Ridhästavel med fullblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 132
Sv: Ridhästavel med fullblod?

French Buffet godkändes i Sverige för några år sen och fick stamboksnummer 1093. Han godkändes på prestation oc jag har för mig att han gått 1.50.

Har ett par exempel
Prince Thatch xx är en tysk dressyrhingst som det avlas friskt på - de flesta jag sett är lyckade resultat!
Lauries Crusador xx är också en gångartshingst som det gått riktigt bra för i aveln. Han är ju pappa till bla Londonderry... De som kan säger att får man ett föl efter Lauris så blir det oftast väldigt bra. Men kan vara svårt att få dräktigt.

Men varken Prince Thatch eller Lauries Crusador är väl ridhäststammade? Vad jag kan se har de löpstammar?

Jag vet att det finns en massa fullblod i ridhästaveln, men det var inte det som var frågan, utan om det finns någon ridhästavel med fullblod?

Inte vad jag kan se, kollade på sporthorse-data.

Bara en liten kommentar, hoppas att Ameo inte misstycker, galoppresultat finns inte med på sporthorse-data såvida ingen lägger in det i fältet för kommentarer. Det finns ju nåt som heter "races" men det är en kvarleva från att databasen ursprungligen utvecklades för greyhounds.

Mvh Cissi

FB godkändes 2005 i Sverige pga sina meriter.
Sen exporterades han väl GB/Irland redan inför säsongen 2006 tror jag eller om det var efter den säsongen.

Mitt sto tog sig tyvärr inte med han men det berodde på henne inte honom. Skulle gärna använda honom igen om han kommer tillbaka - vilket det ryktas om..

Han kom till Irland våren 2006. Vi tittade på honom då han bara står 10 min från där jag bodde. Trodde att han varit godkänd i Sverige under en längre tid än så. Han bröt ju manken så han ser inte speciellt rolig ut.

Möjligt att han var godkänd på semin innan? har dock ingen koll på det själv.

Nej han ser ju inte så kul ut men han är väldigt trevlig tycker jag.

Stämmer, glömde honom, jo Brink red honom.

*KL*

Jag är helt säker på att jag skrivit ett långt inlägg i tråden, med en del exempel och funderingar. Det verkar inte finnas här? Kan inte tänka mig att jag gjort nåt fel i det inlägget, har jag bara drömt att jag skrev det inlägget? Vet att jag nämnde en hingst som jag ryktesvis hört ska användas inom ridhästavel med fullblodsston, ingen hingst som jag har kontakt med på något sätt dock...

Har jag bara drömt att jag skrev inlägget, har det försvunnit på nåt mystiskt sätt eller är det borttaget? (Förstår inte varför i så fall).

Mvh Cissi

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: Mia_R
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 277
Senast: Liran
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 973
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 804
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka