Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

Sv: Ridlärare häktad för barnvåldtäkt.

saxat från närmsta länk:

den nya sexualbrottslagen som trädde i kraft i april 2005 skärptes straffen och fler gärningar klassades som våldtäkt. Även skyddet för barn skulle stärkas.

Det nya brottet Våldtäkt mot barn infördes i lagen, utan krav på att våld eller hot förekommit vid övergreppet. Detta eftersom det anses "främmande att tala om uttryck som frivillighet och samtycke" vid övergrepp mot barn. Ett barn under 15 år kan enligt svensk lag inte samtycka till samlag.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45927&a=552298&lid=puff_552258&lpos=extra_2

Sedan kan man ju förstås ha åsikter om lagstiftningen.

Ja, och att ha en relation med en äldre man i ett år är knappast våldtäkt i sig självt. Tråkigt med lagar som tar ifrån unga tjejer ansvaret för sitt eget uppförande. Det finns en gräns tycker jag. Om man frivilligt ger sig in i ett sexuellt förhållande som 14 åring borde det inte falla under samma kategori som dem som enbart betett sig naivt och utmanande utan att för den skull ta steget och självmant hoppa i säng med mannen.
Skum lag.

Ja, och att ha en relation med en äldre man i ett år är knappast våldtäkt i sig självt. Tråkigt med lagar som tar ifrån unga tjejer ansvaret för sitt eget uppförande. Det finns en gräns tycker jag. Om man frivilligt ger sig in i ett sexuellt förhållande som 14 åring borde det inte falla under samma kategori som dem som enbart betett sig naivt och utmanande utan att för den skull ta steget och självmant hoppa i säng med mannen.
Skum lag.

Jag förstår ditt resonemang men någonstans måste vi väl ändå ha en åldersgräns och den råkar vara 15 år idag.

Tråkigt med lagar som tar ifrån unga tjejer ansvaret för sitt eget uppförande.
Vad menar du att hon ska hållas ansvarig för? På vilket sätt är det fel att "hoppa i säng". Jag pratar om hans uppförande. Han borde ha gjort något annat än att göra sig kriminell på en fjortis. Det är väl inget som hon kan hållas ansvarig för? Det finns tolvåringar som är kära och vill ha sex med 19-åringar också.

Jag förstår ditt resonemang men någonstans måste vi väl ändå ha en åldersgräns och den råkar vara 15 år idag.

Måste man för den skull kalla allt för våldtäkt? Jag tycker att det endast gör att riktiga våldtäkter hamnar i en slags gråzon. Om man kallar det våldtäkt att en 32 årig man har sex med en 14 årig tjej, som frivilligt hoppar ned i hans säng, istället för sexuellt utnyttjande, förringar man inte då det som verkligen ÄR en våldtäkt? Att bli brutalt tvingad, under fysiska eller verbala hot, till någonting som man verkligen inte vill.

På dig låter det som om en fjortonårig flicka/kvinna kan mästra och dupera dubbelt så gamla män med sin lockande kropp och onda sinne. Stackars karlar .. .

Tro det eller ej, men jag har också varit i den åldern, och jag har också haft en tidig sexdebut och varit väl medveten om mina tillgångar. Man behöver faktiskt inte vara oskydlig bara för att man är minderårig.

Men det är inte hennes beteende som ska värderas/bedömas/dömas, det är hans.

Jag erkänner villigt att jag tillskriver honom dåligt omdöme, något annat fel ligger det säkert också bakom att man väljer en så ung partner. Men är hon oskydlig bara p g a sin ålder? MÅSTE det har varit tilltvingad sex bara p g a hennes ålder?

Vad menar du att hon ska hållas ansvarig för? På vilket sätt är det fel att "hoppa i säng". Jag pratar om hans uppförande. Han borde ha gjort något annat än att göra sig kriminell på en fjortis. Det är väl inget som hon kan hållas ansvarig för? Det finns tolvåringar som är kära och vill ha sex med 19-åringar också.

Oj, där nådde jag verkligen inte fram med det jag tänkte.
Alla människor har väl ett ansvar för sin egen sexualitet. Om jag inte vill hoppa i säng med X, så gör jag inte det.
Att jag sedan ska kunna skrika våldtäkt om jag ångrar mig är väl att ansvarsbefria mig.
Jag har inte sagt att själva sexet är fel. Det är rubriceringen våldtäkt jag talar om.

Tro det eller ej, men jag har också varit i den åldern, och jag har också haft en tidig sexdebut och varit väl medveten om mina tillgångar. Man behöver faktiskt inte vara oskydlig bara för att man är minderårig.
Fast nu utgår du från att jag har idéer om fjortonåriga tjejer som små barbielekande oskulder. Som fjortonåring visste jag mycket väl vilken arena man kan och förväntas spela på. Du behöver inte upplysa mig, av samma skäl som du själv uppger.

Jag erkänner villigt att jag tillskriver honom dåligt omdöme, något annat fel ligger det säkert också bakom att man väljer en så ung partner. Men är hon oskydlig bara p g a sin ålder? MÅSTE det har varit tilltvingad sex bara p g a hennes ålder?
Vad är hon skyldig till då? Att ha velat ha sex? Sedan när gjorde det 14-åringar brottsliga och 30plussare bara "omdömeslösa"? Du läser in något jag inte säger.

Måste man för den skull kalla allt för våldtäkt? Jag tycker att det endast gör att riktiga våldtäkter hamnar i en slags gråzon. Om man kallar det våldtäkt att en 32 årig man har sex med en 14 årig tjej, som frivilligt hoppar ned i hans säng, istället för sexuellt utnyttjande, förringar man inte då det som verkligen ÄR en våldtäkt? Att bli brutalt tvingad, under fysiska eller verbala hot, till någonting som man verkligen inte vill.

Jo jag förstår hur du tänker och delvis håller jag med. Eller det är snarare så att jag inte bestämt mig om jag håller med eller inte.

Anledningen till att alltid kalla det våldtäkt om flickan eller pojken är under 15 är väl för att uppgradera allvaret i brottet helt enkelt. Det skall helt enkelt vara ett grövre brott än innan och det talar vi om genom att kalla det våldtäkt.

Oj, där nådde jag verkligen inte fram med det jag tänkte.
Alla människor har väl ett ansvar för sin egen sexualitet. Om jag inte vill hoppa i säng med X, så gör jag inte det.
Att jag sedan ska kunna skrika våldtäkt om jag ångrar mig är väl att ansvarsbefria mig.
Jag har inte sagt att själva sexet är fel. Det är rubriceringen våldtäkt jag talar om.

Fast samhället, och gemene man, tar väldigt ofta ifrån män ansvaret för att kunna tygla sig efter att ha "utsatts" för vissa inviter och "lockelser". En man i 30-årsåldern som ligger med en 12-14åring är ju väl medveten om konsekvenserna av upptäckt. Ändå gör vissa män det, och möts av förvånansvärt mycket förståelse och förlåtelse av många i samhället.

Jag reagerar också på att du använder ordet skyldig. Det är väl inget brott att förföra äldre killar och män? Inte ens för minderåriga flickor.

Jo jag förstår hur du tänker och delvis håller jag med. Eller det är snarare så att jag inte bestämt mig om jag håller med eller inte.

Anledningen till att alltid kalla det våldtäkt om flickan eller pojken är under 15 är väl för att uppgradera allvaret i brottet helt enkelt. Det skall helt enkelt vara ett grövre brott än innan och det talar vi om genom att kalla det våldtäkt.

En diplomat :D

Jo, jag förstår ju att det är just för allvarsgraden, frågan är ju om det är det bästa alternativet. Men man får väl lita på att de lagkunniga har tänkt på alla detaljer. :)

Hur menar du att hon skulle vara brottslig?

Att hon tydligen inte är "så oskyldig". Jag skulle kanske skrivit skyldig istället men skrev brottslig när jag förde diskussionen om våldtäktslagen och besvaras med argument som jag tror egentligen handlar om moral eller vad man ska kalla det.

Jag diskuterar denna mans brottsliga förehavanden. Hur tjatig eller skyldig någon är som fjortis tycker jag är "frestelser" en gott vuxen man står över. Annars bör man fanimej spärras in.

Fast samhället, och gemene man, tar väldigt ofta ifrån män ansvaret för att kunna tygla sig efter att ha "utsatts" för vissa inviter och "lockelser". En man i 30-årsåldern som ligger med en 12-14åring är ju väl medveten om konsekvenserna av upptäckt. Ändå gör vissa män det, och möts av förvånansvärt mycket förståelse och förlåtelse av många i samhället.

Absolut, jag håller med. Men för mig utesluter inte det ena det andra.
Jag oroar mig som jag skrivit tidigare för att begreppet våldtäkt till sist bagatelliseras.

KL

En personlig reflektion.

Även om lagen säger annorlunda så tycker jag att det är stor skillnad på en fullt utvecklad 14-åring och en 3-åring.

Absolut, jag håller med. Men för mig utesluter inte det ena det andra.
Jag oroar mig som jag skrivit tidigare för att begreppet våldtäkt till sist bagatelliseras.

Fast att bagatellisera övergreppet/våldtäkten och att förskjuta skuldbördan är ju försvarsadvokatens konstart. Bagatelliseringen och ansvarsfrånskrivningen har ju funnits hur länge som helst, både i folks "tyckande" och i domstolar. Man söker ju alltid att finna hur offret har varit aktivt på något sätt. Näst "bäst" för förövaren är ju att offret är passivt. Hur många tror du gör ett kraftigt motstånd?

På vilket sätt kan våldtäkt bli mer bagatelliserat av en skärpning av lagen?

KL

En personlig reflektion.

Även om lagen säger annorlunda så tycker jag att det är stor skillnad på en fullt utvecklad 14-åring och en 3-åring.

Det är väl en högst naturlig reflektion. Det ligger väl närmare till hands för de flesta av oss att attraheras av en mans/kvinnas kropp än ett barns? Om man sedan pratar om andra skillnader pratar vi väl om att pröva någons psykiska eller fysiska men? Och där är det nog inte så enkelt som att rakt av åldersdela frågan. Även om det är det man gör när man drar gränsen vid 15.

Konstigt, du tycker att det är fel att någon dömmer honom, men du hävdar betämt att det inte är våldtäkt. Är det inte lika illa att fria, dvs påstå att flickorna ljuger, innan dom faller?

Jag hävdar att sexuellt utnyttjandet som han medgett inte är våldtäkt, inte att han tvärsäkert inte våldtagit dem.
Jag påstår inte att dem ljuger heller, vi kan inte veta vem som talar sanning och då ska vi inte fälla någon sida förrän domstolen gjort det.
Det är trots allt därför domstolar finns.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka