Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Är det inte så att det räknas som våldtäkt om barnet är under 15? (Jag är inte jurist, men har för mig att lagen har ändrats...)
Det har förts mycket diskussioner om att införa det som inom Anglosaxisk rätt kallas "statutory rape" dvs. att sex med minderårig alltid är att betrakta som våldtäkt. Men jag tror inte det har blivit verklighet mycket på grund av gränsdragningsproblematiken. Däremot tror jag att våldtäkt mot minderårig alltid är att betrakta som grov.

Det har förts mycket diskussioner om att införa det som inom Anglosaxisk rätt kallas "statutory rape" dvs. att sex med minderårig alltid är att betrakta som våldtäkt. Men jag tror inte det har blivit verklighet mycket på grund av gränsdragningsproblematiken. Däremot tror jag att våldtäkt mot minderårig alltid är att betrakta som grov.

Jodå enligt brottsbalken 6 kap

"4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år."

"4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år."

"Kryphålet" tycks vara att man bagatelliserar kränkningen och så blir praxis en annan än hur den nya lagstiftningen var tänkt att tillämpas.

"Kryphålet" tycks vara att man bagatelliserar kränkningen och så blir praxis en annan än hur den nya lagstiftningen var tänkt att tillämpas.

Jo det verkar ju vara så i vissa fall.

Domstolarna måste dock ha ett visst utrymme för tolkningar. Det som jag tycker måste vara förmildrande är om två tonåringar har sex i samförstånd. Vi kan inte dömma 15 eller 16-åriga pojkar till våldtäkt om de varit med en 14-årig flicka tex.

Jo det verkar ju vara så i vissa fall.

Domstolarna måste dock ha ett visst utrymme för tolkningar. Det som jag tycker måste vara förmildrande är om två tonåringar har sex i samförstånd. Vi kan inte dömma 15 eller 16-åriga pojkar till våldtäkt om de varit med en 14-årig flicka tex.

Tolkningsutrymmet är tydligen ganska stort ..
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=552258

Du har aldrig tänkt på att en ung kvinna har sin egen sexualitet och fritt kan välja vem hon vill ha sex med och då kan en lite äldre man locka.

Snarare många äldre mäns våta dröm och önskan att de ska vara mer lockande för unga tjejer än jämnåriga killar.

Men då döms det väl ingenting?
Ja menar, två fjortonåringar som har sex är inte olagligt.
Inga problen för tjejen att få p-piller ex.

Nja, skillnaden är att gränsen för "statutory rape" är kategorisk. Det spelar ingen roll om förövaren känner till offrets ålder eller ej. Men då blir det också problem t.ex. när två 14-åringar har sex med varandra och den ene fyller 15.

BrB 6:4 kräver uppsåt även när det gäller åldern på offret. Har förövaren inte känt till eller haft anledning att känna till att offret är under 15 kan h*n inte dömas för våldtäkt mot barn.

Nja, skillnaden är att gränsen för "statutory rape" är kategorisk. Det spelar ingen roll om förövaren känner till offrets ålder eller ej. Men då blir det också problem t.ex. när två 14-åringar har sex med varandra och den ene fyller 15.

BrB 6:4 kräver uppsåt även när det gäller åldern på offret. Har förövaren inte känt till eller haft anledning att känna till att offret är under 15 kan h*n inte dömas för våldtäkt mot barn.

Ja jag tycker att både dessa invändningar är ganska rimliga.

Märkligt att mannen i Strängnäsmålet inte dömdes för våldtäkt i HD. Han har ju bevisligen genomfört samlag med en person som var höggradigt berusad och därmed försatt i ett hjälplöst tillstånd. Förr räknades det som förmildrande att offret själv hällt i sig spriten :eek: men det ska det inte göra längre.

Kanske, kanske inte. Men vi kan inte veta då vi långt ifrån får samma insyn som domstolen, då ska vi inte döma en man som bara häktats.

Helt ense med dig där. Att diskutera brottet är en sak, men att döma en människa innan man VET om personen är skyldig är bara dumt.
Oskyldig tills motsatsen bevisats, heter det väl?

*knapplån*

Anmälan har gjorts efter att rykten har spridits.

En sann historia från min ungdom på den större ridskolan. Ung tjej (går i 8:an) blir efter mycket tjat och konspirerande skötare på snygge hoppryttarens häst. Snygge hoppryttaren är en bit över 30 år vid tillfället, och efter ett tag så har unga tjejen bokstavligen tjatat sig ner i hans säng. Och visst skröt hon om detta öppet. Och rytet gick. Men inte tusan var det våldtäkt, tjejen var ju den som var drivande.

Personligen tycker jag inte att det är särskilt fräscht med den relationen, men inte tusan var det våldtäkt.

Idag hade den incidenten (en "relation" som fortgick i ungefär ett år) kunnat vara på löpsedeln.

Ehmm, redan i Magna Carta under medeltidens dunkel talade man om Habeas Corpus... dvs att man ska veta om ett brott verkligen är begånget innan man kan döma någon.

Hur vidrig man än kan tycka att den fula gubben till ridlärare är så måste man ha alla fakta och självklart ska en rättegång hållas innan man talar sig varm för kastrationer m.m.

Jag är för väldigt hårda straff, inkluderat dödstraff, MEN... man ska anses som oskyldig till dess att det är ställt utom rimligt tvivel att man är skyldig.

Sex med en minderårig behöver inte vara samma sak som våldtäkt...

Som kille i hästvärlden så är man medveten om att det är väldigt "lättraggat" och det många gånger inte är så fruktansvärt svårt att få till det med en tjej som kanske är hälften eller tom en tredjedel så gammal som man själv är.

Likaväl så uppstår det väldigt lätt rykten, själv har jag tom varit bög samtidigt som jag hade ihop det med en tonårsflicka i samma stall - så hon borde rimligtvis varit transvestit då.... om nu ska lyssna till rykten.

*knapplån*

En sann historia från min ungdom på den större ridskolan. Ung tjej (går i 8:an) blir efter mycket tjat och konspirerande skötare på snygge hoppryttarens häst. Snygge hoppryttaren är en bit över 30 år vid tillfället, och efter ett tag så har unga tjejen bokstavligen tjatat sig ner i hans säng. Och visst skröt hon om detta öppet. Och rytet gick. Men inte tusan var det våldtäkt, tjejen var ju den som var drivande.

Personligen tycker jag inte att det är särskilt fräscht med den relationen, men inte tusan var det våldtäkt.

Idag hade den incidenten (en "relation" som fortgick i ungefär ett år) kunnat vara på löpsedeln.

"Konspirerande och tjatande", vilken förälskad fjortis kan inte vara det? Inte någonstans tillskriver du den snygge hoppryttaren egenskaper annat än "snygg" mottaglig för "tjat". På dig låter det som om en fjortonårig flicka/kvinna kan mästra och dupera dubbelt så gamla män med sin lockande kropp och onda sinne. Stackars karlar ..

Angående att kalla det våldtäkt beror väl på om man utgår från lagstiftningen eller vad man själv lägger i ordet. Att det finns andra som upplevt större kränkning eller att det är möjligt att denna tjej inte hade någon upplevelse av kränkning tror jag inte många argumenterar emot.

Men det är inte hennes beteende som ska värderas/bedömas/dömas, det är hans.

Något jag tycker är väldigt obehagligt är att beviskraven i mångas ögon tycks stå i omvänd proportion till brottets art. Ju vidrigare brott, desto lägre beviskrav. Har vi verkligen inte kommit längre sedan häxprocessernas dagar? Jag förstår att det är omtanke om offren som ligger bakom, men vilka skyddar vi genom att låsa in oskyldiga?

En tragiskt konsekvens av "häng dem högt-mentaliteten" är att även vi normala killar, som aldrig skulle komma på tanken att lockas sexuellt av ett barn, måste tänka oss jäkligt noga för innan vi gör något, som på minsta sätt kan missförstås. Ett exempel: För några veckor sedan när jag var på väg ut till ridskolan såg jag en tjej som jag kände igen som skötare på en av ponnyerna. Hon stod och väntade på bussen och det var uppenbart att hon var på väg ut till stallet. Men jag vågade inte stanna och erbjuda henne skjuts. Så där fick hon stå kvar och vänta i snålblåsten...

"Konspirerande och tjatande", vilken förälskad fjortis kan inte vara det? Inte någonstans tillskriver du den snygge hoppryttaren egenskaper annat än "snygg" mottaglig för "tjat". På dig låter det som om en fjortonårig flicka/kvinna kan mästra och dupera dubbelt så gamla män med sin lockande kropp och onda sinne. Stackars karlar ..

Angående att kalla det våldtäkt beror väl på om man utgår från lagstiftningen eller vad man själv lägger i ordet. Att det finns andra som upplevt större kränkning eller att det är möjligt att denna tjej inte hade någon upplevelse av kränkning tror jag inte många argumenterar emot.

Men det är inte hennes beteende som ska värderas/bedömas/dömas, det är hans.

Tänk. Jag som trodde att våldtäkt var att ha sex med någon mot deras vilja.

Tänk. Jag som trodde att våldtäkt var att ha sex med någon mot deras vilja.

saxat från närmsta länk:

den nya sexualbrottslagen som trädde i kraft i april 2005 skärptes straffen och fler gärningar klassades som våldtäkt. Även skyddet för barn skulle stärkas.

Det nya brottet Våldtäkt mot barn infördes i lagen, utan krav på att våld eller hot förekommit vid övergreppet. Detta eftersom det anses "främmande att tala om uttryck som frivillighet och samtycke" vid övergrepp mot barn. Ett barn under 15 år kan enligt svensk lag inte samtycka till samlag.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45927&a=552298&lid=puff_552258&lpos=extra_2

Sedan kan man ju förstås ha åsikter om lagstiftningen. Jag utgick från att personen i exemplet var under 15. Annars finns väl ingen större andledning till att mena att det skulle bli "rubriker" (såvida det inte fanns ett o/uttalat hot eller påtryckningar arb.givare gentemot anställd.)

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka