Rida med hund?

O

Oliwer21

Jag söker hjälp av dig som brukar ha med hunden på ridturerna. Hur gör jag för att få min schäfer att inte tokspringa och försöka busa med hästen? Har en treårig tik som vuxit upp med världens snällaste halvblod som låtit henne springa som hon velat. Har nu ett varmblodigt sto som inte är lika tolerant...
Kanske en fråga på en hundsajt, men jag provar här.

Sv: Rida med hund?

Du måste ha bra gundlydnad på hunden, eftersom du kommer längre ifrån den från hästryggen.
Börja träna med att du går med hästen och lär hunden därifrån de kommandon som du behöver. "Framför" är jätteviktigt, att hunden postion i förhållande till hästen alltid är framför.
Stanna - lika viktigt.

Själv rider jag aldrig tillsammans med hund på trafikerade vägar, i så fall skulle hunden behöva kunna "fot" vid hästen sida.

Jag har med min gamla tik på ridturer ibland, hon håller sig på lagom avstånd och lyssnar på kommando även från hästryggen.
De två yngre hanhundarna däremot funkar inte, de har ingen respekt alls för hästen och kopplar bort mig totalt .. hade vart jättekul om jag fick ordning på dem så de kan följa med på ridturer de också :)

Testa att leda både häst och hund, först bara rakt fram så hon lär sig att gå jämte utan att tramsa. När det går bra kan du ju träna på sitt, ligg, stå och framför. Nästa steg kan ju vara att någon annan har hunden i koppel och du ger kommando från hästryggen.

Jag har med "min" labrador på skogsturer de dagar jag har henne. Hon lyssnar, följer med och håller sig bredvid oss när vi är på trafikerade vägar (lättare trafik, inga större vägar). När det kommer bilar så har hon lärt sig att gå in framför hästen och stå där tills de körd förbi. Väl inne i skogen är hon mer självständig och kan stanna och lukta, springa i förväg, komma ifatt osv.

Men lyssnar alltid när jag ger henne kommandon.

Det som är mest praktiskt är att när man har med sig en hund som är lös så har plötsligt bilisterna en helt annat respekt och krypkör förbi. Om man bara är ute med häst däremot verkar de tro att alla är 100% trafiksäkra och att man därmed kan köra förbi i 90 knyck utan att hästen bryr sig :mad:

Jag skulle nog börja promenera med hunden lös och hästen i långt grimskaft. Då kan hunden själv få märka att nuvarande hästen inte är lika tolerant som den förra. Du kan stoppa om hästen är på väg att göra något elakt - jag vet inte hur din häst reagerar - men låt hunden märka att hästen säger ifrån. Det är ju inte meningen att hunden ska bli rädd men den ska få mer respekt. Jag tycker det är viktigt att hunden förstår att den inte kan springa mellan hästens ben etc.

Min ena häst gillar inte att hunden plötsligt kan komma springades förbi oss, men han gillar å andra sidan inte hundar så mycket. Där tycker jag det handlar om att hästen ska vänja sig, då hunden inte busade utan bara sprang förbi i normal fart.

Min hund lyssnar på alla kommandon inkl Fot från hästryggen, men han kan fortfarande tappa fokus och får därför nästan aldrig följa med.

Lydnad, lydnad, lydnad....

Sen kan du börja att vänja dom tillammans t.ex genom att leda hästen och se hur lydig din hund är.
Kanske tom ha hunden kopplad så att du är ute och promenarar båda två i samlad trupp :idea:

Hur gör du om du sitter till häst och du möter en annan häst/hund/människa som din lösa hund plötsligt vill hälsa på? Har du lydnaden för att ha din hund lös alls?
Ingen kritik, bara frågar.

Är det ingen av er som vet att det är koppeltvång på hundar nu?:confused:

Övrig tid på året har jag hundarna med mej och som de andra skrivit så är det lydnad och träning som gäller!

Riktigt så är det ju inte. Hunden får inte springa fri, och har man en lydig hund så springer den ju inte fritt. Har man inte en lydig hund så ska man nog inte rida med den.

fast du måste ju fortfarande ha koppel på en hund, även fas den är lydig. En hund är en hund och ett rådjur kan vara mycket intressantare än matte/husse hur lydig man än är.

"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad."

osynligt koppel är det som gäller om hunden ska vara lös...:)

Nej du behöver inte ha ett fysiskt koppel....men ett mentalt...

Med reservation för att Det kan finnas vissa lokala regler på vissa platser där koppeltvång gäller....

Okej trodde det var koppeltvång, men är inte helt påläst ;)

Dock håller jag på min teori om att hundar är hundar och kan få intressantare saker för sig hur lydiga de än är, likaså hästar ;)

Min hund, nu 13 år gammal har aldrig stuckit, inte ens när hon fått upp ett spår eller börjat jaga en katt. Nu händer det dock att hon inte kommer direkt, men det är för att hon hör illa och då får man helt enkelt skrika lite.

"I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad."
I år gäller lagen generellt hårdare.

efter den svåra vintern har rådjuren decimerats med råge o därför sattte man en hårdare restriktion.

Men... det gällde nog mest innan bra bete fanns så de som överlevde kunde pigga på sig igen.

sen är det ett otyg nu med jagande hundar när de har Kid vid sidan.

mina hundar ska kunna fot, vänta, stanna, före, gå ut( av vägen)- hit- tills dess får de gå kopplade.

hade en med mkt jakt i sig som tyvärr fick gå kopplad i flera år- skitjobbigt:crazy:

* En lydig hund är en lycklig en*

Yes, och man får anpassa sig efter hunden man har! :idea:
Min hund har inte haft koppel på sig på flera år.

Och man får köpa en hund som har de egenskaperna som man kräver!

Nästa gång kommer jag garanterat köpa en hund med liknande egenskaper! En jakt hund skulle aldrig ens falla mig in, snacka om att få jobba med lydnaden!

Jag börjar lära in kommandon från marken utan häst med mina hundar. Sen när de kan vissa grundkommandon får de vara med i stallet. Då brukar det fungera att rida med. Kommandona ska sitta samma som från marken.

Min ena nuvarande är dock väldigt rastlöst och ärligt talat korkad(hon är underbar på andra sätt). Hon står helst inte still och har noll självbevarelsedrift. Hon blev ridvänlig efter mycket träning(var mycket med att ens få kontakt med henne i början). Sen hade hon valpar och var hemma från stallet pga det och därefter var det vinter och för kallt för henne. Och efter det skadade hon foten som inte läkte rätt och mycket behandlingar och annat som gjort att hon inte kunnat vara med i stallet på ridturer på länge, länge. Så nu tror jag att vi lite får börja om med att lära henne hålla sig undan hästarna.

Jag tänker dock bara ha med dem då jag rider gamlingen. Min unghäst har sadeltvångssymptom och är ju unghäst. Så han kan fara iväg. Och jag litar inte på att den mindre smarta hunden kan hålla sig så långt borta att det är ok jämt. Den normala hunden har jag haft med då. Och det är inga problem. Man "placerar" henne väldigt långt bort bara. Och vi är bara på banan än så länge. Så ingen risk att hon blir påkörd.

Ang vilt så är det ingen fara med mina. De ger sig inte efter sånt. De väger 3 kg st och vet om det. De är nog för mycket avlade mot soffkudds-hållet med. Allt de jagar är pipleksaker i strl max 7 cm. Och då måste det vara under glada tillrop av matte.
Mina hundar är väl mer små kaniner än hundar i det anseendet.;)
Jag tror nästan en hare skulle spöa dem om det came down to that.
De har inte haft koppel på många år. Och de sticker inte.

Vad kul :) Men vi alla har olika sorters hundar ;)

Ja det ska gudarna veta! min senaste (Border Collie) var lös vid vallning, i övrigt nja...letade fårsubstitut som en galen:angel:

mellanhunden (Border Collie)tyckte hästen blev lite läskig när han blev så gammal att han fick skor, då låg han under bilen o sov medan jag red

....min första(en whippet) var med på många ridturer (höst/vinter)...vi mötte mängder med vilt men han såg bara frågande ut....
- SÅG du?? en trasa!! typ... Vart tog den väääägen????!! Trasor går rakt o försvinner inte i buskarna!! Skittrasa!

Jag håller med om att man har lydnaden klar innan jycken är med ute på ridtur

När jag rider med min hund har jag alltid ett grimskaft med mig knutet runt midjan, sen har jag lärt henne att ställa sig mot hästen bog så jag kan koppla på och av från hästryggen :idea: (Krävs en snäll och tålmodig häst för detta :D) Men på så sätt kan jag kalla in henne och koppla henne om vi möter nån eller närmar oss en väg/bebyggelse. Funkar utmärkt för mig :) Sen har hon alltid reflexväst så att hon syns bra och jag kan lätt se var jag har henne när hon ligger en bit framför mig och hästen.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 662
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama