Hej, jag behöver hjälp. Jag tycker ridningen funkar bra. Imorgon ska rida extralektion på ett halvblod. Han är väldigt fin när man väl satt på sadel träns och skydd. Men jag har seriösa problem innan vi kommer dig. Snäll att borsta men så fort utrustning kommer fram sparkar han med både fram och bakben. Det känns inte som han har nå känsla av att han tex tränger in en I väggen när han försöker komma undan skydd på bakbenen. Han är 179 och jag inte så stor så jag tycker det hör brötandet är över alla gränser. Hur denna häst ska kunna göras iordning av nybörjare övergår mitt förstånd. Vad skulle ni göra? Nu smyger jag på honom grejerna men det tar tiiiid och är inte säkert. Just att vifta med frambenen är en favorit.
Jag red en sådan häst på ridskolan för ett gäng år sedan. Han var knepig och hade satt det i system eftersom han ogillade gos och borstning och alla ville gosa pga han var vit, vacker och söt som socker. När hans "flickvän" fick avlivas efter en trist olycka blev han sju resor värre.
Arg, bets, sparkade, började trycka upp i väggen, stegrade sig över folk osv. Det gick varken att "fånga" i boxen, borsta, eller sadla och tränsa utan att han gick i försvar. Jag hittade ett sätt att hantera honom rätt bra och fick därför rida honom mycket då.
Första alternativet är att be personal sätta på utrustningen. Andra alternativet (och en bra säkerhet) är att du tar med dig någon annan trygg människa, blir det för illa kan du be den personen hålla uppe ett ben, då blir det svårare att leva runt, men är också lite taskigt för du tar bort hästens sätt att försvara sig och kommunicera. Självklart har du skyddsväst, hjälm och handskar på dig.
Sedan är det mycket känsla, varför blir han så där, hur kan du underlätta för honom att tagga ner lite och inte gå i försvar? För "min" knepiga var det mycket att inte ta så mycket kontakt, inte titta i ögonen eller prata med utan nästan tänka att här står en moped som jag ska lägga sadel på. Brukade ta fram sadel och träns och låta dem hänga utanför där han såg dem i kanske 5 minuter innan jag skulle sadla. Jag var väldigt noga med att inte smyga, det snappade han upp direkt. Men inte heller bröta fram.
Jag brukade lägga på sadeln, utan att göra något med sadelgjorden och sen lugnt backa ett steg och se till att hans försvarsreaktion lugnade sig lite. Han brukade explodera lite extra just i det momentet att man höjde armarna för att lägga på sadeln. Samtidigt inte vänta för länge utan han ville liksom att det skulle vara över så fort och smidigt som möjligt. Sedan runt och spänna ett hål så sadeln sitter löst. Backa och inte titta så mycket på honom. Spänna så mycket jag kunde utan att dra åt allt för mycket (ca ett två hål från hur hårt den bör sitta).
Skydden körde jag bara på. Inte för fort för då kände han sig attackerad och blev värre, inte smyga för då blev han värre, inte prata med honom eller söka kontakt, inte röra vid honom mer än absolut nödvändigast. Vispade han med något ben mot mig sa jag bara "nej", och försökte fortsätta. Om han satte ner benet sa jag "brrrra" och backade. Kanske till och med gick ut ur boxen. Då lärde han sig ganska fort att han fick ha åsikter, men människan slutar bara om jag förmedlar min åsikt på ett lite sansat sätt och sedan slutar. Människan kommer lyssna. Men det tar ju lång tid att etablera.
Tränsa var alltid en liten aning lättare mest för att man då bara hade två ben och huggtänderna att tänka på. Här försökte jag mest vara snabb av med grimman, och att ta tag i nosryggen och hamna i det läget man är när man precis ska in med bettet i munnen. Där tycker jag ändå man har ganska bra kontroll. Samtidigt fick det inte vara för hastiga rörelser så han kände att man gick till attack för då blev det bara pannkaka. Sen på med tränset på ett lugnt metodiskt sätt och försöka vara snabb och mild över öronen.
Sammanfattat alltså inget smyg och ingen attack. Kroppspråket självklart och milt. Inte ha några känslor utan känna sig blank liksom. Inte titta på honom eller prata. Förbereda honom på vad som ska hända. Ingen beröring utöver det som behövs. Backa när försvaret läggs ner, för att visa att man faktiskt lyssnar. Låta det ta lite extra tid. För mig tog det första gångerna en halvtimme bara med utrustningen. På slutet (för han avlivades till slut) tog det 10 minuter.
Med det sagt. Den hästen du hanterar kan behöva något helt annat, man får läsa av och testa olika metoder. Det jag beskriver behöver inte vara rätt för din. Låt det ta lite extra tid att sätta på utrustning! Låna av tiden du använder för att borsta. Tumma inte på din säkerhet utan ha hjälm osv när du ska ha på utrustning.
Nu blev det superlångt, men fråga hellre om hjälp om du känner dig osäker på hur du ska göra. Det finns ingen skam i det.