Sista lektionen i går
Men jag fick banne mig revanch från förra lektionen.
Fick en skäck jag bara ridit en gång och det var i september 2021. Alltså fick jag läsa mitt inlägg om det, så att jag absolut inte skulle upprepa det som hände sist.
Skäcken visade sig vara sur i boxen först men efter en liten stund ville hon i stället gosa? Men hon hade lite underligt kroppspråk så jag fattade inte riktigt vad hon menade när hon sträckte mulen mot mig och samtidigt drog bak öronen. Till slut fattade jag att hon ville vila mulen mot halsen och blåsa varmluft, bli pussad och kramad om huvudet
Allt med öronen bak dock, menmen, jag gosade glatt
Efter gosestunden var det bara glada miner.
När jag skulle sitta upp gjorde hon precis som jag skrev sist. Steppade och gick runt/gick iväg. Provade med både korta tyglar och långa, att stå vid huvudet och sätta i foten i stigbygeln och att stå på sidan. Näpp hon gick bara lugnt iväg. Men jag var tålamodig och ställde bara tillbaka henne på samma plats igen och fortsatte med att försöka sitta upp. Tror jag kom upp efter 7e försöket
Hon fick massa klappar. Jag vet inte riktigt varför hon gör så där, men jag känner att jag löste problemet på ett lugnt och konsekvent sätt
Kanske har hon fått gå iväg direkt när man hoppar upp (jag märker att det är jättevanligt bland privathästar) när hon bodde hos tidigare ägare. Jag är dock av åsikten att hästen ska stå still tills man signalerar att nu kan vi gå.
Vi red ut rätt ut i skogen med mycket lite halvkrångliga backar och grejer (typ jättekort backe men den var nästan 90 grader, så hästarna fick i princip hoppa upp). Men det var mysigt, hann se en räv!
Skäcken var väldigt tittig på saker och av typen som hoppade undan eller sprang iväg några steg, inte superlätt att stanna men jag kände mig ändå inte rädd.
Vi red tillbaka till paddocken efter ungefär en kvart ute i skogen och tog tyglarna ganska direkt.
Skäcken är en underlig häst. Hon är ett kylskåp, men slingrig. Reagerar inte på skänkel, men är ändå reaktiv ibland och då är det typen kanonkula. Känns som att sitta på ett kylskåp ihopkopplat med en pilatesboll där bak och en lyftkran där fram. Jätterund rygg utan manke (inte så stora problem för mig då jag är naturligt liksidig). Benen viftar runt i respektive hörn av paddocken. Svansen vimsar runt någonstans längst bak. Oliksidig.
Knepig alltså
Första övningen i trav var att rida tre serpentiner med åttvolter. Alltså när man kom in på andra serpentinen red man en volt i början av den och in i själva bågen, sen ut i den andra serpentinen och tillbaka in i själva bågen, och sen en volt ut i den tredje bågen. Skäcken var så vansinnigt knepig
Men jag jobbade med att verkligen försöka rakriktadär jag kunde och sedan lirka fram någon form av ställning i bågarna. Det var lite svårt att känna när det blev rätt dock pga hennes konstiga kombo kylskåp+ål. I bland blev det alldeles för mycket i bland alldeles för lite men det fanns inget bra samband kring när det blev för mycket eller för lite
På långsidan försökte jag bara variera traven mycket, tycker jag fick rätt bra ordning till slut så att hon lyssnade bra på skänkeln och lite mer lagom än innan när det blev noll reaktion eller kanonkula rakt framåt.
Hon tittade fortfarande väldigt mycket på grejer och skyggade för diverse grejer som koner, byggmaterial, en grep osv. Men ju mer ordning jag fick på att rama in och få till formen osv desto mindre tittade hon och började jobba i stället.
Sedan gjorde vi en galoppövning. Eller två kanske.
Första delen var att vi red kvar i serpentinerna, och vi fick fatta själva när/hur vi tyckte det passade på hästen vi satt på. Ridläraren ville se bra fattningar och avsaktningar, men ingen flashig galopp.
Skäcken och jag var ganska mycket på samma våglängd här kände jag. Jag förberedde, hon laddade och väntade, jag gav hjälpen och sedan blev det en bra och rätt balanserad fattning. Samma när vi skulle sakta av. Men jag gillade inte alls sadeln nu. Sadeln var väldigt greppig och liksom uppbyggd och omslutande, så man satt liksom lite fast. Jag hade nya Maya Delorez med helskoning på mig (de är så himla klistriga i början!) så jag kände lite att allt bara blev konstigt för jag satt fast på helt fel sätt. Så jag kände inte att jag kunde sitta bra i galoppen, och spände mig nog lite för hälarna och underbenet kom upp.
Nåja, bra fina fattningar och avsaktningar. Här började hon även slappna av och sluta titta på precis allt hela tiden och gick i bättre form. Blev även mer mjuk och lätt att forma, känslan av kylskåp försvann. Tror hon hade lite svårare för vänster galopp. Jag testade även en förvänd galopp med flit, det gick bra men det märktes att hon nog inte gått jättemycket förvänd galopp så det blev lite kantig galopp.
Andra galoppdelen gick vi in på volterna och skulle fatta när läraren sa till, och då skulle vi rulla någonstans mellan en halv volt och en hel volt och sedan bryta av. Jag vet inte riktigt vad som hände här för jag tycker jag fick bra kvalitet på fattningen och de tre-fyra första stegen i galopp sen började hon vingla lite inåt eller utåt, tappade formen och tappade då galoppen. Gissar att det var en kombo mellan att det var hennes svåra varv och att jag inte riktigt lyckades hjälpa henne hålla formen. Hade lite sjå att slåss med sadeln också
Men det löste sig efter ett tag och vi kunde ta oss ett helt varv utan större problem.
Andra varvet hade vi bara problem en eller två gånger, de andra galopperna blev bra.
Efter galoppen fick vi trava självständigt och då hade något definitivt lossnat. Vi gjorde en hel del snirkelsnorkel och ökningar och minskningar utan jättestora problem. Nu sket hon också fullständigt i allt utanför banan och var i stället fokuserad. Riktigt trevlig att glassa runt på
Det var en hel del underhållningsarbete under glassningen men ändå. Trevlig.
Tror jag gillar skäcken! Även om hon är knepig och jag inte riktigt förstår henne helt ännu. Fick bra betyg av ridlärararen. Skäcken är svår och knepig men hon tyckte jag löste allt bra trots att jag inte riktigt känner henne och kan alla knappar. Tyckte hon blev fin mot slutet och att jag ganska tidigt hade kommit ganska bra bit på vägen. Sen hade hon sett hur jag löste uppsittningen, hade varit påväg mot mig (hjälpte för tillfället annan elev att komma upp på unghäst osv) men sett att jag löst det galant.
Trist att det var sista gången, hade gärna ridit skäcken lite fler gånger. Sa det till ridläraren och hoppas hon kommer ihåg det efter sommaren.
Ridläraren skrattade lite åt mig och typ "men finns det någon du inte gillar liksom?" och det har hon ju rätt i