Exakt så är det! Han tycker att jag låter hästen komma undan jobb, vilket händer för att jag inte tror att jag förmedlar rätt saker/förmedlar saker på rätt sätt. Hur en säger något spelar absolut roll, samma gäller hur något motiveras. Mitt problem är att jag fattar vad som sägs och logiken bakom, men har svårt att ta till mig det i min ridning ändå.
Jag känner igen mig så mycket! Jag har varit likadan och red alldeles för mjukt och förstående. Det blev lite att "konversationen" mellan mig och hästen blev "Öka traven", "Nä. Varför då?", "Ok. Du förstod inte, jag kanske försöker igen om 5 minuter"
Det var svårt att jobba bort, och jag var precis som dig att jag tänkte att hästen förstod inte för att jag gjorde fel.
Jag diskuterade det med ridläraren och hon förklarade det lite som att om jag skulle lära någon att 1+1=2, och den sa att den inte förstod, eller undrade varför den ska lära sig det, vore det himla opedagogiskt att jag bara sade "Ok" och försökte igen nästa dag. Då står man på 0 hela tiden och varken du eller hästen kommer någonstans.
Sedan handlar det inte om att tvinga på hästen något med våld, som jag tänkte först. Det handlar mer om att lyckas få igenom ett samarbete mellan dig och hästen, där hästen vill försöka göra det du säger att den ska göra och att du ska vara beredd att motivera hästen till det (när den upplevs som att den vill komma undan) och fortsätta försöka förklara vad du menar om det blir tokigt och den inte förstår.
Det har hjälpt mig i alla fall, att tänka att jag kan ju inte bara säga "ok" och fortsätta på samma sätt, då måste jag istället kanske göra en lätt halvhalt och försöka igen genom att ändra något jag gjorde när jag inte fick någon reaktion från hästen / fick "fel" reaktion. Annars står vi bara och stampar och kommunicerar inte.
Senast ändrad: