Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

...och är man dessutom hennes lärare och 32 bast bör man ju inse att man är ute på mycket farliga vägar även om hon nu skulle ha varit 18 år...

Tidig sexuell aktivitet är en sak men det kan aldrig ursäkta att en lärare utnyttjar sin position. Som tonårsförälder skulle jag nog uppsöka förövaren och, om det var en klasskompis i samma ålder bara visa upp hagelbrakaren men om det var en 32-årig lärare använda den...

:bow: Håller med till fullo! :bow:

/K

*KL*

Jag vill bara poängtera att jag pratar mer generellt och inte syftar på detta specifika fall.

Detta har inget med "fallet" att göra, tar ett exelmel bara...

Jag är 14 och ligger med min 14-åriga pojkvän. Jag dumpar honom för jag blir ihop med grannens kompis som är 19. När vi då har sex är det våldtäkt? Är det sexuellt utnyttjande?

Jag tar mig friheten att skriva om ditt exempel lite :).

"Jag är 19 och ska strax ta studenten. Härligt! Så har man kommit in i Lund också. Ska bli skönt att flytta hemifrån. Var hos Pelle igår. Han har en så jäkla snygg granne:d. Går i sjuan, men va då? Hon har ju sprungit efter mig i flera år och hon är ju inte precis oskuld:cool:. Ser äldre ut gör hon också. Kanske man skulle .. "

Öh nä. Vad har denna nittonåring i pallet?

"Jag är 19 och ska strax ta studenten. Härligt! Så har man kommit in i Lund också. Ska bli skönt att flytta hemifrån. Var hos Pelle igår. Han har en så jäkla snygg granne:d. Går i sjuan, men va då? Hon har ju sprungit efter mig i flera år och hon är ju inte precis oskuld:cool:. Ser äldre ut gör hon också. Kanske man skulle .. "

Helt klart ett realistiskt senario det med. Men det kan ju också vara kärlek:)

Det jag vill säga är att det inte glasklart alltid. Jag hade vänner (så klart:angel:) som var sexuellt aktiva vid 14 års ålder, både med jämnåriga och äldre killar.

problematiskt sa Bill

Okej... åt skogen med oskyldig tills motsatsen bevisas. Vi förutsätter redan INNAN nåt hänt att en hypotetisk 19 åring är ett monster.

Är alla män över 15 år ute efter att utnyttja... förlåt, våldta, tjejer under 15 år?

Och den hypotetiska tjejen, hon får ta rollen av lilla rödluvan.

Min poäng var att jag får en helt annan känsla när jag tänker ur det senare perspektivet än det första. Även om tjejen också vill. För mig är det glasklart var ansvaret ligger och vad en nittonåring bör göra.

Det var ett exempel, bara ur ett tänkt annat perspektiv där tjejen också är aktiv i sin sexualitet.

Min poäng var att jag får en helt annan känsla när jag tänker ur det senare perspektivet än det första. Även om tjejen också vill. För mig är det glasklart var ansvaret ligger och vad en nittonåring bör göra.

Jag tycker inte heller att 19 åringen gör någonting speciellt intelligent eller lämpligt om han inleder ett sexuellt förhållande med en 14 åring. Men konstigare saker har hänt, utan några former av övergrepp.
Jag undrar ibland då jag stöter på tjejer i den åldern varför de har så bråttom med att växa upp. Men det är en annan fråga.

Jo det får man ju....

Men sex ÄR problematiskt ibland, för alla, ovasett ålder

OBS!! Pratar fortfarande generellt!!

Okej... åt skogen med oskyldig tills motsatsen bevisas. Vi förutsätter redan INNAN nåt hänt att en hypotetisk 19 åring är ett monster.

Är alla män över 15 år ute efter att utnyttja... förlåt, våldta, tjejer under 15 år?

Och den hypotetiska tjejen, hon får ta rollen av lilla rödluvan.

Fast det där var väl lite onödigt. Miss tar ett exempel om en fjortis utan att någon behöver övertolka det till att gälla alla fjortistjejer. Varför är du så snabb att försvara en som står i begrepp att begå ett brott? En påhittad kille. Sedan undrar jag om du inte ser hur samhället ursäktar och godkänner att män förväntas ha en mkt mer svårtyglad sexualitet än kvinnor.

Jag tycker det snarare är tvärtom. I den här tråden lyser det väl igenom att unga tjejer inte kan ta ansvar för sin sexualitet. Exemplet att 14-åringen vill ha en 19-åring handlar ju bara om 19-åringens eventuella misstag om han "tar chansen. Inget om 14-åringens sexualitet.

Det är snärjigt, detta hur lagen ska tolkas, vad som är moraliskt rätt och fel, vad som är försvarbart vad gäller ålder och sex. Men icke desto mindre: jag hade ett klart sexuellt liv när jag var 14 år, jag visste vad jag ville och vad jag gjorde. Och lärde mig en del på vägen. Det handlade inte om tvång, det handlade om MIG och MIN vilja att utforska.

Och igen, för att undvika missförstånd, jag tycker 32-åringen som hoppat i säng med sin elev är helt ute och cyklar, men jag anser inte att det behöver vara ett brott.

Syftet med lagen är lika mycket att skydda underåriga, även om de själva kanske många gånger anser att de ej behöver skyddas. Vi kan ju dra en parallell med alkohol där säkerligen de flesta yngre anser sig kunna ta ansvar. Har man någongång fått ta hand om en stupfull 14-åring som ligger närmast avsvimmad medan hennes kompisar försvunnit så konstaterar man dock att lagar behövs...

Frågan är således när en människa till fullo kan hållas ansvarig för sina handlingar. När man kan säga att "Japp, Du får skylla Dig själv och stå ditt kast..". När man säger till föräldrarna att samhället ej längre skyddar. Tonåringar anser sig givetvis ha full kontroll och "Det är mitt liv, jag kan ta ansvar för mig själv" men verkligheten visar ju tyvärr oftast att så ej är fallet. Att då släppa på skyddet och låta barnet bära de fulla konsekvenserna är att göra alla inblandade en stor otjänst...

Är det våldtäkt och totalt omdömeslöst om en 14- åring och en 16- åring ligger med varandra oxå??? Inte helt ovanligt med förhållande mellan årskurs 8 elev och en som går första året på gymnasiet... Och hur ser du på om 16- åringen är en tjej? Rimligtvis är hon i så fall en våldtäktskvinna då. Och vaddå svårtyglad manlig sexualitet? Jag upplever att du vill generalisera och utmåla män överlag som monster!? Lagen är väl förhoppningsvis den samma om den är killen som är yngre, även om det inte är så vanligt.

Tycker också det är löjligt att bemöta Allimac76's reflexioner om relationer mellan 14- åringar och äldre genom att dra exempel som handlar om små barn på 7 år. Det är ju som att jämföra äpplen och päron. Upplever att du inte läser inläggen ens innan du kraftfullt argumenterar emot dem...

Och som sagt, jag vidhåller på alla sätt att det är fruktansvärt av ridläraren att utnyttja sin idolposition och förföra småtjejer. Hoppas han åker dit så det ryker om det!!

Senast ändrad:

Exemplet att 14-åringen vill ha en 19-åring handlar ju bara om 19-åringens eventuella misstag om han "tar chansen. Inget om 14-åringens sexualitet.
Jo den ena vinkeln, som redan var redovisad var fjortonåringens, den andra är 19-åringens. En nittonåring har inte sexuell tillgång på allt. Då begränsar det sig naturligt för en fjortonåring också - om nittonåringen säger nej. Ja, man kan inte få allt när man är fjorton, även om man tror det. Det betyder ju inte att fjortonåringar i och med detta är förvisade till Min hästtidningar och dockor och ett förtryckande av sina lustar.

Det är snärjigt, detta hur lagen ska tolkas, vad som är moraliskt rätt och fel, vad som är försvarbart vad gäller ålder och sex. Men icke desto mindre: jag hade ett klart sexuellt liv när jag var 14 år, jag visste vad jag ville och vad jag gjorde. Och lärde mig en del på vägen. Det handlade inte om tvång, det handlade om MIG och MIN vilja att utforska.
Det verkar lite som om du och andra tror att jag och andra behöver upplysas om att det, "tro det eller ej", finns sexuellt aktiva under 15 år. Jag kan försäkra dig om att jag känner till det, både utifrån egna trevliga och otrevliga upplevelser i icke byxmyndig ålder, och andras. Jag är nog den sista att oja mig, förfäras eller sopa under mattan att unga kvinnor har en alldeles egen sexualitet. Jag blir nästan lite full i skratt över vad som läses in i att man tycker att en skärpning av sexbrottslagen är bra.

Tycker också det är löjligt att bemöta Allimac76's reflexioner om relationer mellan 14- åringar och äldre genom att dra exempel som handlar om små barn på 7 år. Det är ju som att jämföra äpplen och päron. Upplever att du inte läser inläggen ens innan du kraftfullt argumenterar emot dem...
Och nu är det nog dags för dig att läsa innantill och inte rycka saker ur sitt sammanhang. Jag pratade om den faktiska betydelsen av sexuellt utnyttjande som en mildare form av övergrepp än våldtäkt. Det är inte min egen påhittade definition! Ta och lägg undan päronen om du ska diskutera äpplen med mig ..

Läs igenom dina egna inlägg igen...

Diskussionen berör flera saker och det är tråkigt att du inte kan se det utan rör ihop det.

Är det våldtäkt och totalt omdömeslöst om en 14- åring och en 16- åring ligger med varandra oxå??? Inte helt ovanligt med förhållande mellan årskurs 8 elev och en som går första året på gymnasiet... Och hur ser du på om 16- åringen är en tjej? Rimligtvis är hon i så fall en våldtäktskvinna då.
Jag har redan hänvisat till domstolarnas tolkningsutrymme. Flera ggr!

Och vaddå svårtyglad manlig sexualitet?
Lever du och jag i samma samhälle? Har du läst förundersökningar, domar och tagit i alla fall lite del av hur kvinnor behandlas av rättsväsendet. Har du läst Flickan och skulden? En riktig våldtäktsman? Den onda cirkeln ? Dessa är lättlästa och bekräftar bara vad jag själv upplevt som barn och vuxen, och många andra i samma sammanhang.

Senast ändrad av en moderator:

Diskussionen berör flera saker och det är tråkigt att du inte kan se det utan rör ihop det.

Lever du och jag i samma samhälle? Har du läst förundersökningar, domar och tagit i alla fall lite del av hur kvinnor behandlas av rättsväsendet. Har du läst Flickan och skulden? En riktig våldtäktsman? Den onda cirkeln ? Dessa är lättlästa och bekräftar bara vad jag själv upplevt som barn och vuxen, och många andra i samma sammanhang.

Jag upplever dig precis som du upplever mig - nämligen tycker jag mig inte se att du förstått att diskussionen har flera olika aspekter. Vi står uppenbarligen väldigt långt ifrån att förstå varandra.

Jag har läst "Flickan och skulden" men inte den övriga litteratur du hänvisar till. Att tjejer tyvärr ofta behandlas illa av rättsväsendet är jag medveten om, ett annat litterärt exempel är ju Marklunds "Gömda", och tycker självfallet är helt fel- MEN det gör
ändå inte merparten av alla män till monster, som väl är.

Och egentligen förstår jag inte varför du blir så väldans arg på mig. Jag har en annan åsikt än du om språkbruk - nämligen vad som ska innefattas i ordet våldtäkt. Det är egentligen allt, och detta är ett diskussionsforum - man SKA diskutera... Jag VET också hur lagstiftningen ser ut, men det kan väl inte vara förbjudet att reflektera över vad man själv tycker är ett felaktigt språkbruk? Jag säger inte att jag har rätt och du fel, jag säger bara att MIN åsikt är att våldtäkt är en sak och (i fallet med ridinstruktören) grovt sexuellt utnyttjande är en annan. Dock kan jag nog tycka att det sistnämnda är i princip lika illa.

"Väldans arg"?? :rofl: För att jag betonar något?
Jag ser att det finns delade åsikter i tråden. Är det inte det som diskussionen rör? Eller du vill bara diskutera i trådar där alla tycker som du? När man lägger egna långtgående värderingar i vedertagna begrepp för att "jag tycker så" får man också tåla att andra som använder begreppen enligt den straffskala och brottsrubricering som gällde innan och gäller nu, med viss skärpning, anser att man förringar betydelsen av en våldtäkt. Jag använder inte ordet dråp när jag talar om mord, rent generellt och samtidigt hävdar att dråp är samma sak som mord. Likadan blir diskussionen om att barnvåldtäkt borde rubriceras sexuellt utnyttjande "för att det räcker". Jag förstår att motivet inte är att förringa barnvåldtäkter, men det är just det jag anser att man gör när man säger så.

Att diskutera ett enskilt fall står var och en fritt och det är en diskussion. Hur brottsrubricering ser ut generellt en annan diskussion som givetvis också är fri. Den diskussionen handlar ju om gränsdragningen sexuellt utnyttjande - våldtäkt, eller om det öht är ett utnyttjande (om man ser till trådens olika åsikter). Men att tycka att det inte ska rubriceras våldtäkt på små barn utan bara sexuellt utnyttjande får mig att vilja spy. Även om man inte menar det så, är det betydelsen och innehållet i orden och följs av lägre straffsatser än våldtäkt. Då anser jag att man är okunnig och gör skada med sådana uttalanden. Är du medveten om att den förringande synen faktiskt fanns och finns fortfarande. När det gäller små barn! Domstolar har gjort bedömningar att "kränkningen var inte stor för hon har ju inga betydande psykiska men", eller man tar i beräkningen att 11-åringar kan ha ett utmanande sätt. Ja, denna förlegade syn på att detta påverkar hur män klarar av att värja sig existerar faktiskt. Och i ljuset av det reagerar jag med invändningar. Är det inte tillåtet på ett diskussionsforum som du själv säger?

Och det är otäckt vad du läser in att "alla män är monster" för att jag pekar på ett samhällsproblem. Ett samhällsproblem som många slår ifrån sig med exakt de fraser du kastar på mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag upplever det på samma sätt som Ako då jag läser det du skriver.
Du hänvisar till lagen och att du inte hittat på det du säger själv, men i alla fall jag diskuterar utifrån mina egna åsikter OM lagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka