Teorilektion för två veckor sen, vi fick träna på att visa häst för hand. Ställa upp hästen och gå samt springa med den, vända på rätt sätt och tygelfattning vid skritt vs trav. Riktigt roligt och vi var bara fyra stycken pga en del sjukdom i vår åttagrupp så vi fick övat en hel del. Mycket prat om exteriör på hästarna vi hade med, samt hur ridskolan tänker när de köper in hästar till verksamheten
Förra veckan var det hoppning med fina lilla damen! Hon kändes pigg under markarbetet veckan innan, men när det kom fram riktiga hinder blev hon betydligt försiktigare
Vi fick ett stopp på första hindret, hon behövde mer stöd och pepp än jag hade räknat med.
Ridläraren sade att jag fick vara hennes mod istället
Så då red jag mer aktivt andra gången vi kom på, gick galant! Det var en bana med fyra räcken, jag fick rida och peppa ordentligt så hon hoppade. Typ Jag: "Klart du kan! Kom igen nu!" Hon: "Är du säker? Okej!"
Hon hoppar väldigt fint när hon väl vågar, fast hon är lite rädd om benen så hon tar i med marginal. Hon är ju inte så stor själv heller
Andra rundan höjdes hindren för de som ville, jag tyckte hon kändes fin när vi kommit igång efter det stoppet precis i början och att hon litade på mig så jag red den högre höjden. Vilken runda! Sista hindret var lite högre än de övriga, och då tog hon i ordentligt och flög över så att jag knappt hann med själv
Trodde inte hon skulle dra iväg sådär, men hon var såå nöjd med sig själv efter det
Kändes riktigt roligt att kunna ge henne självförtroende på det sättet!
Denna veckan hade vi hästbyte, jag fick rida stallets stora dam. Hon är ett så vackert sto, som från en gammal, engelsk oljemålning
Lika snäll som hon är stor, dock mycket stora rörelser och mycket häst att rida. Hon var min första favorit när jag var ny på ridskolan (har många favoriter)
dock var det längesen jag ridit henne. Hon behöver lång tid på sig att värma upp, så hon gick en nybörjarlektion innan min lektion. Vår lektion var markarbete, vi fick rida över bommar placerade på mittvolten, två på varje diagonal typ. Först skritt i vinkel over två, sen vända och vinkel över de andra två. Räkna steg och variera antal steg. Sen tog vi bommarna i trav, samma sak där, till slut rakt över diagonalerna.
Nyttig uppvärmning för oss då den stora damen behöver ridas mycket med sätet och formas efter benen, hon tycker inte om att man "rider med händerna". Så jag fick fokusera mycket på sitsen och att använda benen i vinklade ridvägarna så vi hamnade rätt på bommarna
Sen galopperade vi på två storvolter, över en bom per varv. Jag valde att stå i lätt sits och låta henne rulla på och bara stödja med benen så att hon inte lutade inåt utan formade sig någorlunda okej. Fungerade bra, hon kändes mjukare efteråt och rörde sig bättre. Själva övningen var att galoppera över båda diagonalerna och få samma antal språng mellan de två bommarna på varje diagonal.
Första försöket gick rätt bra på första diagonalen, fick fyra galoppsprång medan det andra varvet blev tre då jag tappade takten och hon tog ett stort språng över bommen istället för att ta ett fjärde som jag hade tänkt.
Andra försöket blev mycket bättre, då fokuserade jag mer på att rida och hitta rätt typ av galopp före första bommen så att tempot blev samma som föregående diagonal. Då fick vi fyra på båda
Inte bara låta henne rulla på, alltså
Sen travade vi av, och så fin hon var
Det märks tydligt att hon går bättre ju mer jag fokuserar på min sits och mindre på henne
Men till slut blev hon alltså riktigt lösgjord och sökte sig till kontakt själv, man måste vara stilla i händerna och bara erbjuda kontakt och rida så kommer det när hon är igång
Ridläraren tyckte hon såg superfin ut på slutet, kändes också riktigt bra där uppe bland molnen! Ja, jag känner mig rätt liten på hennes rygg
Ridläraren bekräftade att jo, du ser också liten ut där uppe
Nöjd, ser fram emot att hoppa denna stora dam nästa vecka