Ridhus/ridbana = lyx?

the_connemara

Trådstartare
Eller standard? Eller tom ett krav?

Vad väljer ni först av bra ridvägar reps bra ridhus/ridbana?

Jag ställer mig mållös till att de flesta (av vad jag läst så motbevisa gärna) värderar ridhus högre än bra ridvägar, kanske tom högre än bra hagar? Kan man inte träna sin häst utomhus utan en fyrkant eller?

Fy vad jag låter negativ :o Men det kanske är någon mer som reflekterat över detta?

Svara gärna på ovanstående frågor iaf med motiv för/emot!

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

För mej är hästarna en del av en naturupplevelse, så jag väljer bra ridvägar och stora kuperade hagar framför ridbana och ridhus.

Jag bor ute i skogen och vi har varken ridbana eller ridhus, men världens finaste ridvägar runt sjöar och de sträcker sig hur långt som helst. Sen att rida in i skogen och hitta nya stigar är ju spännande för hästen med.
Jag har häst för att vi båda ska ha en upplevelse vilket jag tycker att naturen ger.

Sen hade jag inte dött om det fanns ett ridhus i närheten på höst/vinter, fast jag är osäker på hur ofta jag skulle vara där, men kanske för tömköring/longering och för att låta hästen springa av sig när det är för halt ute.
Ridbana hade jag kanske haft mer användning just för att testa ny utrustning eller för att ha lektion på, fast inget jag måste ha heller om jag tänker efter.

Hela skogen är mitt ridhus :)

Jag prioriterar bra ridvägar och ridhus högt. Faktiskt högre än bra hagar(hagarna måste dock vara ok!). Nu går han i en platt lite för liten hage, men med 6 kompisar. Så visst den är ok, men tråkig. Men träningsmöjilgheterna gör att jag väljer att stå här iallafall.

Däremot fick jag flytta längre ut från stockholm för att få mina krav uppfyllda.

För mej är hästarna en del av en naturupplevelse, så jag väljer bra ridvägar och stora kuperade hagar framför ridbana och ridhus.

Jag bor ute i skogen och vi har varken ridbana eller ridhus, men världens finaste ridvägar runt sjöar och de sträcker sig hur långt som helst. Sen att rida in i skogen och hitta nya stigar är ju spännande för hästen med.
Jag har häst för att vi båda ska ha en upplevelse vilket jag tycker att naturen ger.

Sen hade jag inte dött om det fanns ett ridhus i närheten på höst/vinter, fast jag är osäker på hur ofta jag skulle vara där, men kanske för tömköring/longering och för att låta hästen springa av sig när det är för halt ute.
Ridbana hade jag kanske haft mer användning just för att testa ny utrustning eller för att ha lektion på, fast inget jag måste ha heller om jag tänker efter.

Jag citerar ditt inlägg och byter ut sjöar mot ett berg för jag håller helt med.
Enda gången jag saknar ridhus är när det är halt, det hade varit skönt för hästarna att få springa av sig därinne då :laugh:

Jag hade aldrig velat byta bort våra ridvägar mot ett ridhus/ridbana.

jag väljer också att citera dig eftersom det lika gärna kunde vart jag som skrivit.... Vi rider oavkortat i naturen... och skulle aldrig byta ut det mot ett ridhus eller ridbana... Jag rider för att komma ut i naturen, känna doften av skogen och höra fågelkvitter, inte harva runt på en fyrkant... Vintertid är det självfallet mer begränsat eftersom vi bor i Norr med rikligt med snö, men eftersom vi då är bosatta i en by med lugnt tempo finns det oftast möjlighet att nyttja vägarna trots trafik..:D

Ridhus/ridbana nuförtiden. Av flera skäl (delvis medicinska) så kan jag inte rida ut när det är mörkt. Vilket skulle innebära ingen ridning alls för mig vintertid förutom på helgerna.

Rid/körvägarna samt hagarna är dock också viktiga för mig så är de för dåliga flyttar jag inte till det stallet.

ridbana är ett must, hur ska man annars kunde göra volter, serpentiner osv? jag klarade mig utan länge men man kommer liksom ingenstans när man inte kan träna ordentligt....

jag har bra ridvägar på så sätt att dom är mysiga och inte mkt trafik. men underlaget är antigen hård grusväg eller ojämna stigar! inget att träna på med andra ord.

ridhus tycker jag är lyx. och jag vill absolut inte stå på en stor anläggning bara för att ha ridhus....

Nu är ju jag bara medryttare men om jag skulle ha egen häst och leta plats skulle jag vilja ha ridbana åtminstone. Ridhus är verkligen lyx, jag är väldigt mörkrädd och bävar för hösten/vintern. Sen kan det ju va riktigt skitväder när varken häst eller ryttare njuter ute i naturen och då är det verkligen lyx med ridhus. De mår ju inte heller bra i att bara stå, då antar jag att ett ridhus kunnat vara en perfekt lösning. Men annars tror jag man kommer långt med en paddock! Håller med ovanstående att på grusvägar och ojämna skogsstigar är det ju svårt med volter o dyl. Men det beror ju på vad man vill med sin häst! Vad gäller hagar skulle det ju kännas lite fel att ha en riktigt usel hage bara för att jag ska få ridhus. Då tänker jag att ridhus till stor del är mer lyx för ägaren än för hästen.

Ridhus/ridbana=lyx. Eller standard? Eller tom ett krav?
Både ridhus och ridbana är för mig lyx. Till och med onödig lyx :o Vi gjorde en liten ridbana hemma på gården för några år sedan, den användes flitigt ett tag men sen blev det alltmer sällan. Varken jag eller pållen tycker det är speciellt spännande att harva runt där tyvärr. Hade jag haft tillgång till ridhus hade det nog kommit väl till pass när det är riktigt dåligt väder, men inte annars.

Ridvägar, helt klart.

Jag ställer mig mållös till att de flesta (av vad jag läst så motbevisa gärna) värderar ridhus högre än bra ridvägar, kanske tom högre än bra hagar? Kan man inte träna sin häst utomhus utan en fyrkant eller?
Hagar är prio ett för mig, sen ridvägar och absolut sist ridbana/ridhus. Tycker det går alldeles ypperligt att träna utomhus, både efter vägar och på ängar, jag har absolut inget behov av någon "fyrkant" :) Men då tränar inte jag någon som helst avancerad dressyr eller så.. blir några öppna/sluta, skänkelvikningar, ställa/böja.. osv. Men det går lika bra att göra längs vägkanten som på en ridbana. Hade jag pysslat med mer avancerade saker hade kanske en ridbana varit bra att ha däremot, vad vet jag :)

Om jag måste välja så är bra ridvägar viktigare. Nu har jag dock förmånen att inte behöva välja eftersom jag har både och....+ stora, bra hagar och litet, lugnt stall. Behöver jag säga att både jag och hästen stormtrivs? :D

Jag vill ha bra ridvägar, det har jag inte nu :(
Förut hade vi sandvägar som var hur långa som helst och man hittade allltid nya vägar :love: men man får väl skylla sig själv när man flyttade.

Ridhus är ok men inget nödvändigt för min del, vill man rida i ridhus får man väl ta transporten och åka någonstans :idea:

Jag får väl gå emot strömmen lite då... För mig är ridhus ett absolut krav. Men därvidlag inte sagt att jag inte också vill ha bra hagar, uteridbana och gärna bra ridvägar. Men jag skulle aldrig någonsin stalla upp hästen om det inte fanns ridhus inom vettigt skrittavstånd. Man kan träna dressyr ute i skogen också - men det blir inte riktigt samma sak som på en schysst ridbana. Jag kan inte se mig själv träna programdelar ute på skogsvägar.... jag har blivit bekvämare allt eftersom jag blivit äldre. Att sitta ute och frysa eller regna/blåsa bort stora delar av året är liksom inte värt mödan. Det är helt enkelt inte roligt att rida då. Uteritterna görs vid dessa årstider enbart för hästens skull - för att få ombyte i vardagen och komma ut....

Nu har även jag lyxen av att inte behöva göra avkall på något alls. Har hästen uppstallad med 60*20 ridhus (privat), schysst paddock, underbara hagar och jättefina ridvägar. Till det kan även läggas att jag har världens härligaste stallkompisar! Jag känner mig så lyckligt lottad och är faktiskt tacksam varje dag :)

Jag sköter den mesta skolningen av hästen i skogen så jag värderar bra ridvägar högre än ett ridhus. Däremot har jag gärna en ridbana också. :) Under vinterhalvåret transporterar jag hästen till ridhus några gånger i veckan, och det är inte svårare än så! :D

Tränar du med något mål i din vardagliga ridning eller rider du bara för det höga nöjets skull? Rider du för tränare eller tävlar? På vilken nivå?

Jag prioriterar bra ridvägar och ridhus högt. Faktiskt högre än bra hagar(hagarna måste dock vara ok!). Nu går han i en platt lite för liten hage, men med 6 kompisar. Så visst den är ok, men tråkig. Men träningsmöjilgheterna gör att jag väljer att stå här iallafall.

Däremot fick jag flytta längre ut från stockholm för att få mina krav uppfyllda.

Varför är detvärt mer för dig att prioritera din träning än hästens dagliga välbefinnande (om jag uppfattade dig rätt? Tränar du för tränare/tävlar? På vilken nivå?

Jag citerar ditt inlägg och byter ut sjöar mot ett berg för jag håller helt med.
Enda gången jag saknar ridhus är när det är halt, det hade varit skönt för hästarna att få springa av sig därinne då :laugh:

Jag hade aldrig velat byta bort våra ridvägar mot ett ridhus/ridbana.

Tränar du för tränare/tävlar? På vilken nivå?

jag väljer också att citera dig eftersom det lika gärna kunde vart jag som skrivit.... Vi rider oavkortat i naturen... och skulle aldrig byta ut det mot ett ridhus eller ridbana... Jag rider för att komma ut i naturen, känna doften av skogen och höra fågelkvitter, inte harva runt på en fyrkant... Vintertid är det självfallet mer begränsat eftersom vi bor i Norr med rikligt med snö, men eftersom vi då är bosatta i en by med lugnt tempo finns det oftast möjlighet att nyttja vägarna trots trafik..:D

ridbana är ett must, hur ska man annars kunde göra volter, serpentiner osv? jag klarade mig utan länge men man kommer liksom ingenstans när man inte kan träna ordentligt....

jag har bra ridvägar på så sätt att dom är mysiga och inte mkt trafik. men underlaget är antigen hård grusväg eller ojämna stigar! inget att träna på med andra ord.

ridhus tycker jag är lyx. och jag vill absolut inte stå på en stor anläggning bara för att ha ridhus....

Hur ofta i veckan behöver du göra volter?

Nu är ju jag bara medryttare men om jag skulle ha egen häst och leta plats skulle jag vilja ha ridbana åtminstone. Ridhus är verkligen lyx, jag är väldigt mörkrädd och bävar för hösten/vintern. Sen kan det ju va riktigt skitväder när varken häst eller ryttare njuter ute i naturen och då är det verkligen lyx med ridhus. De mår ju inte heller bra i att bara stå, då antar jag att ett ridhus kunnat vara en perfekt lösning. Men annars tror jag man kommer långt med en paddock! Håller med ovanstående att på grusvägar och ojämna skogsstigar är det ju svårt med volter o dyl. Men det beror ju på vad man vill med sin häst! Vad gäller hagar skulle det ju kännas lite fel att ha en riktigt usel hage bara för att jag ska få ridhus. Då tänker jag att ridhus till stor del är mer lyx för ägaren än för hästen.

Varför vill du ha en ridbana? Känner du behov av att rida på den så ofta att du hellre har den hemma än kör till lämplig anläggning (där du kanske oxå rider för din tränare 1 g/vecka eller dyl)?

Ridhus/ridbana=lyx. Eller standard? Eller tom ett krav?
Både ridhus och ridbana är för mig lyx. Till och med onödig lyx :o Vi gjorde en liten ridbana hemma på gården för några år sedan, den användes flitigt ett tag men sen blev det alltmer sällan. Varken jag eller pållen tycker det är speciellt spännande att harva runt där tyvärr. Hade jag haft tillgång till ridhus hade det nog kommit väl till pass när det är riktigt dåligt väder, men inte annars.

Ridvägar, helt klart.

Hagar är prio ett för mig, sen ridvägar och absolut sist ridbana/ridhus. Tycker det går alldeles ypperligt att träna utomhus, både efter vägar och på ängar, jag har absolut inget behov av någon "fyrkant" :) Men då tränar inte jag någon som helst avancerad dressyr eller så.. blir några öppna/sluta, skänkelvikningar, ställa/böja.. osv. Men det går lika bra att göra längs vägkanten som på en ridbana. Hade jag pysslat med mer avancerade saker hade kanske en ridbana varit bra att ha däremot, vad vet jag :)

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar