Absolut! Mycket bålstabilitet / styrketräningar med balans. Även koordination och kondition.Ni som tränar annat vid sidan av, tex @Hoarfrost. Gör ni något särskilt för att få en bättre sits?
Bålstabilitet med till exempel olika typer av plankor men även höftlyft, rodd, rygglyft, situps. Typ allt som tränar stora musklerna i bålen och även de små fina musklerna. Gärna en del övningar som kräver lite balans som till exempel one leg romanian deadlift och one leg squat.
Jag kan även öva i typ 5-10 minuter på min stol på jobbet (har en sadelstol) att sitta som jag skulle sitta på en häst.
Koordination tränar jag genom att vara med på olika gruppträningar där det är mycket hoppeliskutt fram och tillbaka. Men jag kan även sätta igång någon video hemma med typ Zumba eller något och fjanta runt i vardagsrummet, jag är inte bra på det men har märkt stor skillnad i ridningen med att jag kan pussla ihop mina kroppsdelar och få kroppsdelarna att göra som jag vill
Kondition kör jag löpträning. Där tränar jag även på det mentala. Det hjälper ju inte att bara orka fysiskt utan att bli utpumpad av en timmes ridning, om man försvinner bort i hjärnan 35 minuter av den där timmen. Eller om hjärnan börjar tänka negativa tankar i stället för att tänka konstruktivt.
Jag tror att alla de delarna behövs för sitsen. Styrka och stabilitet för att kroppen ska kunna sitta så som den ska i en timme på en stor varelse som rör sig. Balans för att hjälpa musklerna att sitta rätt och vara avslappnade medan de jobbar. Koordination för att överföra tanken om hur man skulle vilja ändra på sin kropp, till musklerna för att snabbt och precist ge hjälper. Kondition för att sitter man och flåsar är det lite svårare att slappna av. Det mentala för att orka med allt ovanstående på ett bra och konstruktivt sätt