Sv: Ridning på en hand
jag är egentligen för feg att skriva sådär i klartext - det är du bättre på.
I alla fall - PRESAJSLY i allt du skiver
Kanske tror folk att backa av från handen är bakom tygeln
det är det inte, det är bara att slut gå emot den - exakt vad ni tycker i uppnår och är lyckliga för
Det allra svåraste att lära sig är att skilja på hänga i tygeln och ta stöd. En häst som tar ett kraftigt stöd - nordis tex måste man ha en rejäl bålstyrka för att klara - utan att börja fippla
men det är överlag generlfelet som folk gör; att när hästen söker stöd så rör rytaren bettet och sabbar allt så hästen backar från handen
Det man vill ha är ett STÖD inte a la ihopkrullad Dressyrhäst - den har näsan inåt och är tung i handen. Utan stöd med näsan framme. Vad som uppnås med stång är ju precis samma silhuett som den hopkrullade Dressyrhästen men kontakten är lätt - beroende på att stången är skarp
Dåliga Dresyrryttare böjrar rida med kandar för att de är trötta i armarna
KL
(ber om ursäkt allmänt för min kackiga skrivning - blir för ivrig liksom, och då börjar bokstäverna hoppa runt )
Amen och halleluja. Där kom formuleringen jag letade efter.
Till övriga: Sen är det ju också så att sökning framåt-neråt handlar om betydligt mer än att hästen bara ska föra nosen framåt-neråt. Den ska också röra sig framåt genom hela kroppen, välva överlinjen, och komma upp med manken. Och där vill jag påstå att stången är extremt kontraproduktiv. Inte minst för att när hästen väl är satt i sån balans att den kan utföra det - då är det de allra minsta viskningarna till tygeltag som ska till för att inte störa. Och det spelar ingen roll hur mycket ni hojtar er blå om att skärpan sitter i ryttarens hand - stången förstärker genom sin hävstångseffekt ALLTID tygeltaget med en viss koefficient, runt fyra gånger på de vanligaste stängerna. Tar man det minsta tygeltaget man kan med träns och stång, så blir alltså signalen från stången fyra gånger skarpare. Även om man sitter helt still med handen stödd mot mankammen, så känns bettet fyra gånger så mycket så fort hästen tar fram nosen det minsta. Det går inte att prata bort, det är mekanik.
jag är egentligen för feg att skriva sådär i klartext - det är du bättre på.
I alla fall - PRESAJSLY i allt du skiver
Kanske tror folk att backa av från handen är bakom tygeln
det är det inte, det är bara att slut gå emot den - exakt vad ni tycker i uppnår och är lyckliga för
Det allra svåraste att lära sig är att skilja på hänga i tygeln och ta stöd. En häst som tar ett kraftigt stöd - nordis tex måste man ha en rejäl bålstyrka för att klara - utan att börja fippla
men det är överlag generlfelet som folk gör; att när hästen söker stöd så rör rytaren bettet och sabbar allt så hästen backar från handen
Det man vill ha är ett STÖD inte a la ihopkrullad Dressyrhäst - den har näsan inåt och är tung i handen. Utan stöd med näsan framme. Vad som uppnås med stång är ju precis samma silhuett som den hopkrullade Dressyrhästen men kontakten är lätt - beroende på att stången är skarp
Dåliga Dresyrryttare böjrar rida med kandar för att de är trötta i armarna
KL
(ber om ursäkt allmänt för min kackiga skrivning - blir för ivrig liksom, och då börjar bokstäverna hoppa runt )
Senast ändrad: