Ridas varje dag?

Sv: Ridas varje dag?

När vi har unghästar så låter vi de gå någon gång i veckan (där i mellan vila), lära sig igångsättningar och avsaktningar samt att svänga. Allt detta kan man göra från ryggen eller från marken, som ex tömkörning (som är väldigt bra!).
I mellanåt så låter vi våra unghästar vila allt från en vecka och uppåt, som ex sommar och vintertid så får de vila längre (även en 4 åringar som har blivit inridna som 3 åringar behöver mkt vila!).
Sedan måste man vara väldigt observant i hur de växer! När de kommer i växtperioder så är det bästa att låta hästen ta det lungt, ex få den där veckans vila.
Vila är faktiskt det bästa man kan ge en unghäst, de smälter så ofantligt mkt när de har fått vila en tid, att de flesta bitar som hästen har lärt sig faller på plats och den förstår precis vad du menar!
Jag kan ta ett ex! Jag köpte en häst som 2,5 åring. Hon var regelbundet tömkörd, löshoppad och hanterad, reds in som 3 åring och sen våren som 4 åring skulle hon börja tävla så smått, obs dock att under dessa år så fick hästen regelbunden vila, både kortare och längre perioder. Hästen kom ut på sina två första tävlingar, 90 cm. Hon var mkt intreserad av allt utom hinderna (för det visste hon vad det var), så det blev lite stopp pga hon hade svårt att koncentrera sig på hinderna. Så de två tävlingarna låg ca på 20 fel vardera.
Sedan släppte hästen på sommarbete för att smälta allt den hade varit med om.
Efter sommarbetet så fick den komma ut på tävling igen för att kvala till 4 års championatet (1,00 m). Alla tävlingar hon var på fram till vinter vilan gick hon nolla, hon visste precis vad hon skulle göra ine på hoppbanan. Och allt detta hade hon stått och smält medans hon var på sommarbete. Så viktig och så effektfull är vila för unghästar.

min 4 åring går på bete (3 månaders) har fått vila som mest hela tiden, fast några fler pass blev det i början dock. (bara i skogen!) sen åkte jag bort o han vilade och nu rids han bara i skogen ca 1 g/vecka. Möjligen 2 ngn gång ibland. Lugnt givetvis.

Senast ändrad av en moderator:

Matilda_o_Bonita skrev:
Andledningen till att jag inte tillbringar så mycket tid ute i skogen eller rider i skogen är att jag inte har någon som kan följa med. Inte ens till fots..

och? jag har vart ute flera ggr med min 4 åring själv i skogen. och 3 åringen som jag rider in, rider jag ut på själv. är hästen bara promenerad eller tömkörd i naturen innan så brukar det inte vara några problem. man kan ju undvika dagar då det blåser storm o så givetvis. Och kunna läsa av hästen om det är en bra dag o ge sig ut på eller inte.

Lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

Får inte rida ut själv med unghästen, inte ens med säkerhetsväst.

iof förstår jag det på ett sätt. Att man ska ta det säkra före det osäkra. Men man måste kunna få bestämma lite själv ibland också.
(haum. ja iaf när man är över 18 o myndig ;) ) men hästen måste ju få komma ut på ngt sätt. Om du inte får själv, så kanske ngn annan kan?

Men snälla! du måste ju låta hästen komma ut i skogen å få roa sig lite! Att gå i en sandpaddock varje dag får vilken häst som helst att tappa lusten för ridning. Spec när den är så ung! Ridning ska förknippas med roligt, inte med sandpaddockar!!

the_connemara skrev:
Förstår inte ditt problem ang mamman "tyvärr", min mamma är som tur är en underbar hästmänniska som präglat hela min hästsyn. Men det är bra att du drar ned på träningen och dessutom så får du GÄRNA lägga in en veckas HELvila (inga prmenader, ingen tömkörning osv, bara få gå och vara häst) då och då. Spec om ni lärt er ngt nytt. Jag lovar, hästen kommer känns mkt bättre efter de veckorna! (iaf om inlärningen fungerar som den ska och hästen inte är väldigt ovanlig)

JAG förstår det där med 'mammaproblemet' fullständigt. Min far är en sån där 'kan ALLT om hästar' och använder gärna fraser 'jag har haft ponnyer i över 30 år..' som tyngd. Och visst det HAR han. Två stycken, men det var/är banne mig ren alyckträffen att de små liven höll, aldrig var skadade/sjuka etc. För som de reds, jag skäms ju när jag tänker på det.

Men iaf, det kom ju ett läga när jag började ifrågasätta pappas 'kunskap', t ex att det kanske inte var SÅ himla bra att lämna stallplanen i galopp och komma in på stallplanen i galopp utan SKRITT kunde vara en lämplig gångart för dylika övningar kanske. OJ vilket bråk jag hade med pappa (som hotade sälja hästarna), för enligt hans åsikt så skritt var något de mjäkade med i hagen elelr kunde få pusta ut och hämta andan i lite nu och då. Och en häst som inte var genomsvettig hade inte arbetat ordentligt. Och den skulle alltså vara genomsvettig när den kom hem..

Så, det kan vara MILT sagt enerverande med föräldrar övertygade om sin suveräna kunskap, när de i själva verket har noll koll. Och börja IFRÅGASÄTTA den..ajaj..

Iaf, jag började med att 'fuska', travade av stallplan, skrittade såfort jag var utom synhåll. Skrittade av, och tog en galopp den lilla biten jag var inom synhåll. Sen fortsatte jag argumentera mig blå och någonstans gav pappa upp och sa inget mer. Samma sak med täcken, det är fjant enligt honom. Idag (jag är vuxen sedan länge men pappor är och förblir pappor) så gnäller han inte ens när han är här och hälsar på och ser mina täckade, däremot kan han pika i skämtform, typ 'hörru, jag såg STACKARS hästar i en hage häromdan, och INGEN hade täcke. Och REGNADE gjorde det.. ojoj'.. Men jag kan leva med det, låt honom bli salig på sin tro så blir jag salig på min :devil: Fast det ÄR mycket lättare när man är vuxen, men man kan börja bana väg redan i rätt späd ålder ;)

sarabacklund skrev:
Men snälla! du måste ju låta hästen komma ut i skogen å få roa sig lite! Att gå i en sandpaddock varje dag får vilken häst som helst att tappa lusten för ridning. Spec när den är så ung! Ridning ska förknippas med roligt, inte med sandpaddockar!!

Hur ska det då gå till att komma ut? Mamma står brevid paddocken/interhagen när jag rider/tömmsköt/leder mm och hon skulle aldrig släppa iväg mig ut i skogen, det är absolut förbjudet att lämna gårdsplanen, har försökt lura henne med att säga att jag ska ta henne till hagen (som ligger utmed vägen in i skogen), men jag tar henne inte ut i skogen i bara grimman, vem vet vad som kan hända om hon blir rädd, men sedan frågar hon mycket bestämt och med en anklagande blick varför jag leder henne i träns till hagen, har hitintills inte kommit på något bra svar på det, så det blir till att snällt stanna innanför inhängnat område, vilket är paddocken och vinterhagarna, någon skog kan jag glömma, när jag föreslår att hon kan följa med och "hålla koll på oss" så kommer hon med en fånig ursäkt att hon inte har tid, jaja, hon har tid att titta medan vi "tränar" men hon har inte tid att följa med på en skogspromenad...

Alexandra_W skrev:
JAG förstår det där med 'mammaproblemet' fullständigt. Min far är en sån där 'kan ALLT om hästar' och använder gärna fraser 'jag har haft ponnyer i över 30 år..' som tyngd. Och visst det HAR han. Två stycken, men det var/är banne mig ren alyckträffen att de små liven höll, aldrig var skadade/sjuka etc. För som de reds, jag skäms ju när jag tänker på det.

Men iaf, det kom ju ett läga när jag började ifrågasätta pappas 'kunskap', t ex att det kanske inte var SÅ himla bra att lämna stallplanen i galopp och komma in på stallplanen i galopp utan SKRITT kunde vara en lämplig gångart för dylika övningar kanske. OJ vilket bråk jag hade med pappa (som hotade sälja hästarna), för enligt hans åsikt så skritt var något de mjäkade med i hagen elelr kunde få pusta ut och hämta andan i lite nu och då. Och en häst som inte var genomsvettig hade inte arbetat ordentligt. Och den skulle alltså vara genomsvettig när den kom hem..

Så, det kan vara MILT sagt enerverande med föräldrar övertygade om sin suveräna kunskap, när de i själva verket har noll koll. Och börja IFRÅGASÄTTA den..ajaj..

Iaf, jag började med att 'fuska', travade av stallplan, skrittade såfort jag var utom synhåll. Skrittade av, och tog en galopp den lilla biten jag var inom synhåll. Sen fortsatte jag argumentera mig blå och någonstans gav pappa upp och sa inget mer. Samma sak med täcken, det är fjant enligt honom. Idag (jag är vuxen sedan länge men pappor är och förblir pappor) så gnäller han inte ens när han är här och hälsar på och ser mina täckade, däremot kan han pika i skämtform, typ 'hörru, jag såg STACKARS hästar i en hage häromdan, och INGEN hade täcke. Och REGNADE gjorde det.. ojoj'.. Men jag kan leva med det, låt honom bli salig på sin tro så blir jag salig på min :devil: Fast det ÄR mycket lättare när man är vuxen, men man kan börja bana väg redan i rätt späd ålder ;)

Min mammas tyngd är alltid att hon "red lite när hon var i min ålder" vilket är 40 år sedan, och att "hon har gått på B*nt Branerup kurs", läst en massa hästböcker och "pratat med duktiga tränare", jojo, dom kunskaperna räcker ju ingenstanns som man på egen hand ska utbilda 4 unghästar. Vi håller just nu på att sitträna en av 6 åringarna, jag sitter helt lugnt i sadeln och hon leder runt paddocken, så att han blir van vid ryttare, det är en bra början, men när jag sedan frågar hur hon hade tänkt sig lära in trav och galopp under ryttare så svarar hon helt lugnt "en gammal tant som jag behöver inte rida så fort" Herregud, människan tänker ju bara på sigsjälv! Tänk om hon en dag säljer hästen och den inte kan trav och galopp med ryttare, dessutom mår en häst inte bra av att bara skritta när man rider. Skulle gärna hjälpa henne, men jag anser att vi inte har tillräckliga kunskaper för att rida in en häst, har flera gånger föreslagit att vi ska ta hjälp av en tränare som verkligen kan, men hon säger bara "Vi ska inte ta hjälp av en halvblodsfåne" Hon anser nämligen att halvblod/fullblod/varmblod mm får lära sig allt genom att man slår dom tills som lärt sig. :mad: Hatar den åsikten!!

Men det jag hatar mest är när hon skriker åt mig att jag är en egoistisk kaxig idiot som tror att jag kan allt. Har vid ett flertal tillfällen sprungit ifrån paddocken gråtande efter en rå diskution med henne när jag snällt försökt visa henne hur hon ska hålla loneringspiskan för att hästen inte ska byta varv när hon lösjobbar den, vilket bara resulterat till att hon angripigt med diverse väl tilltagna meningar och kommentarer, allt från hur jag klär mig till hur korekt jag sitter i sadeln. Som alla vet så ska man inte skrika och hålla på och vara aggressiv när man är i närheten av hästar, vilket hon anklagar mig för när vi står i paddocken och jag tar shiten. Jag står där och försöker behålla lugnet och pratar med lugn röst, eller en ganska gråtfylld röst, menda hon skriker hysteriskt och vifftar med dåde armar och spö och talar om vilken (ursäkta ordvalet) j*vla bitc* jag är.

Blev ganska mycket klag i detdär, men det är skönt att få skriva av sig... :(

Jag kan till fullo förstå att du inte får lov att rida ut själva, för det första så är du inte så gammal (men det spelar inte så stor roll) för det andra är hästen en unghäst och inte mkt riden, jag annser inte att man ska rida ut själv när man har en unghäst, för allt kan hända! Och och för sig kan det hända med en äldre mer rutinerad häst med, men den risken är mindre.
Jag är själv 25 år, har ridit sedan jag var 7 år gammal, haft ganska så mkt unghästar, men aldrig att jag ger mig ut själv med en unghäst i skogen och rider, eller någon annanstans där det inte finns folk i närheten.
Rider jag ut själv med en äldre häst säger jag alltid vart jag rider och har mobil telefon med mig.
Rider jag ut med unghäst (och såklar någon med mig) har jag även säkerhetsväst.
Sedan så ska jag kanske poängtera att jag måste passera en stor väg, samt att jag får rida en liten bit sidan om en mindre väg innan jag kommer till "lungnare" områden. Hade jag haft skogen runt knuten så hade jag förmodligen tagit en kortare tur med en unghäst själv.

Så jag tycker inte du ska smita i väg, i fall något skulle hända! Där emot så hade så klar hästen behövt slippa padocken i mellan åt, men det är lättare sagt en gjort! I stället får du försöka hitta på något roligt att göra i paddocken som livar upp träningen lite.
Det är inte så lätt att vara ung när man inte får ta egna beslut och folk tror att man bara snackar en massa smörja. Men det är bara att bita ihop.
Du har ju trots allt bildat dig en egen uppfattning om hur DU tycker att hästarna ska skötas/ ridas m.m. Många tar ju efter sina föräldrar eller andra förebilder. Jag tycker det är starkt gjort som vågar ta avstånd och säga din mening, men tyvärr blir det ju så att man "trycks ner", men fortsätt att gör det du tycker är rätt, för jag tycker i alla fall att du är på rätt väg!

"Hon anser nämligen att halvblod/fullblod/varmblod mm får lära sig allt genom att man slår dom tills som lärt sig."
Kan inte låta bli att kommentera...
Annser hon att Nsv är en annan art, eller nått?? Etfer som man inte behöver pryla dem för att de ska fatta!
Nä, allvar. Man behöver aldrig slå ett djur för att de ska lära sig, oavsätt ras eller art. Det finns knep att ta till, man ska vara smartare än vad djuret är, på så vis får man dem att förstå vad som är rätt eller fel. Vist djur är som människor vissa tar längre tid på sig att lära sig, vissa behöver tydliga "förklaringar" för att lära sig, vissa fattar direkt, men det är helt ind.
"Där kunskapen tar slut, där tar våldet slut" Ett citat som man bör ha i sitt huvud när man börjar tappa sitt humör...

Att nsv skulle vara en egen art är precis som man kan förklara det. Hon påstår att "Nsv är så mycket klokare och mer interligenta än andra hästraser och är överlägset mycket bättre än allt annat i hästväg." Detta har resulterat till X antal hånskrattningar när Bonita skyggat för en soptunna eller rykthink som dykt upp plötsligt och sedan påstått att "Hade hon varit renrasig nsv hade hon inte skyggat". Likadant när Fräsen (ponnyn, New Forest) busbockat i nysnön en vinterdag. "Han hade inte busat om han varit nsv, för det finns inget lugnare och klokare än en nsv!" Asså, jag blir arg när hon står där och är uppnosig och kaxig. Hon sitter alltid och pratar om att en nsv lätt skulle slå en Holstein, hannoveranare etc i svår derssyr på elitnivå. När man sedan småskrattar och snällt förklarar att en nsv inte passar på Grand Prix nivå i dressyr så blir man omedeltabrt uskickad ur stallet med orden "Vänta bara tills jag och Caspian vinner OS i Dressyr!!" Caspian är den valacken vi sittränar just nu.

Ojoj, om mina föräldrar la sig i på det viset så skulle de få veta hut :mad: min pappa är gammal hästkarl så hans åsikter är mest "de tål väl det" och "måste man verkligen.." osv. Dock är han lätt att övertyga men han håller mig på jorden så inget går till överdrift.
Mamma däremot tror hon kan allt men hon är rädd för hästar :cool: hon har minsann läst alla mina hästböcker, brukar hon säga. och kollar på hästtävlingar på tv med mig. Då kan hon ju allt :idea:
Så hennes smarta åsikter om min förra häst "Men kan du inte ta ut henne och springa av henne så är hon lugn sen?" Jo, eller inte...

Jag har också en nordsvensk, han kan både bocka, skygga och vända hemåt (men inte sticka) om han blir rädd. Soptunnor är läskiga men om matte insisterar kan han gå nära dem ändå. Jag har nästan alltid ridit ut på honom själv och åkte av först 1 år efter inridningen (nån gång åker man ju alltid av, alla hästar). Han är totalt felbyggd för att bli riden egentligen, ser mer ut som en ardenner, har inget högrest i sig samt har korta stumpar till ben. Hade dock gärna sett honom göra en piaff eller skänkelvikning i galopp :D
Även om du bara är 15 kanske det är dags att göra föräldrauppror? För hästarnas bästa, liksom...

Oj oj oj...jag har stor erfarenhet av nordsvenska brukshästar. En stark och mycket livlig ras som gärna busar och spelar upp ett helt register om det passar för dagen. Absolut inga nybörjarhästar då dom gärna tar över bestämmandet om dom får chansen och det gäller särskilt ston men även valacker och hingstar kan bli oerhört påfrestande i fel händer.

Jag tycker nog att ni båda behöver instruktörstöd. Jag har ridit in ett antal hästar och rider nuvarande uppdragshästen ute i skogen ensam. Det går bra med mycket grundläggande jobb innan man sitter upp. Många promenader i skogen och som variation sitter jag upp på olika platser där, rider i 10 minuter för att sen sitta av och gå resten igen. Detta har jag utökat stegvis så nu funkar det att rida redan från gården. Hästen är 4 år och rids 3 ggr i veckan samt markjobbas rent teknikmässigt med AR som grund.

Jag skulle jättegärna rida för en erkänt duktig tränare eftersom jag gärna vill utväcklas tillsammans med hästen, rider iof på ridskola (har gjort i många år), men det känns som om jag inte lär mig något, att bara lalla runt på vana lugna ridskolehästar som lyssnar mer på ridläraren än på ryttaren ger inget för mig, givetvis har jag ju lärt mig gångarter och det mer grundläggande för hur man rider en häst, men att lixom få den där rätta känslan när allt känns så lätt och häst och ryttare verkligen förstår varandra, det har lixom inte riktigt infunnit sig ännu, även om det är påväg. Men när jag föreslår att det är hög tid att ta hjälp av en tränare avvisar mamma det omedelbart, när jag sedan säger att vi ju kan välja en tränare som även hon vill rida för, så säger hon bara att vi inte har råd, eller "Jag behöver ingen tränare, jag är redan så pass duktig att jag kan rida utan tränare, dessutom är tränare bara till för nybörjare!". Men faktum är att en bra tränare som kan vidareutbilda både häst och ryttare lönar sig supermycket i längden.

Men om man tar summan det kostar att rida på ridskolan och sedan fördelar det på privatlektioner för någon bra tränare? Kan inte det fungera?

Det ger i o f s inte lika många träningstillfällen, men kanske med högre kvalité? Och om ni använder samma tränare kan ni ta hjälp av varandra, du och din mamma.

Att övertyga mamma om att tränare är användbara är inte det lättaste. Eftersom mamma inte har körkort så är det pappa som kör mig till och från ridskolan, så mamma följer inte med alls utan stannar mycket hällre hemma och fixar i trädgården. När jag sedan kommer hem och är glad för att jag för en gångsskull lärt mig något, så säger hon bara: "jaja..." helt ointresserat. Så, själv tycker hon att hon kan allt, hon tycker att jag inte kan någonting, men vägrar hjälpa mig att lära mig någonting. Som sagt så skulle jag verkligen vilja träna för en tränare, men det finns ju en del motgångar med andra ord...

Jisses!...Försök förklara för din mor att toppryttare i alla grenar har tränarstöd! Tror knappast hon ligger uppe i den kategorin som hon resonerar. Jag rider regelbundet för flera tränare och är definitivt ingen nybörjare efter över 35 år med hästar.

Se det inte som hopplöst att rida på ridskola. När du får en ridskole häst att bli enkel som plötsligt går hur lätt som helst och nästan dansar balett med dig i sadeln...DÅ har du uppnått något med din ridning. Kom ihåg att de flesta ridskolehästar har en fantastisk utbildning i sig, så det gäller för dig som ryttare att fixa att plocka fram det.

Lycka till...

Du behöver inte rida varje dag. Och dom glömmer inte, det är snarare bättre om de får vila ibland för då hinner dom smälta det dom lärt sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 079
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka