Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

;)
Jag reagerar också på att du använder ordet skyldig. Det är väl inget brott att förföra äldre killar och män? Inte ens för minderåriga flickor.

Det här börjar likna dagens sexlag ang prostitution.

Det är inte olagligt att sälja sex men däremot olagligt att köpa.

Dit jag vill komma är att en vuxen person (läs myndig) är ansvarig för sina handlingar och skyldig att följa lagen för i annat fall riskeras att fällas för brottslig handling.

En ung tjej som inte är myndig kan heller inte begå ngt olagligt om hon har sex med en myndig person utan det är endast den myndige personen som "luats" in i denna situation som begår lagbrott..

Man kanske ska be om att sin partner visar leg innan man drar ner byxorna.;)

Snarare många äldre mäns våta dröm och önskan att de ska vara mer lockande för unga tjejer än jämnåriga killar.

Då måste jag och mina kompisar vara helt onormala som bl.a tänder på Johnny Depp och män i vår omgivning som är över 30.

Helt ense med dig där. Att diskutera brottet är en sak, men att döma en människa innan man VET om personen är skyldig är bara dumt.
Oskyldig tills motsatsen bevisats, heter det väl?

Inte i dagens (och dåtidens) hetsjakter tyvärr. :( Vissa tar hellre till högaffeln så fort det knystas om våldtäkt och övriga brott innan personen dömts för dem.

*knapplån*

Anmälan har gjorts efter att rykten har spridits.

En sann historia från min ungdom på den större ridskolan. Ung tjej (går i 8:an) blir efter mycket tjat och konspirerande skötare på snygge hoppryttarens häst. Snygge hoppryttaren är en bit över 30 år vid tillfället, och efter ett tag så har unga tjejen bokstavligen tjatat sig ner i hans säng. Och visst skröt hon om detta öppet. Och rytet gick. Men inte tusan var det våldtäkt, tjejen var ju den som var drivande.

Personligen tycker jag inte att det är särskilt fräscht med den relationen, men inte tusan var det våldtäkt.

Idag hade den incidenten (en "relation" som fortgick i ungefär ett år) kunnat vara på löpsedeln.

Det är just sådant som kan hända, likaväl som det kan hända att en man hotar sig till samlag. Innan vi vet fallet här så är det obegripligt att folk kan döma innan domstolen sagt sitt och bevis och motbevis framlagts.

Ehmm, redan i Magna Carta under medeltidens dunkel talade man om Habeas Corpus... dvs att man ska veta om ett brott verkligen är begånget innan man kan döma någon.

Hur vidrig man än kan tycka att den fula gubben till ridlärare är så måste man ha alla fakta och självklart ska en rättegång hållas innan man talar sig varm för kastrationer m.m.

Jag är för väldigt hårda straff, inkluderat dödstraff, MEN... man ska anses som oskyldig till dess att det är ställt utom rimligt tvivel att man är skyldig.

Sex med en minderårig behöver inte vara samma sak som våldtäkt...

Som kille i hästvärlden så är man medveten om att det är väldigt "lättraggat" och det många gånger inte är så fruktansvärt svårt att få till det med en tjej som kanske är hälften eller tom en tredjedel så gammal som man själv är.

Likaväl så uppstår det väldigt lätt rykten, själv har jag tom varit bög samtidigt som jag hade ihop det med en tonårsflicka i samma stall - så hon borde rimligtvis varit transvestit då.... om nu ska lyssna till rykten.

Enligt coari så borde du bo i sthlm och ha insyn i fallet som kan uttala dig så här. ;)

Då måste jag och mina kompisar vara helt onormala som bl.a tänder på Johnny Depp och män i vår omgivning som är över 30.

Ja det finns många unga kvinnor (omyndiga) som söker sig till äldre män i form av tidigare avsaknad av en pappa/faders gestalt.

Det finns för dagen många sätt att uttrycka sin tidigare uppväxt och det gäller som mogen man att vara lyhörd.

Ojoj, här generaliserar vi hej vilt.
Klart att jag och min bekantskapskrets haft frånvarande pappor, konstigt att vi inte märkt det förrän du sade det.

Fast att bagatellisera övergreppet/våldtäkten och att förskjuta skuldbördan är ju försvarsadvokatens konstart. Bagatelliseringen och ansvarsfrånskrivningen har ju funnits hur länge som helst, både i folks "tyckande" och i domstolar. Man söker ju alltid att finna hur offret har varit aktivt på något sätt. Näst "bäst" för förövaren är ju att offret är passivt. Hur många tror du gör ett kraftigt motstånd?

På vilket sätt kan våldtäkt bli mer bagatelliserat av en skärpning av lagen?

Genom att det som inte är en våldtäkt kallas våldtäkt. Genom att förringa betydelsen av en verklig våldtäkt.

Blandar du inte ihop idoldyrkan och tända när du tar upp J.D?

Med det menar jag inte att unga tjejer visst kan ha förhållande eller vara intresserade av en äldre män.
Men som äldre man får man själv ta ansvar över situationen.

Blandar du inte ihop idoldyrkan och tända när du tar upp J.D?

Ja, det är väl lite det. Det unga tjejer kan känna för duktiga ryttare och hästmänniskor som presterar bra på tävlingsbanan och ser bra ut.

Men som äldre man får man själv ta ansvar över situationen.

Absolut, han ska dömas för det fallet av sexuellt utnyttjande som han erkänt, oavsett om han inte visste om åldern på flickan.
Men jag menar att steget är långt mellan att dömas för det och dömas för våldtäkt på två unga kvinnor.

Var har jag använt ordet skyldig om flickan? Jag har ju skrivit OSKYDLIG?

Ursäkta, jag skrev fel.

Det jag tyckte såg konstigt ut var att du skrev "Men är hon oskydlig bara p g a sin ålder?"

Och ja hon är givetvis oskyldig. jag förstår inte att frågan behöver ställas. Det finns absolut inget olagligt med att förföra 30-åriga män. Så att skuldbelägga flickan blir ju väldigt fel.

Eller tolkar jag dig fel?

Det största problemet jag har stött på på just ridskolor är äldre män som endast vistas i stallarna för att vilse leda unga omyndiga kvinnor. Gärna i tajta ridbyxor med en toarulle placerad på ett strategist ställe och nyputsade höga ridstövlar och stjärnsporrar.

Menar du ärligt att det är det största problemet du stött på när det gäller ridskolor? Är det vanligt med män i stallarna som är där främst för att sätta på flickor?

Jag tänker främst på situationen. Jag menar att tjejen inte behöver vara helt oskydlig deltagare i situationen, utan faktiskt kan vara drivande. Och jag anser att hon är i sin fulla rätt att uttrycka sin sexualitet. När samhället bestämmer vem flickan får ligga med och inte, blir det lite fel tycker jag.

Våldtäktsbegreppet kan missbrukas, tjejer som varit med på det som sedan framstår som slampiga (av en dömande omgivning) tar ju ibland till det greppet (att de blivit våldtagna och därför inte har något ansvar för det inträffade).

Jag bagatelliserar absolut inte våldtäkt, det är en av de hemskaste saker en människa kan råka ut för. MEN det får inte bli ett bergsäkert maktmedel för människor som inte kan hantera den verkliga eller inbillade makten det ger.

Det finns faktiskt frivillig sex innan 15/18 år, att det sedan är bristande omdöme om man som betydligt äldre väljer att hoppa i säng med en så pass ung människa - DET är en annan diskussion.

(inte endast riktat till ThomasN utan mer en reflektion från mig)

Senast ändrad:

Genom att det som inte är en våldtäkt kallas våldtäkt. Genom att förringa betydelsen av en verklig våldtäkt.

Menar du att våldtäkt alltid måste innehålla våld eller hot om våld?

Jag tänker främst på situationen. Jag menar att tjejen inte behöver vara helt oskydlig deltagare i situationen, utan faktiskt kan vara drivande. Och jag anser att hon är i sin fulla rätt att uttrycka sin sexualite. När samhället bestämmer vem flickan får ligga med och inte, blir det lite fel tycker jag.

Våldtäcktsbegreppet kan missbrukas, tjejer som varit med på det som sedan framstår som slampiga (av en dömande omgivning) tar ju ibland till det greppet (att de blivit våldtagna och därför inte har något ansvar för det inträffade).

Jag bagatelliserar absolut inte våldtäckt, det är en av de hemskaste saker en människa kan råka ut för. MEN det får inte bli ett bergsäkert maktmedel för människor som inte kan hantera den verkliga eller inbillade makten det ger.

Det finns faktiskt frivillig sex innan 15/18 år, att det sedan är bristande omdöme om man som betydligt äldre väljer att hoppa i säng med en så pass ung människa - DET är en annan diskussion.

(inte endast riktat till ThomasN utan mer en reflektion från mig)

Jo jag förstår hur du menar. jag tror ordet våldtäkt rör till det för oss. Om tjejen varit drivande så är det svårt att se det som våldtäkt. Dock kallas det ju automatiskt våldtäkt i lagen numera om hon var under 15.

Detta är ett allmänt resonemang. jag har ingen aning om vad som hänt i just detta fallet.

Jag bagatelliserar absolut inte våldtäckt, det är en av de hemskaste saker en människa kan råka ut för. MEN det får inte bli ett bergsäkert maktmedel för människor som inte kan hantera den verkliga eller inbillade makten det ger.
Fast denna rädsla för våldtäktsanklagelser tror jag är allvarligt överdriven. Men det är förstås min personliga uppfattning.

Fast jag tror ingen har motsagt dig på punkten att barn/ungdomar under 15 har en sexualitet och kan vara väldigt drivande i denna. Även mindre barn kan vara omisskännligt förföriska. Ofta barn som redan varit utsatta. Är det mer ok då också?

Fast DET du menar är en annan diskussion, trodde jag var huvudfåran i tråden. Mannen som väljer att ha sex med den minderåriga drivande eller icke drivande underåriga. Det är där våra åsikter går isär tror jag. Jag tycker inte att skuldbördan ska lätta om den dubbelt så gamla mannen har blivit "tjatad på". Däremot kan man göra en bedömning av hur allvarliga men någon lidit och reglera straffsatsen enligt den lägre skalan (men fortfarande med brottsrubriceringen.)

När vi är inne på drivande, så är det fortfarande olagligt att ha sex med minderåriga och man tveksam, så kollar man väl det innan man drar av sig brallorna. Den vuxne har alltid ansvaret.

Det finns gränser och lagar, är han skyldig så hoppas jag straffet blir hårt. :mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka