Ridning på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning på en hand

Men du/ni som tycker så, att stång är bra medan graman absolut inte är det - ser ni inga likheter mellan de två (articifiella) hjälpmedlens funktion?

Den största anledningen att jag inte ser det som samma sak, alls, är för att jag inte alls ser det som ett artificiellt hjälpmedel.
Man kan såklart använda ett stångbett med syfte att få bättre form. Men jag och de flesta andra jag känner som använder stångbett har den inte alls av den anledningen - även om det ev. kan bli en sluteffekt av att man uppnår annat (mer avslappning t ex).
Använder man ett stångbett för att få bättre form har man nog inte samma defenition på "bra form" som mig (med fler) :angel: .Använder man graman för att få bättre form då är man också helt ute och cyklar anser jag.

Senast ändrad:

Den största anledningen att jag inte ser det som samma sak, alls, är för att jag inte alls ser det som ett artificiellt hjälpmedel.
Man kan såklart använda ett stångbett med syfte att få bättre form. Men jag och de flesta andra jag känner som använder stångbett har den inte alls av den anledningen - även om det ev. kan bli en sluteffekt av att man uppnår annat (mer avslappning t ex).
Använder man ett stångbett för att få bättre form har man nog inte samma defenition på "bra form" som mig (med fler) :angel: .Använder man graman för att få bättre form då är man också helt ute och cyklar anser jag.

Aha, så din anledning till att rida på stång har ingenting att göra med var hästen har sitt huvud, eller med en vilja att kunna ändra hästens huvud/halsposition? Av vilken anledning har du då stången?

(förtydligande: jag är inte sarkastisk eller avogt inställd, utan bara nyfiken. Svårt med tonfall över nätet så jag ville bara poängtera det ;) )

Aha, så din anledning till att rida på stång har ingenting att göra med var hästen har sitt huvud, eller med en vilja att kunna ändra hästens huvud/halsposition? Av vilken anledning har du då stången?

Bara en kul grej:

Aha, så din anledning till att rida på bett har ingenting att göra med var hästen har sitt huvud, eller med en vilja att kunna ändra hästens huvud/halsposition? Av vilken anledning har du då bettet?

Självklart har jag stången till att ändra ramen. Och lika självklart använder jag bettet för att inverka på formen (eller ja, huvudlaget iaf. Händer ganska ofta att det rids bettlöst här).

Vad menar du att man ska ha bettet till annars, utöver ange ram och "känna bakbenen"?

/migo
Som visade upp sin stångridning med bild tidigare i tråden.

Visst har det med inverkan att göra utifrån vilket mål jag har för huvudpositionen. Men då är det mer den inverkan hästen verkar trivas med än den inverkan man vill ha för att uppnå sitt form-mål. En häst som strävar mycket nedåt blir det svårare att rida med stång på helt enkelt, för att stången kommer inverka helt vajsing t ex på en häst som "dyker". En häst som går högt och gärna kortar upp sin överljinje upplever jag KAN ibland vara lättare att komma åt avslappning i överlinjen på med stång jämfört med på ett tränsbett utan hävstång. Dock är inte heller det någon garanti för att man skulle vilja/ha någon nytta av att använda stång.
På högre nivå kanske jag skulle tänka annorlunda. Nu tänker jag som så att det hästen trivs bäst med och arbetar mest avspänt med är det rätta. Om det inte skiljer mycket ja då tar man det mildaste alternativet.
Jag skulle t ex inte rida med stång ens i kombination med kapson nuförtiden om hästen överreagerar på stången och har svårt att slappna av på den. T ex förra varmblodet. Medans den häst som spänner emot och protesterar väldigt mycket på tränsbett (förmodligen mycket av ren vana) men tvärtom blir mer tillfreds och avslappnad på stången den har jag hellre stång eller stångkombination på. Och märker faktiskt successivt resultat även på andra bett - bettlöst och tränsbett- tack vare att den trivts bättre på stången. Men det är ett extremfall, har aldrig varit med om någon häst som reagerat BÄTTRE på stången tidigare, särskilt som jag även jämför med bettlöst (som tyvärr blev för svårt att kommunicera med, men vi jobbar på det! ;) ).
Ser man längre fram i utbildningstrappan så vill "man" helst använda stången pga enhandsfattningen och att det är aningens lättare att få längning i överlinjen än med det lite mer ihoptryckande tränsbettet. Vilket knappast stämmer det heller på alla hästar/ekipage. Men målet att kunna rida allt på enhandsfattning på stång (vare sig man gör det till vardags eller ej) gör säkert att det är lite mer lockande att lägga till stången senare i utbildningen.
Vid det laget har det dock inte så mycket med formen i sig att göra, den bör man kunna åstakomma ändå, utan helt enkelt att inte inverka FEL och riskera trycka ihop sin häst i onödan. Återigen får jag gardera mig för att jag faktiskt inte kommit så långt så kanske tycker jag annorlunda om 10 år, det är det här teoretiska argument jag hittills upplever verkar stämma iaf.

Jag tror fortfarande Bent är av den meningen.
Igår var jag på en kurs i AR, det var åtta ridande varav en (1) red på blankt kandar och det var jag själv. Övriga red på tränsbett, kombination stång/kapson, tränsbett/kapson och en tömkörde sin häst i grimma.
I förmiddags var jag på en annan kurs med samma riddare. Där var det sex ekipage som deltog. En av ryttarna red enhändigt på stång, en på hackamore och fyra på tränsbett.
Så det är långt ifrån alla tränare som förespråkar stång!

Jo, det tror jag också att han är. Som tur är, får man väl säga. :) Men det jag tycker att jag ser alltmer är riddare (med massvis av elever) som inte verkar vara av samma mening, eller åtminstone inte lär ut saker på det sättet, utan däremot propagerar för stånganvändning från dag ett.

Men det är skönt att höra att det fortfarande finns AR-tränare som inte är lika hårt insnöade på stånglinjen. :)

Bara en kul grej:

Aha, så din anledning till att rida på bett har ingenting att göra med var hästen har sitt huvud, eller med en vilja att kunna ändra hästens huvud/halsposition? Av vilken anledning har du då bettet?

Självklart har jag stången till att ändra ramen. Och lika självklart använder jag bettet för att inverka på formen (eller ja, huvudlaget iaf. Händer ganska ofta att det rids bettlöst här).

Vad menar du att man ska ha bettet till annars, utöver ange ram och "känna bakbenen"?

/migo
Som visade upp sin stångridning med bild tidigare i tråden.

Haha, jo jag vet, och jag väntade bara på att nån skulle byta ut ordet "stång" mot "bett" ;) Anledningen till att jag inte tycker att stång = samma sak som vilket bett som helst, är för att stången i och med att den ger en hävstångseffekt pga sin konstruktion är en upptrappning av styrka. En stång är starkare än ett tränsbett helt enkelt, så när man sätter på en sån väljer man att ta till hårdare/starkare hjälpmedel.

Jag har inget emot att folk rider på bett (så länge de inte drar i tyglarna), men jag tycker bara det är intressant att så många starkt motsätter sig vissa mekaniska hjälpmedel, som t.ex. då graman, medan de glatt omfattar andra sådana, t.ex. stång, när de båda är en upptrappning av styrka;

från tränsbett till stångbett
vs. från vanliga tyglar till gramantyglar

Jag inser att jämförelsen med graman börjar halta i nåt skede, om vi går in på varje liten inverkan i detalj, men faktum kvarstår att båda pga sin konstruktion är en upptrappning i styrka, och den ena formen av det (graman) motsätter man sig hårt, medan den andra formen av det (stångbett) glatt omfattas. Jag tycker det är lite motsägelsefullt helt enkelt.

*kl*

Ni som diskuterar i den här tråden är uppenbarligen mycket mer införstådda än mig i allt vad betsling heter, men jag ville ändå infoga min (personliga) syn på stångbettet.

Jag har ridit min häst på vanligt tredelat tränsbett i åratal. Det har väl varit hyfsat, men hon har ofta varit spänd och hoppig, samt protesterat mot framåtdrivande hjälper. (bäst att skriva att hon är kollad och frisk ;))

Har nu prövat (under ett vakande öga av min vän som ridit sina hästar på stång så länge jag vet) testat att använda blank stång med enhandsfattning vid ett tiotal tillfällen. Hästen blir som förbytt. Hon går villigt fram, med fin överlinje. Blir inte längre spänd, vad jag kan känna, och letar inte heller saker att skygga för. Allt blir med andra ord så mycket mer harmoniskt, och jag tar knappt i bettet alls, utan styr genom neckreining och vikt.

Jag upplever alltså att min häst blir tryggare och förstår vad jag ber om mycket lättare, utan att jag behöver inverka knappt alls.

Sen har jag blivit mörkrädd av att läsa den här tråden, där vissa säger att det är rent livsfarligt att rida på stång. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre.

Jag tycker att man mycket väl kan jämföra stångbett och graman, för att de båda är mekaniska hjälpmedel som används av ryttare för att få hästens huvud och hals i en position där de vill ha dem. Det är knappast en långsökt slutsats? Vad använder ni stången till om inte det?
Jag använder inte stången till att placera hästens huvud. Jag använder stångbettet för att kommunicera med hästen. Precis som ett tränsbett. Skillnaden är att med ett stångbett finns flera variationer. (varför tror du dressyr tävlas med kandar?)

Idag tycker jag bara att jag ser en massa AR-tränare som säljer stångbett åt folk de första de gör på den första kursen de går på. (Det är inte hörsägen, jag har själv varit med vid tre såna tillfällen med tre olika tränare som alla räknas till "de främsta", välkända riddare med många elever). Och ärligt talat gör det mig upprörd, för det blir hästen som förlorar på att man tar dylika genvägar.
Här har vi olika erfarenhet och det är ju som det är. Det finns bra och dåliga tränare inom alla inriktningar.
Jag frågade en person som hade gått en (1) AR-kurs och därefter genast fått/köpt en stång av sin tränare, varför tränaren hade föreslagit att denna person skulle köpa stången. Svaret blev "Jag måste ju få min häst att gå i form".
Ska man skratta eller gråta? Det låter fullständigt befängt i mina öron.
Jag frågade en annan person som red för en annan av de ovan nämnda AR-tränarna, på stång, varför stången nu hade kommit in i bilden. Svaret blev denna gång att "vi inte får rida ett enda steg för vår tränare utan att formge hästen".
Detta låter också väldigt underligt, men som sagt. Det finns bra och dåliga tränare...
Dessutom kan man ju formge hästen med ett tränsbett också.

Din häst är din bäste lärare. Ta gärna hjälp av en bra tränare också som kan se från marken och foga ihop det med din egen känsla. (För att ta reda på om det du känner är vad som faktisk sker i hästkroppen.)

En stång är starkare än ett tränsbett helt enkelt, så när man sätter på en sån väljer man att ta till hårdare/starkare hjälpmedel.
Nej. en stång behöver inte vara starkare. Det beror på hur den används. Den kan däremot bli starkare.
Jag har inget emot att folk rider på bett (så länge de inte drar i tyglarna), men jag tycker bara det är intressant att så många starkt motsätter sig vissa mekaniska hjälpmedel, som t.ex. då graman, medan de glatt omfattar andra sådana, t.ex. stång, när de båda är en upptrappning av styrka;
Som sasgt, det behöver inte alls vara upptrappning av styrka. Det beror på hur den används. Det kan också vara ett finstämt verktyg för kommunikation.

Du har ju själv precis nyss beskrivit AR som mer snäll i meningen utifrån hästens förutstänningar i den andra tråden
Jag beskrev att man i större utsträckning utgår från hästens fysik i träningen. Om du menar att det är snällt så får du kalla det för det. Jag menar att man tänker en annan väg när det gäller träning av hästen och tex att syftet inte är en uppvisningsmässig rörelse utan att man rider rörelser på det sätt som är lämpligt för hästen med tanke på fysik och utbildningsståndpunk.
Vilken kompetens har BB eller MH eller EJ i fysiologi?
Absolut ingen aning. Nu har jag ju ingen erfarenhet alls av två av dem så det blir svårt att svara på.
Och man kanske måste ha en viss insikt i fysiologi för att förstå att allt som låter bra inte är snällt
Det håller jag med om. En tränare som jag haft mycket med att göra diskuterar alltid frågor och funderingar han har med en som har utbildning på hästens fysiologi. Det är en viktig del i honom för att komma framåt i sina tankar om hästens träning.
allt våld är inte uppebnbart[/QUOTE
Där är vi överens!

Din häst är din bäste lärare. Ta gärna hjälp av en bra tränare också som kan se från marken och foga ihop det med din egen känsla. (För att ta reda på om det du känner är vad som faktisk sker i hästkroppen.)

Finns ju ett enkelt sätt att ta reda på det, full galopp framåt och sedan stanna, stannar hästen fortfarande med lång hals och näsan fram så fine men troligtvis får dom flesta inte stopp på hästen utan den krullar ihop sig och springer vidare.

Problemet är ju att använder man bara den lilla lilla traven eller den lilla lilla galoppen som dom flesta gör så får man ju sällan det kvittot att hästen faktiskt är framme till bettet.

Aha, du har alltså haft det "hallejujah-moment" som delas av stångförespråkarna här på forumet. Då förstår du varför de är så kära i den. Allt känns så lätt plötsligt. Det är ju det som är faran med stången.

Om det nu är så att du har ridit på en enda sorts tränsbett som inte har funkat, så kanske det finns lite fler vägar att prova innan man tar till extremer som att lägga på en betsling som världens bästa ryttare bara använder ytterst sparsamt på sina mest välutbildade hästar. Du kan t ex prova någon annan sorts tränsbett, eller iom det absolut inte funkar, ett stångbett med bridongtygel, eller kanske i värsta fall någon bettlös variant. Kolla också upp tänder, sits/hand och om hästen har den grundutbildning som behövs för att jobba med en grundbetsling. I de allra flesta fallen är det där det brister.

Jag kontrollerar många många gånger under ett ridpass att jag har sökningen till handen.

Nu har jag inte sett dig rida, och ingen enskild person är intressant heller. För det handlar om en generell diskussion

Men en hel del har ju lagt in filmer på sig själva här. och jag har nog inte sett någon fått till sökningen till handen i den mening jag visar i den andra tråden

Allt hänger ju ihop biomekaniskt. jag vet ju inte hur det känns för den som rider, emn jag ser ju hur hästen rör sig och vad som inte händer i hästen

Tränare skriker bra - ja vissa filmer finns ljud ju - och jag bara va:confused:

jag vill inte vara elak alls observera det

Jag tycker att antingen är fråga om ren och skär okunskap från tränare brist på insikt. Men från elev perspektiv blri det ändå en slags lurenderejjeri då man faktiskt betalar sin tränare får en tjänst - som inte levereras

Jag vill påminna om varför jag tar den här diskussione n på detta sätt

Om eleven aldrig lärt sig rida hästen fram till handen - så kan den helt omöjligt känna skilnaden när hästen backar av

det finns inget tillstånd att backa av ifrån

Problemet är ju att använder man bara den lilla lilla traven eller den lilla lilla galoppen som dom flesta gör så får man ju sällan det kvittot att hästen faktiskt är framme till bettet.

PRÄSAJSLY

och det sätt som man får fram hästen till bettet är ju att få snurr på bakbenen så att de lyfter ryggen

Man får aldrig ihop ngn häst i snigeltempo

och det syns på alla filmer, särskilt nordisar och där vet jag vad jag talar om

Titta på ett benpar i taget itrav - kolla bakbenen utan att kolla frambenen - de ser ju för f*n ut att skritta. och frambenen - lätthet - nej - tunghet

Nordisar har ju noll naturligt sväv moment

och sedan när det skall galoppera sså är det flackt och f-y-r- t- a- k- t- i- g-t

Igen - jag vill itne vara elak men om man pratar om fram till handen
vägen dit går genom att man får snurr på bakbenen

Om de itne snurrar - hur f*n skall hästen kunna kliva in ihanden?:confused:

Det är när den börjar ta rejäla taktfasat kliv som det bärjar hända grejer

Särskilt på en nordis då så får man itne röra den i munnen - då ramlar den pladask ner i den där lunstraven utan svävmoment

Igen det måste sägas hundra gånger - jag har inget behov av att vara elak, och göra någon ledsen - men fram till handen - era tränare har ingen aning :crazy: om hur det känns - hur det uppnås

Får man en kortryggad nordis att kliva in i handen så skumpar det av guds nåde när det blir sväv i traven. bäckenet far som en torktumlare i galoppen.
MEN hästen är i balans den är ren i takten

Man kommer aldrig till den rena takten utan att få denna snurr bakifrån.
Det måset till svävmoment för att bakdelen skall hinna in

Hästen måste få ta i med hela bakdelen för att lyfta ryggen. Man kommer aldrig dit med fisridning.

ochjag vet ju själv - det kräver sin man/kvinna att få snurr på bakdelen åp en häst som är så fratmung som Nordisar är - utan att de ramlar på framdelen och springer - och de är löskigt - och då åker stången på - för kontroll

En liten hint

En liten hint - min häst tar nog 1 travsteg när en stångriden tar 2...
Ju bättre balans - ju långsammare takt kan hästen gå i

stången gör bara hästen manövrerbar i total obalans

och igen jag är ingen tränare själv - jag är bara en intresserad pensionär som blri upprörd av att de tar betalt, men framförallt att de utsätter hästarna för det här

Om eleven aldrig lärt sig rida hästen fram till handen - så kan den helt omöjligt känna skillnaden när hästen backar av.

Amen och halleluja. Där kom formuleringen jag letade efter.

Till övriga: Sen är det ju också så att sökning framåt-neråt handlar om betydligt mer än att hästen bara ska föra nosen framåt-neråt. Den ska också röra sig framåt genom hela kroppen, välva överlinjen, och komma upp med manken. Och där vill jag påstå att stången är extremt kontraproduktiv. Inte minst för att när hästen väl är satt i sån balans att den kan utföra det - då är det de allra minsta viskningarna till tygeltag som ska till för att inte störa. Och det spelar ingen roll hur mycket ni hojtar er blå om att skärpan sitter i ryttarens hand - stången förstärker genom sin hävstångseffekt ALLTID tygeltaget med en viss koefficient, runt fyra gånger på de vanligaste stängerna. Tar man det minsta tygeltaget man kan med träns och stång, så blir alltså signalen från stången fyra gånger skarpare. Även om man sitter helt still med handen stödd mot mankammen, så känns bettet fyra gånger så mycket så fort hästen tar fram nosen det minsta. Det går inte att prata bort, det är mekanik.

Jag använder inte stången till att placera hästens huvud. Jag använder stångbettet för att kommunicera med hästen. Precis som ett tränsbett. Skillnaden är att med ett stångbett finns flera variationer. (varför tror du dressyr tävlas med kandar?)

Här har vi olika erfarenhet och det är ju som det är. Det finns bra och dåliga tränare inom alla inriktningar.

Ska man skratta eller gråta? Det låter fullständigt befängt i mina öron.

Detta låter också väldigt underligt, men som sagt. Det finns bra och dåliga tränare...
Dessutom kan man ju formge hästen med ett tränsbett också.

Äsch, får inte till citaten som jag vill ha dem...har nog gått och blivit oteknisk på gamla dar. :D

Jag vet, jag tycker också att det låter hemskt illa och det är därför jag börjat motsätta mig stånganvändningen inom AR såsom den enligt min erfarenhet ser ut idag. Som sagt, om nån nu känner att de vill hänga på en stång efter att hästen är närapå färdigutbildad och har uppnått den där höga nivån av ridkonst som Bent mumlade om ;) när jag var med i svängarna, så är det inte mig emot, men att jag ser fler och fler tränare på riddarnivå som är hur välkända som helst propagerar för det redan från kursdag 1 tycker jag är skrämmande.

Vilka variationer är det du tycker att du får på en stång som du inte har på ett tränsbett, och varför behöver du stången till det? Inget illa menat, men vad jag är ute efter är alltså varför man/du/någon behöver den/vill använda den, istället för att utveckla sitt hjälpsystem så att man kan göra samma saker på ett tränsbett?

(förtydligande: snackar i första hand blank stång här, "standard" kandarbetsling med bridong är lite annorlunda för mig)

KL

Inte personligt till dig som ryttare - utan som skribent - altså jag svara på tonen i det du skriver

Jag kan inte låta bli att reagera på den, och detvar väl därför jag drog in MH i detta för där rä det verkligen halleluja jag har uppfunnit hjulet

MIn kommentar är ja - man kan tala om ramen - men sedan är det en helt annan sak att få hästen att arbeta inom ramen

Ibland/ofta är det rent pinsamt...

Jag vill inte vara elak, men ni är faktiskt lite lurade

säger ni - ja men jag vill rida såhär fine - live and let live.

Men börjar man prata om sin egen ridning och fram till handen och ramar och det på bilder här ser ut som vilken ridskola som helst, det händer liksom inget i hästen av detsom sägs

Då kan jag var artig och tyst, eller så kan jag protestera att Nej nu har ni nog missförstått de där begreppen

Jag tycker att det är bra att du kommit till en possition där du inte vet vad du skall tro längre - för då har du kommit till utveckling och kan börja tänka själv.

Grattis

Det är lätt att tolka det svar man får av hästen som att den är nöjd. Rollkur ryttarna tycker ju också deras hästar är så lugna och avlappnade

det är kuvade de är - sedan vill inte alla se det men det är en helt annan diskussion

det är inte livsfarligt att rida på stång - men inte snällt. Den är skarp

Det finns helt andra sätt att lösa dina ridproblem, om in tränare inte vet om dom - kommer denne att föreslå och propagera för stången

Nej. en stång behöver inte vara starkare. Det beror på hur den används. Den kan däremot bli starkare.
Som sasgt, det behöver inte alls vara upptrappning av styrka. Det beror på hur den används. Det kan också vara ett finstämt verktyg för kommunikation.

Men den rent mekaniska konstruktionen av ett stångbett vs den rent mekaniska konstruktionen av ett tränsbett gör stångbettet starkare genast man tar i det.

Tygeltag X på tränsbett = hästen känner styrka Y
Precis samma tygeltag X på stångbett = hästen känner minst 4 gånger styrka Y

Det är för mig ett glasklart fall av upptrappning av styrka. Man kanske som ryttare känner sig lätt på handen, men för hästen känns det ca fyra gånger starkare än så och för mig är det hästens perspektiv som måste bli det avgörande.

Svea skrev ungefär det jag tänkte skriva:

Och det spelar ingen roll hur mycket ni hojtar er blå om att skärpan sitter i ryttarens hand - stången förstärker genom sin hävstångseffekt ALLTID tygeltaget med en viss koefficient, runt fyra gånger på de vanligaste stängerna. Tar man det minsta tygeltaget man kan med träns och stång, så blir alltså signalen från stången fyra gånger skarpare. Även om man sitter helt still med handen stödd mot mankammen, så känns bettet fyra gånger så mycket så fort hästen tar fram nosen det minsta. Det går inte att prata bort, det är mekanik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 329
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama