Sv: Ridning på en hand
Sen är vi oftast inte lika rädda för stänger som man är traditionellt. Eftersom handen används annorlunda inom AR blir det inte samma sak som att sätta ett stångbett på en ridskolehäst precis.
Vi använder i allmänhet det bett och den utrustning i övrigt som fungerar. Det är det viktiga.
Tyvärr är långt ifrån alla ryttare intresserade av en riktig grundutbildning. Det är många som bara vill fort framåt och ska man ha en gedigen grund att stå på tar det tid. De vill gå framåt mycket fortare än de är redo för. Ofta tänker de på samma sätt när det gäller träningen av hästen också och då blir det inget vidare resultat.
Det finns inte fler såna hästar inom AR än inom någon annan inriktning,.Men jag tycker det är konstigt att det inom AR verkar finnas gott om hästar som inte "går" att rida på tränsbett.
När häsnten har en bra grundutbildning är stången ofta ett bättre verktyg än ett tränsbett för att inverka med. Precis som dressyrryttare som använder kandar så kan man vara mer exakt med en stång.För mig signalerar det felaktig skolning först och främst. Att hästen inte kan lägga vikten bak och länga sin överlinje och mjukt söka kontakten på bettet.
Sen är vi oftast inte lika rädda för stänger som man är traditionellt. Eftersom handen används annorlunda inom AR blir det inte samma sak som att sätta ett stångbett på en ridskolehäst precis.
Vi använder i allmänhet det bett och den utrustning i övrigt som fungerar. Det är det viktiga.
Nej säger jag. Jag känner inte till mer än en häst som inte klarar av tränsbett med det är en fd travhäst som gått på bana i nästan 10 år innan omskolning och när han får tränsbett i munnen blir han hyperstressad och tror han ska tävla. Han är ju ett undantag helt klart. Annars vet jag ingen som inte går att rida på tränsbett. Däremot vet jag flera som trivs bättre med stång. En stång är så stabil i munnen på hästen och många hästar trivs bättre med det. Det blir inte så mycket signaler för hästen. Allt blir tydligare och därmed enklare för hästen. (men det kräver förstås att även ryttaren kan hantera en stång)Sen säger jag inte att det är så i 100% av fallen förstås, men nog verkar det vara överrepresenterat bland akademiska ryttare att ha hästar som inte kan ridas på vanliga bett?
Absolut. Där är vi helt överens.Jag tycker bara inte om man tittar sig omkring att hästens problem huvudsakligen verkar vara bettrelaterade. De är ryttarrelaterade. Folk kan inte rida helt enkelt. Och det kan ta sig uttryck i hästar som går emot bettet, är tygelhalta, knäpper av osv.
Om man lagt år på att grundutbilda ryttarna så kunde merparten av dem sedan rida med vilken utrustning som helst tror jag.Om man lagt år på att grundskola ryttarna tror jag att merparten av hästar gått att rida på en ganska vanlig utrustning?
Tyvärr är långt ifrån alla ryttare intresserade av en riktig grundutbildning. Det är många som bara vill fort framåt och ska man ha en gedigen grund att stå på tar det tid. De vill gå framåt mycket fortare än de är redo för. Ofta tänker de på samma sätt när det gäller träningen av hästen också och då blir det inget vidare resultat.