Ridas varje dag?

Sv: Ridas varje dag?

Matilda_o_Bonita skrev:
när jag tog ut henne i tömmarna igår så var det ordentlig fart på henne, istället för att gå civiliserat tacktade hon då och då och la in lite travsteg och skutt här och där, så vilan har gett en del överenergi. Får se hur det går idag.

vad bra! Kom ihåg att detta är som jag ser det ett MYCKET bättre beteende på en unghäst än att den är loj och seg. En unghäst ska vara livlig och nyfiken på arbetet man ber den om, inte tvärt om.

därmed jätte positivt att din tjej verkar piggare, hon såg väldigt seg ut på de bilder du lade ut tidigare, så jag ser det som sagt som enbart positivt om hon visar tecken på mer liv och gnista. lycka till fortsättningsvis!

Matilda_o_Bonita skrev:
Jag har gjort upp med dom som ridit in henne (dom har ganska stor ridskola + ett galoppstall) och jag kommer få tips och råd från dom. Om ett år så kommer jag att börja på gymnasiet (förhoppningsvis Bollerup) och kommer då om jag går på Bollerup ha med mig Bonita. Kommer då få tillfälle att verkligan rida och träna för en riktig tränare som elever tar dit någon gång då och då. Tills dess kommer jag att få råd och tips från hennes inridare, och jag antar att ett år med lätta övningar inte skadar. Eftersom det spöregnade så fick hon vara ledig idag också, men kommer ta ut henne imorgon och förmodligen arbete upp lite skritt i paddocken. Det märks verkligen att dessa 4 lediga dagarna förändrat henne. Ska bli kul att utforska hennes sinne för ryttare nu, i tömkörningen hade hon iaf mer framåtbjudning, så allt verkar gå åt rätt håll, vilket är skönt eftersom en hel det gått emot tidigare.

Jag tycker att du borde låte henne vila i 2-3 veckor då hon bara får gå och inte göra någonting så hon får lite omväxling. sen börjar du rida henne lite försiktigt, c:a 2-4 gånger i veckan så hon får en ny början en roligare början liksom, men det är ju vad jag tycker.
:)

Min fyraåring har gjort väldigt mycket redan, hon är imp. Lettland och redan som treåring tävlade hon 1,10 hoppning med placeringar. Pga. detta så har jag fått backa till baka hennes utb. en hel del. I våras så stod hon en period på ca 3-4 veckor, under
ett tag så red vi mest bara ut i skogen och ett tag var vi i gång då varierade skogsridning med att rida på bana. Det har helt enkelt gått lite upp och ner i perioder, det är ju lite svårt och veta hur mycket som är rimligt att kräva av dom och extra svårt tycker jag det har varit eftersom hon blivit riden så pass mycket så tidigt i livet och varit med om så mycket redan.

Men oftast när allt har kännts ok, har hon blivit motionerad ca 5 dgr i veckan,
då har jag oftast ridit henne 4 dgr i veckan och sedan så har vi gjort någonting annat den 5:e dagen t.ex. har hon blivit longerad, lite löshoppad på lite små hinder osv.
Det har t.ex. kunnat sett ut såhär, en vanlig vecka:

*Måndag: Vila
*Tisdag: Longering, löshoppning eller annan form av motionering
*Onsdag: Skogen
*Torsdag: Träning för Alexsandra
*Fredag: Vila
*Lördag: Skogen
*Söndag: Ridning på banan/ridhuset

Jag tycker att det har funkat ganska bra över det hela taget, men man får ju känna lite vad som är rimligt att kräva. Vissa dagar kanske man bara hade tänkt ta det lugnt men då kanske man ändå kräver lite mer den dagen än vad man hade tänkt och vissa dagar hade man kanske rida bommar men det kanske inte har funkat och då kanske jag har gett mig efter tag när det ändå funkat hyfsat och så skrittat ut i skogen resten av passet i stället.

Jag går alltså efter hur det känns. Jag tycker inte att det är en nödvändighet att rida varje dag utan snarare att så pass unga hästar oftast behöver få en chans att smälta det som de har lärt sig och man några dagar bara pysslar om dom i stället.

Kan också tillägga att min häst har stått sedan i slutet av Maj nu vilket jag anser att hon har behövt och varit välförtjänt utav. Kommer ta hem henne under vecka 33 och när hon blivit verkad igen (8 veckor sedan då) samt skodd fram så ska hon börja ridas i gång igen.

Mina 4 åringar sysselsätter jag 3 ggr i veckan. De går varannan dag. Inte bara ridning utan löshoppning, longering, promenad mm. De tycker att det är roligt med arbetet. Kommer till grinden när man ropar och är på hugget under rengöringen. Så ta det lugnt så inte hästen tröttnar.

Hej igen! Har läst igenom väldigt mycket nu och förstår att att din mamma är problemet! Har tyvärr ingen erfarenhet utav mammor med för starka åsikter. Fick en väldigt rar mamma jag ! :) Jag tyckter synd om hästarna när dem är så unga att alltid få gå i paddocken. Men jag läste inte om ditt problem med mamman! Hoppas att ni kan ta hjälp utav någon och att din mamma börjar lyssna på dig! För hästarnas skull :) Hoppas att allt blir bra! Lycka till..

Liknande trådar

Hästmänniskan Funderat lite som ”återvändare” till stallet för 5 år sedan. Barn och tonåren upp till 20 års ålder spenderades dock i stallet 24/7...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 010
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 277
Hästmänniskan Jag är en tjej på 14 år och som ridit på ridskola i 7 år. Ridning är det bästa jag vet och har nyligen (för ca 3.v sen) blivit...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 079
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka