Ridhus med plåtväggar eller träväggar?

A

Agnes

Vilket föredrar ni? Ridhus med ytterväggar i plåt eller i trä? Varför i så fall? Är det något ni tänker på eller spelar det någon roll för er? (Sargen är naturligtvis i trä. Detta gäller bara ytterväggarna på ridhuset.)

Sv: Ridhus med plåtväggar eller träväggar?

plåt = varmt på sommaren och kallt på vintern, låter mycket när det blåser/regnar.
trä= inte lika tokvarmt på sommaren eller tok kallt på vintern,mildare klimat dvs ^_^. låter inte lika mycket när det blåser/regnar

plåt= billigt att underhålla, behöver inte målas om och väldigt sällan bytas ut.

trä= dyrt att underhålla, behöver målas om, träet kan murkna och behövas bytas ut efter några år.

Buck-För och nackdelar med båda men vilket föredrar du?

Allt har ju sina för- och nackdelar, som Buck skriver. Grannstallet har precis färdigställt sitt träridhus med något grått ickeplåt som tak (modern variant av eternit?) och snygga fönster, och OJ så FANTASTISKT mycket snyggare det är än en plåthall.

Det är ju en miljö man ska leva med, och har man träfasader i övrigt är det ju snyggt att fortsätta med det.

/AA

ja det jag skulle vilja ha är ju då trä ridhus men med murat ca 1,5-2m upp med stora välvda fönster:love:. trä är mycket finare, men jag ganska anti mot hela trä fasader (ett helt murat ridhus hade varit drömmen. svalt på sommaren och möjlighet att värma upp lite på vintern ^_^)
plåt är ju billigare, men med trä blir det en mildare miljö inne.

så trä. men det är dyrare...

Allt beror på hur man resonerar... Ska du bara ha nåt o rida i när det är dåligt väder? Ridtält skulle säkert funka då. Är ni flera, o skulle flera vilja ta anläggninskort? Ja, då kanske ett i plåt tillfredställer behovet. Men om du tänker långsiktligt, kanske vill utöka på nåt sätt. Rida i ett mer jämnt tempererat ridhus, ja då kanske trä är det bästa. Eller murat som nån skrev en bit upp o sen trä. I ett isolerat ridhus (trä håller värmen bättre), är det både lättare att hålla värmen, o billigare att värma upp. Det andas bättre o har bättre luft fuktiga o varma dagar. Men jag antar att det är plånkan som bestämmer vilket det blir. Tänk bara på att höra dig för med så många företag du kan hitta om du inte bygger själv, för det kan verkligen löna sig! Både med tanke på byggsats o bygginsats! Samma med bottenmaterial!

Mitt jackpot-på-drömvinsten ridhus har stomme av snygga prefab betongelement och självbärande takstolar av limträ, á la Bökeberg, och tak av tillräckligt tjock plåt för att inte låta för j-t när det regnar. Alternativt självbärande (läs: utan tvärstag) takstolar av stål, men absolut betongväggar. :)

Spelar inte så stor roll egentligen, men trä är ju absolut att föredra tycker jag. Det är finare och låter mindre när det blåser :)

Nu är det inte något lyxridhus jag ska bygga utan det står mellan plåtväggar eller trä. :-) Hade jag hur mycket pengar som hälst hade jag inte ens behövt fråga... Jag känner till de mesta för och nackdelarna och undrar mer om det är något man som ryttare bryr sej om eller har betydelse. Om ni har lika långt till ett ridhus i trä och ett i plåt. Påverkar väggmaterialet valet vilket ridhus ni åker till eller är andra saker viktigare?

Om ni har lika långt till ett ridhus i trä och ett i plåt. Påverkar väggmaterialet valet vilket ridhus ni åker till eller är andra saker viktigare?
Andra saker är viktigare. Avstånd, ridhusets storlek, belysningen, sannolikheten för trängsel, eventuella faciliteter som toa, bra parkering etc.

Jag föredrar absolut ett ridhus i trä. Hellre ridhall än ridhus i plåt faktiskt. Plåt ger så fruktansvärt dåligt inomhusklimat. Varmt på sommaren och råkallt på vintern. I ett ridhus i trä blir det inte alls lika kallt och inte heller lika varmt.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 831
Senast: Lobelia
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 899
Senast: lingonben
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden