Rida med hängande tyglar bygger inga muskler??

Sv: Rida med hängande tyglar bygger inga muskler??

Ifrågasatt mig om vadå? Problem med det mesta?? Du kanske blandar ihop den förra hästen jag hade på prov som antagligen hade problem med munnen.. Detta är en annan häst.

Dessutom tycker jag att det är dålig stil att skriva till någon (även om det är sant) att de behöver hjälp med det mesta -Det behövde du också i början, glöm inte det.

Bildar man inte trådar för att få lite tips och råd? I denna handlade det om man bygger muskler med att rida på långa tyglar, ser inte riktigt vad det har med mina andra trådar att göra. När det gäller bygga muskler så undrade jag om det fanns något speciellt westernvis att bygga bra muskler..

Tänk innan du spottar ur dig dina tankar!

Då ber jag om ursäkt om det inte är samma häst. Jag har full förståelse för okunskap i början, och jag är absolut inte heller proffs på allt. Men jag står ändå för att jag tycker du lägger ut många trådar och får många liknande svar som "ta hjälp av tränare" m.m Lika lite som vi vet vem du är, hur din häst funkar och vad du kan lika lite vet du vems råd du kan lita på. Visst är det jätte bra att få råd o tips här, men oxå viktigt att man har lite egen erfarenhet och ATT HA TRÄNARE, HÄSTKUNNIGA FÖRÄLDRAR ELLER ANNAN HÄSTKUNNIG PÅ PLATS som känner dig o hästen- detta är menat i all välmening så att du ska lyckas på bästa sätt med din/dina hästar.
Lycka till!

Att få hästen att länga på steget är ingen ide att börja öva på förrän den går i rätt form i både skritt och lugn trav. Säger som dom andra.. ta hjälp av en tränare!
Håller oxå med western_wannabe i det hon skriver. Långa skritturer! Klättring och passar inte sadeln så använd den inte.

Ang foderstaten så hade jag gett mycket mer hösilage och fler gånger om dagen. Min quarter är oxå svår att få upp i hull och han får helt fri tillgång på hösilage. Jag tror det är bättre för hästarna, både för magen och huvudet att ge mer hösilage och mindre kraftfoder. :)

Att få hästen att länga på steget är ingen ide att börja öva på förrän den går i rätt form i både skritt och lugn trav.

Mot detta måste jag protestera å det bestämdaste. Det går alldeles utmärkt att få hästen att skritta på med hela kroppen och låånga steg i skritt på lång tygel. Skritten har ett stort register och ofta ser man ekipiage som masar sig fram i snigelfart. Nä, ordentlig, vägvinnande skritt där hästen svingar med ryggen, det bygger muskler.

Annars håller jag absolut med dig vad gäller grovfodret!

Till TS: har du så kassa värden på hösilaget att du måste lägga till så mycket kraftfoder? Att det är lite dåligt med proteinhalten i hösilaget i år är väl ingen nyhet men då är det luzern eller liknande proteintillskott du behöver, inte en massa stärkelse.

hur skulle du utfodra då? Lucern istället för betfor eller?

Det är ju helt beroende på vad du har för värden på ensilaget.

Ge hästen i första hand grovfoder och om värdena i hösilaget inte räcker till så får du komplettera med lämpligt fodermedel. Exv luzern om du har låga proteinvärden men det går inte att säga på rak arm utan att räkna på det.

Har du ingen analys eller möjlighet att ta någon så ge hästen bara hösilage och luzern så får du vartefter hästens muskler och hull utvecklar sig korrigera upp eller ner men som sagt hösilage i ordentlig mängd som bas.

Betfor tycker jag är ett ypperligt fodermedel som innehåller fiber och håller de goda magbakterierna på bra humör.

Mot detta måste jag protestera å det bestämdaste. Det går alldeles utmärkt att få hästen att skritta på med hela kroppen och låånga steg i skritt på lång tygel. Skritten har ett stort register och ofta ser man ekipiage som masar sig fram i snigelfart. Nä, ordentlig, vägvinnande skritt där hästen svingar med ryggen, det bygger muskler.

Om du läst tidigare inlägg så pratar jag inte alls om att länga steget i skritten! Det är att rida framåt och länga steget i traven som jag menar att det är ingen ide att börja länga och öka traven mer än både hästen och ryttaren klarar av för då blir det slängtrav och det bygger inga muskler. Först måte man kunna rida hästen på ett avslappnat sätt i både skritt och lugn trav för att sedan öka på lite i taget. Så fort det blir "slängtrav" eller trippigt så måste man gå tillbaka och jobba i lugnare gångarter......

Att skritta framåt ordentligt är före mig en självklarhet :) Mycket bra för ryggmuskler och det aktiverar hela kroppen. Framåt, framåt på låånga tyglar :laugh: Gillar inte när jag ser folk som sitter och håller emot i skritten.... men samma där så är det ingen ide att trycka på så mycket så hästen blir stressad och börjar ta kortare steg....

Då är jag helt överens med dig!

Tyvärr är det ingen självklarhet för många med en skritt genom hela kroppen och det är inte allt för länge sedan som jag själv satt och bekväm-åkte i skritt, innan jag begrep bättre (undrans hur mycket det är som jag idag tror att jag gör helt rätt som det kommer att visa sig vara helt fel :angel:).

Visst är det lustigt att vissa saker man gjorde för 5-10 år sedan tycker man är helt fel nu...ska bli kul att se vad man tycker om sin nuvarande ridning om 5 år till :D Tur är det att man har ett öppet sinne och vill lära sig nya saker iaf! :laugh::bump:

Då är jag helt överens med dig!

Tyvärr är det ingen självklarhet för många med en skritt genom hela kroppen och det är inte allt för länge sedan som jag själv satt och bekväm-åkte i skritt, innan jag begrep bättre (undrans hur mycket det är som jag idag tror att jag gör helt rätt som det kommer att visa sig vara helt fel :angel:).

Utveckla gärna lite hur du rider i skritten idag :idea:

Jag bekväm åker i skritten men det gör jag för att jag inte riktigt vet hur jag annars ska göra :eek:

Men har nu sökt kontakt med en duktig westerntränare genom en härlig själ här på buke :bow: ,så förhoppningsvis har hon tid för mig några gånger i månaden :D Känns spännande fast också nervöst hehe

Senast ändrad:

Vad kul att du har hittat en bra tränare!

Att träna är det roligaste som finns!

Hur man får hästen att skritta ordentligt är nog olika från häst till häst, men på min är det ganska okomplicerat då han är rätt avslappnad av sig och lite bekväm, så för mig är det bara att driva och det betyder driva mycket. I början ville han hellre börja trava än att skritta på men han lärde sig ganska snabbt. Jag promenerade en hel del med honom oxå (då fick jag gå riktigt fort) för att han skulle få in känslan.

Har man en häst som är spänd och springig så får man vara mycket mer försiktig och ha mer känsla men din tränare kommer alla gånger att hjälpa dig på rätt väg.

Ja jag bär då inga hästar, det är dom för tunga för. Det är bara pippi som kan bära hästar

'skrattar åt citatet'

Underbart med folk som är här för att utbyta tankar och ha roligt snarare än att ägna sig åt att ta illa upp och klaga på folk. En harnte roliare än en gört. Tjo!

(inser att tråden är urgammal men skickar ändå)

Fast var lite försiktig med kornet... Enligt vad jag lärt mig så ska det inte överstiga 1/3 av krafftfoder givan... (inte räknat hur ditt blir, men...)

Har ingen aning om vad du har för hö osv... så analys osv. för att få en korrekt foderstat behövs ju... Men rent generellt känner jag öka hö givan och minska lite på kornet :)

Men som sagt en riktig foderstats uträkning i samspel med "öga" och känsla ger rätt svar... :)

Utveckla gärna lite hur du rider i skritten idag :idea:

Jag bekväm åker i skritten men det gör jag för att jag inte riktigt vet hur jag annars ska göra :eek:

Som någon skrev är det olika från häst till häst, jag driver bara upp i det tempot jag vill vara i och sedan går vi i det tempot tills jag säger annat. Prova dig fram och ta hjälp av tränaren. :)

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V