Barbacka ridning idag på skimmel valacken (har jag sagt förut att jag rider honom väldigt mycket
).
Vi kan säga så här, han har inte den skönaste ryggen att rida barbacka på, men han är väldigt snäll. Vilket jag själv behöver när det gäller barbacka ridning, då jag försöker jobba med min rädsla att trava barbacka sen jag red en travare, som typ skenade i trav så jag tappade balansen och blev rädd och kastade mig av.
Dagens övning bestod av en massa bommar (några skymtas i bakgrunden på bilden ovan) på stora C volten med jämna mellanrum, i andra halvan var det 4 koner utställda som bildade en stor fyrkant över hela A volten.
Vid konerna skulle vi göra framdelsvändningar och försöka rida som en fyrkant. Bommarna på andra volten skulle vi rida slalom mellan och utanför med fokus på att vända med vikthjälperna och så lite tyglar som möjligt.
Vi delades in i 2 grupper, så första gruppen började på fyrkanten och den andra på slalomen. Det fick över förväntan, slalomen gick hyffsat för att vara honom, när vi sen kom till framdelsvändningarna så är det där med att flytta samtidigt som man tänker framåt utan att kliva på sig själv, gick lite blandat bra och dåligt.
Dessa övningar gjordes i skritt, sedan ändrades det och vi skulle rida som en åtta, fyrkanten och sen igenom ett par bommar som ramade in X och korsade medellinjen, sen efter skulle vi trava på en volt utanför de andra bommarna, sen tillbaka mot X, bryta av till skritt och ta fyrkanten igen.
Här märkte jag att jag fegade väldigt i traven, dels då jag själv tappade balansen och del är hästen rätt grön och lite vinglig, men fick till några travsteg där det till och med kändes som jag kunde sitta kvar.
Denna övningen gjorde vi i båda varven.
Sen ut på fyrkantsspåret, där skulle vi trava och vid C och A var det halt, vid B och E var det skrittövergång. Försökte hålla igång traven, men då jag inte ville att han skulle gå på för fort, han har en väldigt stor trav normalt sett eller tja den känns stor, så körde vi lite mer samlad trav mest för att jag själv skulle känna mig trygg.
Gick si så där men jag var med på övningen även om rädslan kom fram lite.
Sen avslutade vi med de som ville fick fatta galopp vid C, sakta av vid E och sen skritta från A till C, detta gjorde jag 2 gånger, själva fattningen var nog inte den snyggaste jag gjort, sen hamna jag i obalans, men det var inte själva galoppen som gjorde mig rädd, snarare avsaktningen till trav, slog i några gånger i hans manke, det gjorde ont, i och för sig slog jag i lite då och då när vi travade.
Galopperade två gånger och är stolt över mig själv att jag vågade, jag provade och jag satt kvar om än lite skumpigt.
Nu är det höstlov nästa vecka så ingen vanlig ridning, däremot ska jag rida igen på tisdag, kommer en helg framöver som jag inte kan rida på, så varför inte rida igen i förskott.