Äntligen kan jag skriva om min lektion. Var ju sjuk förra måndagen men i går fick jag äntligen åka till stallet igen
Gnällde lite för ridläraren om att jag missade första lektionen och hade hört att de fått galopperai sommarhagen, vilket är en riktig högpunkt för mig. Blev jätteglad när hon sa att nämen då kör vi favorit i repris, men bara ett varv.
Fick Bullen
Han gick lektionen innan så jag hjälpte i stället någon tjej jag inte kände att göra iordning hennes häst, för hon satt fast i ett usek möte. Fick typ en miljon tack för det.
Tog över Bullen som snusade lite på mig när jag sa hej. Tyckte det kändes som att han kände igen mig. Satt upp och krånglade lite med lädren, de är lite yttepytte ojämna och jag känner det direkt
Skrittade genom skogen till sommarhagen, supermysigt och Bullen kändes ganska lagom pigg och glad. När vi kom fram till sommarhagen gjorde vi så att vi travade en volt för att täta ihop ledet lite sen fick vi dra iväg på galoppen direkt. Sommarhagen är ju gigantisk, och man kan galoppera på så snabbt man vill runt den. Bullen vars pappa är galoppör lät sig inte direkt väntas på. Så fort han fattade att vi skulle kul-galoppera runt hagen sprängde han iväg med väldig kraft. Närapå omöjlig att hålla in och rätta in i ledet och när de andra såg att jag kämpade ropade de att jag skulle "köra om"
Så vi fick dra i täten i stället, vet inte hur länge jag hade orkat hålla honom i alla fall där. Ögonen tårades och med skräckblandad förtjusning gick det snabbare och snabbare och jag hann tänka att hur sjutton ska jag kunna stanna där borta?. Men mest var det förtjusning, jag känner mig så himla trygg på Bullen, just det här att jag kan låta honom släppa lös fullt ut och samtidigt veta att bromsen inte är så välinstallerad, det har jag aldrigvarit trygg med förut. Men han är annorlunda.
När vi väl anlände fick jag köra ett par volter för att lugna och kunna bromsa, ridläraren stod och skrattade och hjälpte till att prrr-a honom bäst hon kunde. Tung som satan var han men det blev bättre ju mer jag tog och lättade. De andra kom nog någon minut eller två efter
Nå när Bullen lugnat sig ett hekto var det dags att dra igång lektionen. Vi red på en gigantisk volt och övade rakriktning. Vi skulle ta sikte på något i eller runt hagen, typ ett träd eller sten eller stolpe eller vad som, rida spikrakt mot den några steg, ta nytt riktmärke, rida spikrakt mot den osv. Så det blev som en jättevolt med 20+ kanter. Det gick faktiskt riktigt bra för mig och Bullen, även om han var extremtaggad efter vår vansinnesfärd kunde jag få honom att mestadels fokusera på mig och lyssna rätt bra på vad jag bad honom om. I bland glömde han sig och jag var inte tillräckligt snabb på att märka att han ökat och då blev det lite ohållbart och jag svängde in på mitten och skrittade några steg bara för att komma tillbaka utan att behöva dra honom så mycket i munnan.
Vi gjorde detta i skritt, trav och galopp. Lättast var nog galopp sen trav och sist skritt. Vet inte om det var för att han var ivrig att få springa i skritten. I galoppen hade jag dock lite sjå med att hålla honom och i bland blev det lite så att han svängde runt med huvudet och grejade, han blev tung emellanåt när det blev otåligt, men jag kunde få tillbaka en trevlig kontakt rätt fort
Efter det red vi serpentiner i trav lite självständigt, nu skulle vi forma osv runt bågarna och Bullen var minst sagt fin och började även lyssna bra på förhållningar. Jag gjorde så att jag på raksträckan i serpentinen saktade ner traven och sedan skrittade något steg eller två för att få ner energin lite och jobba med bromsen. Funkade jättebra på Bullen och rent allmänt var han väldigt trevlig att rida.
Bra förstalektion
vi gjorde inget fancy men det kändes som att jag och Bullen fortfarande var ett team och att vi hade bra kommunikation genom lektionen. Jag kände även att jag nog inte tappat så supermycket vilket var skönt! Ser jättemycket fram emot nästa lektion.