B
bliss
Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.
Fast jag tycker att du ena sekunden pratar om din syn på våldtäkt och sedan använder det som om det är vedertaget som är ovan: "kallas våldtäkt då det inte är en egentlig våldtäkt". Jag hoppas att de flesta anser att en t ex sjuåring som en 20-åring förgriper sig på är utsatt för en våldtäkt och inte "bara" sexuellt utnyttjande. Oavsett om det fanns inslag av våld. Det hotfulla eller maktlösa ligger nämligen i att du är helt i underläge i en sådan situation.
Men nu säger ju jag hur jag ser på det. Och varför jag ser det så.
Jag har förklarat det mycket ingående.
Att den enskilda personen tycker att det är skönt att det kallas våldtäkt då det inte är en egentlig våldtäkt? Tja, jag har aldrig diskuterat med en sådan person om det, och har svårt att ta ställning. Varför kalla det våldtäkt om man inte blev våldtagen? Det har väl snarare med att göra att man (läs: rättsväsendet) inte tar tillräckligt allvarligt på sexuellt utnyttjande om man måste lägga allt under våldtäkt för att få till en riktig dom.
Fast jag tycker att du ena sekunden pratar om din syn på våldtäkt och sedan använder det som om det är vedertaget som är ovan: "kallas våldtäkt då det inte är en egentlig våldtäkt". Jag hoppas att de flesta anser att en t ex sjuåring som en 20-åring förgriper sig på är utsatt för en våldtäkt och inte "bara" sexuellt utnyttjande. Oavsett om det fanns inslag av våld. Det hotfulla eller maktlösa ligger nämligen i att du är helt i underläge i en sådan situation.
Senast ändrad av en moderator: