Gosmotorn i går
Någon annan hästs sadel hade gått sönder och ridläraren hade fått göra lite rockad på sadlar, så sadeln vi skulle ha var på en annan häst lektionen innan.
Borstade länge och gosade, sen gick vi ner till paddocken och lokaliserade hästen som tagit vår sadel
Gosmotorn är ju rätt otålig och reaktiv speciellt vid uppsittning men fick faktisk hjälp av en snäll mamma som gärna lade på sadeln åt mig medanjag höll i. Lyckades faktiskt sedan få på sadel, martingal, fixa stiglädren osv utan allt för mycket krångel från Gosmotorn som var otroligt otålig men faktiskt till slut stod still helt ok.
Upp på honom och skritta fram, behövde inte att ridläraren höll i.
Vi skrittade fram självständigt i paddocken och bestämde att vi skulle skritta av dem ute sen. Jobbade ganska mycket med att rida bågar osv. Gosmotorn kändes spänd och taggad, tittade väldigt mycket på alla möjliga grejer omkring banan. Försökte hitta det perfekta kolasega och samtidigt hade jag myckte längre tyglar än jag brukar när jag rider fram. Ville experimentera med det och se om han inte kunde komma fram till bettet bättre då, vilket jag upplevde att han gjorde. Största problemet var att han var så himla full av energi, så det var liksom lite steppigt men inte riktigt lika mycket att han spände ryggen och sänkte den
Vi fick sedan börja rida i trav och skritt självständigt i båda varven. Jag valde att rida mycket åttvolter eftersom jag upplever att de funkar bra med Gosmotorn. Lätt att vara kolaseg och förbereda honom på precis allt. Som sagt var det massa energi i Gosmotorn och han var rätt svårriden, fick hjälpa honom mycket med att rama in sig och lugna honom mycket. Började ta tyglarna här någonstans och genast blev han kortare i hals, kropp, och steg.
Men försökte bara vara lugn, inte spänna mig så mycket i axlarna, och vara följsam med handen och förbereda allt jag gjorde. Tyckte det lossnade rätt bra ganska fort, men han gick fortfarande med ryggen lite sänkt så ingen bra jobbform. Ibland kom ryggen upp litegrann men så tappade jag det igen när vi red förbi någon plastbit på marken utanför paddocken, mammorna som tittade på, eller annat.
Vi samlade oss tillslut i samma varv och red stora bågar på långsidan, där vi längst upp i bågen gjorde en volt mot långsidan, och en volt vid kortsidorna. Mycket stora bågar och omställningar. Var jättebra för oss
Gosmotorn puttrade på med några små raketexplosioner av energi då och då. Försökte mest uppmuntra den härliga energin men be honom använda den på andra sätt än de han tyckte var bra (korta stegen, sänka ryggen och springa fortare). Jag red bara vidare på samma sätt och försökte vara en stadig ryttare. Rama in, förbereda långt innan, kolaseg, stötta upp med skänklar i bågarna, rida lätt lugnt osv. Tyckte han lugnade sig lite till slut och börja jobba så som jag tyckte var bra.
Vi skulle sedan galoppera lite självständiga vägar, men vi skulle göra så att vi fattade, rullade på ca 7 språng, kom tillbaka till trav, och göra det så sömlöst och enkelt som det bara gick. Det var inte Gosmotorns grej alls i går. Han hade för mycket energi och det var som att jag, varje gång jag fattade, laddade honom ännu mer. Till slut fick jag passa honom varenda travsteg annars blev det galopp, och när jag fattade blev det små energibockar
Kändes ungefär som att rida på en superladdad boll av elektricitet
Sedan kom en tant gående som tydligen var jättejätte"farlig", och Gosmotorn stack iväg som ett jehu. Drog med sig typ alla andra hästar på kortsidan vi var på, och gjorde några små stegringar när jag väl fick stopp på honom.
"Ojdå nu blev det spännande" utbrast ridläraren
och så fick vi instruktionen att fatta galopp och fortsätta galoppera bara.
Gjorde som instruerat och rullade på i galopp, fick parera lite smågrejer men satt mest och försökte vara en stadig ryttare. Gosmotorn verkade gilla det för han började till slut sluta leta spöken och fokusera på mig i stället.
Vi pausade från galoppen med lite trav och nu började han äntligen lossna ordentligt och bli så där härlig att rida igen. Jag fortsatte med min lugna stadiga och planerade ridning. Han fjantade sig lite någon gång med att tex fuska och börja galoppera utan att jag hade bett honom osv, men det var bara att lugnt ta tillbaka och be honom göra något annat i stället. Emellan fjanterierna var han dock mycket härlig att rida.
Sedan körde vi en sista galopp där vi skulle inverka på tempo och form självständigt. Jag kände att här kommer han snart så jag red ner och tog några volter vid ridläraren som som vanligt fattade vad jag ville och gav mig några pyttedetaljinstuktioner och vips så lossade galoppen också. Inte till 100% men jag var nog 95% där och han var trevligt reglerbar. Klappade honom några gånger och insåg att jag spände mig jättemycket i axlarna, slappnade av i dem och kände att även hela Gosmotorn slappnade av
När vi travade av dem var han härligt underbar, och när vi skrittade ut sedan var han väldigt mån om att komma fram till bettet och söka stöd där. Fina lilla Gosmotorn
Kanske inte låter som världens bästa lektion, men jag tycker jag nådde fram till honom fortare än tidigare gånger, och är framförallt så vansinnigt stolt över att jag plötsligt är så himla lugn även om hästen är energifylld, sprattlig och ser spöken. Så stolt över att jag kan sitta där och parera när det blir knasigt och sen bara rida vidare helt stadigt utan att bli det minsta rädd. Hade jag ridit honom för 6 månader sedan hade jag inte fortsatt galoppera och mest suttit och väntat på nästa sprattel och spänt mig hela lektionen. Har gjort stormsteg, inte så mycket med min teknik, men mentalt.
Så skönt, så roligt!