Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Men nu säger ju jag hur jag ser på det. Och varför jag ser det så.
Jag har förklarat det mycket ingående.
Att den enskilda personen tycker att det är skönt att det kallas våldtäkt då det inte är en egentlig våldtäkt? Tja, jag har aldrig diskuterat med en sådan person om det, och har svårt att ta ställning. Varför kalla det våldtäkt om man inte blev våldtagen? Det har väl snarare med att göra att man (läs: rättsväsendet) inte tar tillräckligt allvarligt på sexuellt utnyttjande om man måste lägga allt under våldtäkt för att få till en riktig dom.

Fast jag tycker att du ena sekunden pratar om din syn på våldtäkt och sedan använder det som om det är vedertaget som är ovan: "kallas våldtäkt då det inte är en egentlig våldtäkt". Jag hoppas att de flesta anser att en t ex sjuåring som en 20-åring förgriper sig på är utsatt för en våldtäkt och inte "bara" sexuellt utnyttjande. Oavsett om det fanns inslag av våld. Det hotfulla eller maktlösa ligger nämligen i att du är helt i underläge i en sådan situation.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det finns många unga kvinnor (omyndiga) som söker sig till äldre män i form av tidigare avsaknad av en pappa/faders gestalt.

Det finns för dagen många sätt att uttrycka sin tidigare uppväxt och det gäller som mogen man att vara lyhörd.

Nu har ju inte du varit en tjej på 14 år, så du kan ju knappast veta att det är orsaken till att vi drogs till äldre män.....

Det KAN vara så, men det är ingen patentlösning...

Fast jag tycker att du ena sekunden pratar om din syn på våldtäkt och sedan använder det som om det är vedertaget som är ovan: "kallas våldtäkt då det inte är en egentlig våldtäkt". Jag hoppas att de flesta anser att en t ex sjuåring som en 20-åring förgriper sig på är utsatt för en våldtäkt och inte "bara" sexuellt utnyttjande. Oavsett om det fanns inslag av våld. Det hotfulla eller maktlösa ligger nämligen i att du är helt i underläge i en sådan situation.

Det är ju en enorm skillnad om det är en 7 åring eller en 14 åring vi pratar om. Är det en 7 åring så känns det självklart att alltid kalla det våldtäkt. Gäller det en 14 åring så kanske inte det känns självklart längre?

Det är ju en enorm skillnad om det är en 7 åring eller en 14 åring vi pratar om. Är det en 7 åring så känns det självklart att alltid kalla det våldtäkt. Gäller det en 14 åring så kanske inte det känns självklart längre?

Ja, fast just nu var det inte bara det vi diskuterade. Utan att allimac anser att sexuellt utnyttjande är en tillräcklig brottsrubricering för små barn som inte kan samtycka. Jag citerar ur inlägg 81:
Jag tror aldrig att man kan säga att ett barn vill ha sex. Dessutom känns begreppet våldtäkt inte ens nödvändigt då det gäller ett barn. Det är sexuellt utnyttjande.

Ja, fast just nu var det inte bara det vi diskuterade. Utan att allimac anser att sexuellt utnyttjande är en tillräcklig brottsrubricering för små barn som inte kan samtycka. Jag citerar ur inlägg 81:

För mig känns det lite som om en våldtäkt förutsätter att det finns en motsats. Ett barn KAN aldrig samtycka. Det är liksom självklart att man inte ska ha sex med barn.
Jag erkänner bredvilligt att jag inte på långa vägar funderat klart då det gäller barn, eftersom min huvudsakliga argumentation handlar om flickor som är precis under 15 år. Dem som tråden handlar om. Det var du som ville veta hur min syn är på barn som utnyttjas. Det är en parentes som jag måste erkänna att jag inte funderat lika ingående kring.
Men som Beastiebaby var inne på, kanske man behöver en helt egen bedömning för 13-14 åringar? De är ju trots allt ofta sexuellt aktiva.
Men, man får väl lita till att den rättsliga expertisen har funderat över alla detaljer och att fördelarna med en våldtäktsrubricering väger över.

När vi är inne på drivande, så är det fortfarande olagligt att ha sex med minderåriga och man tveksam, så kollar man väl det innan man drar av sig brallorna. Den vuxne har alltid ansvaret.

Det finns gränser och lagar, är han skyldig så hoppas jag straffet blir hårt. :mad:

Och jag håller fullständigt med, oavsett uttrycket våldtäkt eller inte. Även om den unga flickan har varit sk drivande, fortfarande är det ett ansvar som åligger vuxna och myndiga personer. Om en vuxen person inte kan följa de regler och lagar som finns, hur ska man kunna motivera den yngre generationen att göra det då?
I ett sådant läge den här personen befann sig i, hade det mest normala varit att säga NEJ detta är inte rätt. Istället skalar man ner brallan, och vidimerar att olagligheter är ok. Sen använder man det som försvar, vad är det för signaler vi vill sända ut till våra unga egentligen?

För mig känns det lite som om en våldtäkt förutsätter att det finns en motsats.
Och jag tror att det är just denna uppfattning som tar udden av lagstiftningen. För den finns ju lika representerad i våra domstolar som i folkmun. Den nya lagstiftningen lägger ju större ansvar på förövaren att fatta vad h*n håller på med.

Denna uppfattning stämmer ganska lite överens med hur väldigt många våldtagna barn och vuxna reagerar i en våldtäktssituation. Offret regerar väldigt ofta med passivitet, utan att ett enda slag eller uttalat hot har utdelats. Det är glasklart för både offer och förövare vad det är som sker ändå. Men kanske inte för utomstående eller de som inte har upplevt liknande själv.

Och jag tror att det är just denna uppfattning som tar udden av lagstiftningen. För den finns ju lika representerad i våra domstolar som i folkmun. Den nya lagstiftningen lägger ju större ansvar på förövaren att fatta vad h*n håller på med.

Denna uppfattning stämmer ganska lite överens med hur väldigt många våldtagna barn och vuxna reagerar i en våldtäktssituation. Offret regerar väldigt ofta med passivitet, utan att ett enda slag eller uttalat hot har utdelats. Det är glasklart för både offer och förövare vad det är som sker ändå. Men kanske inte för utomstående eller de som inte har upplevt liknande själv.

Fast nu pratar vi om olika saker.
Med motsats menar jag att det måste finnas en möjlighet att ömsesidigt sex kunde ha uppstått. När det gäller barn VET vi att det inte finns någon ömsesidighet, men en 14 åring KAN mycket väl tänkas vilja ha sex med en man eller en pojke. Man kan ju inte döma folk för sådant de inte begått. Däremot kan man utmäta ett straff för att den vuxne utnyttjat 14 åringen, men att döma någon till våldtäkt då de haft ömsesidigt sex, det klingar fel i mina öron. Och det kan göra att begreppet våldtäkt inte tas på allvar om det även innefattar ömsesidigt sex. Alla människor behöver vara medvetna om att våldtäkt ALLTID är fel. Att våldtäkt förstör någons liv. Men om man dömer våldtäkt i ett fall där tjejen inte blir våldtagen sänker sig ett löjes skimmer över rubriceringen. I folkets ögon. Det är vad jag tror.
Att någon kan tvingas utan slag är jag medveten om och det är inte det jag syftar på. Jag försöker inte skuldbelägga offren, utan talar enbart om en rubricering. Att det är fel att ha sex med människor under 15 år, det vet vi ju. Att ha sex med någon MOT deras vilja är våldtäkt, oavsett hur man går till väga. Det är därför jag talar om ett självklart utnyttjande då det gäller barn, eftersom de inte KAN samtycka. De är inte på det klara med vad det handlar om och VÄLJER inte att ha sex med förövaren. Allt sex med barn ska bedömas hårt, oavsett hur det gått till. Men som jag sagt ett antal gånger tycker jag att det är viktigt att man är tydlig med vad en våldtäkt är. Det är tvång.
Jag inser också att mitt resonemang säkert har sina hål och luckor, jag är ju ingen jurist, jag ser det från ur ett psykologiskt perspektiv, hur man påverkas av rubriceringen.
Men jag inser att vi inte kommer att förstå varandra.

Detta har inget med "fallet" att göra, tar ett exelmel bara...

Jag är 14 och ligger med min 14-åriga pojkvän. Jag dumpar honom för jag blir ihop med grannens kompis som är 19. När vi då har sex är det våldtäkt? Är det sexuellt utnyttjande?

Om flickan i "fallet" var 15, är det då olagligt eller bara olämpligt?

Jag har fått för mig att just fall lärare-elev kan göra det olagligt även om flickan är över 15. Men jag är inte säker.
Du har rätt! Det kan bedömas som sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning (BrB 6:3).

Jag är 14 och ligger med min 14-åriga pojkvän. Jag dumpar honom för jag blir ihop med grannens kompis som är 19. När vi då har sex är det våldtäkt? Är det sexuellt utnyttjande?

Enligt nya lagen verkar det som om sexet med 19 åringen är våldtäkt. (om jag förstått det rätt). Jag vet inte alls hur man ser på två 14 åringar som har sex med varandra. För mig är det sex bara, så länge ingen tvingar någon, även i fallet med 19 åringen. Det är det jag tycker är så skumt med den nya lagen. Att man helt luddar till begreppet våldtäkt.

Jag har fått för mig att just fall lärare-elev kan göra det olagligt även om flickan är över 15. Men jag är inte säker.

Såvitt jag vet är det inte tillåtet för lärare att ha ett förhållande med sina elever, är dessa långt mycket yngre som en jänta i 15 års ålder och lärare som är minst det dubbla eller äldre så är det ju snudd på osmakligt också.

Att man i ett senare skede av livet väljer en partner med stor åldersskillad är ju upp till var och en, här blir det ett eget val. Oftast sker ju inte det i lärare elev förhållande, där man vet att många elever får en sk idoldyrkan till sin lärare som denne lätt kan utnyttja vilket också sker. Det är inte ovanligt att unga människor blir förälskade i sin lärare/instruktör eller vad du vill, här måste det finna någon slags etik i den personens tänkande och se att detta är ok med att inleda förhållandet djupare än till ögonfägn.

Enligt nya lagen verkar det som om sexet med 19 åringen är våldtäkt. (om jag förstått det rätt). Jag vet inte alls hur man ser på två 14 åringar som har sex med varandra. För mig är det sex bara, så länge ingen tvingar någon, även i fallet med 19 åringen. Det är det jag tycker är så skumt med den nya lagen. Att man helt luddar till begreppet våldtäkt.

Ja om två 14-åringar ligger med varandra kan knappast vara olagligt. Sen vet jag inte hur det är med under 15 och mellan 15-18?

Du har rätt! Det kan bedömas som sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning (BrB 6:3).

Har det någon betydelse om han inte är hennes ridlärare? Om han inte är utb.? Det räcker kanske att han jobbar som ridlärare för att att det ska anses att hon är i beroendeställning?

Jag dumpar honom för jag blir ihop med grannens kompis som är 19. När vi då har sex är det våldtäkt? Är det sexuellt utnyttjande?
Det är just därför domstolarna har tolkningsutrymme.

Det tråkiga är bara att vissa fall som vandrat upp till HD har blivit prejudicerande, till nackdel för ännu fler än de aktuella fallen.
Det verkar som om det råder väldigt stor oenighet inom rättsväsendet. Flera domar har sänkts i högre instans och brottsrubriceringen ändrats från våldtäkt till sexuellt utnyttjande. Tolkningsutrymmet gör mig lite orolig när en 12-åring och en 18-årings förhållande bedöms som så pass "ömsesidigt" att man sänker från våldtäkt till sexuellt utnyttjande(flickan hävdar motsatsen). Eller att en 13-åring och en 25-årig stallägare "var ense" om att inleda ett förhållande och att samma sänkning görs där. Eller den berusade 14-åringen som våldtogs av en 25-åring. Nej just det, hon utnyttjades sexuellt enligt HD.

Jag är enig med dem inom rättsväsendet som anser att den nya lagstiftningen är ett slag i luften. Jag skulle bekymra mig mer över att det alltför sällan bedöms som våldtäkt, än den minimala risken att det slår på andra hållet. HD har tyvärr redan prejudicerat och det körs på i samma spår som innan lagstiftningen i väldigt många fall. Jag känner mig inte alls trygg på att våra domstolar använder sitt tolkningsutrymme på rätt sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Det är just därför domstolarna har tolkningsutrymme.

Det tråkiga är bara att vissa fall som vandrat upp till HD har blivit prejudicerande, till nackdel för ännu fler än de aktuella fallen.
Det verkar som om det råder väldigt stor oenighet inom rättsväsendet. Flera domar har sänkts i högre instans och brottsrubriceringen ändrats från våldtäkt till sexuellt utnyttjande. Tolkningsutrymmet gör mig lite orolig när en 12-åring och en 18-årings förhållande bedöms som så pass "ömsesidigt" att man sänker från våldtäkt till sexuellt utnyttjande(flickan hävdar motsatsen). Eller att en 13-åring och en 25-årig stallägare "var ense" om att inleda ett förhållande och att samma sänkning görs där. Eller den berusade 14-åringen som våldtogs av en 25-åring. Nej just det, hon utnyttjades sexuellt enligt HD.

Jag är enig med dem inom rättsväsendet som anser att den nya lagstiftningen är ett slag i luften. Jag skulle bekymra mig mer över att det alltför sällan bedöms som våldtäkt, än den minimala risken att det slår på andra hållet. HD har tyvärr redan prejudicerat och det körs på i samma spår som innan lagstiftningen i väldigt många fall. Jag känner mig inte alls trygg på att våra domstolar använder sitt tolkningsutrymme på rätt sätt.

Jag ser problemet

Ja om två 14-åringar ligger med varandra kan knappast vara olagligt. Sen vet jag inte hur det är med under 15 och mellan 15-18?

Jag vet inte heller, men gör man någon skillnad på en vuxen om den är 18 eller 35 år?

Men om tjejen är 14, killen 19 och de har sex som båda är med på, så kan jag inte tänka mig att tjejen skulle anmäla killen för våldtäkt hos Norrmalmspolisen efteråt.

Lånar knapp.
Jag har skummat igenom tråden och blir lite chockad över argument som att en 14 årig flicka skulle kunna förföra äldre män.
En 14 årig flicka är ett barn, oavsett hur mogen hon försöker se ut och oavsett vilka signaler hon försöker skicka ut till män, hon är ett barn och barn skall inte ha sex, spelar ingen roll om det är under tvång eller indirekt tvång. Män som utnyttjar barn på detta sätt skall sättas bakom lås och bom, en flicka under 15 år kan man inte hålla ansvarig för dessa handlingar, det är det lagen handlar om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka