Sista lektionen i går. Känns tomt i magen och jag har redan abstinens
Fick rida en valack som är som ett godståg fyllt med dynamit. Kort i kroppen, kraftfull, högrest, stora rörelser, stark och tung, ska fram hela tiden. Hoppar som en kratta.
Vi skulle rida i hagen där vi även har en liten terrängbana eftersom det är sista gången. Många körde barbacka men jag ville inte riskera avramling med herr godståg så jag körde med sadel. Ridläraren tyckte det var smart
Vi red lite skritt trav och galopp i paddocken innan vi travade ner till hagen. Fokus på lydighet, avsaktningar, halter, svänga. Ganska basic alltså.
Fick en jättefin känsla på en gång, han blev aldrig så där supertung och superstark och gick fint och bärigt. Han var superstel i vänster varv så jag försökte få honom att släppa och slappna av lite i vänster. Kändes som att det satt bara i halsen/nacken. Han verkade mjukna precis innan vi travade iväg till hagen, vi travade dit i stil med fin form, stora fina väntande travsteg och till och med ridläraren sa att han såg jättefin ut.
Sedan bröt helvetet lös, men det visste jag att det skulle göra. Han taggade till och jag hade svårt att hålla honom. Försökte få honom i någorlunda form för då vet jag att han är påverkbar och lyckades på det stora hela.
Vi hoppade ett gäng hinder, på led. Det var meningen att vi skulle hålla bra med luckor fram till hästen framför så det inte blev några krockar men jag hade svårt att hålla mitt godståg lugn. Han är dock jättelydig med svängar så vi fick köra många volter innan hindren kom. Väl det annars hade det gått på tok för fort.
Hoppade även några vattenhinder (det var inte så mycket vatten i det dock). Palisaden kom jag konstigt snett på men vi lyckades rädda upp det. Sedan har vi även ett ganska nytt upphopp - nedhopp - upphopp. Det var många som tittade mycket på den vilket gjorde att jag fick ta ett gäng volter innan vi fick komma på det.
Resultatet var en övertaggad häst som dessutom samtidigt som han gick på som ett godståg skulle titta på hindret. Hästen är inte dum alls men kan bli lite hoppig åt sidorna när han blir taggad och tittig. Löste det genom att hålla om som bara den och inte ge något annat alternativ än framåt.
Med hjärtat i halsgropen tog vi oss igenom hindret
han dundrade på genom och löste det galant.
Nästa varv sket vi i vattenhindret och körde bara palisaden, upp-ner-upp och tre stockar, det fick räcka. Gick mycket bättre andra gången, då hade han taggat ner lite och tog hindren med lite mer sans.
Avslutade med trav på en jättevolt i hagen där vi fokuserade på att de skulle söka sig framåt nedåt och slappna av. Funkade inte så bra med min dåre men lite taggade han ner i alla fall innan vi skrittade hem igen.
Han skötte sig ändå himla bra med tanke på att det blåste som bara den, duggregnade konstant och polishelikoptrar flög lågt runt stallet och letade efter något/någon.
Förstår inte min logik, kan inte hoppa inomhus på vanliga hinder. Får panik, kallsvettas och blir superstressad.
Ute på terrängbana med fasta hinder och betydligt mycket mer "farligheter" så går allt jättebra.