fritt till olika teoripass. Jag har valt tömkörning och löshoppning. Idag var det tömkörning. Endast demonstration och inget praktiskt. Först visades det hur man kan tömköra med sadel på hästen och två longerlinan från bettet och igenom stigbyglarna. Lite grunder och fokus på takt och tempo snarare än form. Sedan hur man med tömkörningsgjord kan variera tömsättning utifrån hur hästen går och vad man vill med träningen, takt/tempo/form, hur man jobbar med piskan, framåtdrivning och förhållning. Sedan ett helt träningspass med en häst, hur man lägger upp det med uppvärmning, jobbar med tempoväxlingar, övergångar, samling och nedvarvning. Kul och intressant, samt bra för mig att få bekräftelse på att jag är på rätt väg med mina försök att jobba min egen häst i töm. Fick lite idéer om hur jag ska jobba vidare.

Läst ikapp tråden och såg att du frågat lite olika saker så tänkte svara på allt i ett inlägg.

Jag rider precis som du på en ridskola i Stockholm. Alla hästar har varsin dressyrsadel och varsin hoppsadel. De större ponnyerna har oftast också två sadlar men då delar de oftast med 1-2 andra ponnyer.

På min ridskola får vi själva välja hästar från en lista i turordning. Ordningen bestäms av datorn så att inte en person alltid får välja först. Antalet hästar på listan motsvarar alltid antalet deltagare den ridlektionen så den sista personen får den häst som ingen annan valt :p Under coronan har vi dock oftast fått hästar utdelade för att minimera trängsel, men då har det aldrig varit något problem att byta sinsemellan. Vi har viktgränser på hästarna så alla får inte rida alla hästar.
Våra ”block” består av tre ggr dressyr, en gång mark och en gång hoppning. Teori en gång per termin, som ibland är uppsutten.
Vi är 12 i ridgruppen så det kan bli trångt, dock sällan alla 12 kommer faktiskt.

Det är inte tillåtet att sitta upp utan pall.

Betalar mellan 5000-6000kr per termin (ena terminen är några tillfällen kortare), det verkar dock vara en av ytterst få ridskolor i Stockholm som har så bra pris. Tror det kan vara för att kommunen på något sätt är ägare/bidrar eller så. Anläggningen är superfin, modern, hästarna och ridlärarna välutbildade och hagarna är mycket stora, fin terrängbana och två ridhus samt tre utomhusbanor. Så jag får mycket för pengarna!

Jag kan komma upp utan pall på de flesta men för att spara ridskolehästarnas ryggar väntar jag på pallen, de lägre hästarna kan jag lägga benet över, har rätt långa ben.

Läst ikapp tråden och såg att du frågat lite olika saker så tänkte svara på allt i ett inlägg.

Jag rider precis som du på en ridskola i Stockholm. Alla hästar har varsin dressyrsadel och varsin hoppsadel. De större ponnyerna har oftast också två sadlar men då delar de oftast med 1-2 andra ponnyer.

På min ridskola får vi själva välja hästar från en lista i turordning. Ordningen bestäms av datorn så att inte en person alltid får välja först. Antalet hästar på listan motsvarar alltid antalet deltagare den ridlektionen så den sista personen får den häst som ingen annan valt :p Under coronan har vi dock oftast fått hästar utdelade för att minimera trängsel, men då har det aldrig varit något problem att byta sinsemellan. Vi har viktgränser på hästarna så alla får inte rida alla hästar.
Våra ”block” består av tre ggr dressyr, en gång mark och en gång hoppning. Teori en gång per termin, som ibland är uppsutten.
Vi är 12 i ridgruppen så det kan bli trångt, dock sällan alla 12 kommer faktiskt.

Det är inte tillåtet att sitta upp utan pall.

Betalar mellan 5000-6000kr per termin (ena terminen är några tillfällen kortare), det verkar dock vara en av ytterst få ridskolor i Stockholm som har så bra pris. Tror det kan vara för att kommunen på något sätt är ägare/bidrar eller så. Anläggningen är superfin, modern, hästarna och ridlärarna välutbildade och hagarna är mycket stora, fin terrängbana och två ridhus samt tre utomhusbanor. Så jag får mycket för pengarna!
Kan man få pm om var du rider? Blir lite nyfiken. Jag har ju funderat på att testa rida någon annan stans

Nytt år, ny tråd.

Nådde ni upp till era förväntningar, mål osv under 2021?
Vad händer nu 2022, det tar vi reda på i den här tråden. :D

Längtar redan tills VT startar igen, första lektionen är nästa tisdag den 11/1.
Hej!
Vi (mor och dotter) tränar tillsammans på ridskola. För 2 år sedan gick vi över till att träna helt Belöningsbaserad träning. R+. Positiv förstärkning. Någon mer som har möjlighet att träna R+ på ridskola?

Igår övade vi bland annat signal för höger och vänster, gå bakom sin människa och spansk ritt. K red på M. Inga tryck. Bara signaler och belöning. E ville inte lämna ridhuset eller sin människa 😍.

Då är veckans andra ”ridlektion” avklarad. Fortfarande teorivecka och denna gång var det löshoppning. Först fick vi hjälpa till att bära fram en massa stöd och bommar och bygga banan. Den bestod först av tre studs, två galoppsprång och en oxer. Först släppte ridläraren på sin egen 3,5-åring som aldrig hade hoppat studs. Det tog några varv innan hon fick kläm på det hela. Sedan gjordes serien om till två låga språng med ett galoppsprång emellan och så två till oxern. Oxen höjdes successivt och som avslutning fick hon ett litet lägre hinder. Sedan fick en mer rutinerad liten B-ponny hoppa, med två galoppsprång mellan varje och lite lägre. Såg inte avslutet för jag var i stallet och hämtade min stora hopphäst som skulle hoppa sedan. Han var jätteduktig och fick hoppa successivt högre (har tyvärr inte koll på vilken höjd han avslutade på) och han var jättetaggad och hoppade med fin teknik. Brydde sig inte om publiken på läktaren heller!😍

Har ju glömt att skriva om mina senaste lektioner :o
Har haft samma fina lilla sto de två senaste gångerna, gått bättre för varje lektion! Förrförra veckan jobbade vi mycket med övergångar, framdelsvändningar och lite skänkelvikningar, och då kom jag ihåg att renodla framåtdrivande hjälpare ordentligt från början! Hon gick mycket bättre fram resten av lektionen, så det hjälpte verkligen. När hon väl går fram för egen maskin utan att jag behöver tjata ihjäl mig, blir allt så lätt 😍

Skänkelvikningarna till höger blev lite sådär, jag började ibland försöka "dra" över henne med överkroppen 🙄 Men till slut blev det ändå rätt okej, när jag fokuserade på att sitta rakt :)
Till vänster var det jättelätt, hon har generellt lättare för den sidan. Framdelsvändningarna gick också bra, men måste vara noga med att hon går in i vändningarna med bra bjudning då hon lätt blir seg i skritten (hennes sämsta gangart) :)

Förra veckan red vi framdelsvändningar och skänkelvikning på volt med galoppfattning ur skänkelvikningen när vi kommit till en viss punkt på volten. Hämtade henne från en lektion innan, hann se lite av den lektionen (nybörjarlektion) och hon släpade verkligen benen efter sig 😆 Travade knappt om inte ryttaren verkligen var envis. Jättesnäll häst som stannar upp om ryttaren tappar balans, förstår varför hon går med på dessa lektionerna!

Framridningen gick så smidigt, känns som att hon och jag förstår varandra allt bättre ❤️ Massor med motor och framåtbjudning, såå härlig häst att rida 😍 Häftigt hur duktiga ridskolehästarna är på att anpassa sig efter sina ryttare!
Övningen med galoppfattningar från skritt tyckte hästarna i vår grupp var jätterolig, några som taggade extra 😂 Min fina dam behövde lite repetitioner med fattning på samma ställe innan hon fattade och började förbereda sig, väntade dock alltid på mina besked ❤️

Feedbacken från ridläraren var att hon går fram mycket bättre nu än första gången jag red henne, att vi utvecklas fint ihop. Fast jag behöver tänka på att inte luta mig framåt i fattningen för att "skynda på" 🙃 Utan driva på bakifrån för att få ännu bättre fattningar. Gjorde det misstaget i början innan hon hade kommit igång med övningen.

Nästa vecka har vi markarbete, sen hoppning veckan efter. Det blir hästbyte efter det, så jag har iallafall två lektioner kvar med denna underbara dam 😍 Ridlärarens mål för oss denna period är att vi ska lära oss rida klurigare/svårare hästar, så jag kommer nog få en liten utmaning vid hästbytet 😅👏

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 329
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar