Ridning på en hand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridning på en hand

OT fortsätter.. förlåt jacko.
han trivs bäst med ett bett som rör sig så lite som möjligt i munnen på honom och när det används ger ett jämt tryck i munnen så som jag har tolkat honom. om det innebär att han inte accepterar ett tränsbett så gör han inte det..
Det kan vara en filosofisk fråga och dessutom OT, men måste man få en häst att acceptera olika typer av bett, sadlar osv bara för att eller kan man nöja sig med det som hästen trivs med från början?

Jag förstår vad du menar här. Det finns en liten hysteri att 'alla bör rida på tränsbett, och de som säger att hästen inte trivs med tränsbett kan inte rida' (hårt förenklat)

Jag vill inte bli delaktig i en sådan diskussion, men jag tänkte dela med mig av ett tips. Min häst är likadan, han gillar inte att det 'trasslar sig' i munnen och har haft jättesvårt att gilla tränsbett. Stången är superbra att rida på, blir aldrig några tjorv eftersom det sitter där det sitter och kan inte åka någonstans. Jag vill kunna rida på tränsbett av olika anledningar, och det har gått mkt bra emellanåt, men ibland kan han bli tokig på det - dag för dag bestämmer han sig hur han ska ha det.

Men nu har jag hittat receptet. Jag kör med litet 2-delat eggbett och så har jag slängt på rejäla bettskivor, som en riktig ponny ser han ut. Som det känns nu så är han lugnare än någonsin i (tränsbetts-)munnen, bettskivorna stabiliserar upp bettet och det ligger otroligt stilla i munnen, ganska likt stången skulle jag tro, fast det är ledat och utan stänger :D. Han kan få för sig att ibland vifta på huvudet (när han inte får springa eller bocka eller busa) vilket leder till att han drar i bettet sidledes vilket antagligen blir lite obekvämt i munnen på han, detta i sin tur gör att han blir less på bettet och protesterar än mer genom hela passet. Nu med bettskivor så sitter bettet som en smäck och han kan tjorva på utan att bettet sen pajar allt. Han tjorvar och sen är det bra och vi kan fortsätta som om inget hänt. Så jag vill slå ett slag för bettskivor :idea:

Senast ändrad:

Åh! va kul att du delar med dig av dina filmer! Kul att se trevlig ridning :)

Och till Jacko!
Vilka fina bilder! Ni ser så harmoniska ut. Och grattis till bebben :laugh:

Parerstänger på bettet är till för just detta. Finns eggbett med parerstänger, och ett oledat, rakt, skramlar ännu mindre i munnen på hästen än ett ledat : )

bullshit att bara stångbett funkar - särskilt på en unghäst.

jag tycker det är lite märkligt att det finns så många hästar som inte kan ridas på ett vanligt tränsbett?

jag anser att en häst "ska" acceptera bettet. Precis som den "ska" acceptera skänkeln. ;) Självklart är hästar individer, men om en häst inte "tål" ett milt och vanligt bett tycker jag inte att stång nödvändigtvis är den bästa lösningen på problemet. Då tycker jag man ska skola om sin häst.

Jag tror också att många har en tendens att skylla både det ena och det andra på tränsbettet, eller utrustningen över huvud taget.

Däremot har jag full respekt för att det kan vara svårt att passa till tränsbettet så att hästen blir helt nöjd. Min häst är väldigt petig, han gör alla grejer på vanligt tränsbett i fin form, men är inte helt 100% nöjd utan går och småspänner sig. Han går till vardags på en delad spärrad stång med dubbla tyglar, med stångtygeln hängande och på tvåhandsfattning. Hade jag haft tillgång till en duktig smed hade jag beställt exakt samma munstycke, fast som baucher-bett, det skulle nog vara perfekt för honom.

Precis, hästar är ju minst lika olika skapta i munnen som de är på ryggen, men de förväntas använda ungefär samma bett. Och då gärna det bett som vunnit i reklamkriget. Tyvär är det inte kutym att anlita en bettprovare på så sätt som man anlitar en sadelprovare, men behovet är nog minst lika stort. Det är en djungel där ute med bett, endel markandsför som milda men är omilda, beroende på inriktning och mode inom den så väljer man ofta som sina kompisar. Jag tänker inte bara på "vår" inriktning här, utan även på dressyr, hopp, western, islandshäst osv osv...

Så kanske det helt enkelt är fel form, fel tjocklek eller fel bredd på suberdoos tränsbett emedan stången passar munformen bättre?

Sedan finns det de som anser att man ska variera mellan olika bett för att minska risken för skav och nötning på samma ställe, medan andra anser att man ska ha samma bett för stabilitetens och vanans skull. Alla är saliga på sin tro och vem ska man tro på? Den som gapar högst? För de har ju alla sina vettiga argument!

Själv rider jag på ett tredelat tränsbett sedan många år. Hästen går utan nosgrimma och håller ihop munnen bekvämt under arbete med ett vackert, vitt läppskum. Så jag tycker att det jag har nu duger, tills min häst eller tränare säger annat.

[
Så kanske det helt enkelt är fel form, fel tjocklek eller fel bredd på suberdoos tränsbett emedan stången passar munformen bättre?
Jag tycker det är svårt att hitta bett av rätt storlek ibland. Det finns tex westernbett som är väldigt bra formade. De ligger väldigt väl i hästmunnen och är dessutom oftast tunna så de inte tar så stor plats. De tränsbetten borde finnas i små storlekar också. Jag har just letat bett till liten ponny som ska vänjas vid träns, men inte fanns de betten i mindre än 12,5 cm. Det är synd. (det fick bli ett rakt bett i 9,5 istället)

Det kan vara en filosofisk fråga och dessutom OT, men måste man få en häst att acceptera olika typer av bett, sadlar osv bara för att eller kan man nöja sig med det som hästen trivs med från början?
[/QUOTE]
Det håler jag med dig om. Varför måste hästen till varje pris kunna ridas på flera olika sorters bett hela tiden?
Om hästen trivs, arbetar med sin kropp på rätt, blir stark och gymnastiserad, finns det inget egenvärde i att den absolut ska kunna det med ett annat bett i munnen. Det viktiga är att man kommer framåt, utvecklas. Som så många sagt tidigare: man använder det som fungerar.

jag tycker det är lite märkligt att det finns så många hästar som inte kan ridas på ett vanligt tränsbett?

jag anser att en häst "ska" acceptera bettet. Precis som den "ska" acceptera skänkeln. ;) Självklart är hästar individer, men om en häst inte "tål" ett milt och vanligt bett tycker jag inte att stång nödvändigtvis är den bästa lösningen på problemet. Då tycker jag man ska skola om sin häst.

Jag har också alltid tyckt att hästar ska kunna ridas på tränsbett. Men numera sitter jag på en häst som inte tycker om tränsbett. Raka bett går inte, tvådelade går ännu sämre och tredelat går men är inte populärt.
Till historien kan tilläggas att hästen ridits på Mylerbett i flera år och min teori är att det är därifrån hästen inte tolererar att bettet "rör sig i munnen". Det borde då vara enkelt att bara ha ett rakt tränsbett = katastrof. Hästen går som en stjärnkikare fast i riktning rakt framåt/utåt (svårt att beskriva).
Bäst går hästen på kandarstång med rörliga skänklar, låg tungfrihet. Där rider jag utan nosgrimma och med knapp kontakt i munnen. Hästen är supernöjd, bär sig själv, jag reglerar den med sitsen och tar knappt i munnen. Rider jag på tränsbett skakar hästen på huvudet mer eller mindre hela tiden (även på lång tygel) och det blir ofta dragkamp även i skritt. Jag rider väldigt lite "för hand" så jag vet att hästen inte protesterar på hård hand, jag rider alltid mkt med sitsen men det känns som att hästen med tränsbett är fullt upptagen med att irritera sig på det. Därav min förklaring till att det funkar bättre på stången = hästen koncentrerar sig på annat än att sura på bettet.

Hur ska man tolka detta..? Är jag en urkass ryttare? Är hästen oskolad? Eller är det helt enkelt så att hästen valt vad den tycker om även om det inte är enligt regelboken?

Jag är ganska förbryllad eftersom jag också alltid tänkt i banorna "ska kunna ridas på tränsbett"... :crazy:

Senast ändrad:

Jag är ingen proffsryttare, så jag är verkligen inte rätt person att uttala mig. Jag kan bara uttala mig utifrån det jag får lära mig av tränare och hästar.

Självklart är hästar individer och är det något som inte funkar får man givetvis hitta en annan väg. :idea:

Men jag tycker det är konstigt att det inom AR verkar finnas gott om hästar som inte "går" att rida på tränsbett. För mig signalerar det felaktig skolning först och främst. Att hästen inte kan lägga vikten bak och länga sin överlinje och mjukt söka kontakten på bettet.

Sen säger jag inte att det är så i 100% av fallen förstås, men nog verkar det vara överrepresenterat bland akademiska ryttare att ha hästar som inte kan ridas på vanliga bett?

Självklart tycker jag man ska se till hästens bästa! Och funkar hästen bäst på eggbett, eller med parerstänger - FINE! :laugh:

Jag tycker bara inte om man tittar sig omkring att hästens problem huvudsakligen verkar vara bettrelaterade. De är ryttarrelaterade. Folk kan inte rida helt enkelt. Och det kan ta sig uttryck i hästar som går emot bettet, är tygelhalta, knäpper av osv. Om man lagt år på att grundskola ryttarna tror jag att merparten av hästar gått att rida på en ganska vanlig utrustning?

Obs: jag kan inte heller rida. Men jag skyller inte på bettet heller.

Jag har ingen större insikt i AR, jag har aldrig ridit AR eller Barock eller vad det nu ska kallas. Jag är en "vanlig" ryttare som bara tittar in här ibland för att det är intressant. När jag läste det suberdoo skrev om sin häst som bara vill gå på stång tänkte jag att jag kände igen mig i hästen jag rider. Det är enda gången i mitt hästliv jag upplever att en häst så uttalat ratar tränsbett till förmån för något skarpare (och det inte bara är ryttaren som tror det eftersom hästen så fint böjer nacke för stången ;)). En egendomlig upplevelse ska jag säga. Hade jag inte självt vetat hur just den häst jag rider känns på både stång och tränsbett hade jag sagt "gå hem och träna på tränsbett". Men det sätt ryggen kommer upp och hela hästen lyfter... Ja, jag är lite förvirrad då det skakar om min grundinställning att mildast är bäst...:o

Och jag har verkligen ingen susning. Jag har ridit på kandar 2 ggr i hela mitt liv och aldrig på enbart stång. :D (Men har haft en häst som inte accepterat bettet på rätt sätt och jag har ändå inte behövt sätta in stång, "bara" balansera om honom. Fast det tog ju ett tag!)

?
Jag tror inte de är seciellt många heller. Undantag finns alltid men många borde det absolut inte vara.
.

Fast där är vi oense. i tråden där alla AR ryttare vägrar svara, (utom du) ang stångridning och varför det är så vanligt inom just den grenen, så konstaterar flera att det verkar vara norm just inom den grenen, att just AR hästar "inte funkar på tränsbett".

Jag tror många tyvärr blir lurade i resonemanget att "hästen inte funkar på tränsbett", men den funkar på stång för "hästen mjuknar och ger efter då". Det är inte samma sak som att det funkar bättre. Med ett mildare tränsbett blir problem/protester/brister i ridningen tydligare och kommer fram. På stången blir känslan för ryttaren bättre, för hästen ger sig för stångens tryck, ger sig, släpper och blir eftergiven i nacken, pga bettets skarphet och dess inverkan på nacke och käke, och tolkas det av ryttaren som att "det funkar".

Ja, det verkar som det är många hästar som inte går att rida på tränsbett, och jag vet inte om det är pga av att ryttaren och/eller hästen är oskolade eller om det är så att de inte trivs på tränsbett. en tanke som precis slog mig är ju att det är relativt många som börjar rida AR för att hästarna/ryttarna inte trivs (passar in?) i den traditionella dressyren. Kanske är det de hästar som inte tycker om tränsbett som hamnar här, eller annars är det en hype i AR att rida på stång..

Jag är också en sketen vanlig ryttare utan extra ordinära kunskaper, men jag kan bara lyssna på min häst och göra det bästa av det vi har.. :)

Jag tror att det ligger otroligt mycket i det, skulle jag hitta ett tränsbett som var exakt rätt längd, rätt antal ledningar på rätt ställen för min häst så skulle han noguppskatta detta lika mycket som stången jag har gjort till honom, men eftersom jag inte har hunnit göra mer än ett tränsbett, och provat de flesta på marknaden så har jag inte hittat det ultimata än.. Men hittar jag koden till min hästs "tränsmun" så rider jag gärna honom på tränsbett som omväxling..

Det håler jag med dig om. Varför måste hästen till varje pris kunna ridas på flera olika sorters bett hela tiden?
Om hästen trivs, arbetar med sin kropp på rätt, blir stark och gymnastiserad, finns det inget egenvärde i att den absolut ska kunna det med ett annat bett i munnen. Det viktiga är att man kommer framåt, utvecklas. Som så många sagt tidigare: man använder det som fungerar.[/QUOTE]

Jag är väldigt inne på det här med att använda mig att saker som fungerar, och ridstilar som funkar till mig och min häst..
Jag är lååångt ifrån fulllärd, inte ens i närheten och min bästa lärare är min prins. Lyssnar jag på honom så får jag veta när nått är rätt eller när nått är fel. Eftersom jag värderar han så högt så vore det ju endast klumpigt och dumt av mig att inte gör det. Vem mer än han kan veta vad som är bäst för honom?

Ja, och om du hela tiden har i bakhuvudet att ha mjuk och följsam hand och lättare kontakt med ditt stångbett och jobbar med sätet så som bortkommen skrev så är det gott nog! En nöjd häst är en lycklig häst.:laugh:

Jag tror att det kan vara lite av nyckeln i en del fall. Att man är "rädd" för stången i början och därför anstränger sig att rida mer med kroppen = mycket nöjdare häst än när man rider "med ryggmärgen" och mer eller mindre omedvetet arbetar mycket med händerna.

Jag märkte iaf på mig själv när jag började med stången för många år sen att jag mycket lättare faller tillbaka i urgamla ovanor från ridskoletiden när jag red med en tygel i varje hand(tränsbett), men blev markant mjukare med enhandsfattning(stång)!
Detta är så klart något som jag jobbat med hos mig själv och ständigt blir bättre på, men det kräver mycket arbete att lära om! Jag tror att det kan vara en förklaring till alla dessa hästar som "går så mycket bättre på stång". Ryttarna vågar inte längre rida med händerna på samma sätt, och det hela blir alltså behagligare för kusen. (samma förändring hade säkert skett även utan bettbyte alltså, om ryttaren haft kroppsmedvetenhet att upptäcka sina ovanor med handridning)

/Migo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 329
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama