Så hur gick gårdagens lektion då? Jag var ju ambitiös och snokade igenom tidigare inlägg för att försöka minnas hur hästen jag skulle ha är.
Gick inte direkt överdrivet bra för att vara helt ärlig. Hon kändes otroligt seg från början och jag hade sett henne på lektionen innan och där såg hon ut att väääldigt motvilligt röra på sig.
Försökte peppa upp henne men fick noll och inget svar på det, jag pratade, pockade, red så lätt och fint jag kunde och aktade mig noga för att hamna i bakvikt, testade med allt jag kunde komma på - men förgäves. Till slut petade jag faktiskt till henne med spöt, efter flera varv av pepp och kämpande från min sida. Då skärpte hon sig aningen.
Vi körde i princip två övningar, den första var att först i skritt och sedan trav rida fyrkantiga serpentiner med framdelsvändningar. Svårt som attan på en häst som för det första är rätt så seg, men dessutom stel i sidorna och inte gillar att man tar fel i bettet. Vet inte riktigt om jag lyckades få någon bra framdelsvändning alls för att vara helt ärlig. Kände mig själv ganska dränerad mentalt så tyvärr blev det litegrann "aja... nästa gång kanske?" med framdelsvändningarna.
Den andra var att i trav på volt vända rätt upp i volten från den öppna delen, med lite framdelsvändning-tänk så det blev en snäv sväng. Sedan skänkelvika ut till voltspåret igen med målet att komma ut så snart som möjligt. Denna övning gjorde vi efter två riktigt fräsiga galopper där vi först galopperade lite på volten och sedan på fyrkanten, med några snett igenom övningar där vi bröt av i mitten av snett igenomen för att fatta andra varvets galopp. Det gynnade oss verkligen för nu var hon pigg och ville gå på framåt i alla fall, fortfarande med nosen lååångt fram och bakbenen lååångt bak men jag var nöjd med att inte behöva sitta och skänkla som en tok. Skänkelvikningarna gick dock inte direkt superbra, hon gick inte alls åt sidan först, men fattade tillslut vad jag ville. Då blev hon istället konstigt bananspänd åt helt fel håll och lite rusig. Jag gjorde någon konstig grej med tygeln där jag lade ner ena handen och den andra for upp och höll emot konstigt? Inte konstigt att hon inte kunde göra rätt. När jag sedan koncentrerade mig gick det betydligt bättre. Fattar inte var min hjärna var någonstans men när jag tittade ner på mina händer var det som "eh? vad håller jag på med?"
Vi travade av dem ganska länge och då hintar ridläraren om att jag måste ställa henne liiite mer än vad jag tror att jag behöver, men planera tygeltagen och göra det mjukt. Då vips! Hade jag en häst som gick i form och lyssnade fint. Kanske inte så mycket framåt men hon var mer lyhörd och mer påverkbar genast. Varför kom inte det tidigare
Inte så supernöjd. Jag mesade för mycket, hade hjärnan någon helt annan stans, och lyckades inte bra med någon övning. Slutet var väl ok när jag hittade hur jag skulle ställa henne för att få en normal häst att rida på. Bättre lycka nästa gång!
Om jag får gnälla lite: Alltså SADELN. Vad i hela friden. Aldrig suttit i en sadel som är så liten? Känns som den liksom klämmer fast en? Stenhård dessutom. Lädrena är helt galet ojämna, ena benet lite för kort andra lite för långt, kortar jag det som är lite för långt blir det jätteförkort och länger jag det som är lite för kort blir det alldeles för långt
Nästa gång kan det hända att jag stjäl stigläder från någon annan