Ridlektion idag! Fick skimmelvalacken igen, den jag red i början av terminen. Visserligen gillar jag stoet jag red sist, men på valacken kan jag verkligen öva på finlir, min sits och mina hjälper på ett annat sätt. Han är helt enkelt mer välutbildad, men såklart svår på sina sätt.
Förvänd galopp stod på schemat, vi vände in i galopp från A till V, och från C till R. Sen förvänd galopp på rakt spår till P och S, trav och ny galopp, och vända igen. Jag och en annan ryttare fick också lägga på förvänd galopp på böjt spår mellan P och V istället för avbrott till trav i båda varven och jösses vad svårt det var
Dels att komma ihåg vart man skulle, men också att hålla koll på KROPPEN. Hästen ville sätta över mig till höger, jag hade inte styrkan att sitta stadigt, och så den övningen med snabba svängar och mycket att tänka på ovanpå det. Jag såg nog ut som
där uppe på hästen för jag visste ju att det kändes fel och snett, men mitt i allt kunde jag knappt komma på vad som var höger och vänster
Och när jag inte håller koll på ytter så byter han galopp direkt. Men det gick till slut, med beröm!
Det var kul på slutet när vi skulle trava av och han verkligen sökte sig nedåt. Han har annars lätt att falla ur ramen och ila iväg när vi varvar ner, också för att jag har en förmåga att sluta rida när det ska travas av
Men idag var jag med hela vägen, och han med!
Nöjd häst efter lektionen