Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Hur ställer du dig till att det finns barn som inte gör motstånd, säger nej, utan tror att "det ska vara så"?

Tror du att de vill det? Jag tror aldrig att man kan säga att ett barn vill ha sex. Dessutom känns begreppet våldtäkt inte ens nödvändigt då det gäller ett barn. Det är sexuellt utnyttjande. Du säger ju det själv, barnet kan inte ansvara för sin sexualitet, denna är inte mentalt utrustad för det.
Det är STOR skillnad på en 14 årig tjej och ett litet barn. :mad:

Vad anser du är våldtäkt? Allt sex som inte är tillåtet? Så om mannen istället varit en 17 årig pojke. Tjejen fortfarande kring 14 år? Våldtäkt?

Tror du att de vill det? Jag tror aldrig att man kan säga att ett barn vill ha sex. Dessutom känns begreppet våldtäkt inte ens nödvändigt då det gäller ett barn. Det är sexuellt utnyttjande.
Det är här brottsrubriceringen har skärpts. Sexuellt utnyttjande har blivit våldtäkt. Då förstår du kanske vad jag menar. Jag pratar om brottsrubriceringens skärpning till att gälla alla under 15. Inte att jag inte anser att det är skillnad på en 14-åring aktiv som är ihop med någon i första ring och en treåring som blir våldtagen (inte sexuellt utnyttjad längre) av en vuxen eller tonåring.

Hade du känt till hur den nya lagen ser ut hade du inte behövt anta att det är mina egna påhitt. Eller insinuera något så gräsligt som att jag menar att smårollingar vill ligga med vuxna. Med din definition av våldtäkt pekade jag bara på det jag anser vara ett problem med den.

Senast ändrad av en moderator:

Det är här brottsrubriceringen har skärpts. Sexuellt utnyttjande har blivit våldtäkt. Då förstår du kanske vad jag menar. Jag pratar om brottsrubriceringens skärpning till att gälla alla under 15. Inte att jag inte anser att det är skillnad på en 14-åring aktiv som är ihop med någon i första ring och en treåring som blir våldtagen (inte sexuellt utnyttjad längre) av en vuxen eller tonåring.

Hade du känt till hur den nya lagen ser ut hade du inte behövt anta att det är mina egna påhitt. Eller insinuera något så gräsligt som att jag menar att smårollingar vill ligga med vuxna. Med din definition av våldtäkt pekade jag bara på det jag anser vara ett problem med den.

Jag är fullständigt medveten om det. Det är ju den rubriceringen jag argumenterar emot!

Jag är fullständigt medveten om det. Det är ju den rubriceringen jag argumenterar emot!

Varför tycker du då inte att en 3åring som blir utsatt för detta har blivit utsatt för en våldtäkt utan bara för den mildare rubriceringen sexuellt utnyttjande? Det är väl bra att man ser allvarligare på det?:confused:

Menar du ärligt att det är det största problemet du stött på när det gäller ridskolor? Är det vanligt med män i stallarna som är där främst för att sätta på flickor?

Nej det är absolut inte det vanligaste problemet, men det är det största för det förstör så mkt av den tillflyckt dessa unga tjejer söker genom att finna en fristad och trygghet att kunna umgås med sin äölskade sköthäst.

OCH inte minst,, att kunna gå till ngn "äldre" (man) och ventilera sina problem,funderingar och sin älskade sköthäst hovvård och få råd i alla frågor utan att känna det som att den svarande enbart försöker linda in denna unga tjej i ett sexuellt utnyttjande.

Tro mig men jag har aldrig varit far till mitt eget barn, däremot många många gånger uppfattas som en god trygg fader till väldigt många unga tjejer på en ridskola i just stor Sthlm.

Jag blir alltid lika djupt berörd när dessa unga tjejer söker trygghet,ventilerar privata saker och uppfattar mig som en trygg man man kan söka stöd och få råd ifrån.

Jag blir lika illa berörd utifrån vad dom många ggr delger och det är det som gör mig så förbannad!!

Man säger att män beter sig som svin,, jag vägrar att skriva under på det. Däremot så finns det svin som beter sig som män!!

Varför tycker du då inte att en 3åring som blir utsatt för detta har blivit utsatt för en våldtäkt utan bara för den mildare rubriceringen sexuellt utnyttjande? Det är väl bra att man ser allvarligare på det?:confused:

Du läser nog inte det jag skriver tror jag.

Jag tycker INTE att det är bra att rubriceringen skärpts, eftersom jag anser att en våldtäkt är en våldtäkt. En våldtäkt är då någon tvingas ha sex mot sin vilja. Ett barn ställs inte inför det valet. Att ha sex med ett barn kan aldrig vara ömsesidigt, därför anser jag att det är ett utnyttjande. Att det bedöms mildare än våldtäkt kan knappast jag klandras för.
En 14 åring som frivilligt har sex med en 32 åring blir inte våldtagen, men enligt nya lagen blir hon det? FEL enligt mig. En 14 åring som tvingas till sex blir våldtagen.
Däremot tycker jag att 14 åringen som ha sex med 32 åringen blir utnyttjad, även om det är frivilligt.
Jag vet inte hur jag klarare ska uttrycka min ståndpunkt. Jag resonerar kring rubriceringen våldtäkt.
Så här tycker jag, jag klargör att jag inte tycker att sexuellt utnyttjande är ett milt brott. Det är FEL att ha sex med barn. Okej?

Senast ändrad av en moderator:

Menar du att våldtäkt alltid måste innehålla våld eller hot om våld?

Det hörs liksom på ordet ;)...

Blandar mig i debatten och tycker lite jag med:

1. VIDRIGT av mannen, som ridinstruktör är man idol och får absolut inte på något vis utnyttja sin position. Det finns ingen ursäkt överhuvudtaget.

2. Vad själva begreppet våldtäkt beträffar, är det ju tydligen lagstiftat så att det handlar om våldtäkt så fort det handlar om sex mellan underårig och överårig. Bra att skärpa straffet, MEN jag håller med om att det är att ludda till begreppen, för trots allt är det en skillnad på att bokstavligen bli tvingad till sex jämfört med att naivt och blåögt och av egen vilja ha sex med en äldre man. Jag tycker ocks- TROTS att jag anser ridlärarens uppträdande som helt oacceptabelt- att det är skillnad på brottet att untyttja en ung tjej som "tror" att hon faktiskt vill själv jämfört med att brutalt och våldsamt tilltvinga sig sex under fysiskt våld och /eller hot.

Så tycker ja, tralala...

Rubriceringen sexuellt utnyttjande och våldtäkt fanns båda innan också. Man valde att använda sig av den mildare rubriceringen sexuellt utnyttjande om man inte tyckt att det varit så "allvarligt" eller haft inslag av våld eller hotfullhet. Även när det gäller yngre barn än 14.

Skärpningen gäller även de som ger sig på små barn. Men praxis är det lite si och så med i våra domstolar. I lagstiftningen är sexuellt utnyttjande ett mindre allvarligt brott, oavsett vad du tycker. Och det förhöll sig till våldtäkt som ett mindre allvarligt brott innan 2005 också.

Men snälla rara, var inte så rabiat utan läs HELA inlägget!!!

Rubriceringen sexuellt utnyttjande och våldtäkt fanns båda innan också. Man valde att använda sig av den mildare rubriceringen sexuellt utnyttjande om man inte tyckt att det varit så "allvarligt" eller haft inslag av våld eller hotfullhet. Även när det gäller yngre barn än 14.

Skärpningen gäller även de som ger sig på små barn. Men praxis är det lite si och så med i våra domstolar. I lagstiftningen är sexuellt utnyttjande ett mindre allvarligt brott, oavsett vad du tycker. Och det förhöll sig till våldtäkt som ett mindre allvarligt brott innan 2005 också.

Det ligger ju liksom i händerna på dem som dömer.
Att benämna det våldtäkt är för mig en dålig lösning.

Men snälla rara, var inte så rabiat utan läs HELA inlägget!!!

Valsa in med påhopp för att jag inte delar din uppfattning. Suck. Och vad kul att du slog in den öppna dörren med ordets språkliga betydelse.

Många som har blivit utsatta som barn tycker det är en bra lösning. Det känns lite upprättande att man vågar kalla det våldtäkt.

Jag har inte hoppat på. MEN i mitt inlägg framgick det faktiskt BÅDE att jag tycker den begångna handlingen är avskyvärd OCH att jag noterat den nya lagstiftningen.

Att vi sedan tycker olika om hur illa det är att under kraftigt våld tilltvinga sig sex gentemot att utnyttja sin postion är en helt annan sak som vi inte ens behöver diskutera mer.

Ako- ridlärare som tycker det hela är vidrigt och en jävla skam för yrket, och som dessutom misstänker att hon vet vem skamfläcken till karl är.

Senast ändrad:

Nej du behöver inte diskutera. Men sex under kraftigt våld har en alldeles egen rubricering: grov våldtäkt.

*knapplån*

scheisse vilken lång och jobbig tråd med samma samma samma ord som flyter förbi och de flesta verkar vara på samma spår.. (utom en del naiva stackare som tror att fjortonåriga tjejer inte är ett piss intresserade av killar, sin kropp med mens och större bröst etc etc)

de flesta tänker nog att om en person är sexuellt utvecklad och själv tar initiativ, är aktiv etc så finns det ingen anledning att rubricera sexuellt umgänge som våldtäkt bara för att denne är under 15 år..

det kanske är dags att införa en zon mellan "våldtäkt" och "full sexuell frihet"? och sluta se det i enbart svart eller vitt..

Person under 13år kan i inget fall samtycka till sexuellt umgänge.
brottsrubricering: våldtäkt.

Person mellan 13år och 15år kan inte samtycka till sexuellt umgänge om den andra parten är minst 18år.
brottsrubricering: sexuellt utnyttjande.

Person över 15år bestämmer själv över sina sexuella relationer.

och jag har vart under 15 själv, klart att även unga tjejer är intresserade av sex och killar, även äldre.. ;)
de flesta fjortonåringa tjejer i stallet är verkligen inga naiva dockflickor som blir våldtagna till höger och vänster av alla män som närmare sig stallet..

Nej du behöver inte diskutera. Men sex under kraftigt våld har en alldeles egen rubricering: grov våldtäkt.
om man gillar det så då? :grin:

skämt åsido, sexuell kontakt utan båda parters medgivande är alltid våldtäkt.. har övervåld tagit till är det grov våldtäkt..

om man gillar det så då?

Oops, jag utelämnade visst ordet "tilltvingat" av bara farten ;)

skämt åsido, sexuell kontakt utan båda parters medgivande är alltid våldtäkt.. har övervåld tagit till är det grov våldtäkt..
Tyvärr praktiseras inte lagstiftningen inte alltid så. Även om du har rätt i sak. Lite för ofta agerar domstolar med ganska stort överseende mot förövaren.

ja, ibland förmildras en våldtäktsdom åt ena hållet, ibland åt andra.. :(
t.ex en lärare som är illa omtyckt pga betygssättningen kan åka dit om flera ungdomar gaddar ihop sig.. och även om det inte blir någon fällande dom så är skadan ofta redan skedd.. ja menar, trots friande dom så skulle man väl inte låta sitt eget barn gå hos den läraren som blev utsatt? :crazy: det är ju lätt att säga "han blev ju friad!" men en annan sak att fullfölja det som så lätt slinker ur käften på en.. :o
och tänk om det kanske verkligen hade vart så att han var skyldig? och blev friad? vem vet sanningen? :(

ett USB-uttag i nacken á la Matrix hade vart fint, bara att koppla in datorn och kolla vad som finns lagrat i minnesmediat.. :crazy:

Många som har blivit utsatta som barn tycker det är en bra lösning. Det känns lite upprättande att man vågar kalla det våldtäkt.

Men nu säger ju jag hur jag ser på det. Och varför jag ser det så.
Jag har förklarat det mycket ingående.
Att den enskilda personen tycker att det är skönt att det kallas våldtäkt då det inte är en egentlig våldtäkt? Tja, jag har aldrig diskuterat med en sådan person om det, och har svårt att ta ställning. Varför kalla det våldtäkt om man inte blev våldtagen? Det har väl snarare med att göra att man (läs: rättsväsendet) inte tar tillräckligt allvarligt på sexuellt utnyttjande om man måste lägga allt under våldtäkt för att få till en riktig dom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka