Ridas varje dag?

Sv: Ridas varje dag?

Ska ta ett allvarligt snack med mamma idag, även om jag säkert inte får börja träna för tränare så skulle ett sammarbete mellan henne och mig betyda mycket, ena stunden är vi som bästa vänner, andra stunden kallar hon mig snobbig barnunge, framförallt när det gäller tränandet av våra hästar.

Ska nu på söndag börja ytterligare en termin på ridskola, ska denna gången försöka göra det bästa av det, även om man inte lär sig så mycket. Man ska ju trotts allt vara tacksam för den träning man får. Ska också passa på att tacka min pensionerade pappa som varje söndag ställer upp och kör mig till och från ridskolan som ligger ca 6 km från oss, utan att klaga, dessutom så försöker han verkligen förstå hur det är att rida på ridskola utan att lära sig, vilket inte är så lätt, men det är strongt gjort. Applåder till honom. :banana: :bow:

Ni kan säkert hitta en tränare som kommer hem till er, så slipper din pappa skjutsa dig. Din mamma kan få sig DIN träning till livs från ringside, bara genom att titta och lyssna lär man sig ju en del (vilket hon måste veta om hon gått hos Bent). Det finns MASSOR att tjäna på en vettig tränare som kör ut till er, för alla inblandade parter.

Måste din mamma betala allt då? Ifall du ordnar med en tränare själv för enga pengar, om så bara var tredje vecka eller så, kanske det blir annorlunda?
Ifall HON inte behöver tränare är det en sak men om du rider på ridskola och inte lär dig nåt, kan du ju lika gärna rida hemma för en tränare och lära dig något, för samma kostnad.

Det är bra, ta ett snack med din mor. Hon ska respekteras för sin åsikt men det betyder inte att du per automatik ska ha samma åsikt. Hon bör ju respektera dig på lika villkor. Jag är mamma själv så jag vet hur det kan vara (mina barn är vuxna). Jag har aldrig försökt mig på att lära mina barn att rida utan det har andra fått göra och så har jag varit mamma istället :p

Bra även att du fortsätter på ridskolan. Snacka med din ridlärare om du kan få ta med din unga häst någon gång i månaden. Då kan du få hjälp med hur du på rätt sätt jobbar vidare med den hästen. En bra ridlärare stöder dig även med dina egna hästar och flera ridskolor rabatterar kostnaden om man använder egen häst. Ta det lugnt bara och låt det ta tid. Det är något man framhåller väldigt inom AR. Att inte skynda på. Hästen jobbas ofta från marken från 2 års ålder tills den är 4,5 år innan man sitter upp över huvudtaget.

Eftersom jag inte jobbar så tjänar jag ju inga egna pengar, och att ha sommarjobba, rasta folks hundar, klippa gräsmattor mm har jag inte tid med, framförallt inte nu när skolan börjar den 22 augusti. Få verken vecko eller månadspeng av verken mamma eller pappa, så jag har inte diretk några inkomster.

Bemänmingen rida är ju en tolkningsfråga!

Om jag hade en unghäst hade jag efter att jag fått hem den från inridningen låtit den vilat från alla krav vid ridningen i 2 veckor.För att smälta allt den fått gått igenom vid inridningen.Mycket som ska in och fastna!

Dock hade inte hästen fått totalstått från arbete man kan gå ut med den, löshoppa, tömköra är hästen inkörd kan man ju köra under denna tid!

Sen efter dessa 2 veckor hade jag börja med att rida ut faktiskt med någon erfaren lugn häst.

Sedan får man öka ridningen ju mer tiden går
Men att rida dressyr och kräva form för hästens ålder tycker jag de räcker med 1-2 ggr i veckan.Sen att amn rider ut1-2 gånger och träna miljöträning

Lovisaleonora_ skrev:
Innan alla börjar angripa?! Hur kan man lämna bort en häst till inridning hos någon som uppenbarligen sakar de mest basala kunskaper om inlärning och unghästar?! En timme om dagen? 5 dagar i veckan?

Det är ett oerhört effektivt sätt att ta död på en unghästs entusiasm över ryttare och människor öht.

Om du upplever att hon "går och latar sig" tror jag att hon antingen är övertränad eller har ont. En häst som rids i balans utifrån sin kondition och utbildningsnivå tycker det är roligt att bli riden. Annars har ryttaren gjort något fel.

Jag ska säga dig att det är inte lätt att veta! Jag lämnade iväg min 3 åring på inridning och jag trodde och hade hört att dom var Mycket hästkunniga det resulterade i att dom longerade henne INSPÄND :eek: 5 minuter innan dom red hennedå red dom i 15 min kanske. Jag blev väldigt irriterad över det, eftersom en 3 åring ska få gå med huvudet lite var dom vill det spelar liksom inte så stor roll när dom är 3 år tycker jag!

Jag tycker att du ska prata med din mamma och förklara hur det ligger till med tillväxtzoner m.m på en unghäst, att man inte ska rida dem för mycket för att man sliter på ben senor rygg m.m.
Finns hästar som blivit förstörda för livet eftersom de blev ridna för mycket när dom var unghästar!!!

Jag tycker otroligt synd om dig som inte har något att invända hos din mamma ( vad det verkar). Jag tycker att du ska vara stark och stå för vad du tycker och för vad du vill, så när du kommer från ridskolan nästa gång och du har lärt dig något och hon bara säger " jaja" så tycker jag att du ska stå på dig och förklara att du inte tycker att det inte är kul när hon inte bryr sig om vad du tycker och känner så hon för står vad hon gör för fel!!!!

Lycka till
// Ida

När hästar rids in brukar jag rida lite varje dag i ca 2 månader. Sedan får hästen en längre viloperiod för att smälta allt. När ridningen tas upp ígen räcker det med att rida varannan dag en stund. Även lägga in tömkörning, longering och löshoppning med jämna mellanrum för att variera träningen.

Tycker (precis som övriga) att det låter som din häst behöver ett lugnare schema. Och kanske lite roligare övningar än att traska i padocken :angel:
Stressa inte, för då har ingen av er roligt.

PS. Visa din mamma denna tråden så kanske hon lugnar ner sig lite... ;)

Har nu gjort om hennes "tränsingschema" en hel del.
Tidigare såg det ut såhär:
Mån: Ridning
Tis: Tömkörning
Ons: Ridning
Tor: Promenad
Fre: Ridning
Lör: Tömkörning
Sön: Promenad
(Med någon instucken vilodag då och då.)

Nu ser det ut såhär:
Mån: Promenad
Tis: Lätt ridning
Ons: Vilodag
Tors: Tömkörning
Fre: Promenad
Lör: Lätt ridning
Sön: Vilodag
(Fler vilodagar beroende på väder)

Det tycker jag ser ut som en bra början. Är du lyhörd kommer du själv att märka att hästen "bjuder till" efter ett par månader och då kan du kanske smyga in ett pass här och där på de ryttarfria dagarna.

Om hästen INTE bjuder till självmant efter en tid kanske du ska titta på vad hästen tycker är roligt och göra det oftare än schemat visar.

Glöm inte någon vecka här och där som är helt människofria (d v s inga aktiviteter).

Lycka till med tränare och din mamma!

*humhum* du skrev till fel person ;) inlägget ditt var nog räknat till trådskaparen :)

Tackar. Ska börja med det nya schemat from nästa vecka, tills dess kör jag lite som hästen känns för dagen. Hon har nu haft vila i 4 dagar och när jag tog ut henne i tömmarna igår så var det ordentlig fart på henne, istället för att gå civiliserat tacktade hon då och då och la in lite travsteg och skutt här och där, så vilan har gett en del överenergi. Får se hur det går idag.

Att hon har överskottsenergi och tycker att det är roligt är ju jättepositivt! Se det absolut inte som någon nackdel, mer än förutsättning att jobba med. Energi gäller det att kanalisera rätt för att få det att bli vettigt jobb. Men om du tycker att hon är vanvettigt pigg kanske du ska se över foderstaten?

Vanvettigt pigg är hon inte, hon får ca ½ kg havre + mineraler och 2 dl rapsolja varje dag, så det är inga mängder med kraftoder, det är mest för att jag ska ha något att ha rapsoljan i eftersom det hjälper mot hennes ofta återkommande (lätta) kolik.

Tänk på att hästen kan verka pigg och ha framåtbjudning det måste man ta vara på och inte träna järnet med en gång....skynda sakta så får du ett bra resultat i slutänden. Hästen måste få smälta det den är med om....får du hjälp av tränare eller annat eller rider du helt själv. Gör du det sistnämnda borde du absolut få hjälp av tränare, dels för att du inte verkar ha jättemycket kunskap och dels för att din mamma och du behöver någon som kan hjälpa och så din mamma ser att du antagligen har rätt. Jag menar inte du att du ska TRÄNA för tränaren utan mer få lite hjälp och andra synvinklar. Gå unghästkurs eller nått, jättegivande!!!!!
Lycka till

Jag har gjort upp med dom som ridit in henne (dom har ganska stor ridskola + ett galoppstall) och jag kommer få tips och råd från dom. Om ett år så kommer jag att börja på gymnasiet (förhoppningsvis Bollerup) och kommer då om jag går på Bollerup ha med mig Bonita. Kommer då få tillfälle att verkligan rida och träna för en riktig tränare som elever tar dit någon gång då och då. Tills dess kommer jag att få råd och tips från hennes inridare, och jag antar att ett år med lätta övningar inte skadar. Eftersom det spöregnade så fick hon vara ledig idag också, men kommer ta ut henne imorgon och förmodligen arbete upp lite skritt i paddocken. Det märks verkligen att dessa 4 lediga dagarna förändrat henne. Ska bli kul att utforska hennes sinne för ryttare nu, i tömkörningen hade hon iaf mer framåtbjudning, så allt verkar gå åt rätt håll, vilket är skönt eftersom en hel det gått emot tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 079
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka