Rida med hängande tyglar bygger inga muskler??

Sv: Rida med hängande tyglar bygger inga muskler??

Jag tror inte Noble Art`s inlägg va menat som ett påhopp. Ta det lite lugnt,h*n försöker ju hjälpa dig med råd eller hur!

Personligen rekommenderar även jag tränare. Känn dig för vem som passar dig och din häst.
Först skulle jag prova ut och köpa en sadel som passar ordentligt. Du kan börja med en billigare begagnad och sedan köpa upp dig när hästen har satt muskler.

De bästa tipsen har du fått,och det är mkt klättring,sidorörelser,rygga,bommar,ja i princip det mesta man kan komma på. Dock är det viktigt att sträva efter form hos hästen. Att den verkligen jobbar med rygg och bakdel. Va konsekvent i varje moment. Går hästen i form i skritt så ska den även göra det vid övergången till trav osv. eftersom din häst antagligen inte har så mkt ork att bära upp sig ännu så ge den pauser emellanåt där den kan få sträcka ut på långa tyglar i fri skritt.
Sen är det även viktigt med ett bett som hästen trivs med. Den ska vilja söka sig ner mot bettet,och suga tag i det.

För att rida "westernvis" som du kallar det,skulle jag ta hjälp av en tränare som kan det.

Hastigheten ar inte det vasentliga egentligen men det kommer lite "pa kopet" det som ar viktigt ar att hasten langer pa steget, verkligen tar Ut steget (som du sjalv gor nar du "skyndar" nagonstanns) sa att den far stracka ut och engagera muskulaturen pa "langden" sa att saga innan man borjar samla ihop och korta upp den.

Det är en otrolig missuppfattning när man tror att westernryttare inte rider med korta tyglar, när du tränar så nog sjutton tar du i tyglarna. Slutresultatet är långa tyglar men dit är det en lång väg. Upphästar på tränsbett rids som vilket annan häst som helst, dock tycker jag att vi westernryttare är betydligt mycket bättre på eftergift. När hästen är skolad och rids på en hand så kommer långa tyglarna in.

Att rida omkring på långa tyglar utan att hästen går i from ger ju inte lika mycket muskler men..... en häst kan gå precis lika bra i form på långa tyglar som på korta tyglar. Det viktiga är ju ändå att den går på ett avslappnat sätt och söker sig framåt/neråt utan att man drar hästen dit.

En häst som man "tvingar" ner går inte i rätt form utan kröker bara på nacken och ger heller inte rätt muskler.

Men som sagt.. det sperlar ingen roll om du rider på korta eller långa tyglar, utan det är på vilket sätt du fått hästen dit som har betydelse för om hästen har dom bästa möjligheterna att bygga muskler. Även att du ger rätt eftergift i rätt läge gör att hästen slappnar av på bästa sätt.

Sen kan man påverkar vart och hur man vill bygga muskler genom att reglera vart hästen går med huvudet tex lång/låg vs kort/hög. Det viktiga är ändå alltid att bakbenen och ryggen är med och att hästen är avslappnad :)

Va luddigt detta blev! Hoppas att du förstår vad jag menar ;)

Detta med att trava igång hästen... vet ej hur dom andra gör men jag travar ofta fram hästarna lite mer innan jag börja jobba dom, dock börjar jag alltid med lugn trav för att värma upp musklerna lite innan. Det vikiga när du travar fram så är att du ökar på traven sakta så att det inte blir springigt och att hästen hela tiden "hinner med". Alltså att den förblir avslappnad och att du ökar steglängden i samma takt som hästen blir varm. Så fort det blir trippigt så måste du sänka traven. Jag rider samtidigt hästen väldigt låg och lång. Det är inte samma sak som att öka traven utan lite mer som väldigt lugn och avslappnad mellantrav där du vill att hästen skjuter på lite mer bak men inte fångar upp för mycket fram. Vet inte alls om det är detta dom andra menar men så rider jag i början på passet och även i skogen ibland. :)

Förstår knappt själv mitt inlägg så fråga om det är nåt som är oklart! :rofl:

Om hästen inte rids i en bra arbetsform där den bär upp sin ryttare och arbetar med rätt muskler så bygger den ju inte rätt muskler.
Man kan rida med väldigt lösa tyglar i en bra arbetsform. Hästen ska bära sig själv och absolut inte använda ryttarens hand som ett femte ben. (vilket lätt händer om ryttarer erbjuder ett stöd som hästen kan hänga på)

en utbildad westernhäst styrs ju för neckreining. så det är sällan jag behöver ha konstant stöd i munnen.

Till alla: Att se en häst ridas i långa tyglar i ett reiningmönster, det är ridning det. Och sen säga att en häst inte arbetar med ryggen med långa tyglar, hur skjutton kan de slidestoppa då?

Att rida omkring på långa tyglar utan att hästen går i from ger ju inte lika mycket muskler men..... en häst kan gå precis lika bra i form på långa tyglar som på korta tyglar. Det viktiga är ju ändå att den går på ett avslappnat sätt och söker sig framåt/neråt utan att man drar hästen dit.

En häst som man "tvingar" ner går inte i rätt form utan kröker bara på nacken och ger heller inte rätt muskler.

Men som sagt.. det sperlar ingen roll om du rider på korta eller långa tyglar, utan det är på vilket sätt du fått hästen dit som har betydelse för om hästen har dom bästa möjligheterna att bygga muskler. Även att du ger rätt eftergift i rätt läge gör att hästen slappnar av på bästa sätt.

Sen kan man påverkar vart och hur man vill bygga muskler genom att reglera vart hästen går med huvudet tex lång/låg vs kort/hög. Det viktiga är ändå alltid att bakbenen och ryggen är med och att hästen är avslappnad :)

Va luddigt detta blev! Hoppas att du förstår vad jag menar ;)

Detta med att trava igång hästen... vet ej hur dom andra gör men jag travar ofta fram hästarna lite mer innan jag börja jobba dom, dock börjar jag alltid med lugn trav för att värma upp musklerna lite innan. Det vikiga när du travar fram så är att du ökar på traven sakta så att det inte blir springigt och att hästen hela tiden "hinner med". Alltså att den förblir avslappnad och att du ökar steglängden i samma takt som hästen blir varm. Så fort det blir trippigt så måste du sänka traven. Jag rider samtidigt hästen väldigt låg och lång. Det är inte samma sak som att öka traven utan lite mer som väldigt lugn och avslappnad mellantrav där du vill att hästen skjuter på lite mer bak men inte fångar upp för mycket fram. Vet inte alls om det är detta dom andra menar men så rider jag i början på passet och även i skogen ibland. :)

Förstår knappt själv mitt inlägg så fråga om det är nåt som är oklart! :rofl:

Okej en väldigt nybörjarfråga här: Hur får man hästen att ta lååånga steg så att den sträcker ut sig?

Tycker du ska ta hjälp av en tränare, som fler har sagt här.

Efterssom både du och hästen inte verkar ha så mycket erfarenhet, skulle mitt tips vara att lägga "träningstankarna" på hyllan tills du har råd att ta hjälp av en tränare. Att istället börja med att bygga upphästen från grunden, utan fokus på form och huvudplacering. Långa skritturer på lång tygel brukar göra mycket gott under uppbyggnaden av en häst, och kräver inga större insatser av dig som ryttare, och risken att "förstöra" något är minimal.

Om sadeln inte ligger bra, rid barbacka om du har balansen till det, eller hitta en sadel som passar. Ut och klättra någon dag i veckan, tömkör gärna om du vet hur man gör, och försök lägga en bra grund i kommunikationen med hästen. Svarar hästen på dina kommandon från marken? Om inte, lägg en del fokus på detta nu i början, så blir det så mycket lättare när träningen kommer igång på allvar.

Vad jag förstår har du inte haft hästen så länge så ta det lite lugnt, ställ inte för höga krav varken på dig eller hästen. Spara ihop pengar till ett par lektioner (önska dig i julklapp?) och ha som mål att komma dit väl förberedd.

Var också noga med att hästen fodras rätt nu i uppbyggnadsfasen, så att den får en ärlig chans att kunna bygga muskler.

Vad är det för häst:)?

Efterssom både du och hästen inte verkar ha så mycket erfarenhet, skulle mitt tips vara att lägga "träningstankarna" på hyllan tills du har råd att ta hjälp av en tränare. Att istället börja med att bygga upphästen från grunden, utan fokus på form och huvudplacering. Långa skritturer på lång tygel brukar göra mycket gott under uppbyggnaden av en häst, och kräver inga större insatser av dig som ryttare, och risken att "förstöra" något är minimal.

Om sadeln inte ligger bra, rid barbacka om du har balansen till det, eller hitta en sadel som passar. Ut och klättra någon dag i veckan, tömkör gärna om du vet hur man gör, och försök lägga en bra grund i kommunikationen med hästen. Svarar hästen på dina kommandon från marken? Om inte, lägg en del fokus på detta nu i början, så blir det så mycket lättare när träningen kommer igång på allvar.

Vad jag förstår har du inte haft hästen så länge så ta det lite lugnt, ställ inte för höga krav varken på dig eller hästen. Spara ihop pengar till ett par lektioner (önska dig i julklapp?) och ha som mål att komma dit väl förberedd.

Var också noga med att hästen fodras rätt nu i uppbyggnadsfasen, så att den får en ärlig chans att kunna bygga muskler.

Jo du har rätt. Riktar bara in mig med skritt turer med lite trav o travfattningar just nu. Det går att trava med honom på långa tyglar hur bra som helst :love:

Vad menar du med att komma till en lektion väl förberedd?

Det är en stor hbl´s kille på 18år. Tresco, fast jag döpt om han till Trisco :D
Han har tydligen gått msv dressyr o hoppning, så det är en kunnig herre.
Han är nästan 170cm i mkh..
Han har lite svårt att lägga på sig enl förra ägaren så nu får han:

Morgon
5dl Betfor
1L Kornkross
5dl Hippo bas cool

+3kg Hö

Lunch
3kg Hö

Kväll
1kg Hippo bas cool
1L Kornkross

+6kg Hö

Ni får gärna kommentera hur mkt ni skulle ge av denna maten som jag ger. Vill gärna ha tips

Ang träningen säger jag som de andra, ligg lågt tills du har råd med tränare, lätt att det blir fel annars.
Ang fodringen tycker jag det låter som alldeles för lite hö till en så stor häst, men det är svårt att säga utan att veta värdena i höet och ha sett hästen. Men höet skulle jag definitivt öka på, särskilt om han har svårt att lägga på sig i hullet. Lycka till

Jag anser att man skall fodra med grovfoder minst 4 gånger om dagen. Hästar har en liten magsäck och tillgodogör sig maten bättre med mindre portioner men flera gånger. Fri tillgång är ju ett alternativ också........

:bow: Kan inte annat än säga att jag lika gärna kunde skrivit detta själv. Fetstilar det som verkligen är intressant.

//Waern

Vad menar du med att komma till en lektion väl förberedd?

Vad jag menar är att det är bättre att du har jobbat mycket med grunderna, framförallt från marken, och ser till att han faktiskt lyssnar på dig. Har du varvat detta med att tränat upp viss muskulatur och kondition på hästen genom långa skritturer - så kommer du vara bra mycket mer förberedd än om du tränat in några felaktigheter (ex. såsom du beskrivit att dina stallkompisar sagt åt dig att göra).

Angående foderstaten är det svårt att säga något utan att veta vad det är för hö du har. Sök efter trådar i ämnet under Hästvård - Foder:).

Foderstaten ser väll ok ut , personligen gillar jag inte kornkross längre , dem bygger inte så snyggt på det. Prova att lägga till ex Krafft Groov , eller Hippo Breed istället , dem bygger bra massa på det , och alltid fodra med ögonen , ser den för tunn och omusklad ut - mer krafftfoder , pluss ströfoder , hö /hösilage kan man alldrig ge för lite av . Lycka till me nya hästen:laugh:

Anledningen till att jag ger hippo bas cool är för att det inte är något havre i..

Kornkross har jag märkt att min andra häst (foderhäst) går upp i vikt av så därför använder jag mig av det.

Funkar kornet så ge det:)

Ja, 4ggr/dag tycker jag också är bättre.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar