Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Känslör rör upp när övergrepp mot barn kommer fram. Jag kan till viss del hålla med om att alla är oskyldiga tills man döms, men hur många är det som sluppit straff pga barnen inte utförligen kan berätta vad som hänt.

På dagiset där jag hade min yngste son började en ny manlig personal där. Efter 4 mån kom fram att han var misstänkt för sexuella övergrepp på en femårig flicka. Det vissade sig dessutom att några fler barn hade klagat över att det gjort ont när dom skulle kissa under hösten.

När flickan förhördes av polis hade hon redan sagt för mycket till sin mamma och läkare så när polisen förhörde henne ville hon inte berätta mer så mannen kunde inte häktas, men blev förhörd och naturligtvis nekade han.

Enl barnpsykologerna så berättar barnen en gång kanske två sen blir det svårt för polisen att få fram vad som hänt.

Den här mannen blev inte dömd men jag kan säga att jag dömmer honom han har förstört en del av mitt liv jag kommer alltid att undra om han var på min son som då var 1 och ett halvt år.

Det är min fasta övertygelse att han gjort barnen illa. Mitt första möte med den här mannen fick nackhåret att resa sig, men kunde alldrig i min vildaste fantasi tro att det skulle kunna hända dylikt i vårt nosslänska lilla samhälle.

Efter den händelsen har jag begärt att all skolpersonal eller annan vuxen som jag inte vet något om kollas upp som har att göra med mina barn.

Efter den händelsen har jag begärt att all skolpersonal eller annan vuxen som jag inte vet något om kollas upp som har att göra med mina barn.

Är det inte så nu för tiden att ny personal Skall kollas upp.?
Men det är så att det är många som struntar i det.Förstår inte hur dagisen vågar ta in ny personal utan att kolla upp dom.

Fast man kan ju vara i beroendeställning. 14 årig flicka som vill bli skötare/rida älsklingshästen eller liknande. 30-årig ridlärare som säger ok, men bara om... säger inte att det är så, men beroendeställning är en form av tvång=våldtäkt.

Flickan kan ju faktiskt vara en med dåligt självförtroende och det är inte så lätt för en 14-åring att säga nej till en 30-åring.
Tycker att du fråntar mannen ansvaret, han är ändå vuxen. Hur mogen och förledande flickan än är, är det ett sätt för en tonåring att testa sig själv och sina gränser och en vuxen man SKA säga nej oavsett, annars är det något fel.
Flickan ÄR minderårig, vilket han som ridlärare rimligen borde veta.
De ridlärare jag känner vet ungefär i vilken ålder eleverna är i de olika grupperna, så det är ett dåligt försvar. Kunde dessutom ha frågat.

Håller helt med dig Bliss. Tidigare fanns t.o.m en rubricering som hette sexuellt UMGÄNGE med minderårig.
Känns verkligen på tiden att man ändrat rubriceringarna.

Heder åt dig Coari, det behövs verkligen vuxna som bryr sig.

Min poäng var att jag får en helt annan känsla när jag tänker ur det senare perspektivet än det första. Även om tjejen också vill. För mig är det glasklart var ansvaret ligger och vad en nittonåring bör göra.

Var bara tvungen att kommentera detta även om det är gammalt...

1. Eftersom flickor sägs vara flera år före pojkarna så kanske de mentalt är lika gamla, så även tjejen kanske skulle tänka till då innan...och återigen.. alla tjejer har ett val.. vill de vara ihop med en 19-åring, och även vara sexuellt aktiv så varsegod... ( sen vill jag såklart även ha sagt att allt som händer under fysiskt eller psykiskt tvång är helt åt skogen fel!! )

2. Skulle det bli lika stort rabalder om det var så att tjejen var 19 och killen var 14? Tror inte det...

Jag är lite trött på att alla tjejer ska utmålas som offer hela tiden.. Inte undra på att samhället inte är jämnställt.
Nej, tacka vet jag tjejer som kan ta vara på sig själva, och vet vad de själva vill, och tar för sig lite.. och inte sitter och väntar på att bli gifta så att någon kan ta hand om dom..

Flickan kan ju faktiskt vara en med dåligt självförtroende och det är inte så lätt för en 14-åring att säga nej till en 30-åring.
Tycker att du fråntar mannen ansvaret, han är ändå vuxen. Hur mogen och förledande flickan än är, är det ett sätt för en tonåring att testa sig själv och sina gränser och en vuxen man SKA säga nej oavsett, annars är det något fel.
Flickan ÄR minderårig, vilket han som ridlärare rimligen borde veta.
De ridlärare jag känner vet ungefär i vilken ålder eleverna är i de olika grupperna, så det är ett dåligt försvar. Kunde dessutom ha frågat.

Mycket bra skrivet:bow:
Tror inte att det är så lätt att stå emot just den här som tråden handlar om. På den tiden han fanns i vårat distrikt var han ganska populär bland oss ponnytjejer. Han såg mycket bra ut, var alltid trevlig och tävlade ganska högt. Hade redan på den tiden en mycket ung flickvän.
När en av mina kompis som 16-åring skulle köpa storhäst böt dom nummer utifall han visste någon häst till salu. Ringde henne ett antal gånger om hästar till höger och vänster och tjatade om att dom skulle träffas. Min kompis avböjde eftersom hon hade pojkvän och han gav sig inte förens hennes mamma svarade när han ringde och talade om vad hon tyckte. Våra föräldrar förbjöd oss senare att prata med honom på tävling och kort senare flyttade han härifrån.

Oavsett hur du exemplifierar så anser jag ändå att en våldtäkt är då man tvingas ha sex mot sin vilja. Då man inte VILL, då är det våldtäkt. Där du talar om att pojkarna tjatar tillräckligt länge, får jag bilden i huvudet av att de verbalt tjatar. I mina ögon är det svårt att få det till våldtäkt. Jag håller med rättsväsendet om de anser att det är en gråzon. Även pojkar och män behöver ha klara gränser för vad en våldtäkt är. För att de ska förstå hur man får/inte får bete sig. Flickor, kvinnor behöver våga säga vad de vill. Att döma en pojke för våldtäkt för att han tjatat till sig sex... ja, nu var jag ju inte där i det specifika fallet, men ser det inte som du gör.
Vi kanske ska enas om att vi är oense ;)

Herregud... Hur många män kommer inte tjata till sig sex ikväll? Ska gränsen gå där så kommer nog fängelserna bli överfulla snart..

Vi måste istället vara duktiga på att hjälpa våra unga flickor att bli så pass starka att de kan hantera sådanan här situationer.. Tror man lägger krutet på fel ställe om man tror att man ska få unga pojkar att få styr på sina hormoner.. de kommer alltid att vilja ha sex från tonåren och framåt... :)

Jag hjälper gärna småtjejer i stallet att få en bra självkänsla och starka värderingar och att de vågar stå för dom, så ingen pojke på 17 kan köra över dom med tjat.

Återigen vill jag säga att jag inte på något sätt försvarar män som beter sig omoraliskt mot yngre flickor, utan det är verkligen förskräckligt...

Ja, det är precis det jag menar. 14-åriga tjejer kan verka oerhört avancerade och mogna, men har oftast inte den säkerhet som kommer med ålder och erfarenhet.
Om, precis som du säger, mannen är någon som man ser upp till, så klarar inte flickorna att avgöra vad som är tvång (känslomässigt) eller inte.
Oavsett förälskelse/äkta kärlek som någon skrev om, så ska inte en vuxen man på 32 år gå i säng med en 14-åring.
Jag anser att mannen har det fulla ansvaret och är glad över att rubriceringarna ändrats, man får bara hoppas att domarna följer efter snart.
Verkar alltid som att förövarna döms till det mildaste straffet, tyvärr.

Men snälla du, det handlar om en vuxen man som är mer än dubbelt så gammal. Inte en 17-årig pojke, som inte heller är tillräckligt mogen.

Men snälla du, det handlar om en vuxen man som är mer än dubbelt så gammal. Inte en 17-årig pojke, som inte heller är tillräckligt mogen.

Har du läst hela tråden?

Finns en avstickande diskution kring yngre pojkar under 20 och sexuellt umgänge.

Som jag skrev ovan som du kanske inte läst, så försvarar jag inte omoraliska förslag från äldre män till småtjejer..

Sorry, var lite för snabb där.:o

*KL*

Jag tycker att det är en bra dom och jag tycker att det är mycket bra att man har ändrat i brottsbalken så att alla sexuella handlingar gentemot barn under 15 år annat än i undantagsfall är att betrakta som våldtäkt.

Dessa (vuxna!) män inom idrotten (och i vissa fall även i skolan) måste lära sig förstå hur lättpåverkade många flickor är i denna ålder och att de inte få utnyttja detta. Och de måste förstå att de är de som är de vuxna i sammanhanget och ta ansvar för sina handlingar.

Mina händer och fötter räcker inte till för att räkna upp alla liknande fall som jag har stött på sådana här saker under mina år på ridskola. Jag har t.ex. haft en chef på ridskola som - givetvis till hans stora förvåning - dömdes för sexuella trakasserier.

Sedan tycker jag att ridskolorna och klubbarna måste bli bättre på att förebygga sådant här och också bättre på att hantera det när det uppkommer. I fallet med min chef t.ex. så stöttade säkert 80% av medlemmarna chefen. Ytterst få stod upp för de drabbade. De var de drabbade som fick lämna ridanläggningen när de lämnade in sin anmälan. Ridskolechefen fortsatte på som vanligt efter att ha betalat sina böter.

När det gäller det här fallet så tycker jag att det var mycket starkt av andra anställda på ridskolan att anmäla så snart de hörde ryktena. Tyvärr är det få som vågar göra det, särskilt om personen har ett känt namn. Signalerna från omgivningen måste förändras. Folk runt omkring, ridlärare, instruktörer, stallpersonal, etc. måste säga ifrån om de märker att en vuxen man (anställd eller klubbmedlem) verkar umgås med minderåriga tjejer på ett otillbörligt sätt - oavsett vad den vuxne mannen heter och vad han har för meriter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka