Ridning utan hjÄlm

Sv: Ridning utan hjÄlm

Tycker ofta man får ett ganska tyket svar om man frågar någon som inte använder hjälm. Sköt dig själv och skit i andra. Eller Rullar du in dig själv i skyddsplast när du går över vägen, Hela liver är fyllt av risker och bla bla, du kan lika gärna bli påkörd av ett rattfyllo.

Visst, jag håller med om att det är upp till var och en, men för en del så kan det vara svårt att se detta, tex om man förlorat någon nära eller någon blivit illa skadad så är det klart man inte tycker att det gör väl ingenting om du får hjärnar tillplattad mot vägen, nej då gör som du vill det är ett fritt land.
Sen är det klart att man inte kan skydda sig mot alla faror i livet, herregud man kan dö av vad som helst när som helst.
Men en hjälm är väl ändå ett ganska enkelt sätt att undvika allvarliga skador om man jämför med hur otroligt "jobbigt" det är att använda hjälm. Finns många hjälmar som inte alls är så dyra som sitter bekvämt.

Tycker egentligen inte att det finns något bra argument mot att använda hjälm, förutom då att alla gör som de vill, det kan man ju inte göra så mycket mot.

Skulle du ha sex med en person som har aids utan att skydda dig. Det är ju inte säkert att du får hiv du litar på honom:crazy:
Ursäkta mig men PUCKON!

Sätter mig inte på en häst utan hjälm och har aldrig tänkt tanken ens.
Man kan aldrig försvara sig med att hästen är så snäll, han blir aldrig rädd för något.
Det är en så fruktansvärt stor risk, att sätta livet på spel.
Har klarat mig ur två ridolyckor med hjärnskakning och vem vet hur det hade gått utan hjälm?
Brukar också ha hjälmen på när jag går med grannens vilda unghäst som tycker om att leva rövare.
Jag ser det som en självklarhet!

Jag rider utan ibland, är väl typ den enda här på buke som gör det. Dock undviker jag att göra det när det finns barn i stallet eftersom jag vet att det inte är en bra förebild. Men sen så tycker jag att det är mitt val och väljer folk att störa sig på det så får dom göra det.

*kl*

Skulle aldrig få för mig att sitta upp på en häst utan hjälm. Min hjärna är alldeles för värdefull för mig. Har ingen lust att sitta på 600 kg flyktdjur utan skyddet som en hjälm erbjuder.

"Tomma lador behöver inget tak".

Har man nåt värt att skydda så gör man det. :cool:

Det är helt upp till var och en... så länge inte mina skattepengar behöver bekosta sjukvården för någons dumhet.

Jag rider utan ibland, är väl typ den enda här på buke som gör det. Dock undviker jag att göra det när det finns barn i stallet eftersom jag vet att det inte är en bra förebild. Men sen så tycker jag att det är mitt val och väljer folk att störa sig på det så får dom göra det.

Men det är "kul" att se någon skriva i tråden som inte har det.
Kan du inte förklara hur du resonerar och varför du väljer som du gör? :)

Det har hänt att jag ridit utan hjälm (2 ggr tror jag) och då har det berott på att jag varit tankspridd (haft keps eller hatt på huvet och trodde väl att det var hjälm :confused::confused:).

Jag har dock aldrig VALT att rida utan hjälm då jag är rädd om det lilla jag tydligen har:p
Jag har alltid hjälm och gör mitt yttersta för att ha en säker hästhållning.

Trots att jag är en vuxen westernryttare i Tyskland så rider jag nästan alltid med hjälm. För mig känns det konstigt att rida utan. De enda gånger jag har ridit utan hjälm är på tävling eller på uppvisning.

Folk undrar ofta varför jag har hjälm, men sen när de har sett hur hästen kan hoppa runt så tystnar de kommentarena snabbt.

Jag rider alltid med hjälm. Min hjälm är snygg och bekväm så varför skulle jag inte använda den. Och så himla dyr var den ändå inte...

Det dummaste argumentet är att det förstör frisyren. Jag undrar hur den rider som kan sätta sig på hästen med perfekt frisyr och hoppa av efter ritten med lika snyggt hår. Lite svettas man väl, eller skumpar och skakar om allt. För att inte tala om allt damm som fastnar i det oskyddade håret! En hjälmfrisyr går faktiskt att puffa upp, särskilt alla som har långt hår kan bara sätta upp det på nytt så är det inte platt längre. Och om man går klädd i tajta byxor med skinn i baken, läderstövlar, rutiga knästrumpor, har hår på hela tröjan, luktar bajs och sminket är sådär härligt förstört av svett och damm, var någonstans kan då en snygg frisyr lyfta den skabbiga looken? :grin:

Jag tycker att var o en som är vuxen måste få ta ställning själv till om dom vill rida med el utan hjälm, därmed inte sagt att jag tycker att det är dåligt att ridskolor o andra stall har hjälmtvång. Själv kastar jag av mig hjälmen ibland i paddocken på sommaren när det e varmt men alrdrig när jag rider ut el hoppar.:rofl:

Alltid hjälm...
Okej går jag till vattnet med hästen kan jag rida i utan men då leder jag hem och skrittar bara i vattnet.
Har någon gång i slutet av en ridtur upptäkt att jag bara haft mössa och glömt hjälmen men då skäms jag som jag vet inte vad och tackar alla högre makter att inget hänt.
Sen har ju jag en sån snygg "jofa" hjälm som alla älskar :rofl:
Den är med på typ alla bilder också;)

21998046.jpg

KL

Använder själv nästan alltid hjälm (undantag; när jag skrittar upp Dacke från hagen. Han är så stabil en häst kan vara och även om han hoppar till är det nästan omöjligt att trilla av :P Fast 100 är det väl inte, men den lilla risken tar jag. Om jag har en trygg häst jag känner och ska ta lite fantasy eller medeltids-aktiga foton skippar jag också hjälmen, men då är det ju stillastående och skritt som gäller, några korta ögonblick.)

Känner därenot en del som inte använder hjälm, men det är faktiskt deras ensak.

För mig är det en självklarhet att ha hjälm när jag rider (jag har suttit på hästryggen och kanske skrittat lite utan hjälm någon gång, men har aldrig ridit ett helt ridpass utan hjälm). Vad andra vuxna gör bryr jag mig inte så mycket om, men jag tycker det är oansvarigt om man rider utan hjälm inför barn som lätt tar efter.

Skulle du ha sex med en person som har aids utan att skydda dig. Det är ju inte säkert att du får hiv du litar på honom:crazy:
Ursäkta mig men PUCKON!

Om vi översätter det till ämnet:
AIDS måste vara synonym till att trilla av, och HIV synonym till att skada sig. (Det är ju inte var gång man trillar av och inte var gång man trillar av som man skadar sig..)

Då borde frågan vara: ''Skulle du ha sex med en person som kan ha AIDS utan att skydda dig (kondom), det är ju inte säkert du får hiv för du litar på honom.''
Efterssom alla kan ha AIDS, teoretist sett, såvida man inte nyligen testat sig och varit avhållsam 3 månader innan och fram tills frågan gäller.. så är det nog mångasom måste svara ja på din fråga. :P

Säger inte att man inte ska ha hjälm (eller kondom för den delen) men kommentaren känns lite irrelevant..

Det är helt upp till var och en... så länge inte mina skattepengar behöver bekosta sjukvården för någons dumhet.

Hade världen resonerat så så hade vi ryttare nog inte fått nån sjukvård alls om vi ramlar av. Vem är dum nog att hoppa upp på ett 165 cm högt djur, som består av 600 kilo muskler och ben och vars största instinkt är att fly vid minsta fara :rofl:

Som nybliven westernryttare är detta med hjälm eller ej en fråga som jag ställts inför... Efterssom jag håller på att rida in min unghäst just nu är valet inte så svårt, hjälmen åker på vid all uppsutten träning. Har även vett att ta på mig hjälmen vid nya/risk för nya situationer där jag inte vet hur han kommer att reagera, som ex. promenader där vi kan möta nya spännande grejer, nya moment i markarbetet/tömkörning m.m. Men vid den träning för hand där jag vet hur han reagerar låter jag den ligga. Något som vissa kanske har problem med det med, men jag har aldrig hjälm när jag hämtar hästarna i hagen eller när jag står och borstar, så varför ha det i de övriga situationer där jag känner mig trygg med hästen?

Sedan får tiden utvisa hur jag kommer förhålla mig i framtiden, men jag tror att jag kommer köra på Alazzis linje; Hjälp på vid all ridning hemmavid och på träning, och hatten på vid tävling...

Har också misstagit mig en gång och glömt hjälmen när jag haft min tjocka pälsmössa på mig vintertid och kommit på det när jag redan var mitt ute i skogen, och kände mig jättedum. Hjälmen kommer alltid att vara på på uteritter, det är då jag ser risken som störst, när man avslappnat lunkar fram och inte hinner reagera på "faran" lika snabbt som hästen. Men ta i trä, jag har nog inte trillat av på snart 10 år...

ALLTID hjälm! Vid ridning, tömkörning o all hantering av unghäst eller hingstar!!! Dessvärre måste jag oxå erkänna att jag glömt den nån gång när vintermössan varit på :crazy::confused:

Kan från egen erfarenhet tillägga att även den lugnaste hästen kan orsaka rejäla olyckor :o Satt på en mkt stoor häst (183), lika snäll som stor ;) Under en uteritt när vi ligger o cantrar i lugnt fint tempo så halkar han, går omkull med mig under :eek:. Lyckligtvis var chefen med o ringde ambulans :o Har ni sett en boxningsmatch där de får så kraftiga smällar mot huvudet att dom kollapsar, skakar, tuggar fragda o ögon stirrar rakt ut med tomma ögon? Så såg jag ut. Utan hjämlen hade jag inte levt idag!! Det hade lika gärna kunnat hända grannens lugnaste fjording, halka kan ALLA hästar göra!!!!
Jag har fått flertalet mindre hjärnskakningar då man blir yr o illamående före denna olyckan.. 3 månader senare åker jag av en panikslagen unghäst o får en rejäl hjärnskakning igen :eek: Tuppar av en stund o jag kan säga att hela världen gungade när jag skulle försöka få in den rädda hästen i stallet.. föll ihop ett par ggr under den 10-15 m vägen in till stallet.. Spydde som en
kalv.. Låg på sjukhus i 10 dgr (spräckte mjälten samtidigt..)

jag rider alltid med hjälm, det sitter liksom i ryggmärgen. har även hjälm när jag tömkör, longerar o lastar - även om jag har världens snällaste häst.

är man över 18 år så tycker jag man får bestämma själv, men är man under 18 tycker jag det ska vara hjälmkrav - om det inte redan är det?

sen tycker jag det är viktigt vad man själv ger för signaler till unga. viktigt att föregå med gott exempel, när man vet att ungdomar ser på åtminstone.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar