Ridning utan hjÄlm

Sv: Ridning utan hjÄlm

lillsyrran;11369392Det är helt upp till var och en... så länge inte mina skattepengar behöver bekosta sjukvården för någons dumhet.[/QUOTE skrev:
Att rida utan hjälm är så dumt och så ONÖDIGT att jag inte tänker säga mer om det.

Men det är just det där som är citerat. Jag tycker inte alls att det är upp till var och en, när det är mina föräldrars, och mina någon gång i framtiden, skattepengar som ska betala diverse skallskaskador som inte hade uppkommit om människan som fått dem hade ridit med hjälm.

Det är pengar som hade kunnat lagts på någon vansinnigt mycket bättre. Försäkring gäller inte om man inte använder bilbälte, varför gör de det om man inte använder hjälm?

tycker det är förbannat korkat att rida utan hjälm... det drar ju skattepengar när dessa ryttare ska lappas ihop på sjukhuset :crazy:

jag har dock ridit en hel del utan hjälm själv:o men det var längesen nu.

Det är ungefär 30-40 andra som sägt att de tycker det är dumt att inte använda hjälm, men ändå är det mig ni vänder er emot.

Jag håller med om att de sista två meningarna var väldigt dumma och inte så väl övertänkta innan jag klickade på skicka svar. Det ber jag om ursäkt för, helt onödigt och väldigt dåligt exempel. Och tydligen får man inte heller uttala sig rakt ut om att man tycker det är korkat (men hur många har inte gjort det redan i den här tråden, jag är inte den första)

Men jag sa själv att man inte kan skydda sig mot allt, det jag har sagt är att jag aldrig fått något bra argument för varför man inte ska ha hjälm. Och jag har också sagt att det är upp till var och en! Absolut!! Sen har jag framfört mina åsikter och det var väl det som var meningen med tråden. Jag har sagt att jag tycker det är dumt att inte använda hjälm och det är jag helt klart inte ensam om, så varför är det bara jag som blir uthängd.

Tycker du gick till överdrift nu - uthängd?:eek:

Jag kommenterade bara uttrycket där du säger att folk blir tykna om man påpekar att de inte har hjälm. Och sen tog jag ett exempel ur DIN text!

(Läste inte det andra citatsvaret så noga så det är jag inte insatt i)

Och forumet är väl till för att diskutera åsikter i?

Jag tror fortfarande som så att anledningen till att folk snäser av när andra påpekar denna dumhet är att de "vet" vad som kommer. Det spelar ingen roll om de har en bra anledning, för de blir dumförklarade ändå.

Håller däremot med om att vuxna förebilder borde föregå med hjälm exemplet då det handlar om små barn. Det är svårt att förklara för ett barn varför h*n ska använda hjälm när inte de vuxna gör det om man i samma veva säger att hästar är "opålitliga" och du kan aldrig vara säker på att hästen inte blir skrämd efter nästa krök.:crazy:

Som du skriver själv, man måste ju få kommentera. Jag gjorde inget påhopp - bara en kommentar.

KL

visst är det ens egna val att inte skydda sig ..men...
JAG skulle aldrig kunna utsätta mina nära och kära för min olycka bara för att jag inte skyddat mig med de medel som finns för det.

Jo kanske det. Jag blev mest irreterad över att ni tog för givet att jag gnäller på folk som inte använder hjälm. Självklart förstår jag att det blir påfrestande att folk frågar om varför man inte använder hjälm, men man kan ju inte bara ta för givet att alla gör det för att klanka ner på de som väljer att rida utan. Om man då på ett trevlig sätt frågar för att man undrar så tycker jag att det är onödigt att ha sån agressiv attityd. (Nu är det inte mig jag pratar om, utan andra jag hört som fått frågan i största välmening och intresse eller vad man ska säga)

Om man frågar för att få ett vidare perspektiv på frågan och bara får snäsiga svar tillbaka så får man ju aldrig någon bra syn på deras argument. Är det då så konstigt att man inte förstår varför.

Det var en här som skrev rent ut varför, för att hon tyckte om det och gillade känslan av frihet. Det tycker jag är ett mycket bättre, rakare och mer acceptabelt svar än "sköt dig själv". Speciellt om personen inte frågade för att försöka "omvända" personen utan bara av ren nyfikenhet. Om man inte får några ärliga svar så kan man inte heller få någon ärlig förståelse, och det är ju därför det blir konflikter. Sen om man fortfarande föredrar att använda hjälm själv är ju ens egen ensak, men då har man iaf fått lite mer förståelse för de som väljer att inte använda hjälm.

kl

Jag rider med hjälm, har dock hänt att jag ngn gång ridit utan. Tycker det är bekvämt med hjälm, och har inga problem med platt, svettig frisyr ändå (och givetvis är det jäkligt skönt att ha ngt på huvudet om man skulle åka av).

Dock bryr jag mig mindre om vad andra gör, så länge det inte är mina vänner eller ngn som sitter på min häst. Det är upp till var och en att avgöra om hjälmen är på eller inte, på samma sätt som att bära eller inte bära säkerhetsväst. Förstår inte varför man ska irritera sig på vad andra väljer att göra, det är inte mitt problem om ngn åker i backen utan hjälm. Jag använder aldrig hjälm vid arbete från marken, jag använder aldrig väst, men inte fn är det ngn som kommenterar det, trots att det är minst lika riskfyllt.

Jag rider ibland utan hjälm.. Jag rider flera hästar om dagen och jag VET att det är dumt och på senare tid har jag börjat använda pottan igen. På vintern när det är -15 grader är det så mycket varmare med en stickad mössa än med en tunn hjälmluva och hjälmen.. Dåligt argument, jag vet jag vet, men ja måste ju dra till med nått :devil:
Och för att göra det ännu värre, för två år sedan omkom en tjej i en ridolycka. Dördsorsak: hjälm.

hur gick det till?:confused:

Hon red ut på sin häst ensam en höstkväll (om jag inte minns fel är det två år sen, kan vara ett år också, äh, minns inte, men hur som helst) Jag skulle rida på träning vid det stallet den kvällen men det blev avbrutet eftersom alla sökte efter henne. Nå i vilken fall som helst hittades hon på en skogsstig liggandes på mage. Hästen hade blivit skrämd av en vitsvanshjort och hon hade flugit av. Hon bröt nacken i fallet eftersom skärmen på hjälmen tog i marken först och slungade huvudet bakåt i våldsamt knyck och hon dog omedelbart. :cry:
R.I.P

:devil:Såg ett prakt exemplar idag..

Unghäst ca 4 år- tjejen på "skulle fixa till hästen" sitter och rider utan hjälm......SUCK...Inte mycket innanför pannbenet på bruden.. Hästen är en aning "lurig i hantering mm.

Det händer att jag rider utan, antingen om det är vidrigt varmt eller om det börjar dra ner mot -35. Är det varmt så får jag migrän av att bli så varm om huvudet (jaa jag har en ventilerad hjälm, nej jag kan inte alltid rida tidigt på morgonen eller på kvällen när det är svalare) och är det riktigt kallt så fryser öronen bort och jag rider i vintermössa istället.

Jag skulle aldrig sitta upp på en häst utan hjälm och jag blir VANSINNIG när mina flickor inte sätter på sig sina hjälmar innan dom sitter upp... Varje gång jag åkt av har hjälmen skyddat min "lilla" skalle och jag är alldeles för rädd om huvudet för att slarva...Dock är det väl sämre med skydden vid övrig hantering:o tyvärr:o

Förlåt för trådkap men hur ska man göra om någon vägrar ha på sig hjälm? Och om denna någon nu är min pappa som ska med sin rättså ovana PÅ hästryggen försöka rida på våran treåriga ardenner? Jag har försökt men han säger att hjälmen gör ont och att man blir svettig. Jag har sagt att vi ska åka och köpa en hjälm som passar bättre men det vete sjutton när det kommer bli av?
Hur gör man då? :confused:

Ser till så att han inte rider?
Hjälm ser jag som ett självklart krav, har alltid gjort.

Och efter i söndags mer än vanligt. Åkte av min klippa till häst, inget har skrämt honom under 2 år, men jag har alltid ridit med hjälm o väst. De fåtal ggr utan väst har det känts konstigt. Han måste blivit getingstucken eller nåt i söndags, fullt sken utan anledning, plus ett par bocksprång så låg man på backen med lätt hjärnskakning som följd.... Vi som bara skulle skritta en liten sväng ...
Tack o lov för hjälm o väst

Känner igen det... >_> ''Men Dacke är så lugn".. Jag försökte överbevisa honom genom att låta lugna Dacke bocka med mig men det hjälpte ine *suck*

Du har så rätt. Levande djur med egen vilja. Men oxå medtrafikanter som inte alltid beter sig så bra. Mötte på dagens ritt den kände galne traktormannen som bor i mitt hästområde. Min stabile o trygge 14åring blev rädd o backade ut framför honom o även hans hästkompis blev rädd. Jag sätter upp stop handen som jag brukar göra o det lyssnar alla till.. utom denna mannen han kör vidare o har förmodligen nån korkad åsikt om hästar i trafiken som är en helt annan historia. Vi klarade oss o jag föll inte av. Min poäng är att även om hästen är lugn o trygg så kan den tex halka som någon skrev eller som min förra häst, klev ner i en lergrop så jag föll av. Det finns många saker som kan hända som inte vi kan påverka tex medtrafikanter som verkligen aldrig behöver hjälm eftersom det inte finns något därinne.

FÖR HJÄLM!

Väljer man som vuxen att inte använda hjälm så varsegod o gör det då men barnen kommer att göra som den vuxne gör o inte som denne säger. Kanske kan man ägna en tanke åt den medmänniska som måste ta hand om en när man slagit huvudet.

Likså med ridväst, dock är jag totalt dum i huvudet och använder den INTE, men jag kommer ångra mig den dagen jag bryter av min ryggrad.

Thihi, som jag har sagt till dej innan vännen..
Vet ju en tjej som tävlade hoppning, ramlade av & hade hon haft västen på sig så hade hon troligen inte gått idag, utan vart fast i en rullstol..
Men den historien har jag berättat så många gånger till dig^^ haha :)

Det skulle aldrig falla mig in att rida utan hjälm, förra sommaren ramlade jag av när jag skulle rida barbacka ner till en hage och bröt armen på tre ställen, fick den kraftigaste hjärnskakningen läkaren sa han hade sett. Hade jag inte haft hjälm hade jag dött. Det får mig att tänka på det, tänk om jag vore död liksom.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar