Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska rida igen imorgon efter att varit sjuk två gånger. Jäkla covid. Men fick ett sms från min ridlärare att jag ska rida en helt grön nyköpt arab och hon trodde det skulle passa mig jättefin häst. Arab!!! Har inte suttit på en sån på 35 år. Det är så spännande har fjärilar i hela magen!!
Går en helt grön, nyinköpt häst direkt in på lektion? :confused:

Idag fick vi longera varandra. Vi är inte så många i gruppen brukar vara 5, men en var sjuk,
Skulle öva på sits och balans, så fick prova rida utan tyglar och stigbyglar i skritt, trav och den som våga även i galopp. Jag är alltid så negativ mot själv och säger att jag inte fixar det. Men min ridlärare är toppen, och får mig alltid och våga prova, och jag våga till och med galoppera utan och stigbyglar och tyglar. Sen fick vi avsluta och skritta ett varv var barbacka. Vingligt i början, inte ridit barbacka på 13 år. men ja satt kvar. :banana::bump:

Igår var det hopplektion, och för mig sista tillfället med knabstrupstoet. Efter 4 gånger börjar jag hitta knapparna på henne, och lyckads få henne något bort från att hänga i handen. Det är ju fortfarande ljusår kvar till hur hon var tidigare, men en bit på väg. Hon var i alla fall mycket lugnare i hoppningen än hon brukar och bockade bara en gång. Tidigare for hon iväg i en bockserie efter varje hinder, av ren glädje. Nu när jag tänker efter verkar hela hon mindre glad än hon varit förut, undrar vad det beror på?
Övningen igår var att jobba på diagonalerna och landa i rätt galopp. Jag lyckades väl inte så strålande, landade konstant i fel galopp. För att vara detta sto fick jag ändå till en bra rytm.

Går en helt grön, nyinköpt häst direkt in på lektion? :confused:
Vi är inte en riktig grupp jag tror det beror på det. Jag har ridit i snart 50 år och ridläraren känner mig och mina fd hästar sedan sådär 30 av dem. De andra två jobbar på ridskolan sedan länge. Men visst vi rider ju lektioner men de alltid mer inriktade på hästarna. Jag rider även två nya importer både på lektion och själv och har ännu inte galopperat tex. Målet för de två är gå in i verksamheten som riktiga kollegor till hösten.

Igår var det hopplektion, och för mig sista tillfället med knabstrupstoet. Efter 4 gånger börjar jag hitta knapparna på henne, och lyckads få henne något bort från att hänga i handen. Det är ju fortfarande ljusår kvar till hur hon var tidigare, men en bit på väg. Hon var i alla fall mycket lugnare i hoppningen än hon brukar och bockade bara en gång. Tidigare for hon iväg i en bockserie efter varje hinder, av ren glädje. Nu när jag tänker efter verkar hela hon mindre glad än hon varit förut, undrar vad det beror på?
Övningen igår var att jobba på diagonalerna och landa i rätt galopp. Jag lyckades väl inte så strålande, landade konstant i fel galopp. För att vara detta sto fick jag ändå till en bra rytm.
Jag tror hon visst kan vara glad ändå. Efter ett tag brukar de flesta sprattelgubbar och gummor kunna sansa sig såpass att de inte bockar varje gång. Någonstans vet de flesta att vi på ryggen inte riktigt har samma humor. Iallafall inte hela tiden.

Alltså den där arabkillen!!!!
Jag gjorde iordning honom och han var gudasnäll. Sen gick vi en rätt bra väg i kolsvarta mörkret själva till ridhuset och gick in. Där var vi också själva. När han insåg det blev han jätteorolig. Gnäggade och liksom skrek och struttade runt. När jag tog tag lite i honom och bad honom vänligt att sansa sig stirrade han på mig och ville resa sig. Då började vi knata runt fyrkantsspåret och då gick det lite bättre. När de andra två kom var det ungefär som att slå av en fläkt och han blev helt lugn.
sedan gick ridningen väldigt bra. Han är väldigt känslig och vill att man sitter still och är väldigt mjuk i handen. Lyssnar perfekt på allt. Vilka halvhalter, bara att spänna magen och krama lite i handen. Gick av sig själv i fin stadig form och var så glad och lyhörd. Sänker man hälen 1 cm så vaden spänns så ökar han steget med besked. Fantastisk. I obalans eller med hårdare hand så går han direkt ur form och springer eller snarare flänger fram. Underbar häst. Och fast han såg liten ut i boxen kändes han som mycket häst. Det var en jätterolig timme igår.

Hopplektion igår då! Jag fick ett litet svart sto, vet inte om hon kvalificerar som D-ponny eller stor häst. Kändes som att sitta på en shettis efter att ha ridit min 1.70 häst. Uppvärmning i skritt trav och galopp. Hann knappt med att rida lätt i hennes travtakt :D och började faktiskt skratta i galoppen. Jag har ju vant mig vid min hästs stooora galopp, känns som om han tar 4 språng per långsida och den här lilla damen kändes som om hon behövde minst 20. Hursom var hon mjuk i munnen och lagom framåt. Jag behövde lirka lite med henne för att hon skulle ställa och böja åt rätt håll i hörnpasseringar och på volter. Hon ville gärna skjuta ut innerbogen och gena. Men lyssnade på mig när jag korrigerade.

Sedan hoppningen då. Vi skulle träna anridning på raka linjer och det stor fyra små hinder uppställda på diagonallinjerna, något förskjutet så man tog ett hinder per vändning. Vi fick börja med att trava över nedlagde bommar på diagonalen vid det första hindret, fortsätta trava på kortsidan, ny snett igenom och travhoppa ett litet kryss. Här lyckades hästen före mig (som är ny på ridskolan och bara var med för att provhoppa) ta de fyra travbommarna som ett lång hopp istället så att tjejen som red flög av. Vilket gjorde mig lite mer nervös och rädd för att hoppa. Tjejen som hade haft min häst lektionen innan sa nämligen att hon var lite busig i hoppningen och att man behövde hålla i sig. Så jag nöjde mig med att trava över bommarna. Sedan hoppades de fyra hindren i galopp i lite olika ordningar av de andra och jag avstod och fick trava och galoppera runt lite med min häst för att hålla i gång henne. Till slut sänkte ridläraren ned hindren till pyttesmå kryss och jag fick hoppa två av dem. Hästen taggade till och tyckte det var kul och hoppade utan problem, så jag tog dem två gånger. Hade nog kunnat ta hela banan och på lite högre höjd, men vi nöjde oss så ändå!

Dressyrlektion med böjda spår på temat. Själva huvudövningen var 3 serpentinbågar över medellinjen.
Jag fick gammelman, han reagerade konstigt nog inte på min reflexjacka, det brukar han göra och fnorra lite, med tanke på att han är 21 så funderar jag på om det beror på att han börjar se sämre och det är något med reflexerna som spökar i hans ögon. Nåväl, skönt att han inte blåste upp sig, fick länga lädrena rejält efter hon som hade haft honom innan mig.

Jag har problem att hålla kvar tyglarna, de glider ur händerna på mig. Misstänker skarpt att det är för han hänger lite på bettet i kombination till att jag fortfarande har vinterhandskarna som inte har världens bästa grepp, så ridläraren påminde om att korta tyglarna.

Jobbade mycket med att få honom att böja sig på de böjda spåren och när vi galopperade fram, fick vi lägga volter vid A och C, där jobbade jag galoppen och fick ihop honom till en rundare galopp. Han blev jättefin i höger galoppen på volten. Han som annars ser ut att va sju mil lång.

Traven var mycket svårare där blev det att jag samlade ihop honom för annars kunde jag inte sitta ner, mina magmuskler fick jobba järnet. Ridläraren ville att han skulle trava på lite för att det skulle bli rundare trav å då lättridning istället, men i lättridningen är det svårare att få honom att bibehålla formen har jag märkt.

Vi avslutade med att rida serpentin bågarna i skritt och lägga en volt i varje serpentin.
Är ändå nöjd. Får vi se hur det går nästa vecka. :)

Nytt år, ny tråd.

Nådde ni upp till era förväntningar, mål osv under 2021?
Vad händer nu 2022, det tar vi reda på i den här tråden. :D

Längtar redan tills VT startar igen, första lektionen är nästa tisdag den 11/1.
Nytt år, ny tråd.

Nådde ni upp till era förväntningar, mål osv under 2021?
Vad händer nu 2022, det tar vi reda på i den här tråden. :D

Längtar redan tills VT startar igen, första lektionen är nästa tisdag den 11/1.

Har tydligen slutat få notiser från tråden, och då försvann den helt ur huvudet!

But I'm back :D

Fortsätter på Frieserkorsningen, det är underbart och fantastiskt mest hela tiden. Känns som att det verkligen är "vi" nu, inkl mys före och efter lektion osv :love:
Fortfarande lite jobbigt att hålla galoppen ur hörn, men skritten och traven är milsvida bättre än de varit.

Blev avkastad av honom för tredje gången sedan nyår i tisdags, han är är alldeles för bra form 😅 Var SÅ nära att få stopp på det, men han är ju vig som en jäkla katt och på andra bocksprånget åkte sadeln fram på halsen och störtdykningen var ett faktum.

Som tur var såg det värre ut än det var, blev en riktigt smidig kullerbytta och så upp igen. Travade av lite och skräphästen laddar IGEN 😂 men det blev det inget av, en hälsning på marken räcker.

På lördag ska vi rida program, så DET blir ju spännande :rofl: LB:1 som vanligt.

DCFD9C87-88F7-489D-93D4-A9A3E1002D33.webp

Men söt är han :love:

Haha jag förstår :D Fortsatt fråga på det då, och också en fråga till alla andra här inne -

Hästarna ni rider/blir tilldelade. Är det så att era ridlärare låter er rida de hästar ni vill rida, eller får ni en typ av häst och sen är det den typen som gäller "oavsett"? Alltså känner ni att ni kan önska vissa hästar och det är lätt att få den då? Om ni förstår vad jag är ute efter. :)

Jag har ridit samma nu i ett år 😂
Vore kul att rida fler men å andra sidan är det himla kul att utvecklas på honom. Och han har lite "sina" ryttare eftersom han är lite... Speciell 🙄

Åh, får jag också be om pm? 🙈

Äntligen ridning igen igår! Missat två gånger på grund av sjukdom och operation, så blev sista gången på trevliga nya skimmelstoet inför hästbyte nästa vecka.
Första gången jag hoppar henne, så nervositeten pumpade ordentligt hela lektionen, men försökte jobba mig igenom det, och red hela övningen och på samma höjd som alla andra 👍

Övningen var räcke på tre av hörnlinjerna, varav ett av dem blev en kombination med en oxer efter tre galoppsprång, och ett hinder på medelinjen.

Tresprångsavstånd är inte en favorit hos mig, men denna gången gick det riktigt bra! Skimmelstoet är en väldigt trevlig häst att hoppa på, då hon taxerar väldigt bra själv, och jag får facit direkt när jag är sen mot ett hinder eller glömmer ytterhjälperna i svängarna. Hoppas jag får rida henne snart igen, då jag tror det skulle vara bra för mig i hoppningen 😍

Dressyrlektion ikväll. Fick min lilla favorit. Men oj så liten han kändes! Han är nyligen igångsatt efter hälta vilket märktes på orken framförallt i galopp. Det var sitsträning på schemat och vi skrittade en lång stund utan stigbyglar. Var sedan tvungen att längs lädren en bra bit för att kunna fånga dem gemom att bara lyfta tårna. Så då kändes han ännu mindre. Påminnelse om att slappna av axlar, armar, lår osv för att hitta balansen. Höga händer och kortare tyglar. Sedan trav, lättridning in på en stor mittvolt. Koll på ställning och böjning och koll på vikten, axlarnas och skänklarnas position. Stöd på yttertygel. Och slappna av. Osv. Sedan galopp fördelade på två volter. Lilla hästen orkade inte riktigt och ville springa eller bryta av. Och jag blev kvar i tyglarna så det blev dragkamp. Inte alls lika kul att rida som jag mindes! Gick lite bättre i andra varvet, men långt ifrån bra! Sedan lite mer trav och försök att hitta formen. Hade fortfarande problem med för långa tyglar och felaktig handställning/ position. Fick kommentar om att jag fuskade med hörnpasseringar och skänklar och att jag var spänd, men jag kände att både jag och hästen jobbade på så gott vi orkade.

Efter lektionen skulle en tjej komma och rids min stora pålle så jag hade lite bråttom att göra inordning honom. Sadel och benskydd gick snabbt men idag ville han inte riktigt ta bettet så det tog en stund. Och så kom ryttaren, men tji fick vi för ridhuset var bokat av en grupp som skulle köra agility med hundar. Suck, att jag inte hade kollat bokningar! Det brukar ju alltid vara ledigt på fredagar kl 20. Var bara att klä av hästen, kvällsfodra, låsa och åka hem.

Markarbete med fina, lilla damen i torsdags 😍 Uppvärmningen tog vi delvis genom att rida övningen vi skulle göra sen, men då enbart i trav och sockerbitarna hade sänkts till lägsta höjden. Först travbommar, sen vändning i en V-vinkel till en travbom med sockerbitshinder, byte av varv och ett andra travhinder med bom framför på typ diagonalen. Denna rundan red vi med lätt sits över bommarna och "hindren". Min dam fixade det galant, jag fick bara påminnelse att ha lite kortare tyglar så att jag behöll kontakten även när jag ställde mig i lätt sits över bommarna och tog fram händerna :)

Efter uppvärmningen ställde vi upp och fick rida övningen en och en. Då ställdes sockerbitarna upp till "normal" höjd. Vi skulle då travhoppa första hindret efter travbommarna, landa i galopp efter och hoppa det andra hindret i galopp. Fina damen taggade märkbart till när det var "riktiga" sockerbitar, tydligen mycket roligare 😂 Men ändå reglerbar och mjuk 😍 Vi landade i fel galopp första rundan, så jag fick ta tillbaka och byta galopp innan andra hindret. Men andra rundan blev det rätt :) Hon kändes jättefin, blev dock lite djup i galoppen inför andra hindret så jag fick besked om att höja händerna lite så hon hann se hindret.

Nöjd med lektionen, första gången vi "hoppar" tillsammans! ❤️ Har sett henne på någon hopplektion förut och då har hon sett ganska försiktig ut, rädd om sina ben och stannat några gånger när hon blivit osäker. Men på vår lektion kändes hon inte alls osäker iaf, så får se hur vi klarar oss nästa vecka när det är hoppning "på riktigt" 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 335
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 358
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar