Ridning på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning på en hand

Precis som någon aldrig kan få mig övertygad om att en graman kan göra någon som helst nytta för formen, vilket gör det rätt meningslöst att diskutera med mig och förklara varför, I´ve heard them all och inget argument kommer funka för att jag redan är 99,99999% bestämd i den frågan.

Men du/ni som tycker så, att stång är bra medan graman absolut inte är det - ser ni inga likheter mellan de två (articifiella) hjälpmedlens funktion?

Det är min erfarenhet att både en stång och en graman fixerar huvudet på hästen, alt. lär hästen att fixera sitt huvud, och därför tycker jag det är lite intressant att så många som rider på blank stång aldrig någonsin skulle ta på sin häst en graman. Graman ser man som en genväg medan en stång inte är det?

Det känns som att retoriken som stånganvändare använder är mer eller mindre precis samma som gramananvändarnas, fast man ser det inte själva.

Inget illa menat, men jag är bara nyfiken.

...och den stora, stora risken man tar med att lägga på stång för tidigt är att bryta denna mekanism/reaktion, så att den faktiskt inte ens släpper halsen i det läget, för den har lärt sig att backa undan från bettet. Hamnar man i det olyckliga läget, så snackar vi i värsta fall ett par års omskolning. Så jag skulle gärna se att folk slapp råka ut för det i onödan.

Om hästen backar undan för stången fungerar den ju inte som önskat och då ska den inte användas. (tycker jag)
Svårare än så behöver det inte vara.:)

[
QUOTE=Toque;12787634]Men du/ni som tycker så, att stång är bra medan graman absolut inte är det - ser ni inga likheter mellan de två (articifiella) hjälpmedlens funktion?
Jag kan bara svara för mig själv men jag ser absolut inte någon likhet mellan ett stångbett och en gramantygel.

Det är min erfarenhet att både en stång och en graman fixerar huvudet på hästen, alt. lär hästen att fixera sitt huvud, och därför tycker jag det är lite intressant att så många som rider på blank stång aldrig någonsin skulle ta på sin häst en graman. Graman ser man som en genväg medan en stång inte är det?
Ett stångbett är ingen genväg. Det finns inga genvägar när det gäller att rida och utbilda hästar. Ett stångbett för mig är ett verktyg som man kan kommunisera med på många olika sätt. En stång är mera användbart än ett tränsbett på det viset. Möjligheterna är fler.
Kan också tillägga att det inte är speciellt vanligt med ridning på blank stång. De flesta använder dubbla tyglar på sina stångbett.
Men enbart en stångtygel blir inte variationen så stor. Det kräver att mycket är på plats.

Det som vi "kan" bli överens om verkar egentligen alla rätt överens om, möjligen med undantag om man anser att stång ALDRIG ska användas. Då skärmar man mer eller mindre av sig. Precis som någon aldrig kan få mig övertygad om att en graman kan göra någon som helst nytta för formen, vilket gör det rätt meningslöst att diskutera med mig och förklara varför, I´ve heard them all och inget argument kommer funka för att jag redan är 99,99999% bestämd i den frågan.

Japp, jag är lika avogt inställd till gramanen som du, men ungefär lika 99, 99999 bestämd i frågan att ett stångbett inte ska användas vare sig på en outbildad unghäst, outbildad häst ö.h.t, eller i en okomplett ryttares hand.

Gramanen förresten, har 0, 00001 anledning att användas då den kan vara bra. som nödbroms. :angel:

Kookaburra:
Jag har inga problem alls med att du, personligen, väljer att inte redovisa din stånganvändar anledning. Jag diskuterar denna fråga allmänt, och INGEN i den andra tråden, utom stackars Biggan, vill svara, och det är väldigt sällan ngn svarar annat än att "jag gör si eller så för att det funkar för mig". Inom AR verkar kriterierna för vad som funkar vara oerhört flexibla, och jag inser att det nog är där det skiljer sig mest. Dvs om det "känns bra" för mig som ryttare, så är det rätt, punkt slut.
Jag är inte en ryttare som varken tror eller erfar att bara för att man själv tycker det känns bra så är det för den skull rätt, eller optimalt alltid. Den känslan är inte sällan faktiskt rätt subjektiv. Men jag inser ju att jag bara kommer mötas av argument att jag har en trångsynt syn på det hela när jag skriver det, så det är rätt överflödigt, jag vet : )

.... Jag är inte en ryttare som varken tror eller erfar att bara för att man själv tycker det känns bra så är det för den skull rätt, eller optimalt alltid. Den känslan är inte sällan faktiskt rätt subjektiv.

Ridning och framförallt känslan av ridning ÄR subjektiv varför vi aldrig kan enas om hur det SKA vara. Jag tror inte det finns något optimalt rätt utan allt är subjektivt eftersom hästar och människor är individer med olika förutsättningar både fysiskt och mentalt.

Min största lärare, tränare, inspiratör och mentor är min häst (:love:), därefter kommer min mänskliga tränare. Jag lär mig rida min häst med utgångspunkt för vem hon är och vad hon har för behov, vem jag är och vad jag har för förutsättningar och möjligheter. Hur övriga världen, och framförallt, vad ett tävlingsreglemente säger hur det SKA vara, är ointressant.

[
Jag kan bara svara för mig själv men jag ser absolut inte någon likhet mellan ett stångbett och en gramantygel.

Ett stångbett är ingen genväg. Det finns inga genvägar när det gäller att rida och utbilda hästar. Ett stångbett för mig är ett verktyg som man kan kommunisera med på många olika sätt. En stång är mera användbart än ett tränsbett på det viset. Möjligheterna är fler.
Kan också tillägga att det inte är speciellt vanligt med ridning på blank stång. De flesta använder dubbla tyglar på sina stångbett.
Men enbart en stångtygel blir inte variationen så stor. Det kräver att mycket är på plats.

Men om jag citerar dig, och byter ut ordet "stångbett" mot "gramantygel"...

"En graman är ingen genväg. Det finns inga genvägar när det gäller att rida och utbilda hästar. En graman för mig är ett verktyg som man kan kommunisera med på många olika sätt. En graman är mera användbar än ett tränsbett på det viset. Möjligheterna är fler."

...så blir det ju som saxat ut en hjälptygel-tråd här på buke. Det jag undrar är varför man så gärna omfattar ett "artificiellt hjälpmedel" (stången) medan man aldrig skulle kunna tänka sig att använda ett annat dito (gramanen).

(Jag har en bakgrund som f.d. AR-ryttare och har varit både på Bents standard-kurser och hans advanced-kurs, så jag är inte helt främmande för hur man ser på stångbettet inom AR, jag tycker bara att det är intressant att samma retorik som graman-användare kör med används av stång-användare som aldrig skulle röra i en graman men däremot gillar stänger)

Det finnsju någpot som heter mekanik

det är ju en gren inom fysiken. Om manhar vissa fasta punkter som tex hand bett fäste på en graman så kan man förutsäga exakt vad som kommer ske rent mekaniskt när gramanen inverkar

gramanen kommer att få bettet närmare gramanens fästpunkt.( oftast mellan frambenen och hästhuvudet kommer att följa med eftersom bettet sitter i hästens mun. Så gramanen leder hstens huvud mellan frambenen ( om den fästes där - vilket är fel - den skall ju i gjorden - och då kommer näsan närmare gjorden) gramanen har en block och talja effekt, man får hala mer men orkar mer.

Kanderat har också fixa punkter det har ocjså en brytpunkt
TYgeln kommer att dra halkan närmare rytteren och nackstycket komemr att sänka nacken

Det stora problemet är att skall man uppnå någon slags ridning som tar hänsyn till hästens konstruktion ( vilken är fix Eva Lena) så måste handen hela tiden gå med i hästhalsens rörelser. Ni har alla känt det där i skritt på träns - men den rörelsen finns där i trav och galopp också - om hästen arbetar med sin bakben ( OBS detta kommer från ryggforskning och är inte relaterat till någon ridstil)

Även följande

fixeras handen - med armkraft - stång eller graman så låser man halsen i ett fixt läge - - man låser då rygg - och bakben

Eftersom hästen inte törs gå fram till stången så kommer den själv undvika dessa rörelser i kroppen

det känns jättebra - men är inte bra för hästens muskler

Ridning och framförallt känslan av ridning ÄR subjektiv varför vi aldrig kan enas om hur det SKA vara. Jag tror inte det finns något optimalt rätt utan allt är subjektivt eftersom hästar och människor är individer med olika förutsättningar både fysiskt och mentalt.

jag tror ändå man måset hålla sig inom det fysiologiska fönster (veterinärt begrepp) som skapas av hästens kosntruktion.

Jag kommer aldrig kunna röra mig osm en katt - jag har inte det antalset leder och hävstänger i skelettet. Jag måset tränas utifårn att jag är en männsika

Och häsetn måset få tränas utifrån att den är en häst och inte ett dött mekaniskt föremål vilket tål allt som går utan att den bokstavligen går sönder

Så fungerar inte hästen. Vissa saker som går - tål den inte på sikt

och vad menas med tål då. Tål med bibehållen hälsa och välmående

Så där finns det faktistk ett facit - hur vi måste rida hästen för att den inte skall ta skada på sikt. Det är heller inte kopplat till ridstil utan handlar om simpel rörelsemekanik hur hästkroppen är skapad för att fungera

Att de inte tas hänsyn till alla gånger är inte unikt inom AR så jag diskuterar inte ridstil utan att blockera halsens rörelser efetrsom det blockerar rygg och det är inte hälsosamt vare sig det beror på bristande teknik eller utrustning eller ren och skär grymhet

Om hästen backar undan för stången fungerar den ju inte som önskat och då ska den inte användas. (tycker jag)
Svårare än så behöver det inte vara.:)

Nej, det svåra är inte att ta bort stången om hästen backar undan för den. Just den biten är plättlätt.

Det svåra är att veta när hästen backar undan från den. Det är här det brister för de allra flesta, med undantag för dem som är så rädda att ta i tygeln att hästarna går konstant över tygeln i stället (och de försvinnande få som har hästar som är såpass etablerade i höga skolan att de klarar att gå enstaka pass på blank stång).

Men om jag citerar dig, och byter ut ordet "stångbett" mot "gramantygel"...

"En graman är ingen genväg. Det finns inga genvägar när det gäller att rida och utbilda hästar. En graman för mig är ett verktyg som man kan kommunisera med på många olika sätt. En graman är mera användbar än ett tränsbett på det viset. Möjligheterna är fler."

...så blir det ju som saxat ut en hjälptygel-tråd här på buke. Det jag undrar är varför man så gärna omfattar ett "artificiellt hjälpmedel" (stången) medan man aldrig skulle kunna tänka sig att använda ett annat dito (gramanen).

(Jag har en bakgrund som f.d. AR-ryttare och har varit både på Bents standard-kurser och hans advanced-kurs, så jag är inte helt främmande för hur man ser på stångbettet inom AR, jag tycker bara att det är intressant att samma retorik som graman-användare kör med används av stång-användare som aldrig skulle röra i en graman men däremot gillar stänger)
Prata om att blanda ihop bananer och plommon.
Så blir detta resonemang för mig i alla fall. Ett stångbett och en gramantygel har ju inte alls samma inverkan. Hur skulle man då kunna jämföra dem?
En graman "som ett verkyg att komminicera med på olika sätt" nej. Det går inte ihop i min värld. Vilka variationer menar du är möjliga med en graman?
Den som påstår att gramanen är ett variationrikt verktyg saknar kunskap tycker jag.

fixeras handen - med armkraft - stång eller graman så låser man halsen i ett fixt läge - - man låser då rygg - och bakben
Men handen ska inte fixeras, det ska vara med i rörelsen hela tiden. Jag förstår inte vart fixerandet kommer in i bilden??
Eftersom hästen inte törs gå fram till stången så kommer den själv undvika dessa rörelser i kroppen

det känns jättebra - men är inte bra för hästens muskler
Men nu är vi ju där igen..... om hästen inte törs gå framt till stången borde den helt enkelt inte ridas på stång för det fungerar uppenbart inte då.

Det svåra är att veta när hästen backar undan från den.
Det märks ju om hästen inte har sökning till bettet/handen. Om en ryttare inte kan känna om sökning finns eller ej tycker jag inte att den ryttaren ska använda en stång.

Det märks ju om hästen inte har sökning till bettet/handen. Om en ryttare inte kan känna om sökning finns eller ej tycker jag inte att den ryttaren ska använda en stång.

återkopplar till det jag skrev i förra tråden

Du utgår från att du har koll på om hästen går fram till handen - hur det ser ut/känns

Kan det vara så att det finns en dimension o det hela som undgått dig????

Eller finns det inte på världskartan att du svävar i okunnighet om vissa saker

jag frågar då jag själv är rätt medveten om att det finns massor som jag svävar i okunnighet om.

och om då omvärlden beter sig som om mina ekvationer inte går ihop börjar jag själv undra vad jag missat......

Senast ändrad:

Det är heller inte kopplat till ridstil utan handlar om simpel rörelsemekanik hur hästkroppen är skapad för att fungera
Håller helt med.
Att de inte tas hänsyn till alla gånger är inte unikt inom AR så jag diskuterar inte ridstil utan att blockera halsens rörelser efetrsom det blockerar rygg och det är inte hälsosamt vare sig det beror på bristande teknik eller utrustning eller ren och skär grymhet
[/QUOTE]

Här känner jag att jag bara måste kommentera.
Att träna för att stärka och gymnastisera hästen med hänsyn till hästens fysik är den akademiska ridningens signum. Det handlar inte om att pressa in hästen i någon mall utan tvärtom utgå från hästen och ta allt bit för bit utifrån hästen. Det får ta den tid det tar och man använder den utrustning som lämpar sig och som fungerar. Jag vill påpeka att jag inte säger att AR är bättre än någon annan inriktning. För mig är den det, men det behöver den inte vara för andra. Alla måste hitta det som känns rätt för dem själva.
Jag vill inte att det ska bli en tråd för eller emot någo typ av ridning.
Men som vanligt finns det bra och dåliga ryttare inom alla inriktningar. Alla är heller inte rutinerade ryttare och som alla vet är det inte gjort på en kafferast att bli en hyfsad ryttare. Det tar tid. Nu finns det väl inte så många gröna ryttare inom just AR förstås, men en och annan dyker nog upp även här.
Det är ju både häst och ryttare man måste ta hänsyn till. Deras fysik, rutin, mentalitet, dagsform osv. Det är ett teamwork och alla borde i den bästa av världar ha tillgång till en bra tränare som kan vara en guide till vidareutveckling. Alla har inte det. Det blir ofta fel för den som sitter själv om denne inte har mycket kunskaper och rutin.
Det låter så himla enkelt allt i text, men ridning är inte så enkelt i praktiken. Det som går som en dans ena dagen kanske inte alls fungerar nästa dag.
Så länge som utvecklingen går framåt för ett ekipage även om det går väldigt sakta så tycker jag det är bra.

Ursprungsfrågan i tråden har försvunnit lite tror jag, men spontant känner jag att jag svarar kommunikation på frågan. Kommunikationen mellan häst och ryttare. En tvåvägs alltså, är grunden. Balans är också ett ledord. Sen finns det ju mängder av viktiga punkter, men kan inte ryttaren och hästen kommunicera med varandra kommer ingenting av det andra på plats heller.

Precis av den anledningen att man marknadsför sin ridstil som mer snäll mot hästen - så öppnar det upp för att ifrågasätta mycket hårdare än annars tycker jag

För den sanningen är det få utomstående som håller med om

eller - ingen alls egentligen :confused:

det finns en miljard medicinska argument

Men vad är vitsen om mottagaren bara vänder på det och säger - ja men det där gör redan jag - det är precis så

och man har bild och film bevis på motsatsen

Det är skillnad på Talk the talk och walk the walk

Vissa inser inte det och gör bort sig offentligt. och de är väl en sak, men om de tar elever som fortsätter i samma stil och lär ut saker som deffinitivt inte är snälla mot hästarna så blir jag upprörd

Ang kommunikation - du talar för högt med en stång

Senast ändrad:

Du utgår från att du har koll på om hästen går fram till handen - hur det ser ut/känns
Jag kontrollerar många många gånger under ett ridpass att jag har sökningen till handen.
Kan det vara så att det finns en dimension o det hela som undgått dig????
Det finns säkert massor. Jag har mycket kvar att lära. Det som är roligt är att utveckling sker. Jag kommer aldrig att bli fullärd i ridningens ädla konst. (blir någon det??) men små pusselbitar läggs hela tiden och förståelsen ökar. Det hela måste hänga ihop. Det måste finnas en röd tråd i hela träningen (för mig)

och om då omvärlden beter sig som om mina ekvationer inte går ihop börjar jag själv undra vad jag missat.....
Ja, självklart.

Precis av den anledningen att man marknadsför sin ridstil som mer snäll mot hästen [/QUOTE
Jag har inte varken hört eller läst om någon som marknadsför sin träning som mera snäll mot hästen så det har jag ingen åsikt om.
Jag vet inte riktigt vad du pratar om nu. Jag blir också upprörd över ryttare/tränare som inte är snälla mot sina hästar.

Senast ändrad:

Du har ju själv precis nyss beskrivit AR som mer snäll i meningen utifrån hästens förutstänningar i den andra tråden

Vilken kompetens har BB eller MH eller EJ i fysiologi?

Vi lägger ribban väldigt olika vad som är nällt

Och man kanske måste ha en viss insikt i fysiologi för att förstå att allt som låter bra inte är snällt

allt våld är inte uppebnbart

Prata om att blanda ihop bananer och plommon.
Så blir detta resonemang för mig i alla fall. Ett stångbett och en gramantygel har ju inte alls samma inverkan. Hur skulle man då kunna jämföra dem?
En graman "som ett verkyg att komminicera med på olika sätt" nej. Det går inte ihop i min värld. Vilka variationer menar du är möjliga med en graman?
Den som påstår att gramanen är ett variationrikt verktyg saknar kunskap tycker jag.

Jag tycker att man mycket väl kan jämföra stångbett och graman, för att de båda är mekaniska hjälpmedel som används av ryttare för att få hästens huvud och hals i en position där de vill ha dem. Det är knappast en långsökt slutsats? Vad använder ni stången till om inte det?

När jag höll på med AR (ca fyra-fem år sen) var min uppfattning att Bent inte menade att man skulle hänga på en stång förrän hästen var mer eller mindre färdigutbildad och man knappt behövde några hjälper längre. Att stången var nåt man kunde "smycka sig med" när man uppnått en mycket hög grad av ridkonst. Används stången på det sättet så visst, inte mig emot.

Idag tycker jag bara att jag ser en massa AR-tränare som säljer stångbett åt folk de första de gör på den första kursen de går på. (Det är inte hörsägen, jag har själv varit med vid tre såna tillfällen med tre olika tränare som alla räknas till "de främsta", välkända riddare med många elever). Och ärligt talat gör det mig upprörd, för det blir hästen som förlorar på att man tar dylika genvägar.

Jag frågade en person som hade gått en (1) AR-kurs och därefter genast fått/köpt en stång av sin tränare, varför tränaren hade föreslagit att denna person skulle köpa stången. Svaret blev "Jag måste ju få min häst att gå i form".

Jag frågade en annan person som red för en annan av de ovan nämnda AR-tränarna, på stång, varför stången nu hade kommit in i bilden. Svaret blev denna gång att "vi inte får rida ett enda steg för vår tränare utan att formge hästen".

Inget illa menat mot någon av de här två personerna, de är båda härliga människor som jag vet att bryr sig om sina hästar, men deras tränare däremot tycker jag att brister i kunskap, baserat på de motiveringar de ger sina elever.

Jag rider inte själv på varken stång eller graman så det är inte att jag sitter här och försvarar gramananvändning, tvärtom. Jag ifrågasätter den. Men jag ifrågasätter stånganvändning precis lika mycket när folk använder en sådan i korrigeringssyfte. Med korrigeringssyfte menar jag just det att man vill ha hästens huvud och hals i en viss position, men av någon anledning tycker man att man inte kan "ta den långa vägen" dit genom att utveckla sig själv som ryttare, vilket i många fall jag sett har berott på att man litat blint på sin tränare som "at the end of the day" är personen som brister i kunskap.

När jag höll på med AR (ca fyra-fem år sen) var min uppfattning att Bent inte menade att man skulle hänga på en stång förrän hästen var mer eller mindre färdigutbildad och man knappt behövde några hjälper längre. Att stången var nåt man kunde "smycka sig med" när man uppnått en mycket hög grad av ridkonst. Används stången på det sättet så visst, inte mig emot.

Idag tycker jag bara att jag ser en massa AR-tränare som säljer stångbett åt folk de första de gör på den första kursen de går på. (Det är inte hörsägen, jag har själv varit med vid tre såna tillfällen med tre olika tränare som alla räknas till "de främsta", välkända riddare med många elever). Och ärligt talat gör det mig upprörd, för det blir hästen som förlorar på att man tar dylika genvägar..

Jag tror fortfarande Bent är av den meningen.
Igår var jag på en kurs i AR, det var åtta ridande varav en (1) red på blankt kandar och det var jag själv. Övriga red på tränsbett, kombination stång/kapson, tränsbett/kapson och en tömkörde sin häst i grimma.
I förmiddags var jag på en annan kurs med samma riddare. Där var det sex ekipage som deltog. En av ryttarna red enhändigt på stång, en på hackamore och fyra på tränsbett.
Så det är långt ifrån alla tränare som förespråkar stång!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 329
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama