Den mentaliteten har jag bara träffat på bland de som bara ser halvblod som hästar. För mig är det en så liten del av hästvärlden att jag inte ens tänkte på dem. Men du har rätt! När jag har haft jobbintervjuer har jag de senaste åren börjat fråga vilken typ av hästar och ridning hen har erfarenhet av utav den enkla anledningen att många som bara ser halvblod som hästar värda att sitta på och bara ser banridning som ridning inte fungerar och passar in här. De som ser att rida ut som att man bara kan sitta och åka fungerar inte, inte de som tror att det är flängridning det handlar om och inte de som inte vågar rida ut heller. Jag har haft ett fåtal som har provjobbat som har sett ut som om de har sett ett spöke när jag har sagt att vi ska galoppera. Att galoppera ute i skogen verkar helt otänkbart för många. Jag har fått frågan några gånger vilket ridhus vi åker till och när jag svarar inget, vi rider i skog och mark i alla väder har de tackat för sig. Numera frågar jag innan intervjun så jag och de slipper ödsla tid i onödan. För även om det är tydligt i annonsen så vet vi ju alla att de flesta inte läser hela.Nja - jag ser det som väldigt vanligt att folk inte rider ut för att de inte törs. Jag bor i ett hyffsat hästtätt område och i vissa stall så rider man ut oerhört sällan och då med gramaner och alla möjliga nödbromsar. Det är inte konstigt att hästarna blir laddade om de alltid ska harva på ridbana/ridhus. Du kan också kolla en del dressyrtrådar här på buke - det finns dom som skriver att de i princip aldrig rider ut
Nej det är verkligen inte konstigt att hästarna blir laddade och inte heller att de blir uttråkade och måste hitta på något. Det är inte heller konstigt att hästarna går sönder när de rids på bana/ridhus jämt och ständigt.