Markarbete med fina, lilla damen i torsdags
Uppvärmningen tog vi delvis genom att rida övningen vi skulle göra sen, men då enbart i trav och sockerbitarna hade sänkts till lägsta höjden. Först travbommar, sen vändning i en V-vinkel till en travbom med sockerbitshinder, byte av varv och ett andra travhinder med bom framför på typ diagonalen. Denna rundan red vi med lätt sits över bommarna och "hindren". Min dam fixade det galant, jag fick bara påminnelse att ha lite kortare tyglar så att jag behöll kontakten även när jag ställde mig i lätt sits över bommarna och tog fram händerna
Efter uppvärmningen ställde vi upp och fick rida övningen en och en. Då ställdes sockerbitarna upp till "normal" höjd. Vi skulle då travhoppa första hindret efter travbommarna, landa i galopp efter och hoppa det andra hindret i galopp. Fina damen taggade märkbart till när det var "riktiga" sockerbitar, tydligen mycket roligare
Men ändå reglerbar och mjuk
Vi landade i fel galopp första rundan, så jag fick ta tillbaka och byta galopp innan andra hindret. Men andra rundan blev det rätt
Hon kändes jättefin, blev dock lite djup i galoppen inför andra hindret så jag fick besked om att höja händerna lite så hon hann se hindret.
Nöjd med lektionen, första gången vi "hoppar" tillsammans!
Har sett henne på någon hopplektion förut och då har hon sett ganska försiktig ut, rädd om sina ben och stannat några gånger när hon blivit osäker. Men på vår lektion kändes hon inte alls osäker iaf, så får se hur vi klarar oss nästa vecka när det är hoppning "på riktigt"