Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick rida en stor brun valack, som är en riktig sötnöt kommer kalla honom W då det finns fler bruna valacker så jag håller isär dom för er här. :p

W ger en bra ridkänsla och har sköna gångarter. Har sett när de andra ridit honom att han slänger väldigt med huvudet. Kollade även lektionen innan och då var han även som en studsboll lite grann i galoppen, det kändes inte så lovande inför min debut på honom. Kände mig lite nervös men mest lite pirrande.

Det blev en lite konstig lektion då tjejen som har med sig sin egna häst till lektionen hade kört i diket precis utanför, bilen stod i diket och de fick inte ut hästen (hästen va kolugn) och inga personskador, ridläraren fick sticka dit och vi fick skritta fram själva. Kom även en annan ridlärare och började lektionerna, jag tror den ridläraren mest håller i nybörjarlektioner men samtidigt kan det varit den knepiga situationen också, hörde knappt va hon sa och vi fick i princip rida fram självständigt med skritt, trav och galopp där vi red enbart på fyrkantsspåret och fick lägga lite volter.

Som tur var kom ridläraren tillbaka när vi skulle rida övningen, då den andra ridläraren hade velat lite hur vi skulle rida, jag hade sett övningen från gruppen innan så hade en liten hum på va det skulle gå ut på.
Tanken var att vi skulle vända upp på medellinjen från C, vid A red vi vänster och sen vid första hörnbokstaven lägga en 10 m volt, de på medellinjen skulle väja för den på volten, sen ut på fyrkantsspåret igen och sen vid E/B vända över ridbanan som i en liten båge till X som sen bytte håll till en annan båge på andra sidan och sen ut i andra varvet och vid hörnbokstaven där rida en ny 10m volt, sen in på fyrkantspåret igen.

Vi började med trav nedsittning. W hade väldigt skön trav och var lätt att sitta ned på, dock så höll ja på att tappa stigbyglarna konstant så kunde inte riktigt koncentrera mig på det jag skulle. Då hade jag ändå varken för korta eller för långa läder, trampade ner hälarna också, men kan varit så att ja knipt med knäna på något sätt så det var därför pga gammalt trauma med nedsittning i trav som fortfarande spökar.

Sen skulle vi skritta på medellinjen och i hörnet fatta galopp och in på 10m volten, sen vid bågen skulle vi sakta av till trav över X, sen fatta ny galopp i det andra varvet på andra sidan och rida 10m volten i galopp.
Det var riktigt klurigt och jag fick till det riktigt bra stundtals med min sits.

Sista övningen när vi bytte varv då skulle vi ner till skritt istället över X innan det var ny galopp. Gick sådär då W inte riktigt saktar av snabbt och jag som inte riktigt hittat knapparna än på honom. Men överlag riktigt nöjd, även om jag råkade snurra till det lite i min hjärna och sista gången gjorde jag ett galoppombyte istället för sakta av till skritt. Övningen bestod av enkla byten.

W verkade vara lite sur i boxen efteråt, la öronen bakåt och vid ett tillfälle lyfte han bakhoven och tänkte sparka, men där va ja snabb me att harkla lite med rösten så han satte ner hoven igen att det inte var ok, annars gick det riktigt bra. Är nöjd med lektionen, ska bli spännande å se hur han kan va, han hade inte slängt så mycket med huvudet när jag red honom och ridläraren tyckte jag hade ridit riktigt bra i galoppen och fått till sitsen. Ja där är en av mina styrkor när jag väl kommer tillbaka till ridningen. Så nu tar vi med oss detta till nästa lektion och ser vad som kommer hända. :)

Fick rida en stor brun valack, som är en riktig sötnöt kommer kalla honom W då det finns fler bruna valacker så jag håller isär dom för er här. :p

W ger en bra ridkänsla och har sköna gångarter. Har sett när de andra ridit honom att han slänger väldigt med huvudet. Kollade även lektionen innan och då var han även som en studsboll lite grann i galoppen, det kändes inte så lovande inför min debut på honom. Kände mig lite nervös men mest lite pirrande.

Det blev en lite konstig lektion då tjejen som har med sig sin egna häst till lektionen hade kört i diket precis utanför, bilen stod i diket och de fick inte ut hästen (hästen va kolugn) och inga personskador, ridläraren fick sticka dit och vi fick skritta fram själva. Kom även en annan ridlärare och började lektionerna, jag tror den ridläraren mest håller i nybörjarlektioner men samtidigt kan det varit den knepiga situationen också, hörde knappt va hon sa och vi fick i princip rida fram självständigt med skritt, trav och galopp där vi red enbart på fyrkantsspåret och fick lägga lite volter.

Som tur var kom ridläraren tillbaka när vi skulle rida övningen, då den andra ridläraren hade velat lite hur vi skulle rida, jag hade sett övningen från gruppen innan så hade en liten hum på va det skulle gå ut på.
Tanken var att vi skulle vända upp på medellinjen från C, vid A red vi vänster och sen vid första hörnbokstaven lägga en 10 m volt, de på medellinjen skulle väja för den på volten, sen ut på fyrkantsspåret igen och sen vid E/B vända över ridbanan som i en liten båge till X som sen bytte håll till en annan båge på andra sidan och sen ut i andra varvet och vid hörnbokstaven där rida en ny 10m volt, sen in på fyrkantspåret igen.

Vi började med trav nedsittning. W hade väldigt skön trav och var lätt att sitta ned på, dock så höll ja på att tappa stigbyglarna konstant så kunde inte riktigt koncentrera mig på det jag skulle. Då hade jag ändå varken för korta eller för långa läder, trampade ner hälarna också, men kan varit så att ja knipt med knäna på något sätt så det var därför pga gammalt trauma med nedsittning i trav som fortfarande spökar.

Sen skulle vi skritta på medellinjen och i hörnet fatta galopp och in på 10m volten, sen vid bågen skulle vi sakta av till trav över X, sen fatta ny galopp i det andra varvet på andra sidan och rida 10m volten i galopp.
Det var riktigt klurigt och jag fick till det riktigt bra stundtals med min sits.

Sista övningen när vi bytte varv då skulle vi ner till skritt istället över X innan det var ny galopp. Gick sådär då W inte riktigt saktar av snabbt och jag som inte riktigt hittat knapparna än på honom. Men överlag riktigt nöjd, även om jag råkade snurra till det lite i min hjärna och sista gången gjorde jag ett galoppombyte istället för sakta av till skritt. Övningen bestod av enkla byten.

W verkade vara lite sur i boxen efteråt, la öronen bakåt och vid ett tillfälle lyfte han bakhoven och tänkte sparka, men där va ja snabb me att harkla lite med rösten så han satte ner hoven igen att det inte var ok, annars gick det riktigt bra. Är nöjd med lektionen, ska bli spännande å se hur han kan va, han hade inte slängt så mycket med huvudet när jag red honom och ridläraren tyckte jag hade ridit riktigt bra i galoppen och fått till sitsen. Ja där är en av mina styrkor när jag väl kommer tillbaka till ridningen. Så nu tar vi med oss detta till nästa lektion och ser vad som kommer hända. :)
Lät som en trevlig lektion, även om starten blev lite rörig :)!

Wow vilken bra övning, tänker testa den själv nästa gång jag rider dressyr själv, tycker alltid det är så svårt att komma på nya övningar självständigt så brukar bli repetition av min föregående lektion men den här övningen låter som en bra utmaning. Chans att öva på min nedsuttna trav i övergång från galopp till trav också :o

Lät som en trevlig lektion, även om starten blev lite rörig :)!
Ja, alla var glada att det inte blev några personskador, det var ett vägarbete där de hade skyltat en omledning lite otydligt så föraren hade hamnat på den tillfälliga cykelbanan och hamnat i diket på något sätt. Vet att jag själv hade reagerat på hur konstigt det var skyltat, tror bilen klarade sig utan stora skador också så de kunde köra därifrån.

När sådant händer får man försöka bortse från det och ta det som det kommer. Slutade väl i alla fall. :)

Wow vilken bra övning, tänker testa den själv nästa gång jag rider dressyr själv, tycker alltid det är så svårt att komma på nya övningar självständigt så brukar bli repetition av min föregående lektion men den här övningen låter som en bra utmaning. Chans att öva på min nedsuttna trav i övergång från galopp till trav också :o
När jag får ordning på datorn och får mina ritprogram installerade kommer jag kunna skissa övningarna, tycker det är så svårt att förklara vissa övningar ibland. :p
Men ja de va en bra övning.

Ja, alla var glada att det inte blev några personskador, det var ett vägarbete där de hade skyltat en omledning lite otydligt så föraren hade hamnat på den tillfälliga cykelbanan och hamnat i diket på något sätt. Vet att jag själv hade reagerat på hur konstigt det var skyltat, tror bilen klarade sig utan stora skador också så de kunde köra därifrån.

När sådant händer får man försöka bortse från det och ta det som det kommer. Slutade väl i alla fall. :)
Vilken chill häst som tog det i gott mod alltså :heart

Ridlektion i morse! Fick samma valack som innan, och "prova på byte i språnget" stod på schemat och HJÄLP vad svårt det var :crazy: Det där med att hålla koll på yttersidan, samtidigt hålla koll på att det ska bli en NY ytter, byta för den nya ytterskänkeln och inte hålla för mycket i den gamla yttertygeln. Och samtidigt inte hålla för mycket öht i handen, bibehålla galoppen, driva på men inte för mycket. Jösses :arghh:

Fick till ett, möjligen två helt OK byten. Hästen kan ju, det är ju jag som inte kan :cautious: Jag måste fortsätta öva på att få med mig honom mer med sitsen och inte rida för mycket med handen, han är otroligt känslig i munnen och visar minsta lilla miss jag gör. Jag hade gärna övat på bara övergångar en hel lektion, mellan alla gångarter, och bara nöta in att jag ska rida med SITSEN! Lämpligt nog har vi sitsträning nästa vecka :D

Nåväl, jag är nöjd med dagens prestation ändå. I den övriga ridningen känns det riktigt fint och jag märker att jag utvecklas! Förhoppningsvis är vi tillräckligt samspelta för att traggla oss igenom LA:1 till sommaren :idea:

Vi fastnade dessutom på bild!
20220331_095237.webp

Hoppning idag och sista gången (för nu) på frieserstoet. Definitivt en favorit!

Hade ju dock fått höra att hon inte kan hoppa 😂 så hade inte så höga förväntningar men det gick bra! Särskilt i början, sen strulade hon till det lite med benen. Hoppade 2 hinder på en 8volt typ.

Nöjdast är jag med galoppen under framridningen däremot. Hon är lite svag där men idag höll hon galoppen jättefint och jag kunde börja jobba henne lite mer även där.

Dressyrlektion på schemat idag. Jag fick en stor brun valack som jag aldrig har ridit förut. Är en av ridskolans ”klippor”. Fick rådet att rida med spö för han kan vara slö och iblan bete sig som en tjurig shetlandsponny och ibland som en rädd unghäst. Idag var han lugn och stadig. Efter flera varv i skritt på lång tygel fick vi korta upp tyglarna och flytta lite för skänkeln in och ut från spåret. Sedan lite uppvärmning i trav i båda varven och så trav på en båge från ena hörnet till mitten och ut till andra hörnet, noggrann hörnpassering och galopp ett varv på volten, trav igen och ny båge på andra långsidan och galopp på andra volten. Jag fick till en bra trav med bra rakt och framåtbjudning, bra galoppfattningar och bjudning i galoppen även om jag själv tyckte att det kändes som om han kunde bryta av, men det hände inte. Jag kände mig stadig i sitsen, stilla på handen och följsam i galoppen och med blicken höjd. Blev påmind om halvhalter innan ändrad riktning. Efter några varv rullandes i denna övning fick vi pusta lite i skritt och sedan till dagens egentliga övning som var skänkelvikning från hörnet till mitten och en 10-meters volt, fokus på böjning kring innerskänkeln, spårning och så rund volt som möjligt, och skänkelvikning igen ut till nästa hörn. Först i skritt, sedan i trav. Hästen svarade bra på sidförande, fick lite påminnelse igen om halvhalter och att han ibland spran istället för att tvära. Fick beröm för volterna. Han gick riktigt fint stundtals. Sedan byte av varv och samma sak. Sedan trava av, lång och låg. Ridläraren tyckte det såg riktigt bra ut och sa att det hade blivit en bra matchning. Kul!

Längesen jag skrev, igen D:

Har fortsatt rida Frieserkorsningen, utom en gång när han var lite halt. Då blev det en stor fux, fin men tung.
Jättefin i traven. Och var ju lite kul att prova en annan häst, typ första gången på ett år.

Förra vecka vilade han alltså, men tillbaka på Frieserkorsningen i tisdags, och torsdags då jag köpte en lektion av en som inte kunde komma. Fick höra en del "skräckhistorier" om hur han bockat av och varit isstadig i måndags samt sedan isstadig i onsdags. Men vi hade väldigt trevligt båda lektionerna, han var lite stel innan vi kom igång med verkade sedan nöjd och glad. Just nu är enda målet att mjuka upp och vara glada :)

Red honom även själv igår, och inser att jag inte minns något om hur man lägger upp ett ridpass utan ridlärare 😅
Var lite nervös också, han har ju ändå skickat av mig tre gånger bara i år, men det gick bra. Uppförde sig både när vi var själva och när det kom fler ekipage. Red nog inte mer än 40min, men det kändes alldeles tillräckligt som första pass.
Det verkar som att jag ska rida honom fortsatt på tisdagar och sedan själv ca 2 dagar per vecka utöver det. Han verkar glad med mig och behöver tjäna sitt levebröd genom att ha någon han kan gå med var väl kontentan. Tar det som en komplimang, och jag älskar honom ju så jag är jätteglad :love:

Ska försöka börja lägga upp lite plan för vad vi ska hitta på om dagarna bara.

(Han är såklart kollad att han inte har ont, det är en balansgång med att han också är "svår", testar alla som kommer i hans väg och har mycket egna idéer.. 😬)

Senast ändrad:
Fick fortsätta på nya sockersöta ponnyn i torsdags. Vi hade hoppnining med en kombination på vardera långsida. Hade lite svårt att komma åt honom med skänkeln och hitta en bra galopp mot hindren i början, så fick 2,5 språng på 2-språngsavståndet de första gångerna. Just i den kombinationen var det en oxer dessutom, så jag bad instruktören att lägga ner bakbommen för att jag skulle våga. Hon försökte peppa mig att hoppa den, så jag bad henne korta avståndet lite så jag skulle få det lite lättare, och då flög vi igenom superfint :love: Verkligen en ny favorit den ponnyn! Blir honom igen på torsdag, sen är det egentligen byte men hoppas jag kan få honom en vända till. Just att önska ponnyer brukar vara mer framgångsrikt än en specifik storhäst då det är många vuxengrupper på torsdagar och få som kan rida ponny 😅

Lektion i går. Helt ny häst för mig! Han har gått lite lektioner med vår grupp innan men den enda uppfattning jag hade av honom är att han är fruktansvärt söt, och har nerverna på utsidan. "Unghäst" (när slutar de vara unghästar?). Går inte att sitta upp på själv utan behöver att någon står brevid som stöd. Annars flyger han fram precis i uppsittningsmomentet och tappar sin ryttare :angel: Tydligen är det pga någon riktigt oturlig händelse för något år sedan, så de jobbar på att få honom trygg.

Fick hjälp av ridläraren att sitta upp. Hon tyckte att nästa gång kan jag försöka sitta upp själv och gav mig tips, annars skulle hon hjälpa mig. Det viktiga var bara att jag backade om han visade några tendenser på att vilja explodera iväg.

Skrittade iväg och kände efter. Vem är du? Vad tycker du om mig? Det här är jag. Typ det vanliga med nya hästar. Väldigt trevlig häst kom jag fram till efter en liten stund. Väldigt olik de hästar jag brukar rida som är lite tyngre i stegen. Den här hade riktigt kvicka hovar, typ som att han gick på eld, väldigt lätt att styra runt och vände på en femöring utan några som helst ansträngningar. Dock lite skygg på många olika sätt, väldigt bakskygg och skygg kring vad som sitter på ryggen, skygg kring djur och så vidare. Det var inget som skapade några problem dock, han hoppade till, tittade osv men det blev aldrig något okontrollerat eller farligt.

Övningarna då. Vi började med att rida tre serpentiner där vi skulle skänkelvika på serpentinernas "kortsidor" eller "toppar" eller vad man ska säga. Hade lite problem med att få fram honom ordentligt, kände att han var lite ojämn i farten liksom. Dessutom lite svår att skänkelvika, han hamnade väldigt lätt i att bara vika hals och streta emot. Fick halvt till det då och då men det blev aldrig jättebra.
Vi utökade sedan övningen med trav på långsidan av serpentinerna. Då ungefär lånade jag ett spö, för det var lite svårt att reglera honom på något sätt. Å ena sidan pigg och så, å andra sidan lite seg för skänkeln.
Utökade återigen med fattningar i sista bågen och man fick hålla galoppen så länge man tänkte hästen behövde. Vilken härlig rallymotor han hade i galoppen! Superduper enkel att fatta, och sen drog någon form av rallymotor igång :D

Nästa övning var galopp, vi rullade på fyrkanten och gick då och då in på volterna. Där övade vi på gallopskänkelvikning. Ökade och minskade volterna med hjälp av skänkelvikning. Här var han väldigt lätt att flytta och vi fick till härliga sidvärts! Dessutom var det härligt med den där motorn som bara spann på, jag gillade den starkt.

Hade generellt väldigt svårt att få honom att jobba ordentligt. När jag tog tygeln var det som att nosen gick upp lite och i stället för att ta stöd liksom försvann halsen in i kroppen på honom. :cautious: Aldrig varit med om något liknande. Men här någonstans när vi skulle trava av dem självständigt, fick jag ordning på det. Irriterar mig lite att jag inte kan komma på exakt vad jag gjorde men det kändes verkligen hur han började jobba riktigt ordentligt. Blev underbart ridbar då och lätt att flytta, öka och minska etc.

Bra lektion, och rolig häst. En riktig rallyponny som både var svår och lätt att rida. Trevlig arbetsvillighet men kanske lite väl skygg på olika sätt. Kan absolut tänka mig att rida honom mer, nästa gång tänker jag att jag behöver komma till lite framåtbjudning snabbare för jag tror att det var det som gjorde att han kom till arbete och slutade dra in halsen som en konstig hästformad sköldpadda.

Ridläraren tyckte det hade sett bra ut och att han var fin där på slutet när jag hade rett ut knapparna. Kan definitivt tänka mig att rida honom mer! :)

Flera lektioner har passerat sedan jag skrev här sist.

Jag har ridit en brun valack som känns som en ål. Oj, vad han slingrar sig! Jag red honom för något år sedan också, men upplevde nu att han var ordentligt mycket segare än då. Ridläraren vill att jag sätter honom i ramen direkt, men jag tycker att det är jättesvårt innan det finns framåtbjudning i hästen. Jag låtsades som att jag inte hörde och jobbade med tempoväxlingar (överdrivna) istället tills jag kände att han svarade på det.
Vi jobbade mycket med skänkelvikning. Det var en utmaning att få ponnyn att hålla kroppen rak. Han har väldigt lätt för att vika sig och slingra än åt ena hållet, än åt det andra. Jag valde att gå ner i skritt och ta ett steg i taget de första gångerna, noga med att bogen var på plats och att han inte kollapsade. Sedan fungerade det bättre och jag kunde bara sitta till för att få honom att flytta sig. En av vår ridlärares favoritövningar är att göra skänkelvikning på en båge. Då ska man både följa bågens spår och reglera tvärning/framåt/böjning.

Sedan har jag bytt ridgrupp. Jag har börjat på en annan aktivitet tillsammans med min son på min ordinarie riddag, så nu får jag rida i min dotters grupp en tid. Det är lite meckigt när vi både ska ha med en häst hemifrån och göra i ordning en ridskoleponny, men det får fungera den här terminen. Just nu behöver min son mig i det här.

Första tillfället i nya gruppen var det hoppning. Jag fick samma slingriga valack som jag hade i den förra gruppen. När det kom hinder var det lättare att hålla honom rak, men jag fick jobba med att få till en energisk galopp. Övningen bestod i hinder på diagonalen där vi skulle landa i rätt galopp. Det gick sådär. När jag fick till bra galopp innan gick det klockrent, eller så bytte han direkt, men en dålig galopp ger verkligen ett dåligt språng...

Förra lektionen var det hästbyte, och nu fick jag en timid valack som går mycket på nybörjarlektioner. Jag har ridit honom en gång innan, när jag hade stukat foten och vi skulle ha hopplektion så jag behövde hoppa utan stigbyglar. Han rör sig väldigt ekonomiskt, korta steg i rätt gångart, men inte så mycket energi. Han fungerar väldigt bra på nybörjarlektionerna just pga detta. Även denna fick jag börja med överdrivna tempoväxlingar. Han hade gått lektionen innan, barn som rider sin andra termin, så väckning var det som gällde! Det behövdes bara några övergångar så var han med på noterna. Kändes jättefin och jag blev glad. Den nya gruppen brukar jobba med samma saker som min ordinarie, så det var inte svårt att komma in i detta. Vi fortsatte att jobba med skänkelvikning, den här gången på diagonalerna. Vi är 5 eller 6 på lektionerna, så vi kan jobba i båda varven samtidigt. Riktig lyx inser jag när jag läser hur en del av er som bor i större städer har det.

Min lilla valack var inte helt med på skänkelvikning. Jag gjorde som vanligt, började i skritt ett steg i taget för att få det rätt. Sedan fungerade det utmärkt även i trav. När vi travade av kändes han jättefin. Började vila mer på steget och gick samtidigt framåt av sig själv. Kul att få rida honom ett tag!

Lektion igår. Fick ett äldre friesersto som jag inte ridit på väldigt länge. Dressyr på schemat. Friesern har egen motor men knäpper gärna av och böjer nacken utan kontakt med tygeln. För att få lagom stöd måste man rida fram henne för skänkeln och då går hon alldeles underbart. Uppvärmning som vanligt fritt i skritt, trav och så småningom galopp. Jag flyttade en del för skänkeln och gjorde några kvarts bakdelsvändningar och väckte upp henne med lite större trav på diagonalerna. Galopp först på fyrkanten och sedan på volter i lite kortare galopp och flytta ut och in. Sedan följde övningen som idag bestod av programridning. Inget vi hade fått träna på i förväg, så vi fick en kort genomgång av ett halvt LA:1 program som vi fick rida en och en. Här taggade friesern till, detta gillade hon! Så inridning på medellinjen i galopp, halt och hälsning. Sedan arbetstrav, svänga till höger och 10 m volt i hörnet, snett igenom i mellantrav, samla ihop i hörnet, vänd vid A och skänkelvikning åt höger till hörnet, fortsätta trava längs kortsidan, ny 10 m volt i trav i hörnet, snett igenom i mellantrav, korta upp, ny vändning vid A och skänkelvikning åt vänster till hörnet och sedan var det slut. Nästa del av programmet nästa gång (men teori nästa vecka). Programridningen kändes bra, bra timing, bra tempo och glad framåt häst. Fick väl ingen direkt feedback förutom någon "bra" kommentar och en slutkommentar att jag skulle bli dressyrryttare. Kände själv att volterna hade kunnat bli lite jämnare och med mer böjd häst.

Jag har kommit till ett beslut när det gäller min egen häst som just nu står hos beridare för träning. Jag är inte alls redo att släppa honom och sälja! Så han kommer att vara kvar efter träningsperioden hos henne. Jag vill däremot inte flytta tillbaka honom till ridskolan, utan har en annan stallplats på gång där jag också kommer att kunna få fortsatt hjälp att rida honom. Då får jag däremot ett annat problem och det är frågan om jag ska fortsätta rida lektioner på ridskolan (på ridskolehästar då)? Jag hade redan bestämt att jag bara skulle behålla en av grupperna till hösten, men frågan är nu om jag ska sluta i båda. Jobbigt! Det är ju dyrt och kommer ta för mycket tid att både rida på ridskola och efter/före det åka till det andra stallet och ta hand om Fjantho :love:. Men det är ju roligt i gruppen och med ridläraren och att rida olika hästar. Suck, svårt att bestämma!

Jag har kommit till ett beslut när det gäller min egen häst som just nu står hos beridare för träning. Jag är inte alls redo att släppa honom och sälja! Så han kommer att vara kvar efter träningsperioden hos henne. Jag vill däremot inte flytta tillbaka honom till ridskolan, utan har en annan stallplats på gång där jag också kommer att kunna få fortsatt hjälp att rida honom. Då får jag däremot ett annat problem och det är frågan om jag ska fortsätta rida lektioner på ridskolan (på ridskolehästar då)? Jag hade redan bestämt att jag bara skulle behålla en av grupperna till hösten, men frågan är nu om jag ska sluta i båda. Jobbigt! Det är ju dyrt och kommer ta för mycket tid att både rida på ridskola och efter/före det åka till det andra stallet och ta hand om Fjantho :love:. Men det är ju roligt i gruppen och med ridläraren och att rida olika hästar. Suck, svårt att bestämma!
Nu svarar jag utifrån situationen ute på landet, där det finns lediga platser i grupperna. Lämna ridskolan tillfälligt och satsa på att rida för tränare på din egen häst en termin. När du gjort det kan du börja på ridskolan igen om du vill och ta med dig din häst. Men rid ihop dig med din egen först. Du kommer stressa ihjäl dig om du ska rida på flera olika ställen och samtidigt ta hand om din egen. Om hästen är lite högt i blod känner den din stress och det blir svårare att få en bra relation.

Det saknas inte roliga saker att göra i livet, men man hinner inte allt.

om du känner att det bara blir en stress att rida kvar just nu så är det nog bättre att satsa på din egen häst. Tror det lätt blir ofokuserat på båda ställena den dagen du rider på ridskola både där och hos din egen häst. Är det långa köer om du skulle vilja gå tillbaka i framtiden? En lösning om du inte vill släppa ridskolan helt kan det vara att hitta någon att dela din plats med under hösten så du inte behöver rida där varje vecka? Om ridskolan tillåter det då såklart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 339
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 358
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar