Ridning utan hjÄlm

Sv: Ridning utan hjÄlm

Jag tycker det är en självklarhet med hjälm. Jag läste ett inlägg där en person hoppade 160 hinder utan hjälm och ramlade av och skadade sig och fortfarande inte alltid har hjälm på sig (dock vid höga höjder).
Jag förstår ärligt talat inte hur man resonerar och tänker då. Den personen kanske dyker upp i denna tråden, jag ville inte förstöra den förra med massa OT-snack.

Vad finns det för skäl att inte ha hjälm? Jag kan komma på 3 st:

1. Hjälmen trycker. Lösning: Byt hjälm, det finns dem som inte känns värre än att ha på sig en mössa.
2. Man svettas. Lösning: Skaffa en hjälm med ventilation. Dessutom blir man alltid minst lite svettig på hela kroppen ändå, inte rider man topless för det?
3. Frisyren förstörs. Den ser jag ingen lösning på. Men om man nu ska ut eller liknande efter stallet brukar man väl ändå duscha först och kan då fixa håret igen. Eller är det hemskt att gå in med lite platt hår på ICA?
4. Man känner sig fri. Lösning: Galoppera barbacka över ängen med hjälm på om ni vill uppleva frihet. Om man dessutom känner sig ofri pga. en hjälm så undrar jag hur sagda människor står ut med att bära övriga kläder. Lösning: Bli nudist, då slipper man bära saker på kroppen.
5. Det är fult. Lösning: Skaffa en snygg hjälm. Jag tycker det är fulare med en keps som många envisas med att ha på skallen istället. Dessutom ser det ut som att det fattas något.

Kan inte annat än hålla med!

Även detta av leteng:

Det finns bara ett svar; MED! Vad spelar det för roll att frisyren blir förstörd man stiker ju ändå häst och svett när man varit i stallet och ridit. Och jag tror inte sjukvårdspersonal bryr sig om hur frisyren ser ut när de ska försöka lappa ihop ett huvud. De får ändå raka av det, om det är någon idé. Det är kanske begravningsentreprenören som får rätta till lockarna.

Jag rider ALLTID med hjälm, oavsett om det är min lilla shettis som lixom bara är 90 cm till marken med, jag har sett min syster flyga av en liten c-ponny, hon blev övergalopperad över hela kroppen (bl.a huvudet), hon låg nästan helt avsvimmad i paddocken och jag var så rädd så jag höll på att dö. Men som tur var hade hon hjälm, och det är hon nog tacksamför idag, 1 ½ år senare. Jag har åxå hjälm vid körning av häst eller ponny i sulky, men dock inte i min stora trygga rockard, då den är skyddad på alla sett och vis,men självklart så kan man inte lita på det till 110% men enligt mig har jag koll nog på min lilla shettis så om han skulle få fnatt är det lätt för mig att rätta till då han är extremt väl utbildad. Sedan så rider jag aldrig heller på trafkerad väg utan på "berget" som vi kallar det, en gammal övnings led för trav som ägs av den som vi har våra hästar inhyrda hos, mitt ute i skogen. men vid ridning och när kontakt av hästar som är hetsiga är det hjälm på och fin frisyr wannabe av.

Jag har ALLTID hjälm och säkerhetsväst på mig vid ridning! Det är en del av ridningen för mig. Hästar är levande djur och det spelar absolut ingen roll hur gammal och bombsäker den är, den kan fortfarande bli skrämd eller helt enkelt bara ta ett bocksprång för skojs skull. Och även den mest rutinerade ryttaren kan vara oförberedd och tappa balansen, vips så ligger man där på backen. Jag skiter fullständigt i vad alla elitryttare, ridlärare, kompisar osv. har på skallen när dom rider, och det har jag gjort sen jag var åtta. Jag använder hjälm för att jag VET vad som kan hända och jag vill helst undvika det. Ja, livet är fullt av risker, men för det behöver man inte göra det mer riskfyllt.

Hur dum kan man va ?
Jag föredrar hjälm och väst.
Det är inte utsidan som räknas.:)
Vad då frisyren kan man göra om men man kan inte födas på nytt:bump:

Jag rider alltid med hjälm på min hingst.. just för att han är hingst :) haha!
Stoet är det lite sisådär med, om det är en vääääldigt varm sommardag så kan jag skippa den för att slippa dö av värmeslag.
Men JAG tror att många byter ut sina hjälmar för sällan.. har man tex tappat den i backen eller fallit av så ska ju en ridhjälm bytas ut då det blir sprickor i den.
Har precis skaffat mig en ny då min skötare/sponsor föll av med min hjälm, och kollade man riktigt noga så var det en spricka i skärmen (INTE bra)..
Och har man en gammal välanvänd hjälm så skyddar den nog lika bra (dåligt) som om man rider helt utan.
En hjälm ska man inte ha i mer än 5 år har jag för mig.

*kl*

Skulle aldrig få för mig att sitta upp på en häst utan hjälm. Min hjärna är alldeles för värdefull för mig. Har ingen lust att sitta på 600 kg flyktdjur utan skyddet som en hjälm erbjuder.
Måste rätta mig själv. Jag har faktiskt ridit några gånger utan hjälm när jag varit i USA. Men det beror endast på att varken turridningsstallen eller de arbetskamrater jag red hos, hade några hjälmar att uppbringa. Hjälmkulturen ser ju lite annorlunda ut på andra sidan Atlanten (även om fler och fler förstår att skydda huvudet där också) .

jag har alltid hjälm. finns ingen i vårat stall som rider utan och då är vi ändå ca 30-40 hästar i stallet :)

Den inte bara skyddar huvudet mot ev ofrivilliga avsittningar den håller oxå huvudet varmt o själv tycker jag den är perfekt när man rider i skogen o trädgrenarna kommer rakt i ansiktet på en. Då är det bara o böja fram huvudet lite... undra hur många spindlar o annat man haft i håret annars....

Lite lustigt att folk verkar resonera som så att hästen är så snäll och lugn.... ursäkta men vi har väl bilbälte oavsett om vi är duktiga lugna bilförare eller ej. (jag vet om att det är lag på det) Man vet ju aldrig vad som händer runt omkring en. Jag litar inte på folk i min stallnärhet vet hur de ska bete sig när de möter en häst på vägen.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar