Ridning utan hjÄlm

Sv: Ridning utan hjÄlm

Hehe, dålig jämförelse :angel:

Jag menade att om man vet att en person har aids så vet man också att det finns en chans att man smittas. Samma om man rider utan hjälm. Det finns en chans att man ramlar av och slår sig. Men det är inte säkert. Med en häst så vet man att det alltid finns en risk, hur liten den än är. Om man har sex med en människa som man vet har aids så vet man också att chansen finns att man blir smittad. Kanske lite större chans där. Eller risk kanske det heter :crazy:

Det jag försökte få fram var att, alla vet att risken finns att man trillar av och spräcker skallen, men trots det finns det många som inte skyddar sig (med hjälm).
Och alla vet väl att om man har sex med en man vet har aids så vet man att risken finns att man smittas. Och hur många har sex med en som de vet har aids utan att skydda sig (med kondom). Antagligen inte lika många.

Det här med risker och att skydda sig ter sig väldigt olika i olika situationer, även om man är medveten om riskerna och hur man på ett ganska enkelt sätt kan motverka dem, så är det många som i vissa fall väljer att göra det och i vissa fall att inte göra det.
Som tex bilbälte som någon nämnde innan. Förr var det jättetöntigt med bälte nu är det ingen som tänker på det, man bara spänner fast det.

Det jag enade är att jämförelsen stämmer inte riktigt.. det flesta sätter sig inte på en häst om de vet att de trillar av... och de flesta har inte sex med någon som man vet har aids.. men däremot har en hel del sex med folk som kan ha aids.. och en hel del sätter sig på en häst de kan trilla av.. och några stycken skyddar si i båda fallen.
din jämförelse hade stämt bättre om man visste om att man skulle trilla av när man satt upp på en häst utan hjälm, och hoppades på att inte skada sig i fallet.

Nu blev det mer ''sitta upp på en väldigt svårriden, lättskrämd häst och rida fälttävlan utan hjälm'' för det är ändå rätt liten risk att man trillar av (Händer ju inte så ofta på en normal lugn häst)...

Strunt samma, förstår ju hur du menade, tyckte bara inte att det var en rättvis jämförelse :P Och rättvist sjka det ju vara oavsett vilken sida man står på :P

Tror det ä hjälmkrav tills man är 16.. men kan ha fel. Använder ju i princip alltid hjälm, så jag har inte tänkt på det.

(kommer ihåg när jag var liten,. hur tuff jag kände mig när jag vågade cykla utan hjälm de första gångerna.. xD Fast så har ju min cykel ingen flyktinstinkt eller ens egen vilja.. den gör i 110% av fallen det jg säger till den.. :P ..även om man egentligen borde ha hjälm när man cylar med :P)

Alltid hjälm oavsett var eller vilken häst jag sitter på. Använder den oxå jämt när jag kör hästen.

Köpte mig en skyddsväst för ett år sen o har måste jag erkänna varit mindre duktig på använda den, ibland, även om jag tycker den är bekväm har jag tänkt att äh jag ska bara rida på ängen så har jag inte använt den. Men så en dag föll jag av hästen o därefter har västen alltid följt med även vid körning. Den dagen hade den iofs inte hjälpt eftersom jag tog smällen med benet istället. Men vem vet nästa gång...

Måste erkänna att jag aldrig använder cykelhjälm däremot... Visserligen har cykeln ingen egen vilja men medtrafikanterna har ju det.

kl

man behöver förresten inte ens ramla av för att behöva hjälmen, hur många har inte ridit under ett träd med "för låga grenar?" *räcker upp handen* :rofl:

Jag rider utan hjälm. Varje dag. Ofta rider jag ca 3 hästar/dag. Hingst, sto och valack. Alla i åldrarna 3-6.
Tidigare red jag jämt med hjälm. Sen flyttar jag ner till Tyskland och successivt börjar jag lägga av. Nu rider jag även på utebanan utan hjälm.
Men jag måste säga att jag ska börja använda hjälm igen - det är helt enkelt inte värt det!
Jag rider inte nya hästar utan hjälm, jag rider inte i terrängen utan hjälm och när jag känner mig trött el liknande så tar jag också på mig en hjälm. Jag märker också att om en häst krånglar när jag är utan så blir jag mesigare.

Svenskarna är dock riktigt duktiga på hjälmanvändandet! :D I Tyskland så slarvas det så mycket mer - på alla nivåer!

Jämför du tex tyska och svenska saluannonser med bilder så ser man tydligt skillnaden.

Tycker ofta man får ett ganska tyket svar om man frågar någon som inte använder hjälm. Sköt dig själv och skit i andra. Eller Rullar du in dig själv i skyddsplast när du går över vägen, Hela liver är fyllt av risker och bla bla, du kan lika gärna bli påkörd av ett rattfyllo.

Skulle du ha sex med en person som har aids utan att skydda dig. Det är ju inte säkert att du får hiv du litar på honom:crazy:
Ursäkta mig men PUCKON!

Du upplever att du får tykna svar när du undrar? Men så idiotförklarad som man blir om diskussionen hjälm/utan hjälm kommer upp så vore det konstigt annars:confused: Vet inte en enda vettig människa som inte biter ifrån när andra säger rätt upp i ansiktet hur dum i huvudet h*n är. (Spelar ingen roll vad det handlar om egentligen)

Jag är FÖR hjälm (även om jag har slutat använda den själv, på gång igen dock) Har alltid haft hjälm tidigare.
Finns kanske inte så många bra åsikter att inte använda hjälm, men det finns ju en anledning till att folk inte använder den.
Ren lathet skulle jag vilja säga.

Men vill du ha riktiga svar och en rejäl diskussion istället? Inled inte allt med att förklara hur korkat det är.
Vem vet, du kanske lyckas vända personen ifråga bara genom att byta attityd!:idea: (Har själv aldrig tagit råd, lyssnat särskilt länge på en persons åsikter när de överhuvudtaget inte bryr sig om mina!)

Tycker ofta man får ett ganska tyket svar om man frågar någon som inte använder hjälm. Sköt dig själv och skit i andra. Eller Rullar du in dig själv i skyddsplast när du går över vägen, Hela liver är fyllt av risker och bla bla, du kan lika gärna bli påkörd av ett rattfyllo.

Visst, jag håller med om att det är upp till var och en, men för en del så kan det vara svårt att se detta, tex om man förlorat någon nära eller någon blivit illa skadad så är det klart man inte tycker att det gör väl ingenting om du får hjärnar tillplattad mot vägen, nej då gör som du vill det är ett fritt land.
Sen är det klart att man inte kan skydda sig mot alla faror i livet, herregud man kan dö av vad som helst när som helst.
Men en hjälm är väl ändå ett ganska enkelt sätt att undvika allvarliga skador om man jämför med hur otroligt "jobbigt" det är att använda hjälm. Finns många hjälmar som inte alls är så dyra som sitter bekvämt.

Tycker egentligen inte att det finns något bra argument mot att använda hjälm, förutom då att alla gör som de vill, det kan man ju inte göra så mycket mot.

Skulle du ha sex med en person som har aids utan att skydda dig. Det är ju inte säkert att du får hiv du litar på honom:crazy:
Ursäkta mig men PUCKON!

Ärligt talat, tror du att du är den enda som frågar dessa människor det? Dom kanske svarar på ett surt sätt för att dom är trötta på att sånna som du måste tracka ner på andra som inte gör som du tycker?

Sen en följdfråga då till dig bl.a Använder du full skyddsutrustning när du hanterar hästen på marken? Typ skor med stålhätta, skyddsväst och hjälm? Dom flesta skadorna sker troligen inte vid ridning utan vid hantering, trots detta är det ytterst få som skyddar sig då. Varför?

Och ja, jag använder hjälm när jag ride och är dåligt skyddad vid hantering på marken. MEN jag är också vuxen nog att förstå att JAG inte har nått med att göra vad andra gör. Så länge dom inte utsätter andra än sig själva för fara.

Det är ungefär 30-40 andra som sägt att de tycker det är dumt att inte använda hjälm, men ändå är det mig ni vänder er emot.

Jag håller med om att de sista två meningarna var väldigt dumma och inte så väl övertänkta innan jag klickade på skicka svar. Det ber jag om ursäkt för, helt onödigt och väldigt dåligt exempel. Och tydligen får man inte heller uttala sig rakt ut om att man tycker det är korkat (men hur många har inte gjort det redan i den här tråden, jag är inte den första)

Men jag sa själv att man inte kan skydda sig mot allt, det jag har sagt är att jag aldrig fått något bra argument för varför man inte ska ha hjälm. Och jag har också sagt att det är upp till var och en! Absolut!! Sen har jag framfört mina åsikter och det var väl det som var meningen med tråden. Jag har sagt att jag tycker det är dumt att inte använda hjälm och det är jag helt klart inte ensam om, så varför är det bara jag som blir uthängd.

Och eftersom ni verkar tro att jag är någon ärkebitch som lägger mig i vad andra har på huvudet så har jag kommenterat det två gånger i hela mitt liv. Det ena var till min bästa kompis, den andra gången var här på buke, då sa jag att jag tyckte det var en fin bild men var har hon gjort av hjälmen. På det fick jag frågan om jag hade sagt samma sak om bilden var tagen på en dressyrtävling. Och jag svarade att det hade jag för jag tycker det är lite onödigt att det blivit lite av en tränd att inte använda hjälm. Det var på det jag fick alla otrevliga kommentarer av folk som inte hade något med det att göra. Men som antagligen tog åt sig av att jag sa att det var onödigt att rida utan hjälm.
Men det jag menade var att stora dressyrtävlingar som visas på tv bland annat, tittar ju även barn på. Jag är inte orolig för Kyra och de andra som rider utan hjälm, men däremot så tror jag att det är många barn som slutar använda hjälm eftersom deras "idoler" på tv inte gör det. Det blev en grym missuppfattning där och diskussionen las ner direkt.

Senast ändrad:

Jag är personen som Heulwen syftar på i sitt första inlägg. Jo jag har skadad mig några gånger när jag åkt av och inte haft hjälm. Och absolut jag är säker riktigt dum i huvudet som då fortfarande rider utan hjälm.

Och jag tänker inte skylla på att jag svettas eller rider massa hästar m.m… utan jag tycker bara att det är så sjukt skönt att rida utan hjälm. Det är skönt att rida i keps eller mössa. Frihets känsla typ.

Jag har iaf hjälm vid uteritter, rider unghästar och hoppar hörgre höjder… kanske bättre än ingenting??

Men är huvud dumt får kroppen lida men jag är vuxen och kan ta mina egna beslut.

KL

I vårt stall har en 60-årig dam haft sin häst i 10-12 år. En glad motionsryttare. Hon har alltid ridit med hjälm förut...OVILLKORLIGEN!

Sen flyttade det in en 17-årig tjej som ...tja...tror hon är odödlig och i princip alltid rider utan hjälm....Hon tävlar på en hög nivå.

Vem har nu tagit efter??? Jo en 60-årig "kärring" låter sig "impas" och rider nu titt som tätt utan hjälm med orden -" Äsch, jag behöver ingen hjälm"!:eek: Hallå!! 60 år!!

Hur patetisk får man bli??

Jag håller med tidigare inlägg...ALLTID hjälm, för jag är rädd om den lilla hjärnan!

Mvh Lena

*KL*
Det finns inget positivt med att rida utan hjälm, och argumentet att man blir så svettig håller inte. Det är en idrott vi utövar, då blir man svettig. Tack och lov finns det tvål och vatten! Nej, om man vill "utöva" en idrott utan att bli svettig (som verkar vara det starkaste argumentet bland folk som rider utan hjälm) ska man nog sluta med all fysisk aktivitet, om man är så pass rädd att bli svettig så man rider med livet som insats.

De enda gånger jag har ridit utan hjälm är på tävling eller på uppvisning.
Samma här, jag har ridit utan på tornespel, men annars har ja alltid hjälm! känner mig tryggare med hjälm på, och självklart är man tryggare med hjälm oxå, och jag är för hjälm och tycker inte de är töntigt eller obehagligt på något sätt

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag har alltid hjälm när jag rider.
Däremot inte vid löshoppning, longering eller liknande.
Mina hjälmar är snygga och bekväma så de liksom är finishen i min rid-outfit ;)

Att säga att det är farligt att bara leva och därför inte använda hjälm är bara larvigt.
Man utsätter sig för större risk när man rider än när man går över gatan och det är ett djur man sitter på. De är lite korkade och blir rädda för allt.
Men alla som rider utan kan ju åka till ett bårhus och se hur en mosad skalle ser ut, så kanske de ändrar sig. Antagligen inte eftersom de inte är särskilt smarta, men ändå.

Jag har läst alldeles för mycket neurologi och träffat för många patienter med hjärnskador för att rida utan hjälm.

Mina värsta vurpor har dessutom varit på snälla, rutinerade hästar som gått omkull av olika anledningar. Så jag har alltid hjälm.

Jag har alltid hjälm på när jag rider. Skulle inte få för mig att rida utan. Man har bara ett huvud och det ska man vara rädd om! Det spelar ingen rolll hur van man är på hästryggen för vad som helst kan hända när man har med levande djur att göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar