Bullen i går.
Jag satt upp i vanlig ordning och han gick iväg med mig innan jag hunnit upp helt
Inte okej överhuvudtaget! Som "straff" fick han gå tillbaka till medellinjen. Ställa upp spikrakt, och stå ut med att jag hoppade av och hoppade upp igen. Punkt.
Jag tycker det är superviktigt att hästar står still när man sitter upp, finns så mycket saker som kan gå fel när de vandrar iväg.
Han var piggare än piggast (förmodligen därför han var ivrig att komma iväg) Gjorde mina sedvanliga tusen halter där jag är noga med att göra halten med sitsen och bara ta en liten förhållning. Det gick så där, få halten gick bra men han ville liksom smyga iväg. Försökte göra några böjda spår osv, få honom med mig och fokuserad på mig. Han kändes aningen ofokuserad.
Vi började med övningen i trav, vi skulle rida volter på kortsidan och stora eller många små bågar på långsidan. Emellanåt skulle vi sakta av till skritt och rida ca 3 skrittsteg. Bullen var pigg men lyssnade ganska bra ändå, blev stark då och då men gick att ta tillbaka och få o-stark. Tyckte jag kunde få honom att böja följsamt och bli lite mjuk. Emellanåt kände jag att han liksom spjärnade emot hackamoret, lite som när de tar tag i ena sidan av bettet och spjärnar. Men jag satt bara lugnt och försökte lirka honom till att släppa och slappna av. Massor med frustande från Bullen och jag såg att han flygplansörade sig då och då
(då slappnar han av och är nöjd)
Vi red den övningen i båda varv.
Sedan red vi in på volterna. Vi hade fyra unghästar med varav 2 aldrig varit på lektion förut, så de fyra plus en farbrorhäst som är lugn och sansad i alla lägen fick vara på en volt. Vi andra fick vara på den andra volten. Ridläraren var volt-DJ och kontrollerade båda volter med två olika övningar samtidigt. Mäkta imponerande!
Vi ökade och minskade volterna, och sedan skulle vi även vid C och den öppna delen (det stod en kon där vid medellinjen) minska galoppen ca tre språng. Det gick halvbra de första två varven i höger varv, Det blev väl ingen jätteskillnad men det gick att minska litelite.
Bullen blev sedan svinpigg och jag fick snarare sitta och lugna massor. I vänster varv kunde jag inte alls genomföra övningen. Lite halvsurt men med tanke på hur sabla pigg han var, fick jag helt enkelt skala ner övningen till något enklare.
Nästa övning var (tyvärr) att rulla på på fyrkantsspåret i trav. Han blir ju alldeles för pigg under sådana övningar, speciellt när man kommer till långsidorna. Jag försökte jobba med att flytta lite rumpa, tempoväxlingar och lugna. Men det gick verkligen sådär. Han var pigg, blev omväxlande stark, men framför allt funkade inte bromsen alls för det mesta.
Halvnöjd med lektionen, fick några små ljusa ögonblick, och så här efteråt är jag väldigt stolt över hur bra jag kan hantera Bullen i dessa situationer. Jag blir för det första inte rädd eller osäker, utan mer fundersam över hur jag kan hjälpa honom. För det andra blir jag inte så att jag hänger honom i huvudet, eller sliter och drar på något vis, även om han är stark och saknar broms. För det tredje är bålstabiliteten helt galet bra ju, han kan ju verkligen headbanga med all sin kraft typ, men oftast sitter jag bara stadigt kvar då.
Pratade mycket med ridläraren efter. Jag upplever att jag verkligen kan deala med honom när han blir stark, och piggheten är jag helt ok med. Det jag tycker är lite knepigare är när han headbangar för det blir så himla svårt att inverka då. Sen även att bromsen ibland verkligen inte fungerar. Jag vill inte slita och dra, det blir bara fel svar från Bullen. Vissa hästar kan man ju behöva likson ta tag i och liksom ta ner på jorden "Hallå? jag sa faktiskt stopp!", men det fungerar liksom inte på honom.
Ridläraren gav mig inte så mycket tips om hur jag skulle göra, men gav mig förslag och peppade mig med att jag har en otroligt bra kroppskontroll
och att det är den som gör att jag kan rida honom så pass bra. Att jag ska använda den och sitsridning för att förfina. Headbangandet borde försvinna ju mer jag kan rida med sitsen. Sen uppmuntrade hon mig att experimentera mer när han blir stark eller pigg eller tappar bromsen. Till exempel hade jag kunnat testa att i galoppen, i stället för att minska galoppen bryta av till trav och fatta nytt osv. Så ska ta med mig allt det!
@Habina Gjorde självklart en lägescheck på mina händer. De är inte direkt lika följsamma som dina, men inte heller stumma. Det finns utrymme för förbättring, så det blir ett nytt litet projekt
Emellanåt kände jag det där du sa med att följsamheten ska komma från skuldrorna, det fanns en början på det. Så det ska nog inte ta så lång tid för mig att ordna en lite mer följsam hand