Glömde skriva förra veckan. Vi hade bommar och jag hade hoppehästen, något jag inte var superförtjust över. Då jag sett när andra hoppar honom, eller rider bommar ovan mark, så kan han vara lite "busig" . Det jag sett har varit att om ryttaren tappat balansen i samband med hindret, så har det resulterat i ett "litet" extrasprång ett par galoppsprång efter, absolut inget elakt, utan mer som en liten påminnelse från honom att ryttaren ska sitta ordentligt, men på en stor häst med hyfsade gångarter blir ett "litet skutt" ganska stort. Eftersom jag är Pararyttare och egentligen inte hoppat så mycket efter att jag skadade mig, bara senaste åren egentligen, så var jag inte superentusiastisk, men tänkte att om ridläraren har tilldelat mig hästen anser hon att jag fixar det.
Lektionen visade sig mest bli travbommar ändå och det gick bra, så jag övade på rakriktningen, som vanligt. Sen skulle vi galoppera på volt över två bommar på halv sockerbitshöjd, en bit över underlaget trots allt. Jag blev faktiskt illamående, men jag är inte den som ger upp. Så jag körde på, min plan var att samla galoppen mer som om jag red dressyr och lägga honom nära bommen, så att han inte kunde göra något vidare språng, utan mer kliva över. Det gick jättebra och jag blev lite stolt över mig själv (och hästen med såklart).
Men imorgon när det är hoppning, kommer jag att rida gamla fuxfarbrorn, för min ridlärares nervers skull. Hon är lite nervöst lagd och tycker att jag är lite galen som rider överhuvudtaget. Men det blir kul för gammelgubben (22år) är pigg och glad och ganska rolig han med. Sen brukar hon sätta mig på honom också för att han inte ska hoppa så högt (så jag inte ber henne höja), mest för att han inte kan hoppa.
Han älskar att hoppa, men har ingen vidare koll på hur man ska göra, så han har alltid löst det med att springa fort och sedan fälla undan benen åt något håll (helt raka framben förekommer) när det kommer bommar i vägen, förhoppningsvis hoppar han uppåt också och inte bara framåt. Men han och jag passar så bra i dressyren, så jag kan få honom rund i galoppen och se till att han hoppar av ordentligt med runda språng, utan att rusa, och då passar det ju bättre att hoppa bra språng på låga hinder än att höja och kanske få sämre kvalitet på sprången. Vi får väl se imorgon, hur det går.