Rida på frusen åker?

HerrKantarell

Trådstartare
Får man rida på åkrar nu när det är snö och kallt? Vet att det växer något där som ska komma upp i vår - frågade nämligen bonden om jag fick rida på hans stubbåker och det fick jag inte.

Nu är det snötäckt, men man ser ändå stubben sticka upp. Kan man förstöra något om man rider där nu?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Ja, du kan förstöra genom att rida på fryst underlag. Snön isolerar och trampas den kommer kylan åt marken. Det som ser ut som en stubbåker kan mycket väl vara, är troligen, en sådd på väg till våren.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Får man rida på åkrar nu när det är snö och kallt? Vet att det växer något där som ska komma upp i vår - frågade nämligen bonden om jag fick rida på hans stubbåker och det fick jag inte.

Nu är det snötäckt, men man ser ändå stubben sticka upp. Kan man förstöra något om man rider där nu?

Jag skulle inte rida där om jag fått ett nej, vare sig jag riskerar att förstöra något eller ej. Det främjar inte goda relationer ;)

Men prata med bonden igen, du kanske kan få rida i kanten runt fältet? Frågan är fri.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Får man rida på åkrar nu när det är snö och kallt? Vet att det växer något där som ska komma upp i vår - frågade nämligen bonden om jag fick rida på hans stubbåker och det fick jag inte.

Nu är det snötäckt, men man ser ändå stubben sticka upp. Kan man förstöra något om man rider där nu?

Du får rida där om markägaren ger sitt tillstånd.
Annars inte.
Det är en odling, ingår inte i Allemansrätten.

Mina grannar tillåter ridning på sina åkrar på vintern - och det var den tidsperioden jag frågade om.
Snälla grannar som jag inser att man bör vara rädd om!
Har en granne som lämnade en strimla oplöjd på en av sina åkrar, visserligen huvudsakligen pga vätan, men som vänligt berättade att det skulle lämnas oplöjt så där får jag rida. Han nästan bad om ursäkt för att han plöjde redan på hösten och inte väntade till våren...
 
Sv: Rida på frusen åker?

Va rädd om Molkomsbönnera :p.

TS, självklart får du inte rida där om du har fått nej av markägaren!
 
Sv: Rida på frusen åker?

TS, självklart får du inte rida där om du har fått nej av markägaren!

Du har helt rätt i sakfrågan, att man på en odlad mark inte får rida utan markägarens tillstånd.

Däremot är det inte så att man ska koppla ett nej från markägaren till att man självklart inte får rida på en viss mark. Det viktiga i det här fallet är att det handlar om typen odlad mark, vilket inte ingår i allemansrätten.

En del markägare säger nej till all ridning, alltid. Och det har de inte rätt att göra.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Om markägaren säger nej så är det nej. Och även om man skulle fått rida där enligt allemansrätten (vilket man inte får) så tycker jag ändå att man ska respektera markägaren. Jag menar hade du velat att någon red runt på din gräsmatta utan lov?
 
Sv: Rida på frusen åker?

Om markägaren säger nej så är det nej. Och även om man skulle fått rida där enligt allemansrätten (vilket man inte får) så tycker jag ändå att man ska respektera markägaren. Jag menar hade du velat att någon red runt på din gräsmatta utan lov?

Njae, får man rida på en plats enligt allemansrätten så har markägaren inte rätt att neka en (om håller sig till allemansrätten då) även om det oftast är klokt att respektera ett nej för grannsämjans skull. På odlad mark får man inte rida utan lov så just här är dét nej.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Japp. Jag tolkade bara ditt svar som att det var markägarens nej som var det avgörande, inte typen av mark och ville förtydliga min syn på saken.

När det gäller åkermark är det bara markägarens klara och tydliga ja som ger rätt att rida där, oavsett hur den ser ut, årstid och säsong. Har man fått nej ELLER inte frågat, är det förbjudet.

När det gäller annan mark som ligger inom allemansrätten (och nyttjandet kan anses ligga därinom dvs ingen skada eller störning) spelar det ingen roll vad markägaren säger. Däremot kan det vara mycket bra att lyssna på markägare som är konstruktiva och hjälper till med alternativa vägar, dels för grannsämjan och dels för att den hjälpen är guld värd! Däremot om de bara säger nej till allt, utan att kunna motivera på ett bra sätt, måste man stå upp för allemansrätten, tycker jag.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Håller helt med och bristen på koll runt det du beskriver är en primär orsak till konflikter mellan markägare och ryttare. Allemansrätt = INTE rätt att rida hur helst man vill .
 
Sv: Rida på frusen åker?

Tack för era svar. Bättre att bli dumförklarad på buke än av grannen :-) . Förutsättningarna kanske hade ändrats med årstiden tänkte jag, även om jag i höstas fick ett nej. De små fröna kanske till och med växer bättre om de blir lite vaggade därnere, nä skämt åsido :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Rida på frusen åker?

Japp. Jag tolkade bara ditt svar som att det var markägarens nej som var det avgörande, inte typen av mark och ville förtydliga min syn på saken.

När det gäller åkermark är det bara markägarens klara och tydliga ja som ger rätt att rida där, oavsett hur den ser ut, årstid och säsong. Har man fått nej ELLER inte frågat, är det förbjudet.

När det gäller annan mark som ligger inom allemansrätten (och nyttjandet kan anses ligga därinom dvs ingen skada eller störning) spelar det ingen roll vad markägaren säger. Däremot kan det vara mycket bra att lyssna på markägare som är konstruktiva och hjälper till med alternativa vägar, dels för grannsämjan och dels för att den hjälpen är guld värd! Däremot om de bara säger nej till allt, utan att kunna motivera på ett bra sätt, måste man stå upp för allemansrätten, tycker jag.

Undantagna från allemansrätten är väl förutom "odlad mark" planteringar, tomter och anläggningsmark ex idrottsanläggningar ex golfbanor.

Och du har rätt, det spelar ofta ingen roll vad markägaren säger, däremot vad han gör ;o)
 
Sv: Rida på frusen åker?

Och du har rätt, det spelar ofta ingen roll vad markägaren säger, däremot vad han gör ;o)

Det har betydelse för hur mycket böter, skadeståndskrav och hur långt fängelsestraff denne får, om du menar "aktioner" på det tema du drivit förut i detta forum.
 
Sv: Rida på frusen åker?

Jag vet ju inte vart du bor men här hos mig finns det tjäle i backen utan det är mjukt under snön, och då kan man göra ganska stora spår på ett gärde.
Förmodligen har bonden sått i något som ska komma upp i vår som han är rädd om, skulle det plöjas så spelar det ju inte honom någon roll om man rider där.

Visst kan du ju fråga honom igen om det går bra nu när det är snö annars hade jag inte ridit där när jag fått ett nej. :)
 
Sv: Rida på frusen åker?

Det har betydelse för hur mycket böter, skadeståndskrav och hur långt fängelsestraff denne får, om du menar "aktioner" på det tema du drivit förut i detta forum.

Ja det senaste domslutet gällande färister talar för det, eller hur:D
 
Sv: Rida på frusen åker?

Jag vet ju inte vart du bor men här hos mig finns det tjäle i backen utan det är mjukt under snön, och då kan man göra ganska stora spår på ett gärde.
Förmodligen har bonden sått i något som ska komma upp i vår som han är rädd om, skulle det plöjas så spelar det ju inte honom någon roll om man rider där.

Visst kan du ju fråga honom igen om det går bra nu när det är snö annars hade jag inte ridit där när jag fått ett nej. :)

Även om marken är tjälad så kan skidspår, skoterspår och ridspår resultera i packad snö som ligger kvar och resulterar i isbränna på vintergrödan.

Hur man bedömmer allvaret i skadan är svårare. Därför är det tillåtet att åka skidor men inte tillåtet att köra skoter eller rida på odlad mark i sydsverige även om marken är tjälad o snötäkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 875
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp