Ridlektion idag, flera av de stora hästarna var skadade så jag fick rida en C-ponny. Var rätt skönt då vi skulle rida utan stigbyglar, dvs lättare att sitta ner i traven på en ponny som tar korta steg än en stor häst med långa kliv.
I början av lektionen var ponnyn väldigt seg och gick knappt fram, efter uppvärmnings galoppen blev det mer fart i ponnyn á la ponnyexpress typ. Uppvärmningen red vi med stigbyglar, sedan efter det åkte de upp.
Dagens övning bestod av att i trav på ena långsidan rida innanför spåret och göra en övergång till skritt sen tillbaka till trav, vända för ytterskänkeln när vi kom till kortsidan, sedan vid andra långsidans hörn skulle vi lägga en liten volt in mot mitten, sen rida som en liten båge in mot mitten, lägga en liten volt ut mot spåret, sen båge ut mot spåret och ytterligare en liten volt in mot mitten i det andra hörnet, sen när vi kom till nästa långsida, vända för ytterskänkeln och göra övergången.
Denna övning gjordes i nedsutten trav, ponnyn jag red på var lite stel men blev rätt fint stundtals, märktes att hon hade lite svårt att böja sig men fick igenom några bra böjningar i volterna.
Övningen gjordes i båda varven.
Vi avslutade med att få ta ner stigbyglarna (som kändes som de var jättekorta), sen red vi på de stora volterna vid A och C, halva gruppen vid A och andra halvan vid C, där skulle vi fokusera på att ha hästen formad och göra övergångar, först skritt till trav, trav till skritt osv, sen blandades det in galopp till trav. Ponnyn jag red på orkar inte riktigt jobba i galoppen och ville mest rusa på, vilket jag inte tillät.
Jag fick kämpa och magmusklerna och låren värkte duktigt efter lektionen.
Sen avskrittning och upp till stallet då ponnyn var klar för dan. Jag var värdinna och hade ansvaret för att hjälpa de som behövde hjälp med att tränsa, sadla, mocka, ge hästarna mat osv. Så jag var i stallet länge.
Det kom en kvinna som egentligen skulle rida ut ihop med praktikanten, men hon kunde inte pga ryggont så undrade om det var någon av oss värdinnor som kunde hjälpa.
Så det blev att jag red ut ihop med praktikanten. Jag red då på skimmelvalacken som jag ridit väldigt mycket. Vi skrittade en bra bit innan vi kom till en grusväg där vi kunde trava långt och länge, vi mötte några bärplockare i skogen, sedan en kort stund efter det skulle vi galoppera.
Hästarna fattade fint galopp, tänkte att jag står upp i lätt sits lite för att underlätta för hästens rygg, plötsligt känner jag hur hela hästen hoppar först till vänster, sen till höger, fattar inte riktigt vad som hände och korrigerar och fortsätter. Frågar praktikanten som låg bakom mig vad som hände, jo han hade bockat och hon var imponerad av att jag hade suttit kvar, jag vet ärligt inte hur jag satt kvar.
Det blev en bra bit galopp, satt ner och red en stund, sista biten låg jag bakom den andra hästen och kunde stå upp i lätt sits en bit.
Vi red upp på en väg, men det visade sig att den var avstängd av en hage, så vi vände, red tillbaka och fortsatte till nästa väg, red upp, den vägen var också avstängd, men vi visste att vi inte var så långt från asfaltsvägen som går tillbaka till ridskolan.
Det var en hage av taggtråd, inga djur i hagen, så jag hoppade av öppnade så vi kunde ta oss igenom, stängde efter oss, sen gick vi över till den andra grinden, öppnade och stängde, gick över en gårdsplan för att ta oss till vägen som gick ut till asfaltsvägen.
Praktikanten tyckte att det kände som vi gjorde något olagligt, jag sa att skulle det komma ut någon från huset så hade jag fått ta fram valpögonen och sagt att vi hade ridit vilse och detta var snabbaste vägen att ta oss tillbaka och inte visste hur vi skulle lösa det annars.
Det kom aldrig någon ur huset, däremot mötte vi en bil på vägen ut till asfaltsvägen, de bara vinkade. Vi skojjade lite om det på vägen tillbaka och jag sa att hästarna hade inte förstört något och inte lämnat några spår av att vi varit där, så ingen skada skedd, vi gick inte direkt över tomten.
Så det var ett litet äventyr idag, var i stallet kl 7 och åkte hem vid 16.
uteritten blev lite längre än räknat, vi begav oss ut runt 13:30 och var åter 15:30, vi hade skrittat rätt mycket förvisso.