Ridskolehästar kan tända till och ta i men vissa av dem behöver motiveras mer än andra. Tänk såhär: En ridskolehäst måste kunna ta hand om ett väldigt brett spektra av ryttare, och de som lämpar sig bra för nybörjare/lättare lektioner får också ofta gå dessa. De måste kunna sålla ut ryttarsignaler, tänk om en ridskolehäst skulle reagerat varenda gång någon nybörjare råkade sitta snett, råkade rycka till i munnen, skumpade på ryggen mm. Det hade inte funkat.
Dessa ridskolehästar kan säkert kännas som väldigt maskinakiga - men man kan få dem att inte gå så, även om det är svårt. Jag rider ganska ofta ridskolehästar som just är de som tuffat runt med nybörjare ett tag och jag har försökt hitta på egna små knep att motivera dem:
1. Tjoho! vad kul vi ska ha! - Attityden är viktig, visa att hej här är jag och vi ska ha kul ihop.
2. Jag vet var vi ska! Häng på så blir det kul! - Visa att du har koll och planera dina ridvägar noga, med nybörjare är det ofta hejsan hoppsan (vilket leder till att de gärna lyssnar på ridläraren eller följer de andra hästarna), ridskolehästarna uppskattar att man vet vad man vill och var man vill, som omväxling.
3. Duktig pålle! - Var uppmärksam på när hästen försöker/gör rätt, och tala om att du uppskattar det. En snabb klapp eller ett glatt "bra!" gör att de flesta ridskolehästar väcks upp lite.
4. Tempoväxlingar och svängar - Enkelt sätt att göra att ridskolehästar blir lite mer "på tårna" och uppmärksamma, kombinerat med en glad attityd och beröm brukar det leda till en ridskolehäst som frågar "åh vad kul! Vad är nästa grej?"
5. Ställa och forma ordentligt - En ridskolehäst är oftast stel, lyckas du vara konsekvent och ställa i alla hörn, forma ordentligt på volten osv kommer de bli mjukare och du får lite mindre maskinkänsla/granplanka i tygeln och sidorna.
Typ så! Men det är inte lätt, och det är verkligen inte alltid jag lyckas med detta själv.
Tänker nog att skäcken går med många nybörjare, och det du säger försöker jag göra och igår gav det resultat vilket var roligt. Har varit alldeles för fast i inre spänningar innan för att ens kunna inverka på någon häst den här hösten. Vilket har varit tråkigt men roligt nu när jag är ur det
Ska tänka extra mycket på det du skrev nästa gång jag rider honom. Du skrev det väldigt pedagogiskt.