Markarbetes lektion idag, sista gången för terminen och det började väldigt bra eller inte att jag var nästan 2,5 timme från jobbet vid 16, fick stressa som tusan för att hinna till jobbet och byta fordon. Lektionen började 19 å så ska jag åka dit, tar mellan 15-20min sen göra i ordning en häst.
Stressad som tusan när jag väl anlände till stallet, tack och lov fick jag inte skimmeln (vet inte om jag hade hunnit tränsa honom så snabbt), den hästen jag skulle ha var fortfarande kvar ute i hagen, så ut och hämta in, blev en snabb-borstning och mycket noga där sadel, skydd och träns sitter.
Fick en brun valack som är nästan lika hög som skimmeln, något lägre men inte mycket. Han tog det hela med ro, han hade ju mat i boxen.
Så kändes väldigt bra, sen var lektionen innan lite sena så vi hann skritta fram ute i paddocken, sen när vi kommer in i ridhuset säger ridläraren att de drog över på tiden medvetet (för jag hade meddelat att jag troligen skulle bli sen).
Sen blev det lite fri framridning innan vi samlades i gemensam grupp. Första övningen vi gjorde var att trava hela tiden på fyrkantsspåret, på ena långsidan skulle vi rida innanför spåret med en skritt övergång och sen igång i trav igen, sen passera kortsidan, på andra långsidan var det slalom mellan 3 hinder, vid nästa kortsida skulle vi lägga en volt.
Märkte att jag ridit skimmeln väldigt mycket då den här valacken var helt annorlunda att rida, väldigt tung i handen och kräver väldigt mycket aktiv ridning, samt ben, ben, ben. Ångrade att jag inte tog sporrarna, tänkte att de behövdes nog inte, ville inte få en för pigg häst när det var hoppningen/markarbete.
Han var väldigt stel i sidorna och genade mer än gärna i hörnen och på volterna, fick ta ledade tygeltag i yttertygeln utåt och ställa med inner och innerskänkel.
Jäklar när man hittade rätt knappar, gick han direkt i form, dock svår att behålla där så fort man kom ut på spåret igen.
Vi fortsatte med samma övning men skritt övergången togs bort och istället skulle vi trava över en lång bomserie istället. Efter vi gjort det några gånger togs slalomen bort och volten, istället skulle vi fatta galopp efter bomserien och komma från fyrkantspåret snett in på det sista hindret av de tre hinder vi ridit slalom mellan.
Sen travhoppade vi ett lågt kryss och landa i galopp å rullade på, sen byggdes bomserien upp till studs, så vi skulle komma på det låga krysset först (stod på kvartslinjen snett, så man kom från kortsidan å hoppade snett igenom), så en rätt snabb sväng till studsen och ta den, efter studsen lägga en volt vid kortsidan.
Sen las det på att hoppa hela serien med ett galoppsprång mellan efter volten.
Det gick både bra och dåligt för mig idag, nyttigt att rida en annan häst, den här hästen kan mer och är mer utbildad (ridlärarens gamla egna häst) och på slutet fick vi till en riktigt fin volt med bra galopp.
Så summa summarum, jag är rätt nöjd med tanke på att jag inte ridit den hästen på ett bra tag och trots att jag fått stressa som en liten blå för att hinna dit. Nu blir det ingen ridning för mig på lördag, ska på kurs hela helgen.
Edit:
Första gången jag lyckats känna om jag sitter på rätt sittben i lättridningen, det kändes så konstigt när man red på fel. Vet jag bytte självmant när det kändes så och ridläraren påpekade aldrig (som hon annars alltid gör) att jag sitter på fel, så alltid något. Nu bara försöka lära mig känna det på andra hästar också.