Rida med en tappad sko?

F

Fantasy

Hejsan, är det okey att rida med en tappad sko?

Har frågat flera av mina gamla tränare och alla säger att det är okey. Men igår efter jag hade ridit och ryktat av henne, (bara skrittat henne då... I ca 20 minuter) så markerade hon på fram. Jag såg inte riktigt om det var på det benet där hon tappat dojjan eller om det var det andra...

På Internet läste jag att dem kan bli snedbelastatde och få ont i ett annat ben och tillochmed halta..... Hmm?

En annan fråga också.. Någon som vill hjälpa mig med en foderstat??
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Om hästen börjar markera under eller efter ridning skulle jag defenitivt låta bli att rida med tappad sko. Möjligen lugnt på mjukt underlag (gräs, ridbana utan stenar) om man måste för motionens skull.
Man får tänka på att det måste kännas väldigt ojämnt för hästen och den belastar sej snett, vi vill ju få hästen jämnmusklad i ridningen och det blir dom inte av att gå med tappskor :p
Sen så kan de bli ömma i strålen/sulan vilket leder till spänningar för att de försöker avlasta.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

jag skulle aldrig rida med en tappad sko, särskilt inte på fram.

Möjligtvis om det var en bak sko, om man absolut måste rida, så skulle jag kanske göra det, då på mjukt underlag, typ paddock eller ridhus.

men som sagt - aldrig på fram. Fattar inte att din tränare osv har sagt att det är OK.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Det beror ju på hästen och var man rider, på mitt fullblod rider jag aldrig när han tappat skor även om han inte haltar, han är trots allt lite ömfotad då, vill inte heller att hoven ska slitas ner för mycket. Kan tänka mig att skritta en kortare pass i ridhuset ev.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Jag rider aldrig med tappad sko, tar helst av den andra om inte hovslagaren kan komma samma dag el dagen efter. Vist blir dom snedbelastade om dom får går utan en sko en längre tid, tänk dig själv att gå m bara en sko.Så få på skon så fort som möjligt o rid inte innan, det är mitt råd.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Har själv provat att rida utan sko en sko fram och gör aldrig det. Hoven flisade sig, hästen blev öm och den blir sned belastad, som gjorde att hästen började markera.
Så det gör jag inte igen och jag tycker inte att du ska göra det heller. Ring hovslagaren och kan den inte komma så får hästen ta en vilodag eller två. Det gör ingen skada för hästen. Ha den lite längre ute i hagen istället.
Lycka till
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Jag kan hjälpa dig om du vill. :D Fasst det är inte lätt eftersom vi inte har någon analys.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Det beror helt på vad du har för häst, Min fd foderhäst var rätt så ömfotad så honom kunde jag inte rida om han var nyskodd eller tappat en sko. Man bör hålla sig till mjukt underlag om de tappat en sko, jag skulle endast rida om det var en baksko som var tappad och hästen inte var alltför trasig i hoven.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

mackan skrev:
jag skulle aldrig rida med en tappad sko, särskilt inte på fram.

Möjligtvis om det var en bak sko, om man absolut måste rida, så skulle jag kanske göra det, då på mjukt underlag, typ paddock eller ridhus.

men som sagt - aldrig på fram. Fattar inte att din tränare osv har sagt att det är OK.

Senast idag frågade jag vad hon tyckte. Hon sa att jag ska rida som vanligt. Och det är ingen som helst fara, oavsett om det är fram eller bak!!
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Rumpnissen skrev:
Jag kan hjälpa dig om du vill. :D Fasst det är inte lätt eftersom vi inte har någon analys.

Hihi... Jo, men Josse sa att de oftast räcker o tala om vad TS är... O den var ju typ 65%... Krafft kunde hjälpa mig
:smirk: men då vill dem nog ha reda på mer.. Tror jag?
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Nja, det räcker egentligen inte långt om man ska räkna ut en balanserad foderstat. Näringsvärdet kan skilja något helt otroligt, men man får ju göra vad man kan.

Om jag hade varit du hade jag inte ridit henne utan skon om hon markerade, då har hon ju uppenbarligen ont av det och vår padock är ju ganska stenig.

See ya!
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Förutom att hästen ev blir öm etc så finns det en annan aspekt på det hela också.

Vår hovis bad oss att ringa direkt om pålle tappa någon sko och helst inte rida eftersom det är väldigt lätt att hoven "fläks" upp och sedan kan det vara svårt att spika på en ny sko om man har otur.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Skulle inte rida med tappsko. Absolut inte om det var fram.
Hade det varirt bak hade jag kunnat tänka mig att dra av den andra bak om jag vet att hästen inte är hovöm av sig. Så kan man ändå motionera lite lätt om man håller sig borta från dom hårda grusvägarna.
Har hästen tappat en sko så blir det snedbelastning som kan vara skadligt på flera sätt.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Bellafjella skrev:
Förutom att hästen ev blir öm etc så finns det en annan aspekt på det hela också.

Vår hovis bad oss att ringa direkt om pålle tappa någon sko och helst inte rida eftersom det är väldigt lätt att hoven "fläks" upp och sedan kan det vara svårt att spika på en ny sko om man har otur.

Det kan oxå hända i hagen när hästen går runt där. Det bästa när hästen har tappat sko är att fila lite gran på det så att kanterna blir jämna så är det inte lika stor chans att det flissas upp. Eller ja chansen minimiseras avsevärt så länge man inte har en häst med dåliga hovar.
Är det bak det handlar om så kan man dra av andra å fila ner kanterna så går det att rida ändå så länge hästen inte ömmar i hovarna då.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Fantasy skrev:
Senast idag frågade jag vad hon tyckte. Hon sa att jag ska rida som vanligt. Och det är ingen som helst fara, oavsett om det är fram eller bak!!

Ursäkta, men den tränaren hade jag inte haft något större förtroende för. Det är ofta skillnad på fram och bakhovarna eftersom framhovarna får ta mycket mer vikt normalt sett.

Vår pålle är bara skodd fram. Tappar han en sko där så blir han väldigt lätt ömfotad. Så hur din tränare kan generalisera så och påstå att det inte spelar någon roll, det fattar jag inte.

Vår pålle trampade av sin ena framsko mitt under en lektion inne i ett ridhus och dottern fortsatte ändå vilket gick bra i det mjuka underlaget men sen när hon skulle rida hem (10 min skrittväg) så började han ömma rejält.

Jag tycker du ska göra som så: Lyssna gärna på din tränare i fortsättningen också men som alltid så måste man inte svälja allt de säger. Om du misstänker att hästen blivit öm pga tappad sko så lita på din känsla och låt bli att rida.

Tränaren kanske tycker att du är lite "fånig" men det får man bjuda på! Det är ju ändå din häst och ditt ansvar. :)
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Ja givetvis kan det även hända i hagen men man behöver ju inte öka på risken genom att rida också. Det är ju inte bara det att hoven kan fläkas upp utan det handlar även om ev snedbelastning. Då blir det ju inte bättre av att man tynger ner hästen ännu mer med sin egen tyngd.

Sen beror det ju också på var man rider och hur känslig hästen är. Rider man i ridhus/padock eller på mjuka gräskanter så är det kanske ingen katastrof men som i vårt fall där vi har vassa "sandpappers"-grusvägar runt omkring gården så är det en helt annan sak.

Jag vet inte på vilket underlag trådskaparen rider. Det jag reagerar på är att tränaren vågar påstå att det inte har någon som helst betydelse.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Jo reagerar på det jag oxå. är hästen tillräckligt ömfotat så ömar den även på ridhusunderlag.

Men det går att rida det gör det, annars skulle ju inte folk kunna ha sina hästar barfota bak vilket många kan. Men det beror ju som sagt på underlaget och att man ser till att raspa hovarna innan efter det att dom har tappat en sko. Å jag skulle heller aldrig rida med bara en sko bak, kan ställa till så jäkla mycket problem för en om man har otur...
 
Sv: Rida med en tappad sko?

moonlightgarden skrev:
Men det beror ju som sagt på underlaget och att man ser till att raspa hovarna innan efter det att dom har tappat en sko.

Lite off topic nu, men ännu bättre än att fila på hoven med tappad sko för att undvika uppfläkning är att slå in den i silvertejp tills hovis kan komma och spika på. Då slits inget bort alls! Sitter kanon bra dessutom om man lindar tjockt. Har man en ömfoting kan man dessutom lägga "sula" under och linda tejpen över, för att lindra ömheten och dessutom skydda lite mot hovböld som kan få om de är riktigt känsliga i sulan...

Har haft silvertejp ett par dar som mest på min, dubbelkollade med hovis att det var ok, och hon sa så länge man inte lindar upp till kronranden så att det påverkar cirkulationen, så är det toppen som moverkan till slitaget, och bara att köra på. så gör jag så fort tappsko har inträffat!
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Visst har det hänt att jag har ridit nångång när hästen har tappat en sko. Men det beror helt på underlaget och skulle jag märka att den känns minsta öm, så skulle jag inte rida. En av mina ponnies går inte att rida med en tappad sko, för han blir öm direkt.
 
Sv: Rida med en tappad sko?

Det skulle ALDRIG falla mig in att rida en häst som tappat en sko, varken hästen eller ryttaren hinner avlida av lite vila innan hovslagare kan komma ut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: Snurrfian
·
Ridning En tanke som kom över mig nu under kvällen när jag satt och red... Rider du på tid eller känsla? Idag på ridbanan så sa en stallkompis...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 358
Senast: supersonic
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hundhälsa Rio är trasig igen :(. Och nu känner jag mig lite rådvill... I fredags skulle vi spåra och innan det gick vi en promenad. Jag värmde upp...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 019
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp