Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner igen det där med orken. Jag hade Corona I januari och kan fortfarande inte andas ordentligt, eller jag andas och andas men det enda som händer är att det känns som att lungorna börjar brinna.
Antar att det är postcovid och det ska tydligen gå över av sig självt.
Jag har inte riktigt dom symtomen, har kvar torrhosta som jag nu får medicin mot, men kan känna mig lite andfådd om jag ansträngt mig lite, på ett sätt som inte var förut. Men går åt rätt håll i alla fall, orkar lite mer för var dag.

Lektion i går, Bullen (alla är jätteförvånade)

Han fick godis när jag kom pga så himla söt. Hade sett honom gå rätt fint med tjejen innan.

Gjorde min sedvanliga grej med att rida runt på mitten med bara sitsen. Han lyssnade helt ok men kändes också lite off. Hängig och ofokuserad. Fick till slut fokus på mig men han var ändå lite inåtvänd.

Vi travade igång dem genom att självständigt och i båda varven trava några steg åt gången, anpassat efter häst. Jag bestämde mig för att redan här testa att rida enligt principen att om man är lugn och sansad får man trava vidare annars börjar vi om. Det funkade ganska bra, älgade han iväg gjorde jag genast halt och började sedan skritta tills han kändes bra, och travade sedan igång igen. Fick en hel den fina och kontrollerade traver. :up:

Vi red sedan övningarna som igen var bommar på marken. De låg i en solfjäder och vi skulle fokusera på att hålla en jämn och fin böjning genom volten och över bommarna, samt hamna så exakt på mitten som det bara gick. Inga problem denna gång heller att pricka i mitten av bommarna och jag tyckte jag fick till en väldigt bra böjning rakt igenom. Fick mycket beröm från ridläraren för det. Han rusade inte heller efter bommarna men gjorde småökningar. Så att så länge jag kunde märka småökningen kunde vi faktiskt trava runt fint där.

När vi sedan skulle galoppera gick det väldigt bra i höger men i vänster hängde han sig som satan i vänster tygel, var svår att lossa från det, och blev väldigt rusig. Efter den galoppen höll han dessutom på med frustrations skak med huvudet. Det gjorde att jag tappade hållningen konstant och det var svårt att få honom tillbaka.

Skrittade av dem efteråt och jag hoppade av ganska fort, gav honom lite godis och tränade lite allmän parkering från marken.

Bra lektion även om jag inte känner så just nu. Pga andra saker i livet är jag inte så pepp på något alls. Jag fick en och en halv timmes respit från min egen hjärna i alla fall. Bara det är värt mycket.

Lektion ikväll, markarbete på schemat. Skulle haft den lilla fuxen, men fick byta i sista stund för att han hade varit så pigg och busig på lektionen innan. Vi hade vikarie, en ridlärare som jobbat på ridskolan tidigare. Fick då istället en brun valack som var min favorit för några terminer sedan. Lite trögstartad och får man inte igång honom går han med handbromsen i. Men han kändes pigg och jag fick fart i honom. Reds på hackamore efter tandläkarbesöket. Vi fick värma upp självständigt i ca 30 min och skulle då ha travat och galopperat i båda varven. Jag fokuserade på att få fram honom men samtidigt kunna få ihop honom lite. Han har lite svårare att fatta höger galopp så jag gjorde några fattningar, varvat med att gå gram ordentligt på långsidorna och testade också förhållningar och styrbarhet. Skrittade en stund på långa tyglar också, för att avlasta min onda rygg. Själva övningen sedan då gick ut på att hitta avståndet och avsprångspunkten till ett litet hinder som stod på långsidan. Rak anrikning, räkna galoppen 1-2-3 och efter två försök skulle vi ropa ”nu” när vi såg avsprångspunkten. Jag hade nog med att fokusera på galoppen, anrikningen och själva språnget och hade svårt att komma till att ropa. Men själva hoppet kändes ändå bra. Sedan skulle vi hoppa 3 små galopphinder på andra långsidan med 4 språng emellan. Första gången blev det 4-3,precis som jag hade trott precis innan. Hästen brukar kunna hoppa av tidigt och ta ett långt språng. Men de efterföljande gångerna gick det bra att reglera och också sista gången i andra varvet med. Jag är supernöjd!

Hej, jag behöver hjälp. Jag tycker ridningen funkar bra. Imorgon ska rida extralektion på ett halvblod. Han är väldigt fin när man väl satt på sadel träns och skydd. Men jag har seriösa problem innan vi kommer dig. Snäll att borsta men så fort utrustning kommer fram sparkar han med både fram och bakben. Det känns inte som han har nå känsla av att han tex tränger in en I väggen när han försöker komma undan skydd på bakbenen. Han är 179 och jag inte så stor så jag tycker det hör brötandet är över alla gränser. Hur denna häst ska kunna göras iordning av nybörjare övergår mitt förstånd. Vad skulle ni göra? Nu smyger jag på honom grejerna men det tar tiiiid och är inte säkert. Just att vifta med frambenen är en favorit.

Hej, jag behöver hjälp. Jag tycker ridningen funkar bra. Imorgon ska rida extralektion på ett halvblod. Han är väldigt fin när man väl satt på sadel träns och skydd. Men jag har seriösa problem innan vi kommer dig. Snäll att borsta men så fort utrustning kommer fram sparkar han med både fram och bakben. Det känns inte som han har nå känsla av att han tex tränger in en I väggen när han försöker komma undan skydd på bakbenen. Han är 179 och jag inte så stor så jag tycker det hör brötandet är över alla gränser. Hur denna häst ska kunna göras iordning av nybörjare övergår mitt förstånd. Vad skulle ni göra? Nu smyger jag på honom grejerna men det tar tiiiid och är inte säkert. Just att vifta med frambenen är en favorit.
Nej, det låter inte som något ridskolehästmaterial!

Börja med en analys varför han gör så! Ont? Vill inte bli riden? Extremt rädd om benen? Funkar hovkratsningen?
Måste han ha skydden?

Jag red en sådan häst på ridskolan för ett gäng år sedan. Han var knepig och hade satt det i system eftersom han ogillade gos och borstning och alla ville gosa pga han var vit, vacker och söt som socker. När hans "flickvän" fick avlivas efter en trist olycka blev han sju resor värre.
Arg, bets, sparkade, började trycka upp i väggen, stegrade sig över folk osv. Det gick varken att "fånga" i boxen, borsta, eller sadla och tränsa utan att han gick i försvar. Jag hittade ett sätt att hantera honom rätt bra och fick därför rida honom mycket då.

Första alternativet är att be personal sätta på utrustningen. Andra alternativet (och en bra säkerhet) är att du tar med dig någon annan trygg människa, blir det för illa kan du be den personen hålla uppe ett ben, då blir det svårare att leva runt, men är också lite taskigt för du tar bort hästens sätt att försvara sig och kommunicera. Självklart har du skyddsväst, hjälm och handskar på dig.

Sedan är det mycket känsla, varför blir han så där, hur kan du underlätta för honom att tagga ner lite och inte gå i försvar? För "min" knepiga var det mycket att inte ta så mycket kontakt, inte titta i ögonen eller prata med utan nästan tänka att här står en moped som jag ska lägga sadel på. Brukade ta fram sadel och träns och låta dem hänga utanför där han såg dem i kanske 5 minuter innan jag skulle sadla. Jag var väldigt noga med att inte smyga, det snappade han upp direkt. Men inte heller bröta fram.
Jag brukade lägga på sadeln, utan att göra något med sadelgjorden och sen lugnt backa ett steg och se till att hans försvarsreaktion lugnade sig lite. Han brukade explodera lite extra just i det momentet att man höjde armarna för att lägga på sadeln. Samtidigt inte vänta för länge utan han ville liksom att det skulle vara över så fort och smidigt som möjligt. Sedan runt och spänna ett hål så sadeln sitter löst. Backa och inte titta så mycket på honom. Spänna så mycket jag kunde utan att dra åt allt för mycket (ca ett två hål från hur hårt den bör sitta).

Skydden körde jag bara på. Inte för fort för då kände han sig attackerad och blev värre, inte smyga för då blev han värre, inte prata med honom eller söka kontakt, inte röra vid honom mer än absolut nödvändigast. Vispade han med något ben mot mig sa jag bara "nej", och försökte fortsätta. Om han satte ner benet sa jag "brrrra" och backade. Kanske till och med gick ut ur boxen. Då lärde han sig ganska fort att han fick ha åsikter, men människan slutar bara om jag förmedlar min åsikt på ett lite sansat sätt och sedan slutar. Människan kommer lyssna. Men det tar ju lång tid att etablera.

Tränsa var alltid en liten aning lättare mest för att man då bara hade två ben och huggtänderna att tänka på. Här försökte jag mest vara snabb av med grimman, och att ta tag i nosryggen och hamna i det läget man är när man precis ska in med bettet i munnen. Där tycker jag ändå man har ganska bra kontroll. Samtidigt fick det inte vara för hastiga rörelser så han kände att man gick till attack för då blev det bara pannkaka. Sen på med tränset på ett lugnt metodiskt sätt och försöka vara snabb och mild över öronen.

Sammanfattat alltså inget smyg och ingen attack. Kroppspråket självklart och milt. Inte ha några känslor utan känna sig blank liksom. Inte titta på honom eller prata. Förbereda honom på vad som ska hända. Ingen beröring utöver det som behövs. Backa när försvaret läggs ner, för att visa att man faktiskt lyssnar. Låta det ta lite extra tid. För mig tog det första gångerna en halvtimme bara med utrustningen. På slutet (för han avlivades till slut) tog det 10 minuter.

Med det sagt. Den hästen du hanterar kan behöva något helt annat, man får läsa av och testa olika metoder. Det jag beskriver behöver inte vara rätt för din. Låt det ta lite extra tid att sätta på utrustning! Låna av tiden du använder för att borsta. Tumma inte på din säkerhet utan ha hjälm osv när du ska ha på utrustning.

Nu blev det superlångt, men fråga hellre om hjälp om du känner dig osäker på hur du ska göra. Det finns ingen skam i det.

Fråga någon i stallet som känner honom, och be dem om hjälp? Det kan finns specialknep hur man ska göra med just honom för att han ska känna sig trygg. Eller så behöver han bara någon han känner för att bli lugnare.

Tusen tack för svar jag tar till mig allt. Han är ju väldigt nyinköpt och var inte såhär första veckorna när han kom.
Han älskar att bli riden. Det är det knepiga. I den stund allt är på så blir han snäll o h glad och lydig. Att rida honom är en dröm. Jo jag kan be om hjälp. Är väl lite fjantig. Men eftersom jag fått uppdraget att rida och fixa med de gröna ihop med de som jobbar där så vill jag hemskt gärna fixa det. Men det kanske räcker att vara två när man gör iordning honom ska ordna det. Tack igen. Återkopplar imorgon. Han är omöjlig att både sko o h kratsa sa de som jobbar där. Jag kunde ta ett tag varje gång. Han lyfter perfekt men sen ställer han ner efter 3 sekunder. Att borsta och gosa gillar han Men inte sin utrustning.

Tusen tack för svar jag tar till mig allt. Han är ju väldigt nyinköpt och var inte såhär första veckorna när han kom.
Han älskar att bli riden. Det är det knepiga. I den stund allt är på så blir han snäll o h glad och lydig. Att rida honom är en dröm. Jo jag kan be om hjälp. Är väl lite fjantig. Men eftersom jag fått uppdraget att rida och fixa med de gröna ihop med de som jobbar där så vill jag hemskt gärna fixa det. Men det kanske räcker att vara två när man gör iordning honom ska ordna det. Tack igen. Återkopplar imorgon. Han är omöjlig att både sko o h kratsa sa de som jobbar där. Jag kunde ta ett tag varje gång. Han lyfter perfekt men sen ställer han ner efter 3 sekunder. Att borsta och gosa gillar han Men inte sin utrustning.
Då borde det ju funka att bara utarbeta någon rutin han är mer bekväm med :) Låter ju lite som att han är rädd om fossingarna, och utrustningen kan ju vara att den inte passar, eller att den inte passat förut, eller att han tycker något moment är obehagligt som tex när man drar åt sadelgjord eller när sadeln läggs på ryggen eller liknande. Ta dig tid at luska ut och var konsekvent och visa för honom att du lyssnar och försöker förstå vad han försöker säga. :up:

Är hästen osäker blir det sällan bättre att två personer står därinne och grejar samtidigt. Särskilt om han är ny och redan har fått träffa fler nya människor än han mäktar med (det låter ju så om han blivit sur och aggressiv). Då kan det vara bättre att en människa han känner och är trygg med gör i ordning honom, så att han får landa lite i verksamheten och lära känna sina nya människor lite en i taget.

Tycker inte det låter särskilt knepigt att det är just iordninggörandet som han är rädd för, det har väl blivit lite tokigt med alla nya människor, och så har han blivit rädd för just det momentet? Är han rädd för utrustningen så har väl folk sadlat ovarsamt, det går ganska fort att få en häst rädd/aggressiv vid sadling om man är oförsiktig (dänger sadeln på ryggen, drar åt sadelgjorden snabbt och hårt, osv). Ofta hjälper det med en sån häst att vara extra lugn och försiktig med sadlingen, så brukar de koppla av när de märker att man inte gör dem illa. Samma sak med fötterna, folk kanske har hållit benet i fel vinkel, för högt, för hårt, osv, så att han lärt sig förknippa det med obehag och helst slipper det momentet. Då behöver man ju lugnt och harmoniskt visa honom att han inte behöver vara rädd, man kommer inte göra fel så det blir obehagligt.

Ett alternativ är ju om det finns någon bra uppbindningsplats att göra i ordning hästen på under en period, t ex en spolspilta eller liknande. Då kan man jobba mer lugnt och sansat med hästen utan att vara rädd för att bli trängd eller sparkad. Det blir lugnare för en själv och därmed även för hästen, vilket kan göra att den slappnar av och inser att det där med att få på utrustningen inte är så dramatiskt.

Är hästen osäker blir det sällan bättre att två personer står därinne och grejar samtidigt. Särskilt om han är ny och redan har fått träffa fler nya människor än han mäktar med (det låter ju så om han blivit sur och aggressiv). Då kan det vara bättre att en människa han känner och är trygg med gör i ordning honom, så att han får landa lite i verksamheten och lära känna sina nya människor lite en i taget.

Tycker inte det låter särskilt knepigt att det är just iordninggörandet som han är rädd för, det har väl blivit lite tokigt med alla nya människor, och så har han blivit rädd för just det momentet? Är han rädd för utrustningen så har väl folk sadlat ovarsamt, det går ganska fort att få en häst rädd/aggressiv vid sadling om man är oförsiktig (dänger sadeln på ryggen, drar åt sadelgjorden snabbt och hårt, osv). Ofta hjälper det med en sån häst att vara extra lugn och försiktig med sadlingen, så brukar de koppla av när de märker att man inte gör dem illa. Samma sak med fötterna, folk kanske har hållit benet i fel vinkel, för högt, för hårt, osv, så att han lärt sig förknippa det med obehag och helst slipper det momentet. Då behöver man ju lugnt och harmoniskt visa honom att han inte behöver vara rädd, man kommer inte göra fel så det blir obehagligt.
Det jag tänkte främst med två personer var säkerheten om hästen är väldigt aggressiv. Om man blir för illa påpucklad av hästen :) Det var jag tvungen att ha i början med "min" problemhäst. Annars är det absolut bäst att vara en som etablerar en rutin hästen är bekväm med och kommunicerar utan en andra person inblandad.

Ett alternativ är ju om det finns någon bra uppbindningsplats att göra i ordning hästen på under en period, t ex en spolspilta eller liknande. Då kan man jobba mer lugnt och sansat med hästen utan att vara rädd för att bli trängd eller sparkad. Det blir lugnare för en själv och därmed även för hästen, vilket kan göra att den slappnar av och inser att det där med att få på utrustningen inte är så dramatiskt.
Min häst är supersnäll i all hantering, inkl sadling, spänna sadelgjord, sätta på benskydd och täcken, lyfter snällt på hovarna etc, lite knepig vid tränsning men det går om man är lugna och tålmodig, MEN allt detta funkar bara om det gör uppbundet i gång eller spolspilta. Försöker jag göra i ordning i boxen börjar han steppa omkring och kan tränga upp en i väggen. Så därför gör jag det aldrig i boxen. Han kan också lägga öronen bakåt och sura i boxen, framförallt om han tror att han ska få något i krubban och grannhästen står nära.

Hoppning på schemat igår, fick gammelman igen.

Tog med mig lite från förra lektionen och testade, går att väcka honom i traven genom att samla ihop på kortsidorna och sen öka med lite "bus" känsla, det tycker han är jättekul och öronen pekar framåt.

På schemat var det böjda linjer, så vi fick hoppa fram på en båge med två hinder där bommarna vilade på sockerbitar, först var det knappt 20cm, vi travade först, sen galopperade, blev som en halv volt för att vända in på bågen.
Det gick helt okej, sedan reste ridläraren upp sockerbitarna så det blev runt 50cm högt och då kom vi i galopp en och en, vet ridläraren sa något till mig med att sitta rakt över hästen, men vet inte riktigt om det var något jag kunde påverka då jag inte alls upplevde att jag satt snett i sadeln, sen kan det ha påverkat att stiglädren var något långa och kortade jag blev de för korta, hade behövt ett hål mitt i mellan. Men gjorde så gott jag kunde, hade fullt upp med att hålla yttersidan på plats och ha min egen balans på plats.

Vi fick även rida på en bruten linje, där gick det gallant. Sista rundan vi gjorde på den kändes WOW 🤩, började känna att jag hittar tillbaka i hoppningen, de andra i gruppen tyckte också att det hade sett bra ut, fick gammelman att landa i rätt galopp och fick till sitsen över hindret och blicken, kändes riktigt bra och höjden var någonstans runt 60-70, vill och behöver inte hoppa högre med gammelman, tycker det är bättre att hoppa lägre så han håller med tanke på hans ålder, men det märktes att han tyckte det var roligt. Så kul när han taggar till. :)

Eftersom han är ny, är det svårt att peka på något särskilt. Allt är bara nytt liksom. Men du skrev att han från början var snäll och detta har blivit värre. Kan det ha hänt något han har uppfattat som obehagligt i samband med att utrustningen tas på?
Jag antar att utrustningen passar och eftersom han är nöjd när den väl är på talar det ju för det. Han borde inte funka att rida om han hade haft ont heller.

Det bästa är väl att för det först, ha gott om tid, gärna överdrivet mycket. För det andra, var inte ensam och för det tredje, gör som @Hoarfrost skrev, låt honom bekanta sig med utrustningen och ta sen på den i lugn och ro, avbryt/sakta ner vid minsta stressyttring från honom, han måste kunna lita på att du inte gör honom illa (om det nu har hänt något, vilket det alldeles säkert har gjort). Om detta fortsätter eller värre, eskalerar, är det ju ingen lämplig häst för en ridskola.
Vet de ansvariga om att han är så här? De borde kunna hjälpa till eller kanske till och med jobba med det andra tider på dygnet.

Red både måndag och igenridning på tisdagen. Vi hade WE på måndagen gick bra, hästen jag rider älskar det. När jag red med lansen (eller ja träpinnen då :D) så tog jag galopp efter jag hade fångat ringen på (trä) tjuren som de faktiskt har. Det gick fort och hade lite svårt att få stopp med en hand så efter jag släppt den i tunnan så fick jag fuska lite med två händer. Blev mest glad över att jag fick till en riktig fin ryggning på en hand efter jag plingat i klockan. Det är enligt min ridlärare svårt att rygga på en hand. Har så bra kontakt med hästen och ryggar honom oftast bara för sitsen. I ett hinder där jag skulle ut,vända och in i hindret igen så gjorde jag bakdelsvändning i skritt kul att det funkade! Blev riktigt nöjd med de små extra lite svårare sakerna jag provade .

Igår hade vi vanlig dressyr och red en annan häst. Så vi hade en del tölt, bommar på volt som låg i en solfjäder de skulle vi ta i skritt och behålla böjningen i kroppen och hitta rätt avstånd för vår häst beroende på om man gick långt in eller ut på bommarna. Gick bra till slut men islandshästar har ibland lite svårt att förstå poängen med att lyfta på fötterna för bommar på marken. :D

Avslutade med galoppbommar och det gick bra, en av hästarna är så rolig hon bara klampar på och satte hovarna mer på bommmarna än mellan dem. Mjuka bommar så ingen skaderisk. Till slut lite trav. Blev nöjd med lektionen!

Senast ändrad:
Ridlektion igår. Fick favoritponnyn, men direkt när jag började värma upp så var han blockhalt :( Satt av och fick gå ut och byta häst.

Blev en ganska ny ponny som är 6år gammal och söt som socker! Lite kallblodstyp och brunskimmel 😍

Vi hade markarbete med en 3-studs på ena långsidan, en 5,5-a på andra, och en bock på medellinjen att byta galopp över.
Då jag lätt låser mig med nya hästar så valde jag att rida väldigt låga hinder och bara kryss (istället för oxer) i 5,5-an. Ville inte riskera att börja fega ut och ge ungponnyn en dålig upplevelse, och det var en effektiv strategi för dagen!

Ponnyn var lagom pigg, hoppade superfint när jag väl hittat skänkelstödet, men kunde inte svänga i galopp snävare än spårets rundning, så fick travhoppa när jag skulle byta varv.

För att vara en helt ny häst för mig så är jag supernöjd att jag red alla övningar utan att låsa mig eller bli rädd. Hoppas inte det är något allvarligt med favoritponnyn, men rider gärna denna nya ponnyn mer med framöver :)

Ridlektion igår! Fick skimmelvalacken igen och uppridning på medellinjen i galopp stod på schemat. Vi hade en annan ridlärare idag då vår ordinarie var ledig, och oj så kul det var med lite omväxling! Hon var så tydlig och mjuk i sitt sätt att lära. Hon gav regelbunden feedback och verkligen visade hur jag skulle göra. Jag fick till exempel göra halt och hon tog min skänkel och visade "Här ska benet vara!", och vart jag skulle slappna av för att få rätt vinkel i benet.

Hästen var lite svår att aktivera, han vill gärna lägga sig i "sin" takt och tempo, och sen är det svårt för mig att reglera det. Han bär sig bra, men är väldigt svår att påverka och han tycker att han helst inte ska göra något mer :D Jag fick till det helt okej i skritten, men jag saknade energi i traven och särskilt i övergångarna. Till slut bad jag om ett spö, bara för att kunna förstärka mina hjälper lite. Jag behöver inte ens använda det, bara att ha det i handen gör att han genast blir mer alert och kvick på hjälperna (ibland lite för mycket 🔥💥). Efter ett tag la jag ifrån mig spöt och allt gick bra efter det. Jag och ridläraren kom överens om att jag gärna kan ha ett kort spö i början när vi värmer upp, och sen lägga ifrån mig det när jag känner att jag kan reglera honom :)

Övningen gick bra men jag måste öva på att sitta mer still när vi ska göra halt från galopp. Det jag måste öva mest på är att hålla händerna stilla och ihop, särskilt när hästen börjar veva lite med huvudet som han gärna gör när han inte driver på ordentligt bakifrån. Hålla handen still och driva fram till bettet! Det måste jag tänka mer på.

Annars fick jag SÅ FIN feedback! "Du sitter fint och stadigt, rider med små fina hjälper, bra!" sa hon, och WOW så glad jag blev! :love: Hon har själv tävlat och tränat hästar upp till GP och att få den feedbacken från henne efter bara en lektion kändes som en miljon 😇

Bildbevis på att det ibland kan gå lite fort på herrn, då blir pannluggen ett McDonalds-M :D
20220324_095950.webp

Vi har teorivecka så var med terion i onsdags, handla om sjukvård och hästens betéende, fick spana på hästarna när de släpptes i ridhuset och se hur de är mot varandra. Ridläraren visa även hur man lägger bandage med mer. men nu på måndag är de vanliga lektioner igen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 339
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 358
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar