Ridskoleryttare 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det var en sak som gjorde mig ledsen. Den sega vallacken som jag hade förra perioden hade tilldelats en annan tant i gruppen som inte gjorde någon hemlighet av hur frustrerad hon var för att han inte gick fram. Hon var rejält missnöjd med honom och det syntes på honom att han inte gillade sällskapet. Jag vet hur jobbigt det är när han inte går fram, men han tar till sig av beröm om han får det. Jag brukar försöka berömma även små steg åt rätt håll, och då blir han bättre. Men den ryttare han hade nu förmedlade bara frustration till honom. Hon är duktig på att rida, men ibland måste man också hålla ihop sitt humör för att ekipaget ska kunna göra något. Den här ryttaren har aldrig gillat honom, och han känner det. Vår ridlärare brukar vilja att vi rider olika hästar så att vi lär oss, men jag misstänker att hon kommer att sätta en annan ryttare på honom nästa gång.
Åh sånt här är så himla trist! Okej att man kan bli frustrerad och muttra till någon gång, men man får inte låta humöret gå ut över hästen. Om humöret inte är glädje eller kärlek då. Då kan man ösa grävskopor av känslor över dem tycker jag :D

Hoppas han får trevligare pilot nästa gång :)

Har en hel drös med ridbilder på datorn hemma. Den här hade jag kvar på mobilen, rider på skimmel valacken från gamla ridskolan.

Ridläraren som tog bilden under ett läger. Jag tyckte själv när jag såg bilden att jag såg lite proffsig ut. Idag är jag tillbaka på ruta ett när det gäller sitsen.
Hoppa terräng är förövrigt svinkul. 🤩

38BE590C-CF89-4644-97D3-3620320AEF8A.webp

”Ridlektion” idag, fast jag satt ju på läktaren och tittade på. Det var markarbete, lydnadsbana och jag tänkte när jag såg alla bommar som låg som ett plockepinn över hela ridhuset att det var tur att jag inte var med med min häst. Det hade aldrig gått! De värmde ju upp förstås och tog delar av banan innan de satte ihop den. Men den såg ut så här: snett igenom i trav över ett gäng travbommar, byta riktning mellan två koner i mitten och fler travbommar på andra halvan av diagonalen, så galopp vid hörnet och på volten över fyra upphöjda galoppbommar, fortsätta i galopp och snett igenom över ett litet galopphinder, byta riktning i mitten genom konerna och ett till litet galopphinder på andra delen av diagonalen, fortsatt galopp och så två små galopphinder på långsidan med sex? galoppsprång mellan. Och så samma bana åt andra hållet. Såg lite kul ut, men skulle som sagt aldrig våga göra det med min häst!

Åh sånt här är så himla trist! Okej att man kan bli frustrerad och muttra till någon gång, men man får inte låta humöret gå ut över hästen. Om humöret inte är glädje eller kärlek då. Då kan man ösa grävskopor av känslor över dem tycker jag :D

Hoppas han får trevligare pilot nästa gång :)
Jag känner att jag uttryckte mig lite luddigt. Det var inga hårda hjälper eller så, mer ett klagande tonläge. Inte ojuste ridning. Men hästen märker ju även när ryttaren gnäller.

Ny lektion på knabstrupstoet idag. Hon kändes stum både i munnen och för skänkeln när vi skrittade fram. Ville liksom gå dit hon själv ville istället för att följa en rak linje dit jag tänkt mig. Den här gången manade jag på henne direkt i skritten för att väcka henne för skänkeln. Det fungerade mycket bättre.

När vi kortade tyglarna började jag flytta lite för inner skänkel direkt för att försöka få henne att lätta från handen. Ridläraren sa åt mig att korta tyglarna, men det ledde bara till dragkamp. Efter några minuters trav hade jag mjölksyra i ena armen. Det gjorde mig irriterad för jag tyckte inte att de instruktioner jag fick hjälpte.

Under framridningen red vi på fyrkantspåret, hörnpassering utanför en kon och sedan in på stora volten vid C då vi skulle rida utanför konen. Alltså böj-rakrikta-böj osv. Vi gjorde detta i trav och galopp i båda varven. När vi började galoppera kände jag att jag behövde arbeta mer med framåtdrivande skänkel och lyckades då få hästen att lätta från bettet. I galopp gick övningen mycket bättre än i trav eftersom jag hade henne framför skänkeln, och fick henne att stanna under sig.

Dagens övning gjordes på stora mittvolten där vi flyttade 2-3 steg sidvärts varje gång vi passerade medellinjen. Ur sidvärtsrörelsen skulle vi sedan öka tempot 3-4 steg, sedan ny halvhalt och tillbaka på voltspåret. Även här jobbar man med böjning (i volten), rakriktning i skänkelvikningen och ökningnen coh böjning igen tillbaka i volten.

Det kändes mycket bättre på slutet än i början, men jag känner att jag saknar min egen häst jättemycket. Min egen är skadad, och helgen skrittade jag uppsuttet för första gången sedan jul. Jag skrittade då på helt lång tygel först, och kände att hon var med i serpentiner och andra stora spår. Kortade sedan tygeln lite grann, så att hon gick på hängande tygel. Sådan enorm skillnad mot ridskolehästen! (Sedan försvinner detta mjuka så fort man ökar farten, men det var så länge sedan så det har jag nästan glömt.)

”Ridlektion” idag, fast jag satt ju på läktaren och tittade på. Det var markarbete, lydnadsbana och jag tänkte när jag såg alla bommar som låg som ett plockepinn över hela ridhuset att det var tur att jag inte var med med min häst. Det hade aldrig gått! De värmde ju upp förstås och tog delar av banan innan de satte ihop den. Men den såg ut så här: snett igenom i trav över ett gäng travbommar, byta riktning mellan två koner i mitten och fler travbommar på andra halvan av diagonalen, så galopp vid hörnet och på volten över fyra upphöjda galoppbommar, fortsätta i galopp och snett igenom över ett litet galopphinder, byta riktning i mitten genom konerna och ett till litet galopphinder på andra delen av diagonalen, fortsatt galopp och så två små galopphinder på långsidan med sex? galoppsprång mellan. Och så samma bana åt andra hållet. Såg lite kul ut, men skulle som sagt aldrig våga göra det med min häst!
Vilken otäck händelse du var med om! Men jag hoppas att du kommer tillbaka när du repat dig några veckor. Du har låtit så glad när du skrivit om din häst tidigare, så jag hoppas att ni kan hitta tillbaka till varandra. :heart

Ridlektion igårkväll, Fick en liten ponny på 135, väldigt seg och ovillig och böja sig. Men fick igång han efter lite tips från ridläraren, Blev mycket voltarbete där vi skulle tänka på sitsens inverkan för och få hästen gå bra. Han lyssnade väldigt bra på vikthjälper, sen skulle vi trava och sitta ner, I dressyr och islandssadel samt westernsadel har jag inga problem och sitta ner, aldrig lyckats i en allroundsadel. Men igår blev det en aha upplevelse, kände mig som bästa ryttaren i en Os final. :)

Bullen i går.

Jag satt upp i vanlig ordning och han gick iväg med mig innan jag hunnit upp helt :meh: Inte okej överhuvudtaget! Som "straff" fick han gå tillbaka till medellinjen. Ställa upp spikrakt, och stå ut med att jag hoppade av och hoppade upp igen. Punkt.
Jag tycker det är superviktigt att hästar står still när man sitter upp, finns så mycket saker som kan gå fel när de vandrar iväg.

Han var piggare än piggast (förmodligen därför han var ivrig att komma iväg) Gjorde mina sedvanliga tusen halter där jag är noga med att göra halten med sitsen och bara ta en liten förhållning. Det gick så där, få halten gick bra men han ville liksom smyga iväg. Försökte göra några böjda spår osv, få honom med mig och fokuserad på mig. Han kändes aningen ofokuserad.

Vi började med övningen i trav, vi skulle rida volter på kortsidan och stora eller många små bågar på långsidan. Emellanåt skulle vi sakta av till skritt och rida ca 3 skrittsteg. Bullen var pigg men lyssnade ganska bra ändå, blev stark då och då men gick att ta tillbaka och få o-stark. Tyckte jag kunde få honom att böja följsamt och bli lite mjuk. Emellanåt kände jag att han liksom spjärnade emot hackamoret, lite som när de tar tag i ena sidan av bettet och spjärnar. Men jag satt bara lugnt och försökte lirka honom till att släppa och slappna av. Massor med frustande från Bullen och jag såg att han flygplansörade sig då och då :love: (då slappnar han av och är nöjd)
Vi red den övningen i båda varv.

Sedan red vi in på volterna. Vi hade fyra unghästar med varav 2 aldrig varit på lektion förut, så de fyra plus en farbrorhäst som är lugn och sansad i alla lägen fick vara på en volt. Vi andra fick vara på den andra volten. Ridläraren var volt-DJ och kontrollerade båda volter med två olika övningar samtidigt. Mäkta imponerande!
Vi ökade och minskade volterna, och sedan skulle vi även vid C och den öppna delen (det stod en kon där vid medellinjen) minska galoppen ca tre språng. Det gick halvbra de första två varven i höger varv, Det blev väl ingen jätteskillnad men det gick att minska litelite. :up:
Bullen blev sedan svinpigg och jag fick snarare sitta och lugna massor. I vänster varv kunde jag inte alls genomföra övningen. Lite halvsurt men med tanke på hur sabla pigg han var, fick jag helt enkelt skala ner övningen till något enklare.

Nästa övning var (tyvärr) att rulla på på fyrkantsspåret i trav. Han blir ju alldeles för pigg under sådana övningar, speciellt när man kommer till långsidorna. Jag försökte jobba med att flytta lite rumpa, tempoväxlingar och lugna. Men det gick verkligen sådär. Han var pigg, blev omväxlande stark, men framför allt funkade inte bromsen alls för det mesta. :banghead:

Halvnöjd med lektionen, fick några små ljusa ögonblick, och så här efteråt är jag väldigt stolt över hur bra jag kan hantera Bullen i dessa situationer. Jag blir för det första inte rädd eller osäker, utan mer fundersam över hur jag kan hjälpa honom. För det andra blir jag inte så att jag hänger honom i huvudet, eller sliter och drar på något vis, även om han är stark och saknar broms. För det tredje är bålstabiliteten helt galet bra ju, han kan ju verkligen headbanga med all sin kraft typ, men oftast sitter jag bara stadigt kvar då.
Pratade mycket med ridläraren efter. Jag upplever att jag verkligen kan deala med honom när han blir stark, och piggheten är jag helt ok med. Det jag tycker är lite knepigare är när han headbangar för det blir så himla svårt att inverka då. Sen även att bromsen ibland verkligen inte fungerar. Jag vill inte slita och dra, det blir bara fel svar från Bullen. Vissa hästar kan man ju behöva likson ta tag i och liksom ta ner på jorden "Hallå? jag sa faktiskt stopp!", men det fungerar liksom inte på honom.
Ridläraren gav mig inte så mycket tips om hur jag skulle göra, men gav mig förslag och peppade mig med att jag har en otroligt bra kroppskontroll :o och att det är den som gör att jag kan rida honom så pass bra. Att jag ska använda den och sitsridning för att förfina. Headbangandet borde försvinna ju mer jag kan rida med sitsen. Sen uppmuntrade hon mig att experimentera mer när han blir stark eller pigg eller tappar bromsen. Till exempel hade jag kunnat testa att i galoppen, i stället för att minska galoppen bryta av till trav och fatta nytt osv. Så ska ta med mig allt det!

@Habina Gjorde självklart en lägescheck på mina händer. De är inte direkt lika följsamma som dina, men inte heller stumma. Det finns utrymme för förbättring, så det blir ett nytt litet projekt :) Emellanåt kände jag det där du sa med att följsamheten ska komma från skuldrorna, det fanns en början på det. Så det ska nog inte ta så lång tid för mig att ordna en lite mer följsam hand :up:

Vilken otäck händelse du var med om! Men jag hoppas att du kommer tillbaka när du repat dig några veckor. Du har låtit så glad när du skrivit om din häst tidigare, så jag hoppas att ni kan hitta tillbaka till varandra. :heart
Tack! Ja, jag har fortfarande ont i benet, men tänkte en kort stund igår när jag longerade min supersnälla häst, som lyssnar jättebra på rösten när jag vill trava, galoppera, bryta av etc att jag hoppar upp och skrittar lite (gjorde ju inte det, men jag hade god lust). Kommer ge honom en chans innan jag gör något drastiskt. Jag kommer ta hjälp med lite mer systematisk igångsättning och träning och efter det tänker jag absolut rida honom igen.

Bullen i går.

Jag satt upp i vanlig ordning och han gick iväg med mig innan jag hunnit upp helt :meh: Inte okej överhuvudtaget! Som "straff" fick han gå tillbaka till medellinjen. Ställa upp spikrakt, och stå ut med att jag hoppade av och hoppade upp igen. Punkt.
Jag tycker det är superviktigt att hästar står still när man sitter upp, finns så mycket saker som kan gå fel när de vandrar iväg.

Han var piggare än piggast (förmodligen därför han var ivrig att komma iväg) Gjorde mina sedvanliga tusen halter där jag är noga med att göra halten med sitsen och bara ta en liten förhållning. Det gick så där, få halten gick bra men han ville liksom smyga iväg. Försökte göra några böjda spår osv, få honom med mig och fokuserad på mig. Han kändes aningen ofokuserad.

Vi började med övningen i trav, vi skulle rida volter på kortsidan och stora eller många små bågar på långsidan. Emellanåt skulle vi sakta av till skritt och rida ca 3 skrittsteg. Bullen var pigg men lyssnade ganska bra ändå, blev stark då och då men gick att ta tillbaka och få o-stark. Tyckte jag kunde få honom att böja följsamt och bli lite mjuk. Emellanåt kände jag att han liksom spjärnade emot hackamoret, lite som när de tar tag i ena sidan av bettet och spjärnar. Men jag satt bara lugnt och försökte lirka honom till att släppa och slappna av. Massor med frustande från Bullen och jag såg att han flygplansörade sig då och då :love: (då slappnar han av och är nöjd)
Vi red den övningen i båda varv.

Sedan red vi in på volterna. Vi hade fyra unghästar med varav 2 aldrig varit på lektion förut, så de fyra plus en farbrorhäst som är lugn och sansad i alla lägen fick vara på en volt. Vi andra fick vara på den andra volten. Ridläraren var volt-DJ och kontrollerade båda volter med två olika övningar samtidigt. Mäkta imponerande!
Vi ökade och minskade volterna, och sedan skulle vi även vid C och den öppna delen (det stod en kon där vid medellinjen) minska galoppen ca tre språng. Det gick halvbra de första två varven i höger varv, Det blev väl ingen jätteskillnad men det gick att minska litelite. :up:
Bullen blev sedan svinpigg och jag fick snarare sitta och lugna massor. I vänster varv kunde jag inte alls genomföra övningen. Lite halvsurt men med tanke på hur sabla pigg han var, fick jag helt enkelt skala ner övningen till något enklare.

Nästa övning var (tyvärr) att rulla på på fyrkantsspåret i trav. Han blir ju alldeles för pigg under sådana övningar, speciellt när man kommer till långsidorna. Jag försökte jobba med att flytta lite rumpa, tempoväxlingar och lugna. Men det gick verkligen sådär. Han var pigg, blev omväxlande stark, men framför allt funkade inte bromsen alls för det mesta. :banghead:

Halvnöjd med lektionen, fick några små ljusa ögonblick, och så här efteråt är jag väldigt stolt över hur bra jag kan hantera Bullen i dessa situationer. Jag blir för det första inte rädd eller osäker, utan mer fundersam över hur jag kan hjälpa honom. För det andra blir jag inte så att jag hänger honom i huvudet, eller sliter och drar på något vis, även om han är stark och saknar broms. För det tredje är bålstabiliteten helt galet bra ju, han kan ju verkligen headbanga med all sin kraft typ, men oftast sitter jag bara stadigt kvar då.
Pratade mycket med ridläraren efter. Jag upplever att jag verkligen kan deala med honom när han blir stark, och piggheten är jag helt ok med. Det jag tycker är lite knepigare är när han headbangar för det blir så himla svårt att inverka då. Sen även att bromsen ibland verkligen inte fungerar. Jag vill inte slita och dra, det blir bara fel svar från Bullen. Vissa hästar kan man ju behöva likson ta tag i och liksom ta ner på jorden "Hallå? jag sa faktiskt stopp!", men det fungerar liksom inte på honom.
Ridläraren gav mig inte så mycket tips om hur jag skulle göra, men gav mig förslag och peppade mig med att jag har en otroligt bra kroppskontroll :o och att det är den som gör att jag kan rida honom så pass bra. Att jag ska använda den och sitsridning för att förfina. Headbangandet borde försvinna ju mer jag kan rida med sitsen. Sen uppmuntrade hon mig att experimentera mer när han blir stark eller pigg eller tappar bromsen. Till exempel hade jag kunnat testa att i galoppen, i stället för att minska galoppen bryta av till trav och fatta nytt osv. Så ska ta med mig allt det!

@Habina Gjorde självklart en lägescheck på mina händer. De är inte direkt lika följsamma som dina, men inte heller stumma. Det finns utrymme för förbättring, så det blir ett nytt litet projekt :) Emellanåt kände jag det där du sa med att följsamheten ska komma från skuldrorna, det fanns en början på det. Så det ska nog inte ta så lång tid för mig att ordna en lite mer följsam hand :up:

Heja dig! Så sjukt imponerad av hur du kan rida Bullen, som verkar vara vansinnigt pigg av sig. Du får vara snäll mot dig själv och påminna dig om att jag har jobbat med mina händer sen tidigt 00-tal, då jag fick en aha-upplevelse på min dåvarande unghäst. Sen är det dessutom mycket lättare när man har en häst som också är invand på det, även om det brukar ta 5-10 min innan andra hästar också fattar konceptet.

Skuldrorna är min målbild, en dag så kanske det funkar. Tills dess gör jag yoga som komplement för att åtminstone hålla mig rörlig.

Heja dig! Så sjukt imponerad av hur du kan rida Bullen, som verkar vara vansinnigt pigg av sig. Du får vara snäll mot dig själv och påminna dig om att jag har jobbat med mina händer sen tidigt 00-tal, då jag fick en aha-upplevelse på min dåvarande unghäst. Sen är det dessutom mycket lättare när man har en häst som också är invand på det, även om det brukar ta 5-10 min innan andra hästar också fattar konceptet.

Skuldrorna är min målbild, en dag så kanske det funkar. Tills dess gör jag yoga som komplement för att åtminstone hålla mig rörlig.
Tack! Alltså andra kan ju också rida honom så klart. Han är ju vansinnigt snäll på alla sätt och vis. Han går ju ofta lektionen innan som är den gruppen som är ett snäpp under min grupp. Men de försöker ju ett tag att lugna honom och sen blir han för stark och då brukar de välja att antingen låta honom springa och bara vända över banan när de hamnar i rumpan på hästen innan. Antingen i ett försök att låta honom springa av sig så han blir mer kontrollerbar (det funkar inte)
Eller så blir han så stark att de går in på mitten och måste massera fingrarna innan de fortsätter. Det blir lätt att de står i mitten flertalet gånger under lektionen. :o

Jag brukade vara den som gick in i mitten och masserade händerna. Då satt jag mest och tänkte på vad jobbig och svår han var. Men insåg sen när jag påbörjade projektet att lära mig rida honom att det för det första var ohållbart, och för det andra - Om jag har ont i fingrarna, vad har han då i nosryggen? Han går ju på hackamore och det måste vara himla jobbigt att bli dragen i ansiktet så där. Kanske är därför han huvudboppar, det har jag tänkt på. Måste komma ihåg att fråga ridläraren om hon vid tillfälle kan fixa så att det bara är jag som rider honom någon dag.

Jag tror Bullen är van vid den där följsamheten, hon som red honom upp till FEI dressyr hade sådana fina händer som han kunde pendla med. Men det var typ 2 år sedan. Hon red dock alltid honom på bett. Kanske att han behöver "lära sig" det på hackamore nu?

Ridlektion ikväll igen då. Fast med mig på läktaren. Markarbete och det var en övning som liknade fredagagruppens övning med lydnadsbana. Travbommar halva snett igenom, rakt mellan två bommar i mitten och travbommar ut till andra hörnet. Galoppfattning och galoppbommar på volten längs kortsidan, snett igenom, litet hinder med byte av galopp, ut på spåret utanför en sockerbit, galoppbommar på volten vid kortsidan och sen kommer jag inte riktigt ihåg, men det kanske var en galoppbom på långsidan och bryta av till trav mellan två bommar.

Efter lektionen blev det tömkörning med pållen. Jag hade lagt ut fyra bommar i en fyrkant på mitten och började med att leda över honom i skritt några gånger som uppvärmning innan jag kopplade på tömmarna. Skrittade först med lösa tömmar och började sedan styra över bommarna i stora cirklar åt båda hållen. Det funkade jättebra, trots att det var två ryttare i ridhuset med. Tog lite trav på en större volt och han reagerade lite på hörnet där vi gick omkull, men det var inga problem att bromsa upp och fortsätta övningen. Sedan vällde det in fyra ryttare till som alla slängde upp sina reflextäcken på sargen, vilket gjorde att vår volt blev mindre åt det hållet. Flyttade mig åter till bommarna i mitten och travade runt och över dem i långsam trav. Hästen gick otroligt fint och jobbade ordentligt med ryggen och var mjuk och vändbar, trots att ett gäng okända hästar dundrade runt i galopp. Tog några varv i trav på volten utan bommar igen och han var helt underbar. Avslutade i skritt på lös töm och massor med beröm och godis.
Bild på nöjd häst efteråt!

Bifogade filer

• AB0C6719-FA14-487A-B20B-BE506DD7F21A.webp
    AB0C6719-FA14-487A-B20B-BE506DD7F21A.webp
    173,4 KB · Visningar: 53
Ridlektion igår med skimmelstoet utan broms. Hon gick inte lektionen innan, så fick göra i ordning henne såg inte direkt fram emot det men hade gott om tid och tänkte jag skulle göra det utan att stressa. Satte på grimman via att knäppa upp halsremmen gick bra att borsta, sadla (nu när jag vet vilken dressyrsadel hon har så tog jag den, då den ligger bättre, hon har märkliga skav på ryggen troligen efter sadel) och ta på benskydd.
Tränsningen gick sådär, fick över tyglarna över öronen men hon började ta upp huvudet å slänga med det tidigt innan jag ens fått upp tyglarna i hennes ansikte. Kunde få in bettet men lögn i h-vete att få nackstycket över öronen, tänkte om man väntade ut och gjorde det snabbt men icke. Tycker det är så svårt när man måste knäppa upp sidostycket, ta loss pannbandet osv, tur att hon åtminstone håller kvar bettet inne i munnen annars hade jag inte ens löst det.

Det var bommar på schemat idag innan för spåret på volterna vid A och C var det böjda bomserier, det ena travbommar och den andra galoppbommar med tre bommar. Sen vid X låg det tre bommar som var tänkt som "passager" övningen skulle ridas som i en 8 där man red in i den passagen närmast den volten man var på och sen växlade till den andra.

Redan i uppvärmningen började jag med att checka av halter då hon var sjukt pigg, sen testade jag även en av mina gamla tränares tips om att ta och ge på tygeln, så hon inte skulle ha något att hänga i. Jag tycker det är svårt att känna om vissa hästar går i riktig form, speciellt om man inte kan känna schvunget (inte alla hästar som har det trots att de gått i form), hon gick fint i någon slags form när jag gav eftergift på innertygeln och behöll lite kontakt i ytter. Hon brukar annars ha huvudet långt fram och ridläraren tyckte det såg riktigt trevligt ut i traven, så jag hoppas att hon gick i någon ärlig form och inte bara bakom hand (måste bli bättre på att känna det).

Fick kämpa en hel del med att få henne att gå i en lugn trav, vi fortsatte lite med tempoväxlingarna och jag fokuserade mest på att få henne i en lugnare trav som kändes balanserad.
Hon slänger en del med huvudet när hon inte får gå fram som hon vill, sen märkte jag på långsidorna att hon gärna ville va utåt ställd, tror hon även skickade ut höger bogen, så försökte rakrikta henne, gick sådär stundtals och kämpade på, fick pausa då mina armar inte fixade allt även om jag försökte att inte ge henne något att hänga i.

Själva övningen gick sådär, gick okej när vi började med trav båda volterna, men sen när galoppen skulle läggas till då blev det pannkaka. Dels blev det lite köbildning vid passagerna och jag behövde lite plats för att få henne i en hyfsat lugn trav för att kunna fatta en lugn och balanserad galopp. Fick inte till en bra känsla över de få (två) gångerna jag red över dom, fick bara till en galopp som kändes bra när jag red utanför bommarna, resten blev bara pannkaka.

I och med att det inte kändes bra över bommarna så kommer jag inte våga hoppa henne nästa gång. Har redan meddelat i hippocrates om det så får vi se vilken häst jag får istället.

@TheRedLightning låter ändå som ni fick till en bra lektion efter förutsättningarna. Just det där tipset om att ge och ta i tygeln för att de inte ska ha något att hänga i har jag också fått och tycker det fungerar bra på hästar som tenderar att hänga i tygeln. Red också en häst igår som lägger sig på innerbogen och han blev bara stark och gick inte att ställa i ena varvet särskilt i tölten och då gjorde jag ledande tygeltag och tog och släppte och det blev faktiskt bättre! Vad bra att du får en annan häst till hoppningen hade inte heller velat hoppa med en sån häst det är jobbigt om man känner att det inte finns någon riktig broms liksom.

Ridlektion i går, inte Bullen! Fick ett brunt sto jag brukar kalla för Tåget, för hon är väldigt bra på att fastna i en hastighet och tuffa på där.

Kändes lite underligt, jag känner ju nästan inte att jag behöver kolla i listan längre. :D

Nåja, krånglade med stiglädren och satt sedan upp. Skrittade iväg i sakta mak. Funderade på om det skulle gå så långsamt och vara så segt eller om jag bara blivit hemmatam på Bullen. Skänklade på i alla fall och fick tillslut en ganska härlig skritt som jag fick underhålla lite. Red in på mitten och testade ett gäng halter med sitsen. Det var ganska kul för jag upplevde henne som inåtvänd och lite opepp innan halterna, men märkte efterhand att hon typ "aha? sitsen ja. ok, intressant!" och liksom lade ett uppmärksamt öra bak och kröp ur sin lilla bubbla. :up:

Vi började med att rida framdelsvändningar på volterna. Så volterna blev fyrkantiga. Det gick sådär. Hon kändes stel och lite motsträvig och gjorde bara precis minimum det hon behövde göra. Vet inte varför men det kändes verkligen som att jag gjorde dåligt från mig där, vilket väl bidrog till att jag skärpte mig sen.

Vi tuffade igång dem i trav och skulle rida i olika tempon på medellinjen. Här mindes jag varför hon är så härlig men också lite knepig att rida. Hon faller liksom in i sin Tåg-trav där hon är bekväm. Hon tuffar på framåt men inget ändras, sen går det så klart att bromsa till skritt eller fatta galopp ur den, men hon är svår att ändra tempo på. Samtidigt är det härligt/skönt att bara låta henne gå där och fokusera på sig själv och att känna rörelser etc.
Hursomhelst, brukade jag ha ganska mycket problem med tempoväxlingar på henne vad jag minns men det var så himla enkelt helt plötsligt? Märkte att hon krånglade runt lite med huvudet (det var väl jobbigt) och försökte tänka på att mjukna, vara följsam och erbjuda stöd men låta formen komma från min sits. Fokuserade extra mycket på mitt nya projekt med att bli lika fin och följsam i händerna som @Habina , vilket till slut bar frukt. Tåget började pendla mer med huvudet, mjukna i munnen och slappna av i nacken.

Sedan hade vi en enkel men svår övning då vi skulle trava på fyrkanten, och göra 10m volter vid H,M,F och K. Tåget har allmänt problem med att hon blir lite stel och stretig när det ska göras många volter, men jag försökte låta sitsen hjälpa henne runt i volten, ställde henne precis lagom och bad henne stanna där, och fortsatte med att tänka på det där följsamma. Efter några varv mjuknade hon och blev mer böjlig. Vi skulle rida volterna så exakt som möjligt. Det var svårt i början när hon var stel och stretig men i takt med att hon mjuknade gick det att rida bättre och bättre volter. Gick all in och försökte verkligen få till perfekta volten. Mycket bra för det var som att Tåget liksom ramlade in i en bättre form. Förmodligen för att jag inte omedveten höll på att krångla med något i sits eller hand som inte behövs krånglas med. :up:

Vi fattade sedan galopp. Den skulle vara prestigelös och liksom bara vara. Tåget lyssnade lite väl på ridläraren och skulle prompt fatta när ridläraren sa galopp 🙈 Så jag red in i mitten. Vill inte fatta "fel" utan jag vill få fina fattningar som kommer från sits osv. Det fick jag också. Vi bröt av och fattade två gånger i vardera varv. Tåget var lite tjorvig den första galoppen, hamnade lite för långt bak med bakbenen och nosen pekade rakt fram och svårpåverkad. Men de andra galopperna blev bra. Hennes svåra varv verkar vara höger.

Vi gjorde samma travövning med volter i andra varvet. Nu var det som att någon hade kastat magiskt glitter över mig och Tåget. Tåget låg i en helt magisk form, jag kunde tempoväxla med bara sitsen och i bland lyssnade hon på att jag bara liksom satt upp och sträckte lite på mig. Jag kände att mina händer pendlade med helt automatiskt och allt var bara så magiskt lätt och härligt. Det kändes ungefär som OS nästa :D

Vi galopperade sedan en del. Även där var hon helt magisk. Jag satt mest där och fattade inte vad som hände. Så mjuk och fin, följsam och ärlig känsla i handen. Så mjuk, följsam och ärlig känsla i hästkroppen. Fick på riktigt den där kentaurkänslan och vet ärligt talat inte så mycket mer. Liksom ville jag svänga, sakta av eller öka hade hon redan påbörjat det. Eller jag märkte inte att hon hade det ens, jag bara sprang dit jag ville i den form jag ville i det tempo jag ville, men jag hade fyra ben i stället för två :love:

Var hög som en örn efter lektionen. Vilken grej! Tåget fick tusen klappar och massa beröm och en och annan godisbit. Tack Tåget :love:
Ridläraren sa att hon ville sätta mig på Tåget för att hon tydligen börjat bli lite stark och för att jag och ridläraren skulle få som ett kvitto på hur långt jag kommit med Bullen. På påståendet att hon skulle vara stark svarade jag bara "skämtar du? Kanske att hon hade tendenser att bli stark längs en långsida någon gång i början men det var ju plättlätt att komma ifrån!" :D
Kvittot blir väl att jag helt enkelt tagit flertalet sjumilakliv framåt. Så vansinnigt glad! Jag kommer leva på det här minst en månad!

Ridlektion i går, inte Bullen! Fick ett brunt sto jag brukar kalla för Tåget, för hon är väldigt bra på att fastna i en hastighet och tuffa på där.

Kändes lite underligt, jag känner ju nästan inte att jag behöver kolla i listan längre. :D

Nåja, krånglade med stiglädren och satt sedan upp. Skrittade iväg i sakta mak. Funderade på om det skulle gå så långsamt och vara så segt eller om jag bara blivit hemmatam på Bullen. Skänklade på i alla fall och fick tillslut en ganska härlig skritt som jag fick underhålla lite. Red in på mitten och testade ett gäng halter med sitsen. Det var ganska kul för jag upplevde henne som inåtvänd och lite opepp innan halterna, men märkte efterhand att hon typ "aha? sitsen ja. ok, intressant!" och liksom lade ett uppmärksamt öra bak och kröp ur sin lilla bubbla. :up:

Vi började med att rida framdelsvändningar på volterna. Så volterna blev fyrkantiga. Det gick sådär. Hon kändes stel och lite motsträvig och gjorde bara precis minimum det hon behövde göra. Vet inte varför men det kändes verkligen som att jag gjorde dåligt från mig där, vilket väl bidrog till att jag skärpte mig sen.

Vi tuffade igång dem i trav och skulle rida i olika tempon på medellinjen. Här mindes jag varför hon är så härlig men också lite knepig att rida. Hon faller liksom in i sin Tåg-trav där hon är bekväm. Hon tuffar på framåt men inget ändras, sen går det så klart att bromsa till skritt eller fatta galopp ur den, men hon är svår att ändra tempo på. Samtidigt är det härligt/skönt att bara låta henne gå där och fokusera på sig själv och att känna rörelser etc.
Hursomhelst, brukade jag ha ganska mycket problem med tempoväxlingar på henne vad jag minns men det var så himla enkelt helt plötsligt? Märkte att hon krånglade runt lite med huvudet (det var väl jobbigt) och försökte tänka på att mjukna, vara följsam och erbjuda stöd men låta formen komma från min sits. Fokuserade extra mycket på mitt nya projekt med att bli lika fin och följsam i händerna som @Habina , vilket till slut bar frukt. Tåget började pendla mer med huvudet, mjukna i munnen och slappna av i nacken.

Sedan hade vi en enkel men svår övning då vi skulle trava på fyrkanten, och göra 10m volter vid H,M,F och K. Tåget har allmänt problem med att hon blir lite stel och stretig när det ska göras många volter, men jag försökte låta sitsen hjälpa henne runt i volten, ställde henne precis lagom och bad henne stanna där, och fortsatte med att tänka på det där följsamma. Efter några varv mjuknade hon och blev mer böjlig. Vi skulle rida volterna så exakt som möjligt. Det var svårt i början när hon var stel och stretig men i takt med att hon mjuknade gick det att rida bättre och bättre volter. Gick all in och försökte verkligen få till perfekta volten. Mycket bra för det var som att Tåget liksom ramlade in i en bättre form. Förmodligen för att jag inte omedveten höll på att krångla med något i sits eller hand som inte behövs krånglas med. :up:

Vi fattade sedan galopp. Den skulle vara prestigelös och liksom bara vara. Tåget lyssnade lite väl på ridläraren och skulle prompt fatta när ridläraren sa galopp 🙈 Så jag red in i mitten. Vill inte fatta "fel" utan jag vill få fina fattningar som kommer från sits osv. Det fick jag också. Vi bröt av och fattade två gånger i vardera varv. Tåget var lite tjorvig den första galoppen, hamnade lite för långt bak med bakbenen och nosen pekade rakt fram och svårpåverkad. Men de andra galopperna blev bra. Hennes svåra varv verkar vara höger.

Vi gjorde samma travövning med volter i andra varvet. Nu var det som att någon hade kastat magiskt glitter över mig och Tåget. Tåget låg i en helt magisk form, jag kunde tempoväxla med bara sitsen och i bland lyssnade hon på att jag bara liksom satt upp och sträckte lite på mig. Jag kände att mina händer pendlade med helt automatiskt och allt var bara så magiskt lätt och härligt. Det kändes ungefär som OS nästa :D

Vi galopperade sedan en del. Även där var hon helt magisk. Jag satt mest där och fattade inte vad som hände. Så mjuk och fin, följsam och ärlig känsla i handen. Så mjuk, följsam och ärlig känsla i hästkroppen. Fick på riktigt den där kentaurkänslan och vet ärligt talat inte så mycket mer. Liksom ville jag svänga, sakta av eller öka hade hon redan påbörjat det. Eller jag märkte inte att hon hade det ens, jag bara sprang dit jag ville i den form jag ville i det tempo jag ville, men jag hade fyra ben i stället för två :love:

Var hög som en örn efter lektionen. Vilken grej! Tåget fick tusen klappar och massa beröm och en och annan godisbit. Tack Tåget :love:
Ridläraren sa att hon ville sätta mig på Tåget för att hon tydligen börjat bli lite stark och för att jag och ridläraren skulle få som ett kvitto på hur långt jag kommit med Bullen. På påståendet att hon skulle vara stark svarade jag bara "skämtar du? Kanske att hon hade tendenser att bli stark längs en långsida någon gång i början men det var ju plättlätt att komma ifrån!" :D
Kvittot blir väl att jag helt enkelt tagit flertalet sjumilakliv framåt. Så vansinnigt glad! Jag kommer leva på det här minst en månad!
Gud vad kul, jag riktigt kände känslan i ridningen när jag läste ditt inlägg! :D

Jag tycker fyrkantiga volter är den absolut bästa övningen man kan göra. Min favorit all time. Vanligtvis vänder jag runt bakdelen istället dock, men tror (vill minnas) att jag oavsett tycker att båda övningarna är sånna som verkligen works wonders, för hästarna blir så otroligt lösgjorda av det. Gör det ju på våra privatlektioner och försöker få vändingarna med lite "oumppff", alltså att hästen nästan travar in i vändningen, fast jag gör det i skritt. Sen samma i galopp fast då blir ju galoppen lite bromsande istället.

Samma ungefär gjorde vi ibland i hoppningen när jag gick på Strömsholm. Det var en fantastisk övning och hästarna var ofta då mer lösgjorda och fina än vad de kanske var många dressyrlektioner. Om man dessutom får galoppera en del sedan brukar ju de två tillsammans göra att många spänningar lossna. Så det är det vinnande konceptet jag brukar köra med. :D

Gud vad kul, jag riktigt kände känslan i ridningen när jag läste ditt inlägg! :D

Jag tycker fyrkantiga volter är den absolut bästa övningen man kan göra. Min favorit all time. Vanligtvis vänder jag runt bakdelen istället dock, men tror (vill minnas) att jag oavsett tycker att båda övningarna är sånna som verkligen works wonders, för hästarna blir så otroligt lösgjorda av det. Gör det ju på våra privatlektioner och försöker få vändingarna med lite "oumppff", alltså att hästen nästan travar in i vändningen, fast jag gör det i skritt. Sen samma i galopp fast då blir ju galoppen lite bromsande istället.

Samma ungefär gjorde vi ibland i hoppningen när jag gick på Strömsholm. Det var en fantastisk övning och hästarna var ofta då mer lösgjorda och fina än vad de kanske var många dressyrlektioner. Om man dessutom får galoppera en del sedan brukar ju de två tillsammans göra att många spänningar lossna. Så det är det vinnande konceptet jag brukar köra med. :D
Ja, alltså känslan var ju helt otrolig. Värt allt slit flera gånger om :love:

Jag gillar också fyrkantiga volter. Av samma anledning som du beskriver. Jag tror jag är lite hård mot migsjälv när det gäller den biten på gårdagens pass, men jag hade velat få till det bättre :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
777
· Visningar
88 327
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 207
Senast: zassoo
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 811
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar