Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en liten ridskola och det finns bara 5 grupper som skulle kunna vara aktuella och jag rider redan i två av dem. Den tredje är för tidigt på dagen för mig och den fjärde är på helgen vilket passar dåligt (tror dessutom den är full) och den femte är precis innan min andra lektion.
Ah, då är jag med. Jag hade nog tyckt det var skäl nog att begära pengarna tillbaka, men är det viktigare för dig med ridtid än kvalitet på undervisningen så är det ju bara att köra på :) (ser att formuleringen ser lite dryg ut, men det är inte alls så jag menar!)

Blir du inte trött på det? Min förra instruktör gjorde också så, och det var så tråkigt att för tjugonde gången få berättat vad en öppna är.
Nej, jag tycker det är rätt bra :) då har vi ju dessutom bara dressyr var fjärde vecka, och instruktören är pedagogisk och ber ofta oss själva att svara på frågor och så i genomgången. Då blir det rätt tydligt att det inte är självklart för alla i gruppen med vissa saker. Sen kanske hon inte förklarar skönkelvikning med den detaljrikedomen, men ska vi göra öppna eller bakdelsvöndning får vi påminnelser och det tycker jag är skönt när det bara dyker upp nån gång per termin 😅

Blir du inte trött på det? Min förra instruktör gjorde också så, och det var så tråkigt att för tjugonde gången få berättat vad en öppna är.
Jag kör på selektiv hörsel. Min ridlärare förklarar visserligen inte varje gång, men förklarar hon något jag inte känner att jag behöver lyssna på just då zonar jag ut lite, lyssnar dock alltid med ett halvt öra för rätt vad det är lyckas hon säga något lite annorlunda som gör att poletten ramlar ner ännu mer. :p

Hellre att de förklarar en gång för ofta än en gång för lite tänker jag!

Jag kör på selektiv hörsel. Min ridlärare förklarar visserligen inte varje gång, men förklarar hon något jag inte känner att jag behöver lyssna på just då zonar jag ut lite, lyssnar dock alltid med ett halvt öra för rätt vad det är lyckas hon säga något lite annorlunda som gör att poletten ramlar ner ännu mer. :p

Måste förresten lägga till att det är en anledning till att jag verkligen gillar min ridskolelärare. Hon är väldigt brydd kring hur hon lär ut och förklarar, och beklagar sig ofta att det är svårt att förklara eller lära ut en känsla.
Så hon försöker med massa olika vinklar på samma förklaring, mycket olika målande språk osv. :D

Vi måste i regel stå still medan hon går igenom. Det blir tradigt att göra halt i fem-tio minuter för att återigen få höra vad en sluta är. Jag zonar också ut, men det är ju tråkigt för det. Jag är iofs rätt otålig, och har väldigt lätt för att zona ut. När hon berättar övningarna försöker jag verkligen lyssna, men det är så otroligt omständligt och man får höra allt tre-fyra gånger, så hur mycket jag än försöker fokusera så slutar det ändå med att jag slutat lyssna halvvägs och får gissa lite vad man ska göra var. Jag har en annan ridlärare som bara snabbt rabblar vad man ska göra, det är mycket enklare att hålla fokus då, så då är det lättare att ta till sig. Och så kan man ju alltid fråga om det är något man undrar.

Vi måste i regel stå still medan hon går igenom. Det blir tradigt att göra halt i fem-tio minuter för att återigen få höra vad en sluta är. Jag zonar också ut, men det är ju tråkigt för det. Jag är iofs rätt otålig, och har väldigt lätt för att zona ut. När hon berättar övningarna försöker jag verkligen lyssna, men det är så otroligt omständligt och man får höra allt tre-fyra gånger, så hur mycket jag än försöker fokusera så slutar det ändå med att jag slutat lyssna halvvägs och får gissa lite vad man ska göra var. Jag har en annan ridlärare som bara snabbt rabblar vad man ska göra, det är mycket enklare att hålla fokus då, så då är det lättare att ta till sig. Och så kan man ju alltid fråga om det är något man undrar.
Oj, om jag var tvungen att stå still medan ridläraren förklarar hade jag blivit tokig :D Så jag förstår att det blir lite frustrerande eller hur man ska säga.
Enda gången vi står still är om hon vill förklara på djupet något helt nytt och lite extra komplicerat. Vilket händer en gång varannat år? Vanligtvis påbörjar vi i stället övningen och hon förklarar medan man utför den.

Oj, om jag var tvungen att stå still medan ridläraren förklarar hade jag blivit tokig :D Så jag förstår att det blir lite frustrerande eller hur man ska säga.
Enda gången vi står still är om hon vill förklara på djupet något helt nytt och lite extra komplicerat. Vilket händer en gång varannat år? Vanligtvis påbörjar vi i stället övningen och hon förklarar medan man utför den.
Ja, det gör hon också, alltså pratar om övningen under tiden vi rider. Ridläraren blir liksom mer som ett brus i bakgrunden medan man rider, jag lyssnar inte så mycket. Tror det är lite en taktik också, faktiskt, för då behöver hon inte ge individuell feedback, utan kan prata lite allmänt utifrån övningen. Det blir som att rida medan man lyssnar på en pod med ett halvt öra, eller nåt. Och hon behöver inte fundera på vad varje enskild ryttare kan behöva förbättra.

Ja, det gör hon också, alltså pratar om övningen under tiden vi rider. Ridläraren blir liksom mer som ett brus i bakgrunden medan man rider, jag lyssnar inte så mycket. Tror det är lite en taktik också, faktiskt, för då behöver hon inte ge individuell feedback, utan kan prata lite allmänt utifrån övningen. Det blir som att rida medan man lyssnar på en pod med ett halvt öra, eller nåt. Och hon behöver inte fundera på vad varje enskild ryttare kan behöva förbättra.
Just det där när man inte får individuell feedback är trist. Min är rätt bra på att identifiera de som behöver hjälp och ge dem lite extra stöd. Eller se när man är så himla nära och bara komma med någon liten pyttesak som man ändrar och sen blir det magiskt precis det man letat efter ett tag.
Kan hon inte ge individuell feedback under lektionen, kommer hon istället när vi skrittar av och hör med en hur det kändes och kommer med lite tips utifrån hur man svarar på det.

Inte hundra procent alla gånger jag får feedback, men kanske 90%. Imponerande ändå tycker jag, vi är ändå 12 stycken i gruppen.

Ah, då är jag med. Jag hade nog tyckt det var skäl nog att begära pengarna tillbaka, men är det viktigare för dig med ridtid än kvalitet på undervisningen så är det ju bara att köra på :) (ser att formuleringen ser lite dryg ut, men det är inte alls så jag menar!)
Jag velade väldigt fram och tillbaka om jag skulle fortsätta i den här gruppen efter ridlärarbytet, men valde till sist att vara kvar. Det var ju meningen att jag skulle rida min egen häst och ridhustiderna är så dåliga så jag valde att ha kvar platsen.

Just det där när man inte får individuell feedback är trist. Min är rätt bra på att identifiera de som behöver hjälp och ge dem lite extra stöd. Eller se när man är så himla nära och bara komma med någon liten pyttesak som man ändrar och sen blir det magiskt precis det man letat efter ett tag.
Kan hon inte ge individuell feedback under lektionen, kommer hon istället när vi skrittar av och hör med en hur det kändes och kommer med lite tips utifrån hur man svarar på det.

Inte hundra procent alla gånger jag får feedback, men kanske 90%. Imponerande ändå tycker jag, vi är ändå 12 stycken i gruppen.
Är det imponerande att få en kommentar varannan gång eller så? Jag har fått lite perspektiv sen jag började med annan idrott, där man också tränar en timme och är lika många, och tränaren ger en säkert tio kommentarer per träningstillfälle. Man lär sig otroligt fort med så mycket feedback.

Är det imponerande att få en kommentar varannan gång eller så? Jag har fått lite perspektiv sen jag började med annan idrott, där man också tränar en timme och är lika många, och tränaren ger en säkert tio kommentarer per träningstillfälle. Man lär sig otroligt fort med så mycket feedback.
kanske inte

Gällande feedback så finns det så många olika sätt att göra det med. När jag har ridit extra i en vanlig grupp med 10 personer för en annan instruktör så blir jag ofta imponerad över hur hon jobbar. Hon lyckas alltid ge instruktioner och kommentarer som är gällande för många personer samtidigt! Så mycket allmängiltig feedback under hela lektionen, och sen kortare stunder där hon tittar på individer och ger individuella kommentarer. Funkar väldigt bra, men man måste vara rätt skicklig för att ha stora grupper med 10+ ryttare i.

Ja, då skulle ni testa klassisk balett! In med magen, upp med hakan, spänn rumpan, slappna av i axlarna, pet på händer, armar, ben så att det blir exakt så som det ska vara. Hökögon som ser vartenda försök till att fuska eller vila!

Ridlektion idag! Fick skimmelvalacken igen, den jag red i början av terminen. Visserligen gillar jag stoet jag red sist, men på valacken kan jag verkligen öva på finlir, min sits och mina hjälper på ett annat sätt. Han är helt enkelt mer välutbildad, men såklart svår på sina sätt.

Förvänd galopp stod på schemat, vi vände in i galopp från A till V, och från C till R. Sen förvänd galopp på rakt spår till P och S, trav och ny galopp, och vända igen. Jag och en annan ryttare fick också lägga på förvänd galopp på böjt spår mellan P och V istället för avbrott till trav i båda varven och jösses vad svårt det var :nailbiting: Dels att komma ihåg vart man skulle, men också att hålla koll på KROPPEN. Hästen ville sätta över mig till höger, jag hade inte styrkan att sitta stadigt, och så den övningen med snabba svängar och mycket att tänka på ovanpå det. Jag såg nog ut som :confused: där uppe på hästen för jag visste ju att det kändes fel och snett, men mitt i allt kunde jag knappt komma på vad som var höger och vänster :rofl: Och när jag inte håller koll på ytter så byter han galopp direkt. Men det gick till slut, med beröm!

Det var kul på slutet när vi skulle trava av och han verkligen sökte sig nedåt. Han har annars lätt att falla ur ramen och ila iväg när vi varvar ner, också för att jag har en förmåga att sluta rida när det ska travas av :angel: Men idag var jag med hela vägen, och han med!

20220317_100454.webp

Nöjd häst efter lektionen :D

Ridlektionen idag gick skitdåligt. Jag är så besviken. Jag kanske SKA lägga ned ridningen? Fick min favorithäst men inget funkade. Det började med att en tjej i gruppen innan hade ramlat av och låg kvar i ridhuset med filt över sig och väntade på skjuts. Så vi fick ta våra hästar och promenera med dem tills bilen hade kommit och hon hade åkt. Min häst tittade skeptiskt på den öppna dörren i hörnet och bilen som stod precis utanför. Så fick vi sitta upp och jag kom knappt på plats i sadeln innan han gav sig iväg. Självklart var jag tvungen att justera stiglädren och han ville inte stå still. Jag tycker det är skitsvårt att göra det och måste släppa stigbygeln och använda båda händerna. Ridläraren försökte visa mig hur jag skulle göra utan att släppa stigbygeln och med en hand, men jag KAN bara inte. Vi fick börja trava på en gång och min häst ville bara springa och jag hade ingen kontroll alls. Lyckades inte få någon kontakt eller kontroll. Och jag spände mig när han tittade extra mycket i hörnet. Det stod hinder i varje hörn och ett i mitten och trav och galoppbommar på en volt. Men jag fick skritta på en liten volt runt mittenhindret när de andra galopperade med instruktioner att slappna av i höften (hur gör man det), andas, prata med hästen och klappa med innerhanden. Och skritta på en annan volt när de andra gjorde bomövningen i trav. Och skritta mellan bommarna när de andra övade galoppombyten på en stor åttvolt över mittenhindret. Han gick till sist i en balanserad skritt och jag fick skritta över bommarna. Skitbrsviken att jag inte lyckades hitta avslappningen.

Jag har ramlat helt ur tråden men inte ur ridningen :) rider för tillfället ett friesersto som är ny, första gången hon gick lektion var förra veckan. Oändligt snäll och väldigt trevlig att rida :) nöter volter och nedsittning det här blocket.

Läser diskussionen om feedback. Vi är väl typ 5 i gruppen, definitivt individuella kommentarer flera gånger per lektion+i slutet.

Har ridit för så många otroligt olika instruktörer genom alla åren. Vissa är väldigt tysta och säger inte mycket, men det de kanske säger är väldigt bra. Vissa har sagt mycket mer men inte alls varit särskilt enkelt eller vettigt att ta till sig. Sen allt däremellan. Hon jag rider privat för är bra, hon är aldrig tyst. Hon jobbar, dvs hon pratar och guidear mig mest hela tiden och jag får svettas och jobba på som sjutton. Det gillar jag. Såklart blir det annat när man rider i grupplektioner, men jag förväntar mig ändå (pch föredrar) ridlärare som pratar en hel del med en snrare än de som står tysta och säger enstaka ord.

Har ridit för så många otroligt olika instruktörer genom alla åren. Vissa är väldigt tysta och säger inte mycket, men det de kanske säger är väldigt bra. Vissa har sagt mycket mer men inte alls varit särskilt enkelt eller vettigt att ta till sig. Sen allt däremellan. Hon jag rider privat för är bra, hon är aldrig tyst. Hon jobbar, dvs hon pratar och guidear mig mest hela tiden och jag får svettas och jobba på som sjutton. Det gillar jag. Såklart blir det annat när man rider i grupplektioner, men jag förväntar mig ändå (pch föredrar) ridlärare som pratar en hel del med en snrare än de som står tysta och säger enstaka ord.
Jag är ju uppväxt med den militära skolan. Dvs en auktoritär ridlärare som kommenderade vad vi skulle göra och som däremellan var tyst om det inte var för att korrigera något. Som trampa ned hälen, mer ytterskänkel eller in med magen. Någon enstaka gång ett ”bra” eller ”bättre”. Den tiden saknar jag inte! Men jag orkar inte med ridlärare som babblar på hela tiden heller, då går det åt för mycket tid och energi att höra och förstå vad som sägs så det inte blir så mycket ridning.

Den här tråden kan ju jag vara med i nu, för jag rider på ridskola igen efter 23 år som hästägare (visserligen ridit på ridskolan sedan 2016, men varit borta från buke ett långt tag).
Efter att jag är sålde sista hästen började jag på samma ridskola där allt började på 80-talet. Eller jag ställde mig i kö, 3 hemska år utan hästar fick jag vänta. Jag är pararyttare (ridit SM) och rider med egen sadel. Köpte en ny sadel till min häst, men hann inte rida i den många ggr innan hästen såldes. När jag började på lektionerna, insåg jag att den sadeln inte passade mig alls så jag köpte en ny, den passade bättre, men inte optimalt. Detta plus att jag de 3 åren utan ridningen tappat alla muskler innan. Förstörde min sits totalt.
Jag tog ut en sadelprovare till klubben (ett krav från ridskolechefen) och vi provade ut en sadel som passade mig och hästarna jag kunde rida (7 st olika). När jag väl fick tag i en sadel som passade mig blev det mer uppenbart hur snett jag faktiskt satt.
Detta gjorde (de känsligaste hästarna gillade inte hur jag satt på dem plus att en av hästarna blev sjuk och togs bort) , att jag bara hade 3 hästar som jag kunde rida kvar.
Jag har, med den inpassade sadeln sedan jobbat stenhårt på att få tillbaka min sits, sadeln köpte jag 2019.

Men nu, nu äntligen händer det grejer de 5 senaste lektionerna, har min ridlärare knappt nämnt min sits, inte mer än till någon av de andra i gruppen iaf, och hon har tjatat kopiöst på mig innan att sitta rakt. Vi har samma häst 4 gånger i red och rider dressyr, dressyr, bommar och hoppning, sen byter vi häst.

Jag har varit nära att tappa hoppet och till och med funderat på att sluta. Det är ju inte kul att hålla på om hästen far illa av att jag rider.
Jag ärpå gång och det ljusnar, nu ska jag bara hålla i det här och jobba hårdare. Det känns bra nu. Rider lektion på lördagar 09:15.
Fler rapporter kommer efter hand.

Ridlektion med gammelman igår, skänkelvikningar stod på schemat. Jag försökte fokusera på min egen sits och försöka sitta ner i traven, fick inte riktigt till det men det var några små stunder här och där när jag fick till sitsen, men inte några längre stunder.
När vi red på volterna och galopperade jobbade jag galoppen och efteråt var jag helt slutkörd i benmusklerna och fick skippa å va me på vissa övningar tills jag hade återhämtat mig genom att skritta en stund, är nog fortfarande inte helt hundra sen coronan.
Vi fick även rida på volterna i skritt och styra in på en mindre volt och sen göra skänkelvikning ut på den stora volten.
Skänkelvikningar är gammelmans paradgren så han gör det väldigt lätt, får bara va med hjälperna och korrigera så han inte gå före med någon kroppsdel, han vill gärna fuska.

Har fortfarande en hel del kvar att jobba på, nästa gång vankas det bommar, får vi se vad det är vi ska hitta på då.
Känner igen det där med orken. Jag hade Corona I januari och kan fortfarande inte andas ordentligt, eller jag andas och andas men det enda som händer är att det känns som att lungorna börjar brinna.
Antar att det är postcovid och det ska tydligen gå över av sig självt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 338
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 358
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pälsvård! För dummies
  • Träffa hundfolk?