Har ju glömt att skriva om mina senaste lektioner
Har haft samma fina lilla sto de två senaste gångerna, gått bättre för varje lektion! Förrförra veckan jobbade vi mycket med övergångar, framdelsvändningar och lite skänkelvikningar, och då kom jag ihåg att renodla framåtdrivande hjälpare ordentligt från början! Hon gick mycket bättre fram resten av lektionen, så det hjälpte verkligen. När hon väl går fram för egen maskin utan att jag behöver tjata ihjäl mig, blir allt så lätt
Skänkelvikningarna till höger blev lite sådär, jag började ibland försöka "dra" över henne med överkroppen
Men till slut blev det ändå rätt okej, när jag fokuserade på att sitta rakt
Till vänster var det jättelätt, hon har generellt lättare för den sidan. Framdelsvändningarna gick också bra, men måste vara noga med att hon går in i vändningarna med bra bjudning då hon lätt blir seg i skritten (hennes sämsta gangart)
Förra veckan red vi framdelsvändningar och skänkelvikning på volt med galoppfattning ur skänkelvikningen när vi kommit till en viss punkt på volten. Hämtade henne från en lektion innan, hann se lite av den lektionen (nybörjarlektion) och hon släpade verkligen benen efter sig
Travade knappt om inte ryttaren verkligen var envis. Jättesnäll häst som stannar upp om ryttaren tappar balans, förstår varför hon går med på dessa lektionerna!
Framridningen gick så smidigt, känns som att hon och jag förstår varandra allt bättre
Massor med motor och framåtbjudning, såå härlig häst att rida
Häftigt hur duktiga ridskolehästarna är på att anpassa sig efter sina ryttare!
Övningen med galoppfattningar från skritt tyckte hästarna i vår grupp var jätterolig, några som taggade extra
Min fina dam behövde lite repetitioner med fattning på samma ställe innan hon fattade och började förbereda sig, väntade dock alltid på mina besked
Feedbacken från ridläraren var att hon går fram mycket bättre nu än första gången jag red henne, att vi utvecklas fint ihop. Fast jag behöver tänka på att inte luta mig framåt i fattningen för att "skynda på"
Utan driva på bakifrån för att få ännu bättre fattningar. Gjorde det misstaget i början innan hon hade kommit igång med övningen.
Nästa vecka har vi markarbete, sen hoppning veckan efter. Det blir hästbyte efter det, så jag har iallafall två lektioner kvar med denna underbara dam
Ridlärarens mål för oss denna period är att vi ska lära oss rida klurigare/svårare hästar, så jag kommer nog få en liten utmaning vid hästbytet