Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ridlektion i måndags. Fick Tåget igen.

När jag gjorde i ordning henne kändes hon lite hängig, och var kladdig i ögonen, så blev att prata med ridläraren. Vi visiterade och torkade ur ögonen, kom fram till att det förmodligen är pälsbyte och kanske brunst på gång. Ridläraren tyckte jag kan rida och att vi bara skulle hålla extra koll på hur hon kändes ifall att det var något annat, så kunde jag avbryta och ta tillbaka henne till stallet.

Satt upp och red iväg. Tåget var plötsligt mycket pigg :p Öronen var spikrakt fram och hon var taaagggaadd! Så var det med den hängigheten. Jag red mycket snirkelsnorkel och halter i mitten med bara sitsen. Hon lyssnade verkligen superbra, gick plättlätt att styra runt lite som jag ville, men hon var lite seg på halterna. Taktade lite. Var väl lite övertaggad. Ridläraren skrattade åt oss och typ "Vad gjorde du med henne på vägen ner från stallet? Sådär pigg har hon inte varit på evigheter!"
Här kände jag efter rätt mycket hur händerna betedde sig, de var fina och följsamma, och jag försökte koppla ihop dem lite med skuldrorna. Lyckades stundtals :)

Vi travade igång efter en stunds framskrittning och fick rida i båda varven, vi red som sist och skulle rida mycket tempoväxlingar. Jag valde att bara rida på fyrkanten, eftersom hon var så taggad, så att jag inte kunde "gömma mig" i de böjda spåren. Tåget hade en lite sämre broms denna gången, så jag fick kämpa på bra med tempoväxlingarna, och försökte använda sitsen för att få till det i stället för att greja för mycket med tyglarna. Bara vara följsam med händerna och ta och lätta.
På slutet av övningen skulle vi fatta ekonomisk galopp, ta tre fyra språng eller så, och bryta av. Tåget taggade till ännu lite till där :angel: Var inte så svårt att bryta av, men svårt att växla ner från den härliga energiska traven hon hade efteråt.
Fick ganska mycket beröm från ridläraren att jag hade bra händer och att hon såg väldigt välbalanserad och rakriktad ut, trots att hon var taggad :up:

Galoppövningen var faktiskt himla kul. Vi skulle galoppera så små bågar vi kunde på långsidan (tänka att det var koner där som vi red slalom mellan). Vi fick anpassa lite efter hästen vi red men även försöka utmana oss lite där. Sedan skulle vi på kortsidorna rida en ca 15m volt.
Min första slalom lyckades jag med två bågar. Uselt :p Men sen jäklar! Både jag och Tåget taggade till på det där med att få in många bågar och det blev kanske 15-ish bågar när vi fick till det. Tåget tog i så hon grymtade och tyckte verkligen det var toppenkuligt. Extra roligt att rida när man känner att hästen verkligen har kul och vill ta i. Speciellt med Tåget som gärna kan bli lite inåtvänd och liksom traska på i en bubbla och göra det man ber om men inget mer typ.
Mot slutet av övningen gjorde vi så att vi red en stor båge bara i stället för de små. Så det blev lite förvänd galopp där i bågen, nyttigt för ynglingarna som var med. Tåget ville gärna falla tillbaka ut på spåret, så fick jobba lite där med att få henne att inte fuska, men det var relativt enkelt att bara skärpa sitsen lite.

Vi gjorde så klart båda övningarna i båda varven. I traven kände jag inte så stor skillnad, men i galoppen märkte jag att hon hade lite lättare i höger varv.

Efteråt skulle vi trava av och skritta av dem självständigt. Här fick jag rätt mycket detaljhjälp från läraren :up: Vilket gjorde att jag fick in Tåget i en helt himmelsk form! Så nu har jag lite extra verktyg för att rida henne bättre. Ridläraren frågade även om Tåget var tung eller stark, men nix, hon var väl lite stark i traven när vi gjorde många galoppfattningar och hon vart taggad. Men gick ganska bra att ta henne ur det. Bra, tyckte ridläraren, för hon hade blivit stark på sistone.

Bra ridlektion. Gick inte lika bra som sist men hon är kul att rida, Tåget. Och så var hon ju så himla glad och pigg på jobb :up: Härligt. Hade önskat att vi kom till lite mer form som sist men äh, vi hade ju roligt ihop.

Ridlektion i gårkväll. Fick det lilla svarta stoet (D-ponny?) igen. Hon kändes fortfarande liten och med kort hals. Fokus på sitsen, och med minnet av fredagslektionen längde jag redan från början lädren fast det kändes som om stigbyglarna hängde under magen på hästen. Efter framridning i skritt, trav och galopp (i galoppen hade hon för lite ork efter vilan hon har haft pga skada/sjukdom, så jag fick rida med handen långt fram och i högre fart för att hon skulle orka hålla galoppen). Dagens övning sedan bestod av serpentiner med övergångar trav/skritt på medellinjen och noga med ställning/böjning och rakriktning emellan. Hästen hittade ganska snabbt en bra form och takt så vi flöt väl igenom denna övning känns det som. Jag fick lagom stöd i handen och kände mig avslappnad och bekväm. Jag tänkte mycket på handens position och att inte gå i dragkamp. Gjorde lite tempoväxlingar och flyttade lite undan skänkeln på eget bevåg på långsidorna för att det skulle hända något även där. Sedan travade vi av dem, även det på serpentinerna och med volter i bågarna, innan vi bytte varv och fick trava lite fritt på fyrkanspår och volter. Summa summarum, nöjd med min insats, nöjd med hästen, men synd att vi inte fick jobba mer i galoppen.

Vad roligt det är. Igår red jag tre lektioner på raken. Sedan fick jag frågan om samma upplägg en annan dag. Jag utvecklas. Jag känner ju att spretiga fina hästar med problem med nya rollen är min grej. Inget är sig likt ridpass efter ridpass. Det halvblodet som gått som riktigt bra sedan han kom. Nja men bäst i klassen iaf. Han reste sig över sargen. Nytt för mig. Satt där lugn och försöker rygga efter en låååångt stilleben stånd.det funkade men sedan var det glada övningar och allt gick

Vad roligt det är. Igår red jag tre lektioner på raken. Sedan fick jag frågan om samma upplägg en annan dag. Jag utvecklas. Jag känner ju att spretiga fina hästar med problem med nya rollen är min grej. Inget är sig likt ridpass efter ridpass. Det halvblodet som gått som riktigt bra sedan han kom. Nja men bäst i klassen iaf. Han reste sig över sargen. Nytt för mig. Satt där lugn och försöker rygga efter en låååångt stilleben stånd.det funkade men sedan var det glada övningar och allt gick
Du kanske skulle rida min pålle då😅. Tycker det låter som en mardröm jag.

Ridlektion med gammelman igår, skänkelvikningar stod på schemat. Jag försökte fokusera på min egen sits och försöka sitta ner i traven, fick inte riktigt till det men det var några små stunder här och där när jag fick till sitsen, men inte några längre stunder.
När vi red på volterna och galopperade jobbade jag galoppen och efteråt var jag helt slutkörd i benmusklerna och fick skippa å va me på vissa övningar tills jag hade återhämtat mig genom att skritta en stund, är nog fortfarande inte helt hundra sen coronan.
Vi fick även rida på volterna i skritt och styra in på en mindre volt och sen göra skänkelvikning ut på den stora volten.
Skänkelvikningar är gammelmans paradgren så han gör det väldigt lätt, får bara va med hjälperna och korrigera så han inte gå före med någon kroppsdel, han vill gärna fuska.

Har fortfarande en hel del kvar att jobba på, nästa gång vankas det bommar, får vi se vad det är vi ska hitta på då.

Jag är tillbaka! Har haft över en månads hästuppehåll på grund av jobb och resor, har fått sälja flera ridlektioner :( Men i morse var det dags igen! Fick ett polskt skimmelsto som jag ridit en del innan, men aldrig riktigt klickat med. Jag har tyckt att det har varit svårt att få ett jämnt sug i bettet, och att hon till och med verkat ogilla bettet rent generellt. Alltid snäll, men så fort man slutat driva eller tagit en förhållning har hela kalaset bara säckat ihop och hon har mest bara velat ställa sig på mitten. Idag fick jag prova att rida henne på rakt bett med vanlig engelsk nosgrimma istället för hennes vanliga tredelade med remontnosgrimma. Vilken skillnad! Hon verkade bli mer fokuserad och jag hade ett mer jämnt stöd i handen. Visst fick jag driva en hel del för att få igång lite energi, men det blev inte avbrott i varje hörna längre :D

Halt och ryggning stod på schemat. Hon blev mer och mer lyhörd ju mer vi övade, och även om hon var lite väl öppen i formen hade hon med sig hela kroppen och lyssnade fint på mina hjälper. Nästa gång ska vi rida på utebanan och det vet jag att hon gillar! Den gången jag ridit henne som bäst var på utebanan, där får hon lite mer driv och blir mer alert.

Ridlektion ikväll. Fick samma lilla svarta sto. Fokus på halvhalter och övergångar. Uppvärmning som vanligt i skritt trav och galopp. Hon var pigg och försökte gena i hörn och på volter, men jag var påpasslig med innerskänkeln och yttertygeln. Galoppen gick bra i högervarv, men hon hade lite svårare i vänster. Fick lugna ner farten, hitta balansen och fatta ny galopp. Jag lät henne springa på för att hon skulle orka. Sedan började själva övningen och då fick vi rida i skritt på en stor mittfyrkant och först skulle vi göra halt en gång på varje sida. Noga med att förhålla med små hjälper och eftergift, stå stilla tills framåtdrivning med skänkel kom. Sedan i trav med skrittövergång på samma sätt och till sist trav och halvhalter. Lilla stoet svarade bra på detta. Ville först takts iväg på eftergiften men fick henne till sist att vänta ut min signal. Fick henne riktigt mjuk och lyhörd och jag kände mig riktigt nöjd.

Ridlektion i torsdags, dressyr och hästbyte :)
Hade nämnt för min instruktör att jag var sugen på att rida barbacka, så fick min favoritponny-valack som är perfekt för barbackaridning :D

Först uppvärmning i alla gångarter. Hans grav är supertrevlig att sitta ner i, men jag hade först väldigt svårt med galoppfattningarna. När jag väl bestämde mig så fick det lättare, för då gav nog inte kroppen lika många motrstidiga signaler till honom 🙈 Är ändå nöjd att jag ens vågade galoppera, då jag insåg att jag inte galopperat barbacka på sjukt länge!

Övningen när vi var uppvärmda var serpentiner över medellinjen med tre bågar. Först i skritt med halt när man passerade medellinjen. Sen i trav med skrittövergångar, och sist trav med tempoväxling och galoppfattning ur sista bågen.
Bra övning att rida barbacka då jag fick facit direkt när jag hamnade pyttelite snett 😅 Intressant med att så tydligt känna när ena skänkeln var för stark eller när ponnyn trängde sig 👍 Fick till bättre galoppfattningar med!

Får se om jag kanske kör barbacka även i markarbetet om två veckor (teori med clinic nästa vecka), men då tar jag nog med en sadel in i alla fall 😃

Ridit igen efter jag fick avboka förra veckan. Min häst var superpigg och tolkade allt efter uppvärmningen som ridläraren sa som galoppövningar. :D Började med 3 serpentiner och skänkelvikning på båda bågarna där man normalt rakriktar. Gjorde vi i båda varven. Han går alltid jättebra i sidvärtesrörelser och det gjorde han även idag. Här höll han sig faktiskt till skritt hela tiden. På ena långsidan skulle vi länga skritten.

Sen skulle vi tölta på spåret fast herr häst tyckte det var mer lämpligt med galopp istället. När han inte fick det så tjurade han lite och blev stark och gick inte att ställa i höger varv. Försökte få honom att söka sig neråt istället men minsta eftergift så tyckte han det var lämpligt att försöka ta galopp istället så var lite svårjobbad.

Därefter gjorde vi volter vid A och C där fick vi skritta så många varv vi bestämde själva och sen galoppera. Ridläraren sa att vi även skulle göra sluta på volten. Kunde inte ens nudda med överskänkeln så försökte han galoppera även på volten. Och att behöva skritta på volten mellan långsidorna i galopp han var en synnerligen dum idé när man faktiskt skulle kunna ta flera varv i galopp på raken varför liksom??

Vi avslutade med lite trav och tog serpentiner i tölt vi var inte riktigt överens om i vilket tempo eller gångart vi skulle gå i men lyckades iallafall någorlunda hålla till oss rätt gångarter.
Så att arbeta med form och takt idag var inte så mycket idé med. Men men blir nog bättre nästa gång. 😁

Fick ny häst och rida, hon var korsning mellan ånglok och tunna. Blev mycket träning på halvhalter och få upp henne, då hon gärna går på bogarna, Men förutom det så var hon riktigt go att rida,. Övningen bestod av bommar på marken, skulle trava över över bommar på A och C- volten plus rida 4 kant i mitten. Avsluta med litet krysshinder. Fick henne riktigt fin efter ett tag, har lite svårt och hålla igång galoppen, då mina skänklar inte orkar, (går ej ha spö på henne). Men fick tips av ridläraren som jag ska prova nästa gång. :) Mycket nöjd över lektionen.

Tillbaka på Bullen i går :love: Det stod WE hinder i ridhuset och jag måste erkänna att jag tänkte "neeej, hur ska det gå med Bullen?"

Han hummade åt mig när jag kom trots att vi inte setts på 3 veckor :love:. Han fick godis :angel: Jag är mycket väldresserad!

Hade sett på lektionen innan att han var taggad. Ryttaren försökte sitt bästa och fick stundtals till det lite men klarade inte riktigt av att komma tillbaka till icke-stark när han började älga på. Men det är kul att se när de får till det, reaktionen är ungefär som min varenda gång "Nämen? Va? O_o"

Började i vanlig ordning med halter och svänga runt med sitsen. Han lyssnade förvånansvärt bra faktiskt! Ganska direkt hade jag hans fokus och kunde jobba med lite sidvärts, bågar, halter och tempoväxlingar på lång tygel. Här någonstans ballade en unghäst ur totalt över WE hindren, helt klart inte redo, så de blev instoppade igen. Unghästen hade tydligen gått WE hinder veckan innan och varit okej med dem, så ridläraren fattade noll, men för säkerhets skull blev det inget WE denna veckan. I stället lades det fram fyra bommar i varje volt (på medellinjerna och vid kortsidan) Tänkte att jahopp får se vad Bullen säger om det nu då.

Vi värmde upp med lite trav med galoppinslag innan vi började med övningen. Han var lite väl flamsig i fattningarna och avsaktningarna. Vaddå fatta galopp kontrollerat och samlat? Vaddå bryta av kontrollerat och samlat? :eek: Men jag fick till bra samlade och sansade fattningar på slutet.
Övning ett bestod av trav över bommarna på volten. Vi red precision, alltså på ränderna på bommarna.
Först mitten, sen den gröna randen brevid mitten, och sist yttersta vita randen.
Alltså... antingen är jag bra på att rida eller så är Bullen bara väldigt inramad i sig själv för det var plättlätt att rida precis exakt där jag ville. Det brukar ju alltid bli problem när man ska rida så där precis ute i yttersta snutten av bommen, så man får jobba för att korrigera upp det liksom. Inte med Bullen direkt. En liten kram med skänkeln om han var på väg att missa så var vi på banan igen.
Det som inte var lätt var att han blev lite extra taggad av bommarna, men samtidigt liksom stressade runt med fötterna i början så han mest snubblade över bommarna :banghead:
Fick dock honom att skärpa sig och hålla reda på fötterna efter något varv eller två. Sen var det bara att försöka lugna steget och berömma när han sansade sig, samtidigt som jag insåg att jag iom bommarna fick lite gratis med styrkan. Han var inte alls lika stark helt plötsligt, så det blev inte så mycket att konstant påminna honom om att bära sig själv.

Vi gjorde samma sak i galopp. Men denna gång tog vi alla ränder. Fortfarande lätt med själva precisionen men här blev han toktaggad, gjorde någon form av halvt bocksprång någon gång eller två efter bommarna eller rusade som en tok. Jag var inte riktigt med på den rusningen som blev i början men jag började korrigera honom genom att gå in och ställa mig på mitten några sekunder när han tokrusade. Sansar man sig inte får man inte göra det roliga liksom :angel:
Det var ganska effektivt, till slut kunde vi rulla runt på volten över bommarna utan allt för mycket rusande, även om han smygökade hela tiden så jag fick påminna honom ganska ofta.
I bland blev han glad och gjorde miniskutt över bommen, men det är ju okej tänker jag.

Vid nedvarvningen sen var han lite väl taggad men däremot ganska så lätt i handen :up:

Bra lektion! Inte minst för att jag satt där och njöt i fulla drag av att jag för det första inte alls var orolig över att jag skulle rida bommar, och det trots att jag skulle rida bommar på Bullen. (har ju hopprädsla och den överförs i bland till bommar på marken) Jag galopperade till och med bommarna och kände exakt noll rädsla eller oro när han tog sig en minibock eller rusade efter. Men jag har ju lärt mig att lita på honom och oss som team :love:
Annars var det kul mest att det gick så bra i precisionen och att jag alltid fick tillbaka kontrollen och kände att jag visste exakt vad jag höll på med och hade en plan. :)

Alltså wow 🤩 gammelman levererade igår. Vilken känsla han gav, har fortfarande träningsvärk. 🙈😅

5F5BE47E-2CF8-44CA-A999-0034D9568B28.webp

Det var markarbete på schemat och vi hade även en vikarie då ordinarie var sjuk.
Vi fick jobba mycket med volter och det var precis vad stele gammelman behövde för att lossna lite.

Det var först när vi ridit ungefär halva lektionen och skulle galoppera som han började lossna. Vi skulle galoppera över tre bommar på ena långsidan där det var 3 galoppsprång mellan varje. I vänster varv gick det lite si och så, men när vi bytte till höger då hände det grejer.

Han sökte sig ner i form och vikarien blev riktigt imponerad, hon hade inte sett honom så fin och kom med lite aha-hjälp för mig, då jag jobbade galoppen och hade stöd på yttern och hon tipsade med att klappa honom med innerhanden, blir då eftergift på innertygeln. Jisses va fin han blev. Kändes extra kul då några ur gruppen innan satt på läktaren och tittade.

Ridläraren ville att jag skulle fortsätta galoppera när han var så fin med rund och fin galopp, men mina ben säckade ihop och jisses va jag flåsade, hade ingen ork kvar.

Traven har jag fortfarande lite kvar att jobba på, men sakta tar vi oss framåt. Hade även testat att rida utan sporrar, fick använda mer ben än jag trodde jag skulle behöva men det gav resultat.

Riktigt lärorikt att rida för en annan ridlärare som har andra ögon. Så nu tar jag med mig den ridlektionens lärdomar till framtida lektioner. 👍🏻

Ridlektion i tisdags. Fick ett äldre skimmelsto som reds på hackamore efter tandläkarbesök. Har aldrig ridit på hackamore förut så jag blev lite nervös. Vi började med helt fri uppvärmning i båda varven och alla gångarter, fick ett klockslag när vi skulle vara klara, typ 20 min in i lektionen. Ridläraren kändes ganska oengagerad och sprang ut och pratade i telefon. Det kändes lite sådär. Hästen var lite seg i början men lyssnade bra på framåtdrivning. Jag vågade inte ta så mycket i tyglarna i början. Tyvärr stel som en planka och det kändes helt omöjligt att ställa henne åt något håll. Bogen kom gärna in och det var svårt att rida på böjt spår eller att hålla en volt. Jag försökte med lite övergångar, flytta åt sidan, serpentiner och lite galoppfattningar. Hon hade en bra galopp som gick att korta och länga hyfsat bra.

Själva övningen sedan bestod dels av att vi skulle rida utan stigbyglar i trav och då göra skänkelvikning på diagonalen in till mitten, rida rakt ett par steg och sedan skänkelvikning tillbaka på diagonalen. Nästa diagonal skänkelvikning till mitten och sedan rida rakt till nästa kortsida. Sedan galopp och likadant med skänkelvikning mot mitten och tillbaka till samma långsida. På långsidan efter tagen bakdel. Skänkelvikningarna gick bra men tagen bakdel kändes som om det inte hände något alls. Fick ingen feedback heller så jag vet inte vad jag kunde ha gjort för att det skulle bli bättre. Sedan trava av dem. Fortfarande samma stela planka, men mycket piggare efter galoppen. Visste fortfarande inte riktigt hur mycket jag vågade ta i tyglarna, så hon fick springa på i lite för högt tempo.

Ridlektion i tisdags. Fick ett äldre skimmelsto som reds på hackamore efter tandläkarbesök. Har aldrig ridit på hackamore förut så jag blev lite nervös. Vi började med helt fri uppvärmning i båda varven och alla gångarter, fick ett klockslag när vi skulle vara klara, typ 20 min in i lektionen. Ridläraren kändes ganska oengagerad och sprang ut och pratade i telefon. Det kändes lite sådär. Hästen var lite seg i början men lyssnade bra på framåtdrivning. Jag vågade inte ta så mycket i tyglarna i början. Tyvärr stel som en planka och det kändes helt omöjligt att ställa henne åt något håll. Bogen kom gärna in och det var svårt att rida på böjt spår eller att hålla en volt. Jag försökte med lite övergångar, flytta åt sidan, serpentiner och lite galoppfattningar. Hon hade en bra galopp som gick att korta och länga hyfsat bra.

Själva övningen sedan bestod dels av att vi skulle rida utan stigbyglar i trav och då göra skänkelvikning på diagonalen in till mitten, rida rakt ett par steg och sedan skänkelvikning tillbaka på diagonalen. Nästa diagonal skänkelvikning till mitten och sedan rida rakt till nästa kortsida. Sedan galopp och likadant med skänkelvikning mot mitten och tillbaka till samma långsida. På långsidan efter tagen bakdel. Skänkelvikningarna gick bra men tagen bakdel kändes som om det inte hände något alls. Fick ingen feedback heller så jag vet inte vad jag kunde ha gjort för att det skulle bli bättre. Sedan trava av dem. Fortfarande samma stela planka, men mycket piggare efter galoppen. Visste fortfarande inte riktigt hur mycket jag vågade ta i tyglarna, så hon fick springa på i lite för högt tempo.
Hackamore kan vara svårt i början. De tips jag har fått är att man man mest ska rida precis som vanligt, men med något annorlunda tänk. Ett ledande tygeltag blir inte samma på ett hackamore, på hackamore rider jag oftast inte ledande tygeltag utan jag leder med kroppen och sitsen i stället. I bland kan man behöva hjälpa hästen där med ett par snabba ta och lätta så att den hamnar rätt.
Ta och lätta är viktigt, och att inte bli stum i händerna. Inte fastna i en handställning liksom, men samtidigt inte fippla för mycket med händerna då det kan vara obehagligt på nosryggen för dem. Följsamma händer.

Sen om den krullar ihop sig för mycket pga hackamoret att lätta lite och rida fram bakbenen. Sen testa att be om kontakt i tygeln igen och hålla på så tills man hittar rätt.
Men man behöver rida på det litegrann för att hitta alla de där små nyanserna som plockar fram det braiga, precis som alla typer av betsel, tänker jag :)

Tråkigt med en så oengagerad instruktör 👎

Tråkigt med en så oengagerad instruktör 👎
Ja, för att vara ärlig så ger inte hennes lektioner särskilt mycket. Och det är stökigt och flamsigt (hon är polare med några i gruppen) och jag tycker det ofta händer incidenter. Vi hoppar högre hinder än vad jag tror alla i gruppen faktiskt är redo för och jag tycker det ser obalanserat ut. Och hon ger ingen feedback, förutom att man kan få ett "bra" ibland. Och som sist någon kommentar om att jag kunde tvära lite till. Och hon går inte igenom hur vi ska göra vissa övningar. Hon kan säga rid öppna där och skänkelvikning där, men ingen genomgång av hur hjälperna skiljer sig åt tex. Som sist när vi skulle rida tagen bakdel. Mig veterligen har vi aldrig ridit tagen bakdel i den gruppen (inte omöjligt att de som går i gruppen har gjort det i andra grupper, för det är en ny sammansättning i gruppen denna termin) och hon gick inte igenom HUR det görs.

Den andra ridläraren jag rider för har ett helt annat sätt. Hon förklarar hjälpgivningen, påminner om andningen, balansen, ger feedback och förklarar hur man ska följa med med hand, axel, höft etc beroende på vad vi gör för övning och kommer med konkreta råd om det inte går som tänkt. Och går alltid igenom HUR vi ska göra även om det är femtioelfte gången vi gör en skänkelvikning.

Ja, för att vara ärlig så ger inte hennes lektioner särskilt mycket. Och det är stökigt och flamsigt (hon är polare med några i gruppen) och jag tycker det ofta händer incidenter. Vi hoppar högre hinder än vad jag tror alla i gruppen faktiskt är redo för och jag tycker det ser obalanserat ut. Och hon ger ingen feedback, förutom att man kan få ett "bra" ibland. Och som sist någon kommentar om att jag kunde tvära lite till. Och hon går inte igenom hur vi ska göra vissa övningar. Hon kan säga rid öppna där och skänkelvikning där, men ingen genomgång av hur hjälperna skiljer sig åt tex. Som sist när vi skulle rida tagen bakdel. Mig veterligen har vi aldrig ridit tagen bakdel i den gruppen (inte omöjligt att de som går i gruppen har gjort det i andra grupper, för det är en ny sammansättning i gruppen denna termin) och hon gick inte igenom HUR det görs.

Den andra ridläraren jag rider för har ett helt annat sätt. Hon förklarar hjälpgivningen, påminner om andningen, balansen, ger feedback och förklarar hur man ska följa med med hand, axel, höft etc beroende på vad vi gör för övning och kommer med konkreta råd om det inte går som tänkt. Och går alltid igenom HUR vi ska göra även om det är femtioelfte gången vi gör en skänkelvikning.
Mej oj! Det låter ju inte alls bra. Du kan inte påpeka det för klubben och be att få byta grupp eller få pengarna tillbaka?
Min instruktör går alltid igenom hjälperna, även om alla vi i gruppen har ridit omkring 20år minst.

Mej oj! Det låter ju inte alls bra. Du kan inte påpeka det för klubben och be att få byta grupp eller få pengarna tillbaka?
Min instruktör går alltid igenom hjälperna, även om alla vi i gruppen har ridit omkring 20år minst.
Det är en liten ridskola och det finns bara 5 grupper som skulle kunna vara aktuella och jag rider redan i två av dem. Den tredje är för tidigt på dagen för mig och den fjärde är på helgen vilket passar dåligt (tror dessutom den är full) och den femte är precis innan min andra lektion.

Blir du inte trött på det? Min förra instruktör gjorde också så, och det var så tråkigt att för tjugonde gången få berättat vad en öppna är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 336
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 358
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar