Där kom det jag efterfrågade i sista inlägget! Lektionen igår var MAGISK
Jag dansar på små fluffiga moln och kommer nog göra det en hel vecka.
Jag fick en ponny jag inte ridit på jättelänge (minst 2 år sedan sist), ett skimmelsto. Hon är slingrig och överrörlig som en orm, sämsta gångarten är traven, och hon är så vansinnigt svår att få rak att man får ont i hjärnan när man rider av all tankeverksamhet och timing som behövs. Man måste sitta exakt rakt på och skänklarna måste ligga an exakt lika mycket, det räcker med att man sitter yttepytte snett så sneddar hon runt överallt. Dessutom har hon en förmåga att antingen krypa ihop till en konstig köttbulle med nosen bakom lod alternativt att hon kör ut huvudet och tappar bakbenen.
Men jag visste att hon är trevlig och tänkte att nu ska jag fokusera på att hon går på framåt denna lektion, och inte hamnar bakom lod iaf.
Dressyr på schemat och mycket tänka på sig själv. Vi fick instruktionen att endast rida med ledande tygeltag, så att svängande tygeltag var som att öppna en port med handen åt det hållet vi ville. Målet var att komma ifrån att broms-svänga. Vi skulle enbart använda tygeln som broms när vi faktiskt ville bromsa.
Det var lite svårt och jag glömde av mig någon gång då och då men på det stora hela fick jag in snitsen ganska fort.
Ponnyn var lite halvseg och tog inte riktigt skänkeln i början, men jag lyckades faktiskt peppa henne till att bli glad i rörelse efter bara 10 minuter. Hon gick lite bakom lod och jag skänklade på för att driva henne fram till bettet och... plopp. Så satt huvudet där helt perfekt, och hon trampade under sig och skrittade på med världens framåtdriv.
Vi red mycket böjda spår så vi fick använda det där tygeltaget ofta, och iom att hon är så böjlig och mjuk så var det ju plättlätt för oss. Jag började istället fokusera på att räta ut henne bra efter alla böjar, och det gick faktiskt hur bra som helst det med.
Höjde mina krav lite då, eftersom jag tyckte det gick så vansinnigt bra allt, ville få lite mer tryck i traven och att hon slappnade av lite.
Det tog en liten stund att komma dit, och hon slängde med huvudet massor, skickade till och med en hel drägelklump i ansiktet på mig
Till slut gick hon dock med tryck i traven och avslappnat fyrtaktigt.
Vi red i galopp på volterna och även där skulle vi fokusera på tygeltaget. Jag behövde bara tänka galopp så galopperade hon på, inte bakom lod, inte med huvudet fem meter framför utan precis där det ska vara. Dessutom kunde jag bara jag fyllde på med lite skänkel då och då få till en så där superhärlig fräsch galopp där hon verkligen ville framåt. Kunde även korta utan att hon tappade fräsch-heten och länga, och huvudet var där det skulle, med några slängningar här och var.
Efter galoppen bibehöll hon den där jätteframåt takten och jag kunde öka, minska, göra halvhalter, länga stegen, korta stegen, länga halsen, korta halsen osv precis hur jag ville och hela hästen frågade hela tiden "vad ska vi göra nu?" med öronen spetsade. Jäklar vilken känsla! Och jag fick för en gångs skull rida i den känslan i 30 minuter, för den kom inte 5 minuter innan avsittning.
Kände verkligen att jag hittat alla knappar snabbt och att jag var en duktig ryttare. Förstod dock inte mig på det slängiga huvudet. Jag testade med att öka lite när hon gjorde så, korta tyglarna, rida med jättestadiga händer, rida med mjukare händer mm men slängningarna kom iaf.
Efteråt pratade jag med ridläraren som tyckte att det sett jättefint ut och jag frågade om det slängiga huvudet. Hon tyckte att jag hade gjort alla rätt men hon misstänker att det har blivit som en tics för henne. Hon är ju jättekänslig och har slängt sådär med huvudet för att slippa undan obehagliga händer. Ridläraren tyckte dock att jag hade ridit med superfina händer hela tiden, och spekulerade i om hon kanske helt enkelt tyckt att det var lite jobbigt att gå i den formen och samtidigt med sådan framåtbjudning att hon slängt med huvudet pga det.
När till och med två föräldrar kom fram och berömde hur fint hon hade gått och hur lite hon tydligen hade slängt med huvudet, var jag malligast i hela världen.
Hursomhelst är jag så himla nöjd med gårdagens lektion att jag inte vet var jag ska ta vägen.
Stoet är helt klart förlåtet för den där drägelklumpen i ansiktet