Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Och jag diskuterar utifrån lagen och mina åsikter om den och mina erfarenheter och om vad folk skriver här.

Finns det en förväntan att efter x antal sidor ska vi ha nått konsensus? Jag har ingen sådan förväntan och tänker fortsätta skriva vad jag tycker och utifrån mina vinklingar. Jag förväntar inget annat från andra än att de gör detsamma. Jag och andra tar till mig och överväger precis i vilken utsträckning de själva vill. Ibland dyker det upp inlägg i trådar att "jag har minsann rätt till min åsikt" med någon underliggande betydelse att andra försöker ta ifrån en rätten för att man möts av motargument. Det är tröttsamt att bemöta sådant för det finns ju inte på kartan för någon här att man inte skulle få ha åsikter. Men givetvis kan åsikter väcka diskussion och motreaktioner i form av tyckanden och argument som kan stå både på känslomässig, subjektiv och mer objektiv grund. Jag ser inte vad som är som så konstigt med det.

Och jag diskuterar utifrån lagen och mina åsikter om den och mina erfarenheter och om vad folk skriver här.

Finns det en förväntan att efter x antal sidor ska vi ha nått konsensus? Jag har ingen sådan förväntan och tänker fortsätta skriva vad jag tycker och utifrån mina vinklingar. Jag förväntar inget annat från andra än att de gör detsamma. Jag och andra tar till mig och överväger precis i vilken utsträckning de själva vill. Ibland dyker det upp inlägg i trådar att "jag har minsann rätt till min åsikt" med någon underliggande betydelse att andra försöker ta ifrån en rätten för att man möts av motargument. Det är tröttsamt att bemöta sådant för det finns ju inte på kartan för någon här att man inte skulle få ha åsikter. Men givetvis kan åsikter väcka diskussion och motreaktioner i form av tyckanden och argument som kan stå både på känslomässig, subjektiv och mer objektiv grund. Jag ser inte vad som är som så konstigt med det.

Det jag reagerat på är att du bemött mig med att jag inte fattar vad som står i lagen. Precis som om det är den jag skulle ha citerat. Men jag har inte citerat lagen. Jag har talat om hur jag ser på det, utifrån det du klippte in från lagen.

Kan du svara på vilken koppling du gör mellan 7 åringar och 14 åringar då det gäller sexualitet?

Kan du svara på vilken koppling du gör mellan 7 åringar och 14 åringar då det gäller sexualitet?

Jag kopplar inte ihop 7 och 14-åringar då det gäller sexualitet men fakta är att barn i alla åldrar våldtas. Det som fick mig att gå vidare i hur man använder definitioner var ditt inlägg # 76
En våldtäkt är då man tvingas ha sex mot sin vilja.

Jag anser att när man definierar så är man lite fel ute, alla barn kan inte uttrycka sin vilja och denna definition är relativt vanlig att en förövare använder sig av. Jag har inte menat att du missbrukar den innehållsmässigt och inte ser allvaret i barnvåldtäkter. Jag säger bara hur det snävar av antalet som faktiskt blir våldtagna med en sådan definition. Det finns mindre barn än 14 som är så förstörda att de själva tar initiativ för att få det överstökat eller "tror att det ska vara så". Och det problematiska blir ju då om förövaren är ny i sammanhanget och inte varit den som brutit ner barnet. Då menar jag inte att när det gäller mindre barn brukar vara ett problem juridiskt, men din definition blir problematisk. För att visa på hur det missbrukas ställde jag följdfrågan till dig i inlägg #79
Hur ställer du dig till att det finns barn som inte gör motstånd, säger nej, utan tror att "det ska vara så"?

Det finns även fall med 11-13-åringar där killgäng visste att man kunde få sex om man går hem till denna tjej och tjatar tillräckligt länge. De har först fått nej, en eller flera ggr och sedan har flickan givit med sig. Andra ggr har de kanske inte behövt tjata, för det hela var så satt i system. När rätten då gör sin bedömning av dessa "gråzonsfall" (som jag inte tycker de är, och som de inte är i den nya lagen) tar man i beaktande antal våldtäkter/fall av sex. utnyttjande. Då anser man ibland att det inte är ställt utom rimligt tvivel att killarna, eller alla utav killarna, förstått att tjejen inte velat. De blir således inte dömda för samtliga tillfällen vilket givetvis påverkar straffsatsen.

Jag kopplar inte ihop 7 och 14-åringar då det gäller sexualitet men fakta är att barn i alla åldrar våldtas. Det som fick mig att gå vidare i hur man använder definitioner var ditt inlägg # 76

Jag anser att när man definierar så är man lite fel ute, alla barn kan inte uttrycka sin vilja och denna definition är relativt vanlig att en förövare använder sig av. Jag har inte menat att du missbrukar den innehållsmässigt och inte ser allvaret i barnvåldtäkter. Jag säger bara hur det snävar av antalet som faktiskt blir våldtagna med en sådan definition. Det finns mindre barn än 14 som är så förstörda att de själva tar initiativ för att få det överstökat eller "tror att det ska vara så". Och det problematiska blir ju då om förövaren är ny i sammanhanget och inte varit den som brutit ner barnet. Då menar jag inte att när det gäller mindre barn brukar vara ett problem juridiskt, men din definition blir problematisk. För att visa på hur det missbrukas ställde jag följdfrågan till dig i inlägg #79

Det finns även fall med 11-13-åringar där killgäng visste att man kunde få sex om man går hem till denna tjej och tjatar tillräckligt länge. De har först fått nej, en eller flera ggr och sedan har flickan givit med sig. Andra ggr har de kanske inte behövt tjata, för det hela var så satt i system. När rätten då gör sin bedömning av dessa "gråzonsfall" (som jag inte tycker de är, och som de inte är i den nya lagen) tar man i beaktande antal våldtäkter/fall av sex. utnyttjande. Då anser man ibland att det inte är ställt utom rimligt tvivel att killarna, eller alla utav killarna, förstått att tjejen inte velat. De blir således inte dömda för samtliga tillfällen vilket givetvis påverkar straffsatsen.

Jag har ju också svarat på dina inlägg med att jag inte alls är färdigfunderad över små barn. Dessutom har jag skrivit att mitt resonemang SÄKERLIGEN har luckor och hål. Jag resonerar ju bara.
Jag vidhåller att våldtäkt är då någon har sex med någon annan mot deras vilja. Det är den enda definition jag känner till som känns logisk.

Om du är orolig för att jag "snävar till saker" kanske du tar mina åsikter på lite förstort allvar? Jag kan inte påverka någonting. Mina farhågor gällande den nya lagen har jag skrivit om och tänker inte upprepa.

Så som du driver resonemanget orkar inte jag diskutera, för oavsett hur du nu formulerar dig så har jag känt det som att du försöker få det till att jag skulle tycka att det är ok att vuxna har sex med barn, då du drar in tre åringar i resonemanget. Det är inte det jag vill diskutera. Jag talar om barn strax under 15 år. Det är dem tråden handlar om. Många av dem har sex. Därav mitt resonemang. 3 åringar och 7 åringar har inte det. Det är inte dem jag diskuterar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju också svarat på dina inlägg med att jag inte alls är färdigfunderad över små barn. Dessutom har jag skrivit att mitt resonemang SÄKERLIGEN har luckor och hål. Jag resonerar ju bara.
Och detta läste jag också att du skrev. Och diskuterade inte detta igen förrän ako drog upp vad du och jag hade diskuterat. Då valde jag att dra alltihopa en gång till. För ako, inte för att jag inte hade läst ovanstående och att jag inte förstår att det är ett fritt resonerande, och jag liksom du anser att man måste kunna lägga fram saker utan att ha funderat färdigt i alla riktningar eller att alla måste tycka lika :)

Förmodligen har jag postat denna tråd på fel underforum men ber då ödmjukast Boj flytta den till mer lämpligt underforum. Tacksam om den ej hamnar under "gnägg"

Detta bara måste diskutteras,,, hur fasen är dagen vuxna funtade och hur ska barn kunna lita på vuxna när dessa sexgalningar går fria..

Bra av ledningen på "den" Ridskolan att anmäla så snart det kom till deras kännedom. Hoppas straffet blir kännbart, gärna kastrering!!

Jag lider med dessa ridskolebarn som kommer till stallet för att umgås med sina älskade hästar, söker stöd och trygghet i stallets lugna miljö och från oss andra (ofta män) i frågor om hovvård på deras älsklingar och så kommer ngn jädrans idiot (läs man) till ridlärare och förstör precis allting....

Jag blir så bitter och besviken varje gång detta uppdagar sig,,, man ska ha klart för sig att mörkertalet är väligt stort.

Till alla unga tjejer i stallarna,, ni har aldrig gjort ngt fel och heller inget att skämmas för. Har just du blivit utatt för samma sak så snälla snälla,,, berätta det för ngn som du känner förtroende för så vi i framtiden slipper dessa galningar och ni i lugn och ro kan umgås med era älskade hästar i stallarna på ridskolorna i en trygg miljö.

Källa Metro.
Länk: http://www.metro.se/se/article/2008/05/20/16/3228-62/index.xml

Tyvärr inget nytt. Jag är själv 46 år och hade när jag var ung en kompis som ridläraren hade sex med redan när kompisen var 11 år. På den tiden - början på 80-talet pratade man inte så mycket om detta - kompisen lärde jag känna först när vi var runt 18 år och det redan var över. Jag träffade t.o.m. denna ridlärare vid ett tillfälle och minns att jag tyckte han var avskyvärd. Men att vi hade några tankar på att fanskapet skulle anmälas minns jag ej.

Tur att det inte är så idag. Hoppas att alla barn och ungdomar som får höra sådant från kompisar ALLTID för det vidare till andra vuxna, även om man lovat att inget berätta.

Hälsning Maja

Och detta läste jag också att du skrev. Och diskuterade inte detta igen förrän ako drog upp vad du och jag hade diskuterat. Då valde jag att dra alltihopa en gång till. För ako, inte för att jag inte hade läst ovanstående och att jag inte förstår att det är ett fritt resonerande, och jag liksom du anser att man måste kunna lägga fram saker utan att ha funderat färdigt i alla riktningar eller att alla måste tycka lika :)

Oavsett hur du exemplifierar så anser jag ändå att en våldtäkt är då man tvingas ha sex mot sin vilja. Då man inte VILL, då är det våldtäkt. Där du talar om att pojkarna tjatar tillräckligt länge, får jag bilden i huvudet av att de verbalt tjatar. I mina ögon är det svårt att få det till våldtäkt. Jag håller med rättsväsendet om de anser att det är en gråzon. Även pojkar och män behöver ha klara gränser för vad en våldtäkt är. För att de ska förstå hur man får/inte får bete sig. Flickor, kvinnor behöver våga säga vad de vill. Att döma en pojke för våldtäkt för att han tjatat till sig sex... ja, nu var jag ju inte där i det specifika fallet, men ser det inte som du gör.
Vi kanske ska enas om att vi är oense ;)

Poäng!!!

Har ni ngt att tillföra denna mkt intressanta tråd som kan bidra till alla andras intresse och kan bidra till trådens utveckling???

Oj, tycker du att tråden är intressant?

En tragiskt konsekvens av "häng dem högt-mentaliteten" är att även vi normala killar, som aldrig skulle komma på tanken att lockas sexuellt av ett barn, måste tänka oss jäkligt noga för innan vi gör något, som på minsta sätt kan missförstås. Ett exempel: För några veckor sedan när jag var på väg ut till ridskolan såg jag en tjej som jag kände igen som skötare på en av ponnyerna. Hon stod och väntade på bussen och det var uppenbart att hon var på väg ut till stallet. Men jag vågade inte stanna och erbjuda henne skjuts. Så där fick hon stå kvar och vänta i snålblåsten...

Det är mkt sorgligt att vissa mäns handlingar ska drabba alla andra. Jag har killkompisar som upplever det som jobbigt om de råkar gå/cykla bakom en tjej på väg hem en sen kväll. Det vet inte hur, men vill på alla sätt visa tjejen att "jag är inte farlig". T o m så att de tar omvägar för att inte "förfölja" henne.

Det är sjukt att det ska behöva vara så. Men så länge samhällsklimatet är som det är idag och våldtäkter faktiskt är en realitet och något som är vanligt förekommande, så kommer jag fortsätta se alla män som potentiella våldtäktsmän. Jag VILL inte göra det, men tyvärr tvingar verkligheten mig till det. Risken att mannen som går bakom faktiskt kommer våldta mig är för stor för att jag ska kunna ignorera den. Jag vet att risken för överfallsvåldtäkt är liten (de flesta våldtäkter begås av någon man känner) men ändå är jag rädd.

Det är synd om oskyldiga och snälla män som får stämpeln "monster" och "våldtäktsman" bara pga av deras kön. Men det är ännu mer synd om tjejer som tvingas gå runt med ständig rädsla för att bli våldtagna, bara pga av deras kön.

Det är synd om oskyldiga och snälla män som får stämpeln "monster" och "våldtäktsman" bara pga av deras kön. Men det är ännu mer synd om tjejer som tvingas gå runt med ständig rädsla för att bli våldtagna, bara pga av deras kön.

Håller med! Det är tragiskt att vi hamnat i en situation där människor är rädda för varandra enbart baserat på kön. Jag tror mycket hänger ihop med att gruppindelning och statistik är starka faktorer i det offentliga samtalet. Alla i en ibland godtyckligt indelad grupp får bära skulden för något ett fåtal individer sysslar med. Tänk om vi kunde vända på det så att alla betraktades som oskyldiga till dess att motsatsen bevisades.

Håller med! Det är tragiskt att vi hamnat i en situation där människor är rädda för varandra enbart baserat på kön. Jag tror mycket hänger ihop med att gruppindelning och statistik är starka faktorer i det offentliga samtalet. Alla i en ibland godtyckligt indelad grupp får bära skulden för något ett fåtal individer sysslar med. Tänk om vi kunde vända på det så att alla betraktades som oskyldiga till dess att motsatsen bevisades.

Javisst hade det varit det bäst. Men som tjej tänker jag inte ta risken och lita på en främmande kille (tex lifta med honom) bara för att jag bör se honom som oskyldig. För min egen säkerhet "dömer" jag hellre honom på förhand. Jag vågar helt enkelt inte ta risken att han faktiskt är en av de få procenten som inte är oskyldiga.

Jag tänker fortsätta ta en omväg om jag möter ett gäng med killar en mörk kväll. Jag kommer aldrig att lifta själv med en man jag inte känner och jag utsätter mig inte för situationer där jag blir själv i en lokal med en eller flera män jag inte känner.
Det är tråkigt att jag "dömer" oskyldiga, men kan det rädda mig från våldtäkt, rån eller andra övergrepp är det värt det.

Fast försiktighet tycker inte jag är att betrakta som att döma någon. Jag liftar inte heller med okända och kan jag undvika att gå förbi ett gäng killar eller tjejer på kvällen så gör jag det. Det är bara för min egen säkerhets skull och drabbar ingen annan. Kan man däremot inte lita på någon annan människa bara för att de råkar ha ett visst kön, då ser jag det som att man dömer oskyldiga. Det gäller även män som blivit lurade/misshandlade/brända av en kvinna och som ser alla kvinnor som lurendrejare/våldsverkare/etc.

Håller fullständigt med om att kastrering av sattyget vore en mycket bra idé! Samma gäller alla andra som förgriper sig på barn! :mad::mad::cool:

...och är man dessutom hennes lärare och 32 bast bör man ju inse att man är ute på mycket farliga vägar även om hon nu skulle ha varit 18 år...

Tidig sexuell aktivitet är en sak men det kan aldrig ursäkta att en lärare utnyttjar sin position. Som tonårsförälder skulle jag nog uppsöka förövaren och, om det var en klasskompis i samma ålder bara visa upp hagelbrakaren men om det var en 32-årig lärare använda den...

Men om dom faktiskt är förälskade i varandra på "riktigt" då ?

Det är ju faktiskt bara 14 år "mellanskillnad" på 18 och 32.... jag har upplevt ålderskillnader på 20 år uppåt och 15 år neråt när det har handlat om förälskelse. - dags att plocka fram sin skottsäkra väst då verkar det som... :eek:

En 18-åring är ju faktisk vuxen och får både bli statsminister och bestämma över sin egen sexualitet... och köpa sin egen hagelspridare dessutom ;).

Det är ju min förhoppning att vi lever i en värld där förälskelse bara handlar om individ... inte om ålder, samhällställning eller liknande. Vi måste ju faktiskt lämna utrymme för äkta lärlek, även om den ibland kanske tar vägar som vi inte hade planerat riktigt.

Senast ändrad:

Håller med! Det är tragiskt att vi hamnat i en situation där människor är rädda för varandra enbart baserat på kön. Jag tror mycket hänger ihop med att gruppindelning och statistik är starka faktorer i det offentliga samtalet. Alla i en ibland godtyckligt indelad grupp får bära skulden för något ett fåtal individer sysslar med.
Och jag tror att en än större anledning är att (om man nu får generalisera lite) pojkars aggressionsyttringar ses som medel att nå framgång och framskjutna positioner och att pojkar mycket tidigt görs medvetna om detta. Och att flickor mycket tidigt lär sig att förhålla sig till pojkars aggression och dämpa sin egen.

Håller med. personen i fråga har flyttat runt som en nomad mellan stall från östergötland, dalarna och nu stockholm (flera stall). han har härjat fritt pga av att ledningen i stallet ej vidtagit åtgärder utan skyddat honom. att han blev förd till åtal berodde enbart på att personalen i stallet vidtog åtgärder, ej ledningen. Det är toppen på ett isberg..finns nog fler tjejer därute som ej vågar träda fram.
antar att han namnges efter domen fallit nu snart. annars kommer namnet att offentliggöras på internet ändå. han är även dömd för att ha misshandlat en häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka